Gå till innehåll

Hjälp, jag går under...


MegaTilt

Recommended Posts

Hejsan allihopa!

 

Här kommer ett långt inlägg, och jag antar att ni läst liknande flera hundra gånger innan, men varje fall är ju unikt på sitt sätt. Jag behöver verkligen skriva av mig och jag behöver verkligen någon som lyssnar/läser det jag har att skriva/säga. Just nu är detta enda alternativet för mig pga. en hel del anledningar som jag kommer till senare.

 

Ville först börja detta med att säga att jag inte är spelberoende. Eller.... Jo, det är jag nog. Men jag är duktig på att förneka det. Jag har alltid varit en speltorsk. Alltid alltid. Jag har aldrig haft tur i spel helt enkelt oavsett. Vad detta beror på, om det är så att jag är en kass gambler eller att det helt enkelt inte är meningen att just jag ska vinna, vet jag inte. Jag vet inte heller om jag bryr mig egentligen. Brukade innan lira på oddset o dyl en gång i veckan, kanske för 2-300 spänn, men det tycker jag är helt normalt på ett sätt.

 

Vändningen kom naturligtvis med nätpokern, som för många andra. Jag är egentligen en väldigt medioker spelare. Jag har lärt mig spela den hårda vägen, inte genom böcker och dylikt, men genom att titta på andra som spelar samt spela själv.... och givetvis förlora en del pengar på vägen. Men jag har definitigt kunskaperna för vanlig ABC-poker, utan tvekan.

 

Problemet är att det har, det senaste året, tagit över mitt liv nästan helt. Jag TILTAR nåt enormt. Jag lyckas emellanåt dubbla min insättning x5, men lyckas tilta bort det direkt. Jag har noll disciplin. Och varje gång det händer sätter jag in nya belopp, och samma sak sker igen. Det senaste året har jag förlorat säkerligen minst 100.000 SEK på detta vis. Genom små insättningar som blivit större och större med tiden. Och ju oftare det sker, är jag fast besluten att lägga in nya pengar och gå upp i nivåer för att snabbt vinna tillbaka pengarna igen.

 

Någonstans i min sjuka(?) hjärna så tror jag att i och med att insatserna är högre så kommer jag snabbt vinna tillbaka det jag förlorat. "Fan, jag förlorade 2000, och om jag sätter in 1000, och bettar hårt, och cashar ut när jag hamnar på 2000, så mår jag bättre igen!". Problemet är att jag förlorar de 1000 också, och sätter in nya 1000. And so it goes...

 

Ibland har jag givetvis flyten att vinna tillbaka det, men då får jag storhetsvansinne och tror jag ska bli miljonär. Och förlorar allt igen. :cry:

 

Så har det hållt på. Länge. Och ingen i min umgängeskrets vet om det, då jag är skicklig med att dölja det. Jag flyr ofta hem, när jag är med min familj, vänner o dyl, och klagar på att jag har mycket jobb. Istället spelar jag, för att vinna tillbaka mina pengar. Jag har en flickvän som ingenting vet om detta, och som jag knappt engagerar mig i, som är fascinerad i hur mycket jobb jag har.

 

Jag mår verkligen psykiskt dåligt. Idag gjorde jag samma sak igen, tiltade bort 2000 på nolltid och nu har jag inga pengar kvar. Jag har kastat mig själv in i en ekonomisk situation som är ohållbar för någon med min inkomst(jag tjänar över medel). Mina vänner har kul, går ut och festar, jag har inte råd; dels eftersom jag spelat bort allt, och dels för att jag måste vinna tillbaka med hjälp av den lilla slant jag har kvar.

 

Jag vet inte om någon orkar läsa allt detta, eller om jag är otydlig och svamlar på nåt sätt, men jag sitter här med tårarna nerför kinderna eftersom jag plötsligt insett att jag spelat bort så mycket pengar som jag kunde gjort så mycket roligare för. Dessutom är jag rädd för att jag kommer att förlora min flickvän, som jag älskar så mycket, pga detta. Jag vågar inte berätta. Jag vill inte att hon ska veta. Jag skäms så jävla mycket....

 

Jag kommer aldrig att få tillbaka mina pengar igen och tanken av det gör så jävla ont bara. Jag kunde utvecklats på mitt jobb, fått en mycket bättre position/lön, om jag gjort det jag skulle göra istället för att spela poker varje dag och kväll.

 

Jag är kort sagt inne på en väg som leder till förödelse och till helvetet. Fan jag har till och med funderat på att ta mitt liv pga. en skam jag känner.

 

Jag vet inte om någon kan ge mig nåt tips innan jag går under ännu mer. Just nu kliar det fan i fingrarna att stoppa in mer pengar för att jag tror jag ska vinna tillbaka, i alla fall liiiiiite, av det jag förlorat.

 

Fan. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen du känner kommer hata dig om du berättar, alla misstänker antaligen redan något och de kommer bli lättade när de vet hur de ska stötta dig.

 

Flickvän är det viktigaste som finns, säg sanningen till henne med. Svälja stoltheten och gråta på hennes bröst. Hon kommer säket smeka ditt hår och torka dina tårar om hon älskar dig som du älskar henne.

 

Sluta spela poker totalt, alla spelare vinner jättemycket då och då. Det är det som gör att man tror att man är bra (selektivt minne).

Glöm bort tanken på att din ABC-poker är vinnande, ALLA spelare är vinnande om man frågar dem. Poker är svårare än man tror och om du inte är extremt intelligent och analyserande eller har studerat pokerlitteratur så är det väldigt osannolikt att du faktiskt ÄR vinnande ens när du spelar "normalt" på annat än micro-nivåer.

 

Ta kontakt med spelberoende-centra som någon efter mig säkert kommer länka till.

 

Jag skriver i all välmening.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan allihopa!

 

Här kommer ett långt inlägg, och jag antar att ni läst liknande flera hundra gånger innan, men varje fall är ju unikt på sitt sätt. Jag behöver verkligen skriva av mig och jag behöver verkligen någon som lyssnar/läser det jag har att skriva/säga. Just nu är detta enda alternativet för mig pga. en hel del anledningar som jag kommer till senare.

 

Ville först börja detta med att säga att jag inte är spelberoende. Eller.... Jo, det är jag nog. Men jag är duktig på att förneka det. Jag har alltid varit en speltorsk. Alltid alltid. Jag har aldrig haft tur i spel helt enkelt oavsett. Vad detta beror på, om det är så att jag är en kass gambler eller att det helt enkelt inte är meningen att just jag ska vinna, vet jag inte. Jag vet inte heller om jag bryr mig egentligen. Brukade innan lira på oddset o dyl en gång i veckan, kanske för 2-300 spänn, men det tycker jag är helt normalt på ett sätt.

 

Vändningen kom naturligtvis med nätpokern, som för många andra. Jag är egentligen en väldigt medioker spelare. Jag har lärt mig spela den hårda vägen, inte genom böcker och dylikt, men genom att titta på andra som spelar samt spela själv.... och givetvis förlora en del pengar på vägen. Men jag har definitigt kunskaperna för vanlig ABC-poker, utan tvekan.

 

Problemet är att det har, det senaste året, tagit över mitt liv nästan helt. Jag TILTAR nåt enormt. Jag lyckas emellanåt dubbla min insättning x5, men lyckas tilta bort det direkt. Jag har noll disciplin. Och varje gång det händer sätter jag in nya belopp, och samma sak sker igen. Det senaste året har jag förlorat säkerligen minst 100.000 SEK på detta vis. Genom små insättningar som blivit större och större med tiden. Och ju oftare det sker, är jag fast besluten att lägga in nya pengar och gå upp i nivåer för att snabbt vinna tillbaka pengarna igen.

 

Någonstans i min sjuka(?) hjärna så tror jag att i och med att insatserna är högre så kommer jag snabbt vinna tillbaka det jag förlorat. "Fan, jag förlorade 2000, och om jag sätter in 1000, och bettar hårt, och cashar ut när jag hamnar på 2000, så mår jag bättre igen!". Problemet är att jag förlorar de 1000 också, och sätter in nya 1000. And so it goes...

 

Ibland har jag givetvis flyten att vinna tillbaka det, men då får jag storhetsvansinne och tror jag ska bli miljonär. Och förlorar allt igen. :cry:

 

Så har det hållt på. Länge. Och ingen i min umgängeskrets vet om det, då jag är skicklig med att dölja det. Jag flyr ofta hem, när jag är med min familj, vänner o dyl, och klagar på att jag har mycket jobb. Istället spelar jag, för att vinna tillbaka mina pengar. Jag har en flickvän som ingenting vet om detta, och som jag knappt engagerar mig i, som är fascinerad i hur mycket jobb jag har.

 

Jag mår verkligen psykiskt dåligt. Idag gjorde jag samma sak igen, tiltade bort 2000 på nolltid och nu har jag inga pengar kvar. Jag har kastat mig själv in i en ekonomisk situation som är ohållbar för någon med min inkomst(jag tjänar över medel). Mina vänner har kul, går ut och festar, jag har inte råd; dels eftersom jag spelat bort allt, och dels för att jag måste vinna tillbaka med hjälp av den lilla slant jag har kvar.

 

Jag vet inte om någon orkar läsa allt detta, eller om jag är otydlig och svamlar på nåt sätt, men jag sitter här med tårarna nerför kinderna eftersom jag plötsligt insett att jag spelat bort så mycket pengar som jag kunde gjort så mycket roligare för. Dessutom är jag rädd för att jag kommer att förlora min flickvän, som jag älskar så mycket, pga detta. Jag vågar inte berätta. Jag vill inte att hon ska veta. Jag skäms så jävla mycket....

 

Jag kommer aldrig att få tillbaka mina pengar igen och tanken av det gör så jävla ont bara. Jag kunde utvecklats på mitt jobb, fått en mycket bättre position/lön, om jag gjort det jag skulle göra istället för att spela poker varje dag och kväll.

 

Jag är kort sagt inne på en väg som leder till förödelse och till helvetet. Fan jag har till och med funderat på att ta mitt liv pga. en skam jag känner.

 

Jag vet inte om någon kan ge mig nåt tips innan jag går under ännu mer. Just nu kliar det fan i fingrarna att stoppa in mer pengar för att jag tror jag ska vinna tillbaka, i alla fall liiiiiite, av det jag förlorat.

 

Fan. :cry:

 

har du flickvän och ett bra jobb så har du väl allt du behöver. poker konsumerar en och även duktiga vinnande spelare erkänner att det är självdestruktivt att hålla på med i längden.

 

att vara pokerproffs är nog rätt överskattat.

 

du har spelat bort mycket pengar men det är ju inte för sent att ändra på dig.

 

varför i hela fridens namn skulle du ta livet av dig? alla har väl gjort misstag. om du har en flickvän du älskar vad betyder pengar då, egentligen?

 

tänk på vad du faktiskt har och rädda det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är absolut inte ensam om detta. När man läser din beskrivning så känns det som att diciplinen brister på alla sätt och vis, och även om du anser ha ABC-skillsen så spelar det ingen som hellst roll för dig. Du måste sluta spela. Då menar jag inte dra ner på ditt spelande utan att sluta spela helt. Det finns god hjälp att få för att komma ur denna onda cirkel, och denna hjälp MÅSTE du ta, hur jobbigt det än känns.

 

Gå in på någon av följande sidor: SlutaSpela.nu och Spelinstitutet.se. Du kan också ringa 020-81 91 00 då kommer du till OSS, Oberoende Spel Samverkan. Denna linje hjälper dig att komma i kontakt med stödgrupper och låter dig träffa människor i samma situation.

 

Hoppas verkligen att du kommer ur detta och kan börja leva ett normalt liv med din flickvän. Det är så mycket mer värt än pokern. Lycka till och skriv här mer om du vill ha mer stöd från oss!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring stödlinjen.. Men det bästa kanske vore att berätta för tjejen? Om du får henne att förstå, så kan hon hjälpa dig att komma bort från pokern. Se till så hon gör saker med dej, säg till henne att vad du än säger & försöker med så ska hon inte släppa dej ur sikte! Låna ut datorn ett tag t ngn kompis om den inte e nödvändig för ngt annat. På så sätt kommer du inte i kontakt med pokern & kan på de sättet inte spela..

 

Lycka till..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen du känner kommer hata dig om du berättar, alla misstänker antaligen redan något och de kommer bli lättade när de vet hur de ska stötta dig.

 

Flickvän är det viktigaste som finns, säg sanningen till henne med. Svälja stoltheten och gråta på hennes bröst. Hon kommer säket smeka ditt hår och torka dina tårar om hon älskar dig som du älskar henne.

 

Sluta spela poker totalt, alla spelare vinner jättemycket då och då. Det är det som gör att man tror att man är bra (selektivt minne).

Glöm bort tanken på att din ABC-poker är vinnande, ALLA spelare är vinnande om man frågar dem. Poker är svårare än man tror och om du inte är extremt intelligent och analyserande eller har studerat pokerlitteratur så är det väldigt osannolikt att du faktiskt ÄR vinnande ens när du spelar "normalt" på annat än micro-nivåer.

 

Ta kontakt med spelberoende-centra som någon efter mig säkert kommer länka till.

 

Jag skriver i all välmening.

 

Jo, du har rätt i det du skriver naturligtvis. Ska jag ha henne kvar får jag nog berätta. Och om jag inte gör det, så känns det ändå fel. Hon borde ju veta, oavsett om jag lägger av med det nu.

 

Det sista du skriver är nog med slående. Hur man inbillar sig själv att man är duktig i poker när det i själva verket är så jävla svårt och avancerat. Man skyller hela tiden på otur. Men är det verkligen det? Snarare är man kass på det men har svårt att acceptera att det är så.

 

Sen gör det inte saken bättre att alla man pratar med vill få det att framstå som om det är "easy money"! Skitenkelt att gå plus, när i själva verket majoriteten går minus.

 

Men det är det som är problemet för mig. Jag har överskattat mig själv. Och det tog för lång tid att inse detta helt enkelt. Det gör fruktansvärt ont att veta att det är så mycket jag vill göra, köpa, etc, men kan inte pga. de misstagen jag gjort. Ett helt år åt skogen som jag kunde haft mycket roligare för istället.

 

Jag tackar för dina ord, det värmer. Just nu behöverj ag höra det. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är absolut inte ensam om detta. När man läser din beskrivning så känns det som att diciplinen brister på alla sätt och vis, och även om du anser ha ABC-skillsen så spelar det ingen som hellst roll för dig. Du måste sluta spela. Då menar jag inte dra ner på ditt spelande utan att sluta spela helt. Det finns god hjälp att få för att komma ur denna onda cirkel, och denna hjälp MÅSTE du ta, hur jobbigt det än känns.

 

Gå in på någon av följande sidor: SlutaSpela.nu och Spelinstitutet.se. Du kan också ringa 020-81 91 00 då kommer du till OSS, Oberoende Spel Samverkan. Denna linje hjälper dig att komma i kontakt med stödgrupper och låter dig träffa människor i samma situation.

 

Hoppas verkligen att du kommer ur detta och kan börja leva ett normalt liv med din flickvän. Det är så mycket mer värt än pokern. Lycka till och skriv här mer om du vill ha mer stöd från oss!

 

Hur löjligt det kanske än må låta, så är det just sånt där jag behöver höra/läsa. Det är fan så mycket mer värt än att sitta upp hela nätterna, och tilta.

 

Det värsta är att jag inte ens tycker det är kul att spela poker(inte nu längre iaf), och ändå gör jag det. Vill ha mina pengar tillbaks. :(

 

Jag kommer att ringa det där numret imorgon tidigt. Jag behöver helt enkelt hjälp innan det slutar illa. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen mig i mycket i det du skriver. Är själv spelberoende fast jag inte erkänner det för mig själv. Innan jag började spela poker så sportsbettade jag precis som dig för ganska mycket pengar.

 

Tog till sist en lån på 20.000 som jag spelade bort. Skulle senare ta ett lån till då märkte min flickvän vad jag höll på med och hon blev inte glad. Vi hade ett långt och givande samtal om mitt spelande och jag lovade att jag aldrig skulle spela mer.

 

Detta har jag inte hållt. Jag började spela poker och det gick mkt upp o ner till en början. Hade otroliga swings tills jag började ordentligt med money management. Visade upp bra resultat och flickvännen hade inte aning om att jag spelade poker. Vi bodde inte tillsammans då.

 

Efter ett tag berättade jag att spelade poker och hade vunnit det mesta på freeroll. "Freeroll kostar ju inget så då spelar man ju inte om pengar"

Nu så spelar jag varje dag alldeles för mkt. Tjejen gnäller ganska mkt över det och jag förstår hon men jag kan inte låta bli att spela. Månadens resultat måste ju bli bra.

 

Egentligen är jag i samma sits som dig men jag har haft turen, skickligheten att vinna lite pengar istället för att förlora.

 

Rådet jag ska ge till dig är att berätta för din flickvän om dina problem. Om hon älskar dig kommer ni reda ut dessa problem.

 

Hoppas de kommer gå bra för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste tyvärr få lite sömn i kroppen och kommer inte svara mer för idag. Men jag tittar in imorgon igen.

 

Har lurkat runt på pokerforum lääänge nu, och detta var min debut. Vilken sjuk sådan egentligen.

 

Jag uppskattar dock era tankar och ord. Hade jag inte skrivit härinne, och fått läsa lite av det ni svarat, så hade jag nog suttit uppe hela natten och försökt korrigera mina misstag. Detta medan min flickvän redan ligger och sover och tror att jag jobbar. :/

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju snabbare du pratar ut med flickvän/familj & slutar med allt spelande, ju mindre pengar kommer du må dåligt av att du förlorat! Sätt stopp nu, innan det e försent. För de e de absolut inte! Du har hela livet kvar, se till att göra ngt kul av de iställe för att fortsätta..

 

Bara du pratar ut om de så kommer du å din flickvän få de helt underbart! Pratar du inte ut med henne så kanske de bara e du kvar tillslut..

 

 

Ju mer du vågar prata om det med folk, familj, kompisar, stödlinjer mm, desto lättare kommer det bli.. men räkna inte med en dans på rosor! Ta en dag i taget.. Men för allt i världen! Gör dej av med datorn tills du känner att du börjar få koll på livet, och ladda aldrig aldrig ner en poker klient igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du står just nu vid ett vägskäl där du måste ta ditt livs svåraste beslut.

 

Ena vägen leder käpprätt åt helvete, full av skam, mental och ekonomisk skuld, kanske du förlorar din tjej, vänner och bekanta, jobb. Tillochmed ditt liv.

 

Den andra vägen leder visserligen också till skampålen eftersom du bör berätta för din tjej vad som pågår, men det finns också möjlighet att hon och dina vänner/familj kan stötta dig om du lägger av. Nu. På en gång.

 

Höger eller vänster? Himmel (nåja) eller helvete? Valet är inte så svårt egentligen om du tänker efter. Om du har kids är det ännu enklare.

 

Och sök hjälp. Nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg ner spelandet helt och hållet. Poker (i synnerhet online) är ett jävla gift, tror jag de flesta som spelar regelbundet håller med om, vare sej man vinner eller förlorar. Hoppas det går bra för dej, du har iaf kommit till insikt med ditt problem nu och har tagit ett steg på vägen. Våga berätta för tjejen oxo, tror det är lättare att undvika spelandet om du har lovat någon att sluta face to face så att säga. Lycka till med allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God morgon!

Hoppas du har kunnat sova!

Har som många andra läst och berörts av ditt inlägg.

Hoppas verkligen du klarar av att ta dig upp ur träsket.

För det är precis vad det är. Det slår mig ofta när jag pratar med bekanta om pokern hur fantastiskt bra alla tycker att dom är. Och när man får höra det och läsa "så vinner du miljoner på poker - proffsen berättar" i aftonbladet så är det lätt att tro att man är den enda i hela världen som faktiskt förlorar ibland.

Det du har gjort nu är nåt som massa andra borde göra: Du har erkänt för dig själv och andra att du har problem.

Sätt igång IDAG och gör nåt åt det. Ring stödlinjen, avinstallera klienterna, berätta för din flickvän och tänk sedan efter en stund på allt bra du har. Ett (vad det verkar) bra och välbetalt jobb, en flickvän som du älskar, osv osv.

Det kommer helt säkert bli skitjobbigt att sluta, men du kommer klara det.

Om några år så kommer du tänka tillbaka på den här perioden som en jobbig erfarenhet, men du kommer att ha en massa annat att glädjas över.

Och, glöm inte att det inte är nån skam att inte vinna på poker, du är inte dum i huvet eller obegåvad. Tvärtom, slutar du nu så är du smartare än de flesta av de90% som faktiskt förlorar på poker.

Kom igen! Vi är många som tänker på dig.

Mvh

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är inte just nu, du lär klara av att sluta spela om du vill, berätta för alla och så vidare.

 

Det riktigt svåra och jobbiga kommer vara om ett par månader när din hjärna förträngt hur du mådde just denna gång, när din hjärna tänker "äh, vaddå, klart jag klarar av att spela bara lite, jag vet vad jag ska passa mig för nu".

 

Jag vet själv hur det är. Det dröjer tyvärr inte för länge när det gäller missbruk för hjärnan att återigen hitta "smarta" rationaliseringar, och faller man dit igen så kommer det antagligen vara tyngre och innebära ännu mer ekonomiska problem.

 

Som sagt, det är om ett par månader som kampen börjar på riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...