Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Då verkar vi i stort sett vara överens då, även om jag fortfarande är osäker på om det är bäst att höja eller bara syna i det här fallet.

Jag tycker situationen som sådan är symptomatisk. Det har gått mode i aggresivitet på Internet, spelar man på 2/4, 3/6 nivåer så spelar väldigt många faktiskt fel på floppen (vilket enkelt kan utnyttjas). Sjävklart skall man spela tight aggresivt, men det måste finnas nån form av belägg bakom. Att med top pair (av relativt hög valör) höja en randig pott på typ 5:1 i pottodds för att driva ut spelare är helt klart ett misstag (vilket ändå skådas hela tiden)

Postad

Tycker Elvis har en bra poäng också. Så himla stort är inte det fel som fi gör om dom synar ett bet, speciellt inte om de är beredda att bluffa någorlunda nära teoretiskt korrekt om det kommer ett högt kort.

Beroende på klass (eller snarare brist på sådan) kan det ju vara så att någon av fi gör ett stort misstag och synar två bets med stegdrag, två överkort eller liknande.

Största argumentet (för mig) är dock fortfarande de reverse implied odds du får betala om du släpper med allt för mycket löst folk. Säg t.ex. att MP3 helt plötsligt höjt på turn när den där sjuan kommer. Då ställs man inför valet att folda handen mot en (möjlig bluff) eller betala av för hans tvåpar/stege. Hur man än väljer så får man i praktiken reverse implied odds.

/Bjorn

Postad
Att med top pair (av relativt hög valör) höja en randig pott på typ 5:1 i pottodds för att driva ut spelare är helt klart ett misstag

Klart misstag är det väl knappast eftersom man ofta får in mer värde genom syner av två bet istället för syner av bara ett bet på det sättet.

Då ställs man inför valet att folda handen mot en (möjlig bluff) eller betala av för hans tvåpar/stege. Hur man än väljer så får man i praktiken reverse implied odds.

Du vet om att vår hjälte har nötfärgdraget va? Fold på turn är ytterst sällan aktuellt.

Postad
Klart misstag är det väl knappast eftersom man ofta får in mer värde genom syner av två bet istället för syner av bara ett bet på det sättet.

Jo, men då höjer man av värde, inte för att driva ut spelare. Allt handlar såklart om vilket typ av game man är i, men i typ 2/4, 3/6 på exempelvis pokerstars så hävdar jag ändå att man har ett större EV på att lägga höjningen på turn istället. Men självklart, sitter du med en stacke playmoney på party - höj för guds skull! :)

Postad
Du vet om att vår hjälte har nötfärgdraget va? Fold på turn är ytterst sällan aktuellt.

Ja det var väl ett dåligt exempel, tänkte mig inte för så noga. Ett bättre exempel är om det kommer en sexa (eller tvåa, eller kung, eller...) på rivern och MP3 plötsligt höjer.

Sedan kan jag visserligen tänka mig lägen där jag foldar den här handen på turn. Ta fallet om SB checkar, du bettar, MP3 höjer och SB trebettar. Nu måste man ju rimligtvis anta att man är uppe mot (minst) en färdig färg, eventuellt med straight flush outs och vipps sitter man där med 5-7 outs och pot odds på 5-1 och då är det ju knappast en självklar syn.

Notera också när vi nu snackar FToP att MP3 kan vara totalt ute och cyckla här med en totalt värdelös stege han just träffade men ändå skada dig...

/Bjorn

Postad
Höjning på turn är däremot given, i mina ögon känns du tyvärr Weak-Tight.

Det är inget att be om ursäkt för att du tycker jag spelar kass, jag postar händer här för att lära mig :)