Klyka Postad 14 September , 2006 Rapport Postad 14 September , 2006 Tja. Klyka kallar jag mig, och jag tänkte slänga ut ännu en av dessa fåfänga dagböcker på nätet. Har länge dragit mig för det, då jag inte tror att nån är särskilt intresserad av hur det går för mig... Men, så kom jag på att det inte är det som är det viktiga. Jag behöver en dagbok för att hålla min diciplin på topp och för att få hjälp att utveckla mitt spel. Lite att beakta innan du slösar tid på att läsa denna dagbok: * Jag spelar på en tämligen låg nivå. Det blir inga flashiga NL1000-HH:s här inte * Jag är inte världens bästa spelare, har mkt att lära. Men detta vill jag göra genom att bolla idéer och tankar med dig. Förhoppningsvis kan vi hitta nåt kul att diskutera i denna DB. Detta kommer inte att vara en resultat-dagbok. Jag tycker det är tämligen ointressant att bara rapportera dagsresultat. Vem bryr sig hur mkt pengar jag har på kontot? Jag tänkte snarare försöka lägga upp HH:s samt försöka diskutera mina olika läckor mm. Det blir säkert en o annan bad beat, men jag ska försöka hålla det på ett minimum. Ingen bryr sig om sånt. Om mig som pokerspelare: Började spela för nåt år sen, har alltid kallat mig för en vinnande spelare men ligger bara obetydligt plus. Tror dock att jag är bättre än mina resultat så att säga. Slutar ofta en vinnande session med att slaska bort vinsten och lite till. Tror med andra ord att diciplinen är det största felet. Spelar ett rätt så aggressivt spel, dock har jag vissa weaktighta tendenser som jag vill identifiera och bekämpa. Har lätt för att betala fi när han träffar bättre - måste lära mig se när jag är slagen och släppa. Som fattig student har jag ständigt tvingats plocka ut min rulle. Känner att ekonomin hindrar min utveckling som pokerspelare. Därför ska jag nu försöka att hålla fingrarna borta från min rulle, vilket kräver diciplin på det privatekonomiska planet också. Har satt in en mkt begränsad rulle, och ska fortsätta med små insättningar ett par månader till, men spelet kommer att ske på lägsta nivå. Mina mål: - Sluta slaska - Utveckla mitt spel i största allmänhet Kort och gott.... Nåja, fråga om nåt mer är av intresse. Nu kör vi! Backgammon Ett litet tillägg: På senare tid har jag inte hunnit med nån poker då all ledig tid gått till att fördjupa mig i ämnet backgammon. Har just införskaffat en kopia av det ypperliga programmet GNUBG som spelar på världsnivå och ger mkt bra feedback på ens spel. Läser på diverse siter på nätet samt har lånat lite böcker på nätet (ja jag är en nörd). Ska testa under en period att posta lite "HH:s" (positioner) här o se om det går att få nån feedback. Gissar på att det är fel forum, men kul med ett experiment... Oxo är man ju lite forumcommittad, så vad gör man? Citera
Klyka Postad 16 September , 2006 Författare Rapport Postad 16 September , 2006 Ok, har spelat en tämligen galen session. Spelade två bord PL 200 (0.5/1) på SS. Hade två spelare jag känner hyffsat väl på båda borden samt en spelare som jag känner mkt väl på ena. Av de två är det en spelare som spelar hyffsat men gör en del galna saker ibland (som jag), dock mer diciplinerad. Han gillar att göra marginella värdebets och att bluffa på höga floppar. Försökte utnyttja detta idag. Jag gjorde nåt som inte är riktigt likt mig - att sätta mig o spela efter en kväll på krogen. Kände mig nykter och inte trött, men farligt var det. Kanske bidrog det till min galenskap. Spelade läskigt aggro, bettade på allt som innehöll outs, och faktum är att det gick hyffsat. Satte dessutom ett par fina drag. Men jag lyckades sedan slaska bort nästan ett inköp och tappade all respekt hos motståndarna. Det var dags att byta taktik. ___________________________________ Här är en av de händer som satte sitt avtryck på denna session. Tyvärr är fi inte nån av dem som jag fick nån koll på, så ingen read. Jag sitter med en relativt kort stack pga att jag slaskat bort en del de senaste händerna o inte riktigt kommit mig för att reloada. BB 187.92 UTG 326.35 UTG+1 26.50 UTG+2 36.45 UTG+3 58.90 CO 24.90 BTN 126.10 Hero Är SB med 135.15 BB satsar s mörken 1.00 Hero satsar l mörken 0.50 Hero: , Pre-flop: UTG synar 1.00 UTG+1 foldar 4 spelare synar Hero höjer till 3.00 BB foldar Resterande 5 spelare synar till 2.00 Flop (Board: , , ) 6 spelare, potten = 19 Hero satsar 19.00 2 folds UTG+3: Höjer till 38.00 2 folds Hero synar 19.00 Turn (Board: , , , ): Hero checkar UTG+3 All in 17.90 Hero synar 17.90 River (Board: , , , , ): Showdown: Hero visar: , (färg med ess i topp) UTG+3 visar: , (stege med högsta kort kung) Huvudpott: Hero vinner potten på 127.55 med färg med ess i topp (3.25 spelavgiften togs ut för den här handen) En på tok för stor bet på floppen, och lite oklart vad jag ville uppnå med så många spelare i potten. Dessutom undrar jag lite varför jag höjer så med den handen från SB pre flop. ___________________________________ Efter att ha fått en läskigt slaskig image (som framför allt den hyffsade marginella snubben anpassade sig efter) så tightade jag till mitt spel avsevärt men överbettade alla träffar. Det gav rätt mkt, dock stora swings. Efter att ha swingat inköp upp, inköp ned ett antal gånger i alltför högt tempo så hittade jag lillplusset på 12 BB... Kontentan: Jag behöver verkligen lugna mig lite... Citera
Klyka Postad 19 September , 2006 Författare Rapport Postad 19 September , 2006 Sjukt, jag har tiltat igen.. Det har inte hänt ofta, för det mesta är jag riktigt stabil och möter ett nederlag med ett djupt andetag, inte mer. Men ett par gånger har jag gjort riktigt idiotiska saker, och alltid med vetskapen att jag kommer att förlora. Det är ett läskigt psykologiskt tillstånd, för jag VET att jag kommer att förlora mitt inköp, men på nån nivå i min hjärna så har jag ett pseudo-resonemang som gör att det förefaller solklart att det är rätt att göra så.. Ungefär som "Jag kommer att förlora alla mina pengar, men det gör inget för min pappa har en rosa korvkiosk" - fullkommligt ologiskt, men det förefaller helt logiskt vid tidpunkten. Detta hände: Fi är en TAG spelare som inte är rädd att satsa alla sina pengar när han väl har en hand. Han är inte den typ av spelare som kör en stor preflophöjning utan att faktiskt ha en riktigt bra hand. Stackar: Fi 670 BB Jag 140 BB Övriga ca 50-200 BB Jag plockar nånstans på MP Ett par limpare Fi höjer till 10 BB Alla lägger sig till mig Det är här den där rosa korvmojjen dyker upp i mitt huvud och det står fullkommligt klart för mig att det är rätt att pusha all in här. Jag VET att han har som sämst AQ/TT, och det är lågt räknat. Han spelar oftast så med höga par. Så jag pushar. Han synar o vänder upp AA. Jag träffar ingenting. Blev mörkrädd. Det händer mig inte särskilt ofta. Och det är ett lite läskigt sinnestillstånd.. Så, jag stängde båda mina bord (back på det andra oxo) och gick o la mig... Citera
Klyka Postad 20 September , 2006 Författare Rapport Postad 20 September , 2006 Gårdagens dåliga session gav nytt liv till mina tankar på att damma av FL-färdigheterna som legat i träta länge nog. Kanske detta blir en FL-dagbok ist.... Körde en session på två bord.. Vart lite ofokuserad, så fick inga direkta reads på nån.. Men det var tämligen fiskigt. FL 1/2 SEK på SS är nivån. Två händer bjuder jag på, inget remarkabelt iofs.. 1. Den första handen tar jag med mest för att jag blev förbryllad på rivern. Jag trodde det fanns en cap, men tydligen inte.. Men det skadade mig inte då jag satt på nötterna.. Men jag är lite osäker på hur jag ska spela mina starka drag i denna situation, så here we go: Hero är UTG+1 med . 7 spelare. Bordet är lös-passivt. Många synmuppar. Pre-flop: UTG folds, Hero raise, 1 fold, CO calls, 2 folds, BB calls. Flop (Board: , , ) 3 spelare, potten = 6,5 SB BB checks, Hero bets, CO calls, BB folds. Mest calling stations på detta bordet, vägde mellan C/R eller bet. Kanske C/R hade varit bättre då jag knappast kan plocka hem potten genom en vanlig bet och inte direkt skadas av att se turn gratis om alla skulle checka (eller måste jag värdebetta detta drag?). Eller t.o.m. en C/Call o vänta på träff? Turn (Board: , , , ) 2 spelare, potten = 4,25 BB Hero bets, CO raise, Hero calls Lite oklar på hur jag ska behandla mina missade starka drag på turn. Har ju inte overlay längre, så värdebet är väl knappast att tänka på. Vad har jag annars för anledningar att betta här mot en fi som knappast kommer släppa? Hade C/Call varit bättre? River (Board: , , , , ) 2 spelare, potten = 8,25 BB Hero checks, CO bets, Hero raise, CO raise, Hero raise, CO raise, Hero raise, CO raise, Hero raise, CO raise, Hero raise, CO raise, Hero raise, CO calls. Här vågade jag mig på en liten C/R iaf.. Kanske vart fel, nu hade jag tur att rivern verkar ha hjälpt honom så jag fick betalt.. Men de e ju ett bra kort att inducera en bluff på. Showdown: Hero visar: , (stege med ess i topp) Hero vinner potten på 31.45 BB med stege med ess i topp (0,8 BB i rake). Det är ju alltid trevligt att ha nötterna mot folk som inte tycks kunna sluta re-raisa. Bara o sitta o håva in. Men ska det verkligen gå att höja så många gånger på rivern?? Finns det ingen cap där? E de bara SS som saknar cap på rivern, eller är det tom en bugg? Är det på samma sätt på nån annan gata? 2. Här har jag tyvärr inga reads på folk.. Så det blir lite hipp som happ.. Frågan är hur jag behandlar mitt PP i damer när fler än en visar mkt styrka. Syna ned och hoppas på det bästa? Hero är CO med , Pre-flop: UTG calls , UTG+1 calls, UTG+2 raise, 1 fold, MP2 calls, MP3 calls, Hero 3-bets, BTN calls all in, 1 fold, BB calls, UTG calls, 1 fold, UTG+2 calls, MP1 calls, MP3 calls Flop (Board: , , ) 6 spelare BB checks, UTG bets, UTG+2 raise, MP2 calls, 1 fold, Hero 3-bets, BB calls, UTG calls, UTG+2 caps, MP2 calls, Hero calls, BB calls, UTG calls Turn (Board: , , , ) 5 spelare BB checks, UTG bets, UTG+2 raise, 1 fold, Hero calls, BB calls, UTG calls Här har både UTG och UTG+2 visat mkt styrka. Min erfarenhet är att ett överpar inte behöver vara dåligt för det (på denna nivån) men jag saktar ned och synar ned. Kanske är dumt pga re-raise-risken? Men jag kan som sagt mkt väl ha bäst hand (Edit: Det är t.o.m mkt troligt och odds för det får jag ju, men vad är bäst att göra här?) River (Board: , , , , ) 4 spelare BB checks, UTG checks, UTG+2 bets, Hero calls, BB calls, UTG calls Och lite extramaterial... En fin hand som händer med långa mellanrum: 7 spelare limpar och jag checkar från BB med . Floppen faller , , Vinner i slutändan mot killen som satte högsta färgen... De e extra fint o vinna just dessa händer från BB, då folk ibland missar att man checkade från blinden, varpå de drar slutsatsen att man är en fisk. Citera
Klyka Postad 20 September , 2006 Författare Rapport Postad 20 September , 2006 fan vad jag e mobbad... Citera
morberg Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Turn (Board: , , , ) 2 spelare, potten = 4,25 BB Hero bets, CO raise, Hero calls Lite oklar på hur jag ska behandla mina missade starka drag på turn. Har ju inte overlay längre, så värdebet är väl knappast att tänka på. Vad har jag annars för anledningar att betta här mot en fi som knappast kommer släppa? Hade C/Call varit bättre? När jag bettar utan att veta varför brukar jag kalla det en semi-bluff och vara nöjd så. Men check-call hade nog varit bättre. Hand 2: Ingen visar särskilt mycket styrka pre-flopp: du trebettar, ingen cappar (väl?). Cappen på flopp från UTG+2 är mysko och börjar lukta stark hand, rätt att lugna ner dig där och ta handen till SD. Lycka till framöver! Citera
Klyka Postad 21 September , 2006 Författare Rapport Postad 21 September , 2006 När jag bettar utan att veta varför brukar jag kalla det en semi-bluff och vara nöjd så. Men check-call hade nog varit bättre. Hand 2: Ingen visar särskilt mycket styrka pre-flopp: du trebettar, ingen cappar (väl?). Cappen på flopp från UTG+2 är mysko och börjar lukta stark hand, rätt att lugna ner dig där och ta handen till SD. Vilken ära att en av mina favorit-FL-skribenter tar oskulden på min dagbok! Grattis till oss båda! Hand 1: Kan en bet motiveras av att inte ge frikort till bättre drag? Hand 2: Det jag funderar på är om sandwicheffekten är för farlig för att jag ska sikta på SD? Lycka till framöver! Tackar! Citera
morberg Postad 21 September , 2006 Rapport Postad 21 September , 2006 Hand 1: Kan en bet motiveras av att inte ge frikort till bättre drag? Det finns en några sätt att motivera ett bet i efterhand, men jag tror nog ängå att check-call är det rätta här om du inte tror att fi är beredd att lägga ner. Hand 2: Det jag funderar på är om sandwicheffekten är för farlig för att jag ska sikta på SD? Nu har jag inte spelat på SS, men du behöver bra reads för att lägga ner ett överpar på låga nivåer. Vad tror du dina motståndare kan ha för händer? Citera
Klyka Postad 21 September , 2006 Författare Rapport Postad 21 September , 2006 J verkar mest troligt tycker jag.. Överpar känns konstigt med tanke på preflop-spelet(?). Nån hård träff på den brädan verkar iofs inte heller så trolig, men allt är möjligt på denna nivå... Citera
kfluffie Postad 21 September , 2006 Rapport Postad 21 September , 2006 Lycka till din Frirulle-Fisk!!! MVH //KF Citera
Klyka Postad 21 September , 2006 Författare Rapport Postad 21 September , 2006 Lycka till din Frirulle-Fisk!!! Tack! Men vem var de som satt på storstacken egentligen?? Edit: Skön signatur! Citera
morberg Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 J verkar mest troligt tycker jag.. Överpar känns konstigt med tanke på preflop-spelet(?). Nån hård träff på den brädan verkar iofs inte heller så trolig, men allt är möjligt på denna nivå... I så fall ska du definitivt ta handen till SD, sandwich-effekt eller inte. Citera
kfluffie Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 Lycka till din Frirulle-Fisk!!! Tack! Men vem var de som satt på storstacken egentligen?? Men Lol! Du hade ju Klonken med dig till skillnad mot vissa andra! Edit: Skön signatur! Ty! MVH //KF Citera
Klyka Postad 22 September , 2006 Författare Rapport Postad 22 September , 2006 QQ-handen slutade på detta något oväntade sätt: Showdown: UTG+2 visar: , (par i knektar) Hero visar: , (par i damer) BB visar: , (par i damer) Sidopott 2: Delad pott på 23.30 par i damer BTN visar: , (triss i tior) Huvudpott: BTN vinner potten på 17.60 med triss i tior (1.60 spelavgiften togs ut för den här handen) BB har ju spelat helt sjukt vekt i denna handen och gett alla möjligheter att dra ut. Kanske ville han inte skrämma ut folk ur potten med en cap pre, men själv skulle jag bara varit nöjd med att skrämma bort folk med par i damer. Han måste väl cappa pre? Och att han check-synar min 3-bet på floppen, har han anledning att inte cappa där? Iofs inte så farlig flopp, kanske mer värt att slowspela där? Antar dock att han liksom jag bör ta det lugnt på turn och bara sikta på en billig SD. Likaså river. Och UTG+2 då? Hur väl spelade han handen? Hur stor tillit bör man sätta till TPTK när det bettas så friskt pre flopp och på flopp? Borde inte han oxo ha saktat ned på turn (bara synat ned o siktat på SD)? Och BTN rivrar oss alla, den lusen... Men frågan är om han gjorde fel när han synade all in pre flopp, förutom det faktum att han sitter med en aldeles för liten stack. Citera
Klyka Postad 26 September , 2006 Författare Rapport Postad 26 September , 2006 Ingen som har något att säga om ovanstående? Spelat lite mer FL, måste säga att jag är ringrostig.. Kanske synar jag ned för mkt o kanske semibluffar jag för mkt mot lösa fi. Men funkar hyffsat iaf. ************ En hand som jag funderar på om jag spelade bra eller fiskigt: FL 1/2 på SS. Inga direkta reads denna gång heller, men bordet var löst/semipassivt enligt bordsstatistiken. Hero är SB med , Pre-flop: UTG calls, 1 fold, UTG+2 calls, 1 fold, MP2 calls, CO calls, 1 fold, Hero calls, BB checks. Flop (Board: , , ) 6 spelare, potten = 6 SB Hero checks, BB, checks, UTG checks, UTG+2 checks, MP2 bets, CO calls, Hero calls, 3 folds. Turn (Board: , , , ) 3 spelare, potten = 4,5 BB Hero checks, MP2 bets, CO calls, Hero raises, MP2 calls, CO calls. River (Board: , , , , ) 3 spelare, potten = 10,5 BB Hero bets *********************** Idag var iaf utdragningarnas dag till en början. Började bli frustrerande när jag investerat mkt med bästa handen på floppen tusen gånger om och varje gång blivit utdragen på turnen av nån mupp. Höjningen kom o den betydde alltid att jag blivit utdragen, men ändå vart man ju tvungen att syna ned.. Potterna var stora o då har jag svårt att se att jag ska släppa för ett par extra bets.. Kan ju trots allt vara så att mitt TP2K o.dy. fortfarande står ibland.. Hajjigt/fiskigt? Citera
Klyka Postad 26 September , 2006 Författare Rapport Postad 26 September , 2006 Har experimenterat med ett nytt sätt att ställa upp en HH. Tycker resultatet blev rätt bra (främst för SH FL). Ta en titt på hur ovanstående HH ser ut med en i grunden annan uppställningsmodell. Citera
all_ur_horses Postad 26 September , 2006 Rapport Postad 26 September , 2006 Skulle kunna skriva ett par rader här då och då men med tanke på hur du behandlar folk som gör analyser ska jag nog låta bli. Citera
Klyka Postad 26 September , 2006 Författare Rapport Postad 26 September , 2006 Skulle kunna skriva ett par rader här då och då men med tanke på hur du behandlar folk som gör analyser ska jag nog låta bli. Lol. Håll dig till PM eller respektive tråd. Och du vet lika väl som jag att det handlar om hur folk beter sig mot andra. Beter du dig på ett mänskligt sätt så klarar du dig nog. Citera
boil42 Postad 26 September , 2006 Rapport Postad 26 September , 2006 Bra initiativ med dagboken! Intressant läsning för en som spelar på samma nivå ... Av dina andra inlägg på forumet att döma så är du en tänkande spelare med en hel del vettigt bakom pannan, så det ska bli kul att följa. Lycka till! När det gäller raisande utan cap så är det väl så att om det bara är två spelare som går in i en satsningsrunda så finns inget cap-tak. Dvs. det gäller inte bara på rivern. Så är det iallafall live på exempelvis Cosmopol. Citera
Klyka Postad 26 September , 2006 Författare Rapport Postad 26 September , 2006 Bra initiativ med dagboken!Intressant läsning för en som spelar på samma nivå ... Av dina andra inlägg på forumet att döma så är du en tänkande spelare med en hel del vettigt bakom pannan, så det ska bli kul att följa. Lycka till! Äsh, så säger du bara... Gamla vitsigheter åsido, tackar så mkt. Våga gärna kommentera, diskutera o såga oxo! När det gäller raisande utan cap så är det väl så att om det bara är två spelare som går in i en satsningsrunda så finns inget cap-tak. Dvs. det gäller inte bara på rivern. Så är det iallafall live på exempelvis Cosmopol. Ja, det verkar stämma som du säger. Måste säga att jag gillar det, fast jag vet inte riktigt vilka strategiska implikationer det får. Nån tanke om det? Citera
all_ur_horses Postad 26 September , 2006 Rapport Postad 26 September , 2006 Ja, det verkar stämma som du säger. Måste säga att jag gillar det, fast jag vet inte riktigt vilka strategiska implikationer det får. Nån tanke om det? Bara att du kan ha tur å få in 10+ bets mot nån som missar att det ligger straight flush ute. Mitt rekord är 15-16 tror jag. Citera
Verdi Postad 26 September , 2006 Rapport Postad 26 September , 2006 Ja, det verkar stämma som du säger. Måste säga att jag gillar det, fast jag vet inte riktigt vilka strategiska implikationer det får. Nån tanke om det? Bara att du kan ha tur å få in 10+ bets mot nån som missar att det ligger straight flush ute. Mitt rekord är 15-16 tror jag. Jag spelade ett 1/2 bord på crypto för länge sen och bordet hade gått ner till HU. Jag fick K J och satte min färg på turn. Raisade som en galning innan jag insåg att jag faktiskt inte hade nötterna. Jodå, den andra killen hade A Q . Då gick vi lätt över 4 bet. Förlorade en $50+ pott. Var ganska mycket på den tiden. Citera
Klyka Postad 26 September , 2006 Författare Rapport Postad 26 September , 2006 Jag har två funderingar ang. frånvaron av cap: 2) I vissa situationer kan det hända att man inte vill 4-betta mot någon av rädsla för att bli 5-bettad, något som inte skulle kunna hända om det fanns en cap. Dessa situationer torde vara sällsynta då man sällan är rädd för en raise när man 4-bettar, men det lär ju kunna hända iaf. 1) När du sitter på tex andranöten och man har turats om att höja några gånger - hur långt måste raisandet gå innan man bestämmer sig för att man är slagen med tillräckligt stor sannolikhet för att man bara ska syna ned? Mao, hur vet man när man ska sluta raisa med andranöten? Citera
Ruterkung Postad 26 September , 2006 Rapport Postad 26 September , 2006 1) När du sitter på tex andranöten och man har turats om att höja några gånger - hur långt måste raisandet gå innan man bestämmer sig för att man är slagen med tillräckligt stor sannolikhet för att man bara ska syna ned? Mao, hur vet man när man ska sluta raisa med andranöten? Det handlar ju lite om hur brädan ser ut. Har du t.ex på så kanske en 4-6 BB skulle ajg själv tänka mig. Har jag däremot på åker ju en jäkla massa bets in. Citera
Recommended Posts