Gå till innehåll

Vann plats i shoppingmiljonen, hur utnyttja effektivt?


Musse

Recommended Posts

Hej!

 

Tog hem nattens satellit till Shoppingmiljonen och om klonken är med i morgon bitti blir det ju en mille att handla för.

 

Någon som har tips på hur man effektivast utnyttjar miljonen? Det känns som det kan bli svårt att hinna med att handla för en miljon om prisgränsen per pryl är 50 000 kr och man inte heller får upprepa ett köp.

 

Det ligger ju lite i tävlingens natur att försöka göra av med så mycket som möjligt så jag skulle hellre se att miljonen tog slut än att t ex köpa sådant jag verkligen vill ha/behöver för 300 000 eller vad man nu kan hinna handla för om man är väldigt selektiv. Prylarna kan ju förmodligen ändå ganska lätt omsättas i pengar.

 

Konkreta förslag tas tacksamt emot!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den största begränsningen är väl att man har en timme på sig. För att utnyttja miljonen fullt ut krävs att man handlar för cirka 278 kronor i sekunden vilket kan bli lite jobbigt om man inte hamnar på något ställe där ganska dyra saker saluförs ;)

 

Det ska även vara varor man köper, inte tjänster eller värdepapper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vet i vilken stad du ska handla så reka innan. Gå in på affären du ska shoppa (ex NK i stockholm) lägg undan riktigt dyra saker och säg att de ska ha extra bemanning bara för dig en viss tidpunkt. Då ska du nog kunna klara det.

 

Gör klart alla papper som måste fixas. Betala sedan varan under tävlingen. Säg att du hämtar den sen och stick vidare till nästa.

 

Funkar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en ny spis, kyl, frys samt ett nytt Marbodal-kök (eller något annat) åt din mor och far.

 

Kolla upp en begagnad bil för runt 50k. Om man inte får handla på typ Blocket så åk till en bilhandlare (där du självklart redan har kollat upp bilen först så det bara är att slå till).

 

Ett Phett hemmabiosystem med Phet TV etc.

 

Gå in på typ OnOff vettja och peka på i stort sett allt!

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vet i vilken stad du ska handla så reka innan. Gå in på affären du ska shoppa (ex NK i stockholm) lägg undan riktigt dyra saker och säg att de ska ha extra bemanning bara för dig en viss tidpunkt. Då ska du nog kunna klara det.

 

Gör klart alla papper som måste fixas. Betala sedan varan under tävlingen. Säg att du hämtar den sen och stick vidare till nästa.

 

Funkar det?

 

Kan ju fungera. Men är NK det rätta stället att åka till om man ska ha 20 st 50 000-kronorsvaror? Helst ska det vara sådant man lätt kan omsätta i pengar senare vilket innebär att armanikostymer och liknande går bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Guldsmedsaffär låter väl som ett stopp på vägen - en dyr klocka, ett par dyra örhängen, armband, halsband, hårspänne, ring - sex prylar och 300.000 avklarat.

 

Ja, har också varit inne på det här med guldsmedsaffär. Där borde man ju som du säger kunna köpa lite olika saker om de har ett exklusivt sortiment. Det börjar luta åt NK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är blind men står det hur lång tid du har på dig?

 

Sen tycker jag det är kul att spela något där man inte får vinsten i kontanter utan som något sämre. Som att förstapriset i WSOP skulle vara gödsel till ett värde av $12M.

 

Den största begränsningen är väl att man har en timme på sig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi inte anta att det hela sker i en liten skitstad där det faktiskt inte går att spendera 1 miljon? Eller är det klart var det är?

 

Shoppingmiljonen, den från Paradise iaf (om det inte finns någon annan), ger 100k kr till en person i olika mindre städer (Malmö, Göteborg + någon till håla som jag inte minns) och en person som får 1 miljon i Sthlm att spendera.

 

Så om det är från Paradise så borde det vara så att han/hon får spendera pengarna i Sthlm.

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mitt tips är birgerjalsgatan, millen lär ta slut innan du ens passerat halva gatan..

 

får man lämmna tillbax varorna senare om man har kvitto?

 

 

Från Paradise Poker:

 

Shoppingmiljonens regler:

 

1. Vinnarna har 1 timme på sig för att spendera vinstpengarna. Alla köp skall godkännas av ParadisePoker.com (medföljande domare).

2. Allt som köps måste både påbörjas och avslutas inom tidsramen 15.00 – 16.00 på vinstdagen.

3. Vinstpengarna ska spenderas på shopping av varor som vinnarna sedan behåller.

4. I delfinalerna får ingen vara kosta mer än 10 000 kronor och i huvudfinalen får ingen vara kosta mer än 50 000 kronor.

5. Upprepande köp av likadana varor tillåts inte.

6. Alla inköp måste vara lagliga, måste göras i Sverige och måste dokumenteras med giltigt inköpskvitto. Kvittot ska innehålla företagets namn, adress, organisationsnummer, tid och spelarens namn. Alla kvitton måste vara tillgängliga för en representant från Mix Megapol och ParadisePoker.com.

7. Alla inköp måste göras enligt fastställd prislista. Det är inte tillåtet att betala överpris för någon av de inköpta varorna.

8. Vinstpengar får inte användas till spel, amorteringar, skulder eller böter.

9. Vinnarna måste själva vara med och ombesörja samtliga inköp.

10. Det är inte tillåtet att ge bort vinstpengar, förutom ett engångsbelopp på upp till 5% av prissumman till en erkänd välgörenhetsorganisation. Betalning till välgörenhetsorganisation måste dokumenteras. Varje tävlingsdeltagare är ensam ansvarig för belopp som spenderas utöver vinstpengarna.

11. Vinnarna måste vara med i program på Mix Megapol och Mix Megapol Radio City som bestämts av SBS Radio. De måste också vara tillgängliga för samarbete med ParadisePoker.coms och Mix Megapols PR-konsulter, vilket inkluderar intervjuer och fotografering.

12. Pengar som inte vinnarna lyckats spendera gå till kommande fredagsfinal. Pengar som vinnaren i slutfinalen inte lyckas göra av med lottas ut i form av shopping till en av dem som mejlat in förslag på shoppinglista.

13. Alla spelare måste vara över 18 år gamla. Avgörande beslut i alla frågor kommer att tas av ParadisePoker.com. Företaget kommer inte att delta i några dispyter eller brevväxling.

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg den där frirullen och hatade konceptet. Jag vill ha en ny båt men skulle inte ha kunnat köpa det med deras regler.

 

Cash is the king.

 

Gör en deal med någon av affärerna så att du kan lämna tillbaka grejerna och att de får typ 5-10 % för besväret. Helt värdelöst att inte få någon cash. Man köper en bil men har inte råd med bensinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5. Upprepande köp av likadana varor tillåts inte.

Tolkningsfråga säger jag.

Självklart kan man väl köpa en Samsung 42" plasma och en Panasonic 42" plasma, eller?

 

Håller min tolkning skulle jag nog kunna bränna miljonen med lätthet.

Jag hade naturligtvis fokuserat på tunga prylar av egenintresse, såsom möbler, TV-apparater, datorer, övriga elektronikprylar och musikinstrument + musik- och videoproduktion. Allt småtjafs går givetvis fetbort.

 

Men vilken typ av pryl i 50k-klassen har bäst andrahandsvärde tro?

 

Tänkvärt:

1. Se till att hitta butiken där du känner ägaren

2. Bränn så mycket pengar du kan där.

3. - Oj, mitt kvitto försvann... skriv ut en kvittokopia är du snäll *blink*.

Kanske lite fult men... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...