Gå till innehåll

SnG - Att aldrig ge upp


Doc

Recommended Posts

Jag hade tidigare en tendens att helt ge upp om min stack hamnade neråt 400-500 (Party FR) oavsett skede. Nu har jag hämnat mig från gravens rand så många gånger att jag börjar inse att man aldrig skall ge upp.

 

Det kan verka självklart men i vissa situiationer har jag tidigare känt att det är helt jävla hopplöst och jag lika gärna kan gå All-in med vad som helst och sen starta ett nytt bord istället för att kämpa och lägga kraft på något som ändå är dömt att misslyckas.

 

Nu inser jag att det är så lite som avgör om man hämtar sig från riktigt dåliga situationer att det verkligen är värt att kämpa. Väntar man på riktigt bra kort och sen trycker in en All-in så är det hyfsat sannolikt att man dubblar upp och sen är man med i spelet igen.

 

Jag har ett flertal gånger på senare tid gått från gravens rand till att vinna hela bordet!

 

Självklarheter, men personligen levde jag inte after detta tidigare.

 

När ger ni upp? När slutar ni spela ert A-spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju det som är tjusningen med poker, Själv var jag med i en turnering där jag lyckades bli utdragen av en running running flush när jag floppade set i J. var helt förtvivlad då jag kände på mig att detta var min turnering och att slumpen hade kastat ned mig i köldvattnet. med 1 och 1/2 BB kvar i stacken tryckte jag varje hand under det kommande varvet och vann samtliga och var helt makalöst tillbaka i en turnering som jag minuterna tidigare varit utdömd att förlora. till historien hör också att jag ändå inte vann men kom på en hedersvärd 2:a plats. det är väl mitt bästa minne att man aldrig ska ge upp inom pokern :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror själv att jag är en ganska bra short stack-spelare, och ger väl aldrig upp egentligen. Även om jag ibland kan söka ett läge som känns marginellt EV- för att hitta en dubbling eller tripling, om jag tror att det kan vara mer $/h värt än att sitta och vänta på en hand i två varv.

Jo det är väl den avvägningen jag är ute efter. Tidigare hade väldigt lite tålamod och trycket in stacken på första bästa hand som tilltalade mig medan jag nu har tålamod att vänta in en bra hand.

 

Sen är det givetvis skillnad om man ändå sitter kvar och spelar andra bord eller om det är det sista bordet och Seinfeld eller Sopranos precis har börjat.

Är sannolikheten för återhämtning * potentiell vinst för liten då ger jag fortfarande upp eftersom tid är pengar. Skillnaden är att jag nu inser att sannolikheten för återhämtning är MYCKET större än vad jag förr trodde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett citat ur tidningen FirstPoker nr.7 2006 och handlar om hur Jack Strauss vann WSOP år 1982:

 

"Strauss var känd för sin aggresiva och obarmhärtiga spelstil - i stark kontrast till hans personlighet alltså. Det var ett sådant aggresivt spel som snärjde in honom i en hand, och han sköt slutligen in alla sina marker till mitten av bordet. Motståndaren hade fler marker och synade Strauss, mark för mark; korten vändes upp och Strauss förlorade potten. Cool som han var så satte han på sig jackan, samlade ihop sina prylar och reste sig upp för att gå. Innan han gick tog han med sig skräpet från sin plats, och där ligger den: en av Strauss marker som glidit in under en servett och gömt sig. eftersom han aldrig förklarat sig all-in muntligt så bedömdes den sista markern vara i spel, och Jack Strauss fick fortsätta spela; med en mark och en stol alltså. Han gick all-in direkt och vann potten. Han gick all-in igen, och dubblade upp ännu en gång. Två dagar senare slog han Dewey Tomko i det avgörande heads up-spelet och blev 1982 års mästare"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi är inne på anekdoter. Från Barry Greensteins hemsida. Sammy heter Farha i efternamn och det är WSOP ME det år Chris Moneymaker vann:

 

"Eight hands before the end of Day 2 in 2003, I drew out on Sammy and he got up from the table. He thought he was busted, but he had 5,000 more than I had. (80,000 was average at that point.) He said, “I’m leaving. I can’t do anything with 5,000.” I said, “Sammy, sit down and take a shot.” Sammy went all-in in the dark on the next two hands and doubled up each time. Of the last eight hands played at our table that night, Sammy was all-in before the flop on seven of them. He ended the second day with 58,000. Of course, Sammy went on to become famous as he cashed out $1.3 million for his second place finish in the event."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det finns säkert en ekvation för fenomenet "9 liv" trots att man sitter duktigt shortstacked. Men av någon anledning verkar det vara just min styrka.

Man har gasat några gånger på fina odds och torskat på nån struntdetalj (som är lika viktig som syret). Då börjar de 9 liven. Och där får man harva sig runt varv efter varv tills det vänder. Det brukar vända.

Hela mitt pokerliv är ett enda 10 steg fram och nio bakåt.

 

Tips eller förslag från er kloka till en glad amatör?

 

Mvh

 

Cantemir

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade en SnG där jag var rejält kort på semi-bubblan efter en utdragning, kollar på ett annat bord och när jag får nästa hand är jag ITM. Fortfarande en bra bit efter dom andra två några händer senare är jag HU, torskar förvisso på första handen men tvåa utan att nånsin varit över 1500 (startstack 1500) är ju rätt okey.

 

Aldrig ge upp men ställa väldigt löst är ju rätt melodi, om man lyckas brukar det gå rätt bra för då kan man behålla sin aggressivitet och köra över dom andra istället för att bli passiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland kan det dock löna sig att vara lite passiv. Spelade ett bord för några veckor sedan, där spelet var helt sjukt aggressivt. Efter 18 händer var jag ITM utan att ha spelat en enda hand. Undantaget som bekräftar regeln? Har aldrig varit med om något liknande, varken före eller efter. Det var dock fredagskväll i USA när spelet gick, vilket kanske förklarar aggressiviteten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Jag ger inte upp förenns mina marker är helt finito... Har varit med om massor av makalösa vändningar, så jag vet att hoppet alltid lever.

 

Har för mig att jag vunnit en sng när jag haft 70% av en BB i stacken [50/100]

Samma här.. hade inte ens en hel BB men vända ändå å vann hela sngn.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hand från en sng jag spelade idag. Notera min stack.

 

J-et is at seat 0 with 3.

OSVAL1999 is at seat 4 with 174.

nikser is at seat 5 with 119.50.

Wonta is at seat 6 with 237.

djkeefa is at seat 7 with 98.

Kirby1977 is at seat 8 with 219.50.

jami25 is at seat 9 with 149.

 

The dealer is seat 0.

 

OSVAL1999 posts a blind of 2.

nikser posts a blind of 4.

 

(J-et is dealt 7c Qs.)

 

Pre-flop:

Wonta folds.

djkeefa calls for 4.

Kirby1977 folds.

jami25 calls for 4.

J-et goes all-in for 3.

OSVAL1999 calls for 2.

nikser checks.

 

The flop comes

Ad 6h 5d.

 

OSVAL1999 checks.

nikser checks.

djkeefa checks.

jami25 checks.

 

The turn comes 7d.

 

OSVAL1999 checks.

nikser checks.

djkeefa checks.

jami25 checks.

 

The river comes 6d.

 

OSVAL1999 checks.

nikser checks.

djkeefa checks.

jami25 checks.

 

Showdown:

 

OSVAL1999 shows Qh 8s.

A pair of Sixes - 6h 6d Ad Qh 8s

 

nikser shows 4s 10c.

A pair of Sixes - 6h 6d Ad 10c 7d

 

djkeefa shows Jc Qc.

A pair of Sixes - 6h 6d Ad Qc Jc

 

jami25 shows Ks 8h.

A pair of Sixes - 6h 6d Ad Ks 8h

 

J-et shows 7c Qs.

Two Pair, Sevens and Sixes - 7d 7c 6h 6d Ad

 

J-et wins pot (15).

jami25 wins pot (4).

 

 

 

 

Sista handen från samma sng:

 

J-et is at seat 0 with 613.50.

jami25 is at seat 9 with 386.50.

 

The dealer is seat 0.

 

J-et posts a blind of 15.

jami25 posts a blind of 30.

 

(J-et is dealt 6s 9h.)

 

Pre-flop:

J-et calls for 15.

jami25 checks.

 

The flop comes

9s 9c 7s.

 

jami25 bets 30.

J-et calls for 30.

 

The turn comes 4s.

 

jami25 bets 120.

J-et calls for 120.

 

The river comes Qc.

 

jami25 goes all-in for 206.50.

J-et calls for 206.50.

 

Showdown:

 

jami25 shows 7d Kh.

Two Pair, Nines and Sevens - 9s 9c 7s 7d Kh

 

J-et shows 6s 9h.

Three Nines - 9s 9c 9h Qc 7s

 

J-et wins pot (773).

 

Så ge aldrig upp, pojkar och flickor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite fel tråd att posta i va när du synar dig all-in som nummer tre i handen, för en given femvägspott från knappen? :P

 

Men kul.

 

Jag hade gett upp hoppet och ställde in mina sista marker så jag kunde gå och dricka öl istället. Dock fick jag vänta en stund eftersom jag hade såna klonkarskills. Givetvis inser jag att det inte var det bästa stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

***** Hand History for Game 4698207740 *****

NL Texas Hold'em $33 Buy-in Trny:25832108 Level:5 Blinds(200/400) - Monday, July 10, 13:41:20 ET 2006

Table Speed #1183228 (Real Money)

Seat 3 is the button

Total number of players : 6

Seat 4: RJ507 ( $2800 )

Seat 8: MAP1107 ( $7798 )

Seat 9: sachimo ( $2250 )

Seat 2: EricRoc ( $3992 )

Seat 3: HuBaKo0 ( $240 )

Seat 10: LILcivic ( $2920 )

Trny:25832108 Level:5

Blinds(200/400)

** Dealing down cards **

Dealt to HuBaKo0 [ Kc Ac ]

sachimo folds.

LILcivic folds.

EricRoc folds.

HuBaKo0 is all-In.

RJ507 folds.

** Dealing Flop ** [ 3h, 2d, 6s ]

** Dealing Turn ** [ 4h ]

** Dealing River ** [ Kd ]

MAP1107 shows [ 7d, Qs ] high card king.

HuBaKo0 shows [ Kc, Ac ] a pair of kings.

MAP1107 wins 160 chips from side pot #1 with high card king.

HuBaKo0 wins 680 chips from the main pot with a pair of kings.

 

där såg det verkligen mörkt ut men jag forsatte och vann pott efter pott, tillslut vann jag hela sngn.. första dagen jag lirade på partypoker dessutom.. så riggen hjälpte mig ju rätt bra förståss :oops:

 

tro fan jag har kvar den sng i poker tracker och kollar på den när livet känns tufft=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...