Uben Postad 14 Januari , 2005 Rapport Postad 14 Januari , 2005 Jag är färsk på poker och har just läst 'Small Stakes Holdém' som första bok(Av olika skäl) och försöker spela därefter. Nu kom jag i en situation där jag kanske skulle lagt mig på floppen, känns som ett gränsfall. Någon vill som hjälpa till och bedömma? Har tyvärr ingen handhistory så det är inte exakt men det viktiga borde komma fram. Jag hade ingen read på spelarna men det var ett vanligt loose/passive bord på 0.25/0.5 på Pacific. Dealer: Lars-Ove Small Blind: Gunnar (0.12) Big Blind: Hero (0.25) Hero was dealt: Kh - Ks X Fold X Fold Tonfisk Call (0.25) X Fold Stina Bet (0.50) X Fold Lars-Ove Call (0.25) Gunnar Fold Hero Raise (0.75) Tonfisk Call (0.75) Stina Call (0.75) Lars-Ove Call (0.75) Flop As - 8d - Qh Nu gissar jag mig till att jag är slagen med tanke på esset men tror att det är värt en bet. Hero Raise (0.25) Tonfisk Call (0.25) Stina Call (0.25) Lars-Ove Call (0.25) Turn As - 8d - Qh - 2d Får känslan av att jag kanske tar hem det här. Hero Raise (0.50) Tonfisk Fold Stina Call (0.50) Lars-Ove Call (0.50) River As - 8d - Qh - 2d - 5c Hero Check Stina Check Lars-Ove Check Hero shows: Kh - Ks (a pair of kings) Stina shows: Ah - 8c (a pair of aces) Lars-Ove shows: 8h - 3h (a pair of eigths) Stina wins: $ 5.50 (with a pair of aces) Borde jag lagt ner vid floppen? Hur stor pott hade isåfall krävts för att jag skulle gått vidare? * RP - QoS * Citera
freni126 Postad 14 Januari , 2005 Rapport Postad 14 Januari , 2005 Jag är långt ifrån nån expert, men jag kan ju ge de synpunkter jag ser själv... För det första tycker jag du ska höja mer preflopp... med KK vill du ha så få motståndare som möjligt och du vill få bort just händer som A8 som nu synade dig. Hur mkt man ska höja för att bli av med dem är ju beroende på hur galet bordet är, men i det här fallat så gick ju alldeles för många med och såg floppn. Förresten.. han som gick med med A8 träffade väl ändå tvåparet? Citera
King_ingo Postad 14 Januari , 2005 Rapport Postad 14 Januari , 2005 Med tanke på att folk som våran glade herre lars-ove går med på 8 2 ända till slutet när du betar varje gata så ska man syna ner. Dom kunde lika gärna haft en åtta var. Jag skulle ha försökt mig på är att checksyna floppen och sedan checkhöja turnen när beten är dubbla. På ett sådant sätt fär du dom att betala dyrt den gången dom har Q eller 8. Och sedan leda ut på rivern om du inte blev höjd på turn. Min tanke bakom det hela är att antingen är stina rädd för AA. Eller så spelar hon som de flesta microlimit spelarna och checksynar nötterna bara för att du har höjt dom. Öser man på då komer det bara kosta dig ett bet på varje gata när hon har nötterna. Men du får det tredubbla varje gång hon sitter med K Q eller något liknande. Förutsatt att den andra tomten är med. För det första tycker jag du ska höja mer preflopp... Jag tror med ganska hög säkerhet att det handlar om fixed limit. Då är det svårt att få in fler bet preflopp. Speciellt om du sitter i stora mörken. Citera
Stoneburg Postad 14 Januari , 2005 Rapport Postad 14 Januari , 2005 Preflop: Höj mer!! På så låg limit skulle jag höja dubbelt så mycket som du gör. Du kommer antagligen ändå att få tillräckligt med syn, och de ska få betala för att se floppen. Flop: Äss är ju det tråkigaste som finns när man har KK, men chansen finns att dina motståndare inte har ässet heller... då ser ässet lika läskigt ut för dem som för dig, så det är inte fel att beta.. vilket du gör. Men, det är HELT fel att beta så lite som du gör. Du betar .25 in i en pot som är åtminstone 3 dollar. Det är en skandalöst tomtebet. Mitt tips är att du betar nånstans mellan pot och halva potten. Är potten på 3 dollar kan ett bet mellan 2 och 3 dollar vara rimligt. Varför? Flera anledningar. Dels får du nu information, dels har du nu chansen att vinna potten direkt om de foldar, dels får du in pengar i potten utifall du har bästa handen och så gört du det dyrt för folk att dra ut dig. Genom att betta .25 uppnår du i stort sett inget av detta. Nu ligger det ju redan två höga kort på bordet och det bästa scenariot är ju att någon har träffat Dam och betalar av, det är inte riktigt rimligt dock i och med att ässet ligger där. Betar du i närheten av pott och får syn kan du nog förutsätta att FI har ässet och checK/folda turn/river om ingen av dina två outs dyker upp. Antagligen har FI då ett A men är osäker på sin kicker i och med att han inte raisar dig. Tycker inte du skulle lagt ner på floppen, det är rätt att beta, du måste bara beta ungefär 10ggr så mycket. Däremot ska du nog lägga ner om du får syn, i och med att bordet har ett overcard men knappast några vettiga drag som de kan tänkas sitta på. Vill du undvika den här typen av situationer kan jag ju rekommendera att du går all-in preflop, det lär garanterat vara +EV med KK på lowstakes bord Citera
Stoneburg Postad 14 Januari , 2005 Rapport Postad 14 Januari , 2005 Amen herregud, är det fisked!? Glöm allt jag sa, jag kan inte lira fixed. Citera
Hjort Postad 14 Januari , 2005 Rapport Postad 14 Januari , 2005 Kan inte direkt se något fel med ditt spel. På floppen ligger det väl runt 21 små bet, och har ju 22:1 att få in trissen på turn och någon liten möjlighet att få stege. Är väl kanske inte tillräckligt mot en bet plus höjning kallt, men ett bet ska du ju spela för. Citera
Nidson Postad 14 Januari , 2005 Rapport Postad 14 Januari , 2005 Är jag dum eller har inte Stina tvåpar med A8? Citera
King_ingo Postad 14 Januari , 2005 Rapport Postad 14 Januari , 2005 Jag tror att det är så enkelt att han skrev fel. Jag bortsåg från att det var ett tvåpar. Men det gör det samma jag skulle ha spelat precis likadant. Citera
Recommended Posts