Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Just KK vs KK är kanske inte det viktiga men ta det som exempel bara.

På vilket bord är sannolikheten störst att "samma händer" möter varann?

KK mot KK på Short Handed vs Full Ring (5-manna vs 10-manna)?

Tack på förhand

Postad

Det borde väl rimligtvis vara större sannolikhet vid ett fullring. Matte är iofs inte min grej. Sannolikheten att något inträffar måste väl öka ju fler "försök" man har. Känns tex som att man skulle behöva spela bra många fler händer HU för att det skulle hända, än om man satt vid fullring. Vet inte riktigt vad man ska göra av den kunskapen dock.

Postad

i det ena fallet finns 5st händer och i det andra finns 10st. I vilket fall bör det vara vanligast med två händer som är lika?

Vill du ha ett exakt svar kan vi räkna på det, i annat fall bör svaret komma om du funderar lite.

Postad

Min första tanke är också att det är vid 10-manna men när jag funderar lite till så tror jag mer på 5-manna. Nu har jag inte alls räknat på det men jag hade en diskussion just om detta när vi spelade 5-manna och KK hamnade mot KK.

Jag behöver inte exakta siffror men bara ett svar och en enkel förklaring till hur det egentligen ligger till.

Postad

För att ta en parallell: Antag att man samlar 10 personer i en grupp ena dagen och 5 andra personer i en grupp andra dagen. När är det störst chans att hitta två personer med samma förnamn? Självklart den dagen 10 personer är involverade.

Postad
doooh? spelar väl ingen roll? finns bara 4 kungar, dom måste sättas in i en hand. hjälper väl inte om det blir fler händer??

När tror du att du har störst chans att vinna, om du köper 2 lotter i ett lotteri eller om du köper 10 lotter? :-o

Postad

tror iofs inte det är så lätt att räkna på som vissa av er försöker framställa det.

givetvis är det vanligare på ett 10manna bord än ett 5manna, men tror inte det händer 100% oftare.

btw, vad säger ni om att bubbla med QQ mot QQ pre idag. tillltttt

Postad
Min första tanke är också att det är vid 10-manna men när jag funderar lite till så tror jag mer på 5-manna. Nu har jag inte alls räknat på det men jag hade en diskussion just om detta när vi spelade 5-manna och KK hamnade mot KK.

Jag behöver inte exakta siffror men bara ett svar och en enkel förklaring till hur det egentligen ligger till.

Om vi tänker efter lite så framkommer det nog ganska klart att det är mer sannolikt på ett tiomannabord.

För varje gång som det händer vid ett sexmannabord så kommer det även att ske vid ett tiomanna (bland de första 6 spelarna). Lägg därtill alla händer när något av paren kommer upp bland de sista fyra spelarna.

Jag tänker inte ens ge mig på någon uträkning av sannolikheten ikväll, kanske en annan dag.

Postad

Så här är det. Sannolikheten att det är KK vs KK om alla fyra kungarna är utdelade är större på 5-manna än 10-manna. Däremot kommer allakungarna vara i spel på 10-manna oftare än på 5 manna.

Sannolikheten att alla fyra kungarna är i spel (vi snackar PF nu) på ett 10-manna är exakt

(48 nCr 16)/(52 nCr 20) = 0.017896

och på ett 5-manna

(48 nCr 6)/(52 nCr 10) = 0.00077569

Ganska stor skillnad alltså.

När väl detta händer är sannolikheten att vi har KK vs KK på ett 10-manna:

(10 nCr 2)*4!*16!/20! = 0.0092879

och på ett 5-manna:

(5 ncr 2)*4!*6!/10! = 0.047619

Multiplicerarman sannolikheterna medvarandra får man

0.000166 på 10-manna

och

0.0000369 på 5-manna

eller cirka en på 6000 respektive en på 27000.

Med reservation för räknefel.

Postad
doooh? spelar väl ingen roll? finns bara 4 kungar, dom måste sättas in i en hand. hjälper väl inte om det blir fler händer??

När tror du att du har störst chans att vinna, om du köper 2 lotter i ett lotteri eller om du köper 10 lotter? :-o

tack för den dummaste liknelsen någonsin.

Postad

Liknelsen är relevant och adekvat. Men mot skumdum kämpar nog även gudarna förgäves.

Grattis dock till det träffsäkra nicket! :(

Postad
Så här är det. Sannolikheten att det är KK vs KK om alla fyra kungarna är utdelade är större på 5-manna än 10-manna. Däremot kommer allakungarna vara i spel på 10-manna oftare än på 5 manna.

Sannolikheten att alla fyra kungarna är i spel (vi snackar PF nu) på ett 10-manna är exakt

och på ett 5-manna

och på ett 5-manna:

0.000166 på 10-manna

och

0.0000369 på 5-manna

Grattis till uträkningen! För egen del räknar jag så här: Det finns (5 ncr 2) = 10 par av spelare valda bland 5. Det finns (10 ncr 2) = 45 par av spelare vaida bland 10.

45/10 = 4,5 (= 27000/6000)

Postad
en fin uträkning

Om jag var du skulle jag akta mig för att idiotförklara folk

Postad

kan knappast hitta ett bättre läge.

Ja,om jag får fler kort är det större chans att jag får fler kungar. Men vad har det för relevans i den här situationen? Det ska paras ihop kungar 2 och 2. Det finns exakt 4 kungar.

Är det då större chans att kungarna parar sig om det finns fler kort ute..?

Eller är jag bara trött.

Postad

Hört att 90% av alla pokerspelare i världen går med förlust.

Tackar för din existens kära finansiär :D

Postad

Hört att 90% av alla pokerspelare i världen går med förlust.

Tackar för din existens kära finansiär :D

Ta för dig bara.. Nä, nån matematiker kommer man nog aldrig bli.

Postad

och på ett 5-manna

och på ett 5-manna:

0.000166 på 10-manna

och

0.0000369 på 5-manna

Jag hoppas att du känner till att 0,000166 är mer än 0,0000369

Postad

Låt oss säga att 5 spelare får två kort var, sannolikheten att två av dessa spelare har KK är då X.

Låt oss se säga att det sitter det sitter fem spelare till vid bordet som ni helt enkelt glömt (väldigt trista människor f.ö.), så ni ger även dessa spelare 2 kort var.

Kommer sannolikheten att KK fanns bland de första spelarna förändras för att ni gav ut tio kort till?

Tillkommer det några ytterligare kombinationer där två spelare har KK?

Kan du utifrån detta dra någon slutsats?