Gå till innehåll

I vilka lägen skall man visa att man bluffat?


Albert

Recommended Posts

Finns ju en hel del olika åsikter i detta ämne. En del säger att man aldrig ska visa sin bluff då man ger bort information. Visar man att man är kapabel att bluffa så ökar risken för syn när du bluffar nästa gång. Detta är ju dock en fördel om du spelar på samma vis nästa gång men utan att bluffa. Hörde att D. Negrenau ibland visade sin bluff mot någon han trodde skulle kunna tilta pga detta. Då visade han sin hand för att dra nytta av det senare.

 

Jag tycker enbart man ska visa sin bluff om man tror att man kan dra nytta av det. Antingen att man kan få någon att tilta eller att syna nästa gång när man inte bluffar. Att visa sin hand bara för att visa hur bra man var som kunde bluffa tycker jag är fel. Då ger man bort mer i informationsväg och edge än vad man får.

 

Det var ju det jag menade. Lyckas man få en motspelare på tilt så kan det ju vara att fundera på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Amauri*, jag vet ju att du är den killen som kan mucka vilka bluffar osv som helst. men ändå, har man dragit den svettigaste bluffen, som Scotty Ngyen, (hur nu det stavas) gjorde i WSOP 2003. så måste man ju nästan visa den. då kanske motspelaren callar nästa gång du villa ha med honom.

 

Måste säga att det är bland de bättre bluffarna jag sett :) (moneymakers HU var ju också grym). så jäkla kul när han visar upp 83 och säger "shit, i thought it was black jack"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger som Dewey Tomko:

- Varje gång du visar en hand ger du din motståndare information

 

Visst, helt rätt. Men det kan ju vara kul att ge dom lite desinformation(information som inte stämmer). Om du tex är en tight spelare och fluffar fett en gång och visar handen. Folk kommer att svära åt dig i chatten och syna dina bra händer. Funkar bra tycker jag.

 

/Robin - Som inte drar in en månadslön på pokern

 

He he, desinformation. Jo visst. All info är info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger som Dewey Tomko:

- Varje gång du visar en hand ger du din motståndare information

 

Visst, helt rätt. Men det kan ju vara kul att ge dom lite desinformation(information som inte stämmer). Om du tex är en tight spelare och fluffar fett en gång och visar handen. Folk kommer att svära åt dig i chatten och syna dina bra händer. Funkar bra tycker jag.

 

/Robin - Som inte drar in en månadslön på pokern

 

He he, desinformation. Jo visst. All info är info.

 

Tekniskt sett är det inte information, utan data du ger bort. Data som måste tolkas och då uppstår det möjligheter till feltolkning. Speciellt om du medvetet gör ett skevt urval av vilka händer du visar.

 

Människor drar i regel alltför långtgående slutsatser av små datamängder. Det är en svaghet, och utnyttja svagheter hos motståndaren är väl vad poker går ut på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tekniskt sett är det inte information, utan data du ger bort. Data som måste tolkas och då uppstår det möjligheter till feltolkning. Speciellt om du medvetet gör ett skevt urval av vilka händer du visar.

 

Människor drar i regel alltför långtgående slutsatser av små datamängder. Det är en svaghet, och utnyttja svagheter hos motståndaren är väl vad poker går ut på.

 

Ehh, och det förklarar du för en psykolog?

 

Du får ursäkta mig men det där är bara svammel.

 

All info är info.

 

// Jag kan tilläga att allt inte är svammel. I sak har du delvis rätt. Men i själva grundresonemanget har du fel. Men det tror jag inte du kommer att förstå då det är fundamentalt. Du får fundera på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh, och det förklarar du för en psykolog?

 

Du får ursäkta mig men det där är bara svammel.

 

All info är info.

 

All info är info kanske, men data är inte information. Det har absolut ingenting med psykoloogi att göra.

 

Mkt intressant. data och information är inte samma sak. Så jag tog intresset och googlade lite på det. Hittade ar2003_57.pdf En rapport som är skriven av ngn studnet. Men mkt intressant. Har läst igenom inlednigen och ska ta resten nu. Läsvärd som det verkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska tillägga att data övergår i information genom tolkning, och själva tolkningsprocessen har med psykologi att göra i det här fallet, eftersom det är en människa som står för tolkningen.

 

Men skillnaden mellan data och information är inget psykologi befattar sig med vad jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska tillägga att data övergår i information genom tolkning, och själva tolkningsprocessen har med psykologi att göra i det här fallet, eftersom det är en människa som står för tolkningen.

 

Men skillnaden mellan data och information är inget psykologi befattar sig med vad jag vet.

 

Jag gissar att du håller på mycket med datorer. Kanske går på något tekniskt gym eller?

 

Jag kan reka lite kognitiv psykologi. Det skulle nog passa bra.

 

Det handlar inte om skillnaden mellan något. Det är fundamentalt basalt. Alltså mer grudläggande. Allt du gör kan tolkas och ger info till betraktaren. Så enkelt är det.

 

Du ha snöat in dig i något teoretiskt resonemang som jag tror du inte greppar riktigt.

 

Typiskt naturvetare. :)

 

Men det funkar det med. Som tur är finns det inte bara en väg att bli en bra pokerspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså...visst.

All information är information. Visar du en hand av tusen så ger du motståndarna potentiellt information de kan dra nytta av.

MEN om du ger motståndarna information som du gissar att de inte kan göra något vettigt utav så är det en bra move så länge du har rätt angående motståndarens tolkning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snygg analys Freud, men du missade min ålder med typ tio år. ;) Och jag har ingen naturvetenskaplig utbildning heller...

 

Alltså, jag förnekar inte att motståndaren _kan_ få information av vad man gör (potentiellt felaktig), och det gäller ju allt förstås, inklusive bluffkortvisning. Det jag motsätter mig är att det per automatik ger motståndaren ett övertag. Men det verkar som vi är överens om det om jag läser det senaste du postat. Tror mest vi har pratat förbi varandra lite...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snygg analys Freud, men du missade min ålder med typ tio år. ;) Och jag har ingen naturvetenskaplig utbildning heller...

 

Alltså, jag förnekar inte att motståndaren _kan_ få information av vad man gör (potentiellt felaktig), och det gäller ju allt förstås, inklusive bluffkortvisning. Det jag motsätter mig är att det per automatik ger motståndaren ett övertag. Men det verkar som vi är överens om det om jag läser det senaste du postat. Tror mest vi har pratat förbi varandra lite...

 

Det tror jag med. Det är det jag har sagt hela tiden. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Är det någon här som visar korten när man lägger sig.

 

tex om man har knekt ,kung och vågar inte följa med en hög satsning.

 

Tjänar man på det eller tycker alla att man e en feg skit.

 

It depends, som så ofta i poker. Beror helt och hållet på om du tror att det gynnar dig mer än motståndaren. Tror du det ska du absolut göra det, är du tveksam - låt bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen aning när man borde faktiskt, jag gör aldrig något för att ändra min image, försöker bara hålla lite koll på vad för image man redan, att mecka med bilden andra spelare har av en verkar för dyrt/svårt. Jag brukar klicka ur automuck rutan när jag känner på mej att motståndaren är nära att göra en riktig tuff läggning och jag inte har ett skit, men det är av rent sadistiska skäl, det är en av de där småsakerna som händer jävligt sällan men som livar upp det råtrista grindet en aning ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut, men där har du ett stort osäkerhetsmoment.

 

Personeligen tycker jag det är trollstatus på dem som försöker att påverka mig genom att visa korten.

 

 

Typiskt nybörjare.

 

Ja, det är ju ett typiskt nybörjarmisstag att försöka påverka/vilseleda sina motståndare så att de ska ta felaktiga beslut. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Det händer att jag visar bluffar. lyckades totaltilta ett helt bord i förrgår.

 

Fick en kille att folda AQ som träffat tptk med AJo.

 

Handen efter plockar jag upp AKs och ställer på knappen och får syn av 3 shortstacks med svaga ess. Två händer senare sitter jag med 44 och floppar fyrtal.

 

Mesbettar och låter fi dra flush, minibettar, han höjer jag ställer och får självklart syn

 

Snabba pengar. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...