Gå till innehåll

BOK: "Secrets of professional PLO" av Slotboom


me_too

Recommended Posts

Ny bok är på väg ut "Secrets of professional pot limit omaha" av Rolf Slotboom.

 

På hans egna hemsida, han är förövrigt holländare och har vunnit holländska mästerskapet (2005, så sägs det att boken släpps i slutet av augusti. Amazon har dock inte fått boken än...

 

Är det någon som vet om boken släppts än?

 

Detta är i vart fall en bok som jag ser fram emot väldigt mycket, då det inte kommit ut någon vettig PLO bok sedan ciaffones bok som är slut hos förlaget

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

svårt att tänka mig att det skulle stå några secrets i den :)

 

vad står det på baksidan? det ska vara en avancerad bok antar jag?

 

hur många sidor?

 

är han erkänt duktig på PLO? vet han är redaktör(eller något) för cardplayer europe och ska vara duktig på holdem iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svårt att tänka mig att det skulle stå några secrets i den :)

 

vad står det på baksidan? det ska vara en avancerad bok antar jag?

 

hur många sidor?

 

är han erkänt duktig på PLO? vet han är redaktör(eller något) för cardplayer europe och ska vara duktig på holdem iaf.

 

Gillar hans artiklar skarpt och är det något han är bra på så är det Omaha. Blixtköp för mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fick boken igår och har läst de första 100 sidorna. Mycket bra bok. På ett mycket pedagogiskt sätt förklarar han sin mycket vinnande strategi. Nutpeddling. Tror vi kommer få se många spelare i vart fall testa hans strategi den närmaste tiden. Varning för många "minirolfs" på omahaborden framöver!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I korthet går hans shortstack strategi ut på att han placerar sig direkt till HÖGER om en överaggressiv spelare på ett fullring bord med minsta möjliga inköp (vi pratar PLO). Han väntar sen tills han får en riktigt bra hand - i stort sett spelar han bara med par i ess - helst med ett nötflushdrag. När han får handen checkar/synar han med förhoppning om att den överaggressive skall raisa upp potten. Sen synar förhoppningsvis någon till och Rolf går all in. Förhoppningsvis bettar sen den överaggressive pot sen på flop och driver ut övriga och det är hu. I och med att denna är överaggressiv har man oftast runt 50 procents chans på potten - men med kanske två spelare till - 4 totalt behöver man bara runt 24 procent. Det betyder att även om några till går med ända till river har man bättre odds att vinna än vad man investerat. Ev + läge alltså. När man sedan har dubblat eller tredubblat lämnar man bordet och söker efter ett annat med en överaggressiv med en ledig stol till höger. Avancerad hit and run alltså.

 

Verkar jävligt intressant. Med tanke på att han är en av de mest vinnande spelare överhuvudtaget på sina nivåer så finns det bevis för att det funkar, och med liten risk dessutom. Lätt strategi att praktisera. Vad man får se upp med är så ingen annan än den överaggressive sitter på essen. En reraise efter den överaggressives höjning betyder att KK inte är spelbart osv. Men då har du bara investerat ett big blind bet. Riskminimerande strategi. Funkar bäst på fullringbord naturligtvis då essen inte kommer så ofta. Han vidareutvecklar i boken strategin till mer avancerade moves, men han praktiserade denna enkla strategi utan någon vidareutveckling i flera år - och vann väldigt mycket (i förhållande till sin nivå). Problemet är att på nätet är de flesta bord 6 max..

 

Väldigt intressant bok. Tror den blir en storsäljare och att vi inom kort ser många "minirolfs" vid borden.

 

lev väl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shortstackstrategin verkar faktiskt intressant. Som ensam shortstack vid bordet kan förmodligen vem som helst med hyfsat tålamod vara en vinnande spelare med den strategin.

 

Fördelarna är ju främst låga swings och möjlighet att köra fantastiskt många bord samtidigt (inga Einsteinbeslut man tar direkt).

 

Nackdelarna är väl att spelet kan bli tråkigt och att risken finns att många börjar köra samma strategi. Då lär mog deepstackspelarna kräva bord med kraftigt höjda mininköp framöver...

 

Har precis kommit till avsnittet där han börjar modifiera sin spelstil för att även kunna spela med djup stack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat att shortstacka ett tag nu och det funkade inge vidare. Man blindas bort för mycket och råkar i trubbel.

 

1. Tror inte att det är så enkelt att man bara följer shortstackteorin som den beskrivs i boken - man bör nog vara ganska bra på att värdera situationer i omaha rent generellt för att strategin skall fungera.

 

2. Tror inte att man lär sig en strategi på nån vecka eller två - får nog ge den någon månad.

 

3. För att lyckas tror jag det är oerhört viktigt att veta hur sina motståndare spelar - pto är nog ovärderligt.

 

4. Kan nog inte praktiseras på allt för låg nivå för där är oftast inte spelet tillräckligt aggressivt.

 

5. Fullringbord (8-10) spelare är nog ett måste för att lyckas med grundstrategin som Rolf för fram.

 

/säkert glömt nåt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han tar 100 sidor på sig att förklara det som stod i inlägget ovan:

 

"Vänta på essen, limpreraisa och dega in preflop".

 

Sedan följer ett gäng dammiga artiklar där några är hyfsat bra, men inte nydanande.

 

Efter detta så följer lite handanalyser, som i princip enbart koncentrerar sig på preflop och flopspel. Några pengar kvar på turnen att betta för har han sällan, så det är inte konstigt att han inte har något att säga där, men de är hyfst ok ändå. Ni bör dock ha en förkunskap om hur olika PLO-händer står sig mot varandra pre och postflop med olika brädkonfigurationer för att verkligen kunna tillgodogöra sig informationen. Annars så blir man förvirrad över att han ena sekunden slänger KKxx och andra sekunden rekommenderar all-in preflop m QQK9.

 

Ett kapitel om shorthandedspel finns. Det är 8 sidor.

 

16 sidor i boken behandlar hur man spelar med fullt inköp, undantaget någon artikel här och där.

 

Jag är officiellt besviken. Det mesta som är bra kan man läsa i arkiven på Cardplayer eller få fram genom att köra lite handmatchups i twodimes.

 

Fortfarande gäller:

 

Ciaffones PLO-bok för nybörjare

Reubens quizbok för shorthandedspel (han spelar så marginella händer i sin bok att resultatet blir som att spela shorthanded).

No limit and Pot Limit Poker för bettingstrategier

 

För övrigt: Spelar man 0.5/1 normalt så innebär hans strategi att man för att få någon ROI minst bör sitta på 2/4, gärna på 3/6. Svängningarna blir då hyfsat stora, för att uttrycka det milt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske skall säga att boken är inte helt värdelös och att det finns bra bitar. Dock, boken är spretig och det finns för mycket utfyllnad (någon fick uppenbarligen betalt per sida...) i boken.

 

Och det faktum att han rakt av rekommenderar hit'n'run och ratholing är irriterande. Han kan göra fina omskrivningar hur mycket han vill; det är ändå det han rekommenderar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det faktum att han rakt av rekommenderar hit'n'run och ratholing är irriterande.

 

Det där känns lite som när 1-3-1 och liknande defensiva system kom inom hockeyn. Svårt att slå även för bra spelare, men är det den typ av spel vi vill ha? I hockeyn tog man t ex bort redline offside, i Omaha får man väl ta och höja mininköpet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske skall säga att boken är inte helt värdelös och att det finns bra bitar. Dock, boken är spretig och det finns för mycket utfyllnad (någon fick uppenbarligen betalt per sida...) i boken.

 

Och det faktum att han rakt av rekommenderar hit'n'run och ratholing är irriterande. Han kan göra fina omskrivningar hur mycket han vill; det är ändå det han rekommenderar.

 

Håller med om att det är avancerad hit and run som han förespråkar. Att använda en sån här strategi i livespel över typ 4-5 år måste kräva en hel del psyke, minst sagt. Han var nog inte direkt populär. Tror (tyvärr) att det blir allt mer av hit n runs nu efter den här boken. Eftersom den är så efterlängtad (det skrivs ju inga plo böcker så behövet är enormt) så kommer nog många att prova strategin.

 

För skottning på högre nivåer om man är en 0,5/1 spelare torde dock strategin vara optimal. Minimerar risken att bli utspelad, mimimalt kapital krävs, högre aggressivitet på högre nivåer osv. Eller vad tror du OTHELLO?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För skottning på högre nivåer om man är en 0,5/1 spelare torde dock strategin vara optimal. Minimerar risken att bli utspelad, mimimalt kapital krävs, högre aggressivitet på högre nivåer osv. Eller vad tror du OTHELLO?

 

Om table conditions är de rätta, självklart. Ta dock en titt på Stars där det just nu ser ut så här på det första bordet jag klickade på (5/10-nivån):

 

Stars.jpg

 

Detta är ett bord där det inte är särskilt gynnsamt att spela med den taktik som förordas i boken. Att döma av stackdjupen gör redan de flesta runt det här bordet det. Vissa gör det konstant, cocoblackcat är en av de bästa på Stars när det gäller det shortstackspel som Slotbloom rekommenderar och har använt det under en längre period.

 

Återigen dock, det är bra med en PLO-bok, jag hoppas fler börjar spela PLO på grund av den här boken. Jag hoppades bara på mer efter vad jag läst på andra forum där den oreserverat hyllades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade strategin lite igår. Jävligt svårtillämpad då det är svårt att hitta fullringbord med många aggressiva och deepstackade spelare. Spelade därför på 6 max och 8 max bord. Blåste några mini-inköp direkt i 50/50 lägen - inte direkt strategins fel.. När jag sedan dubblade upp blev det dock problem. Jag hade redan förlorat två inköp och vann nu ihop så jag låg mellan 1/2 och 1 inköp back. Att då söka sig till nya bord kändes svårt (men det är väl en disciplinsak antar jag). Man blir lätt frestad att stanna kvar och då spelar man oftast på en högre nivå än man normalt gör. Även om jag spelade på två siter med hyfsat trafik och på shortstackbord (fanns inga andra) hamnade jag snart i problem. På de bord där jag dubblat eller tredubblat och tagit hem vinsten kunde jag ju inte sitta ner på nytt förrän efter ett par timmar (dubblat tredubblat syftar på senaste buyin - på många bord låg jag jämnt upp eller något inköp ner trots detta). Snart kunde jag inte hitta spel och jag frestades därför att sitta kvar på några av borden med ca 3 dubbla inköp. Eftersom jag spelade tight (dock inte supertight då det var ca 6 spelare per bord) tog det ett tag, men spelarna var bättre än mig som normalt spelar på lägre nivå och jag förlorade i stort sett allt på alla bord jag stannade på.

 

Handlar förstås mycket om disciplin, men grundproblemet handlar mycket om att det finns en brist på fullringbord. Fanns det många bord att tillgå tror jag att strategin kan vara lyckad.

 

Slutomdöme för testen: för mig som är en ok spelare på 0,25-0,5 och 0,5/1 verkar strategin svårtillämpad och verkar innebära större swings än normalt. Möjligen testar jag lite om någon vecka eller så, fast då på min nivå (0,5/1) och inte 1/2 och 3/6 som jag testade nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Othello skriver för övrigt i sin dagbok att han praktiserat minirolf strategin på hög nivå (han spelar nog högst omaha på forumet) i en vecka med mycket gott resultat. Han varnar dock för variansen. Han tycker fortfarande att boken är överreklamerad.

 

Men strategin har troligen sina fördelar ändå.. speciellt när man skottar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...