Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vad innebär det att sätta klockan på någon vid livespel? Och när får man göra det?

Skiljer sig reglerna åt mellan CG och turnering? Mellan olika pokerformer?

* Flytt till Poker OT - QoS *

Postad
Vad innebär det att sätta klockan på någon vid livespel? Och när får man göra det?

Skiljer sig reglerna åt mellan CG och turnering? Mellan olika pokerformer?

* Flytt till Poker OT - QoS *

Om man tycker att någon har tagit för lång tid på sig att agera på en hand ber man turneringsledaren sätta klockan. Då får spelaren 1 minut på sig att agera och man räknar ner 10,9,8... osv i slutet och när tiden är ute foldas handen. Förekommer mycket oftare i turneringar eftersom blindsen går upp efter tid men det händer i cash-game också.

Postad

Men det är väl inte OK att alltid sätta klockan på sina motspelare så de alltid bara har en minut på sig att agera? (bortsett från att det är en jävla stil att göra så, alltså.. :D Frågan avser det rent regelmässiga)

Postad

Jag skulle tro att det enligt reglerna är OK att alltid sätta time på alla spelare direkt i varje hand, men man lär ju inte bli så omtyckt vid bordet och rent etikmässigt är det inte OK enligt mig iaf.

När man sätter saker och ting på sin spets är det ju sjukt mycket störande grejer man kan göra vid bordet som är OK enligt reglerna men som är dåligt pokeretikett.

Postad
Jag skulle tro att det enligt reglerna är OK att alltid sätta time på alla spelare direkt i varje hand, men man lär ju inte bli så omtyckt vid bordet och rent etikmässigt är det inte OK enligt mig iaf.

När man sätter saker och ting på sin spets är det ju sjukt mycket störande grejer man kan göra vid bordet som är OK enligt reglerna men som är dåligt pokeretikett.

Precis som man aldrig ser någon som kräver att få se en muckad hand som synade ner en bättre på river så brukar man inte så ofta se att någon gör så med klockan heller.

Postad

Precis som man aldrig ser någon som kräver att få se en muckad hand som synade ner en bättre på river så brukar man inte så ofta se att någon gör så med klockan heller. Det är antagligen inte regelmässigt fel men etiskt fel som wizzo säger.

Edit: Det här stod på svepofs hemsida

§2.12 En spelare har rätt att åberopa "time" ifall denne tycker att motspelaren tar för lång tid på sig med ett beslut. Dealern låter då 60 sekunder gå på klockan och räknar sedan ner från 10. När dealern når "noll", så är spelarens hand död. Spelare som ofta spelar långsamt får varning och straff enligt §1.

Man ska ju göra det om man tycker att motståndaren tar för lång tid på sig så ifall man missbrukar det får man säkert straff själv.

Postad

....... Man ska ju göra det om man tycker att motståndaren tar för lång tid på sig så ifall man missbrukar det får man säkert straff själv.

Missbrukar man att sätta motståndarna på klockan så lär det snart slå tillbaka på en själv. Dvs någon ropar "time" två sekunder efter att man tittat på hålkorten. Är däremot tveksam till att det finns ett formellt regelstraff.

Postad

Min personliga åsikt är att reglerna borde ändras så att man hade max 1 minut per beslut postflopp och 30 sekunder preflopp (+10 sec countdown). Man har dock rätt till räkning av motståndarens chips innan tiden börjar räknas (om situationen kräver det).

Beroende på tävlingens storlek skulle varje spelare kunna tilldelas ett antal "timebankchips" för extra betänketid vid behov.