Gå till innehåll

NLT - Re-Raise med floppad två par?

Recommended Posts

Postad

Lirade igår natt ett bra tag på 24hpoker, cash game!

Följande scenario gäller:

Texas Hold'em No Limit EUR 0.25/0.50

Players:

kopojk (EUR 51.50 in seat 1)

Arooon (EUR 45.75 in seat 3)

Yankee (EUR 52.25 in seat 4)

mrBluff (EUR 28.50 in seat 5)

Mejverick (EUR 55.50 in seat 6)

Dealer: mrBluff

Small Blind: Mejverick (0.25)

Big Blind: kopojk (0.50)

Yankee was dealt: Kc - 9s

Arooon Fold

Yankee Call (0.50)

mrBluff Call (0.50)

Mejverick Fold

kopojk Raise (0.50)

Yankee Call (0.50)

mrBluff Call (0.50)

Flop Kd - 9c - Ac

kopojk Check

Yankee Bet (1.25)

mrBluff Raise (2.50)

kopojk Call (2.50)

Yankee Call (1.25)

Turn Kd - 9c - Ac - 3s

kopojk Check

Yankee Bet (0.50)

mrBluff Raise (3.50)

kopojk Call (3.50)

Yankee Call (3.00)

River Kd - 9c - Ac - 3s - 9h

kopojk Check

Yankee Bet (14.00)

mrBluff Call (14.00)

kopojk Fold

Yankee shows: Kc - 9s (a full house, nines full of kings)

mrBluff didn't show: Ad - Js (two pairs, aces and nines)

Yankee wins: EUR 47.75 (with a full house, nines full of kings)

Rake: EUR 1.50

det jag undrar är om jag spelade rätt? skulle jag re-raisat efter floppen eller efter turnen?

Postad

okej, så du tycker inte ens det e värt och titta på en flopp med K9 off....med facit i hand så var det bra att jag gick med....tycker jag.

Hade gått ganska dåligt den kvällen/Natten och ja...men var väll lite desperat eller vad man ska säga....kan hålla med om att det var en ganska så dålig call preflop....men sen fick jag ju rätt kort....

Postad
Lirade igår natt ett bra tag på 24hpoker, cash game!

Följande scenario gäller:

Texas Hold'em No Limit EUR 0.25/0.50

Players:

kopojk (EUR 51.50 in seat 1)

Arooon (EUR 45.75 in seat 3)

Yankee (EUR 52.25 in seat 4)

mrBluff (EUR 28.50 in seat 5)

Mejverick (EUR 55.50 in seat 6)

Dealer: mrBluff

Small Blind: Mejverick (0.25)

Big Blind: kopojk (0.50)

Yankee was dealt: Kc - 9s

Arooon Fold

Yankee Call (0.50)

mrBluff Call (0.50)

Mejverick Fold

kopojk Raise (0.50)

Yankee Call (0.50)

mrBluff Call (0.50)

Syna UTG+1 med K9o. Nejnej! Släng skräpet!

Flop Kd - 9c - Ac

kopojk Check

Yankee Bet (1.25)

mrBluff Raise (2.50)

kopojk Call (2.50)

Yankee Call (1.25)

Bra flopp för dig. En klöver eller ett ess gör att din hand förmodligen får stryk. Eller så är du redan slagen. Betta pott.

Turn Kd - 9c - Ac - 3s

kopojk Check

Yankee Bet (0.50)

mrBluff Raise (3.50)

kopojk Call (3.50)

Yankee Call (3.00)

En bra turn för dig. En miniraise? Ett försök att visa svaghet eller en valuebet? Tycker du ska dra på mycket mer här.

River Kd - 9c - Ac - 3s - 9h

Nu börjar det likna något. A9 är den enda rimliga handen som slår dig (jo även AA eller KK men det är väl inte lika troligt). Någon med ett ensamt ess slipper kickerproblem och blir nog mer benägen att syna. Betta så mycket du tror att du kommer undan med mot ett ensamt ess.

kopojk Check

Yankee Bet (14.00)

mrBluff Call (14.00)

kopojk Fold

Yankee shows: Kc - 9s (a full house, nines full of kings)

mrBluff didn't show: Ad - Js (two pairs, aces and nines)

Yankee wins: EUR 47.75 (with a full house, nines full of kings)

Rake: EUR 1.50

det jag undrar är om jag spelade rätt? skulle jag re-raisat efter floppen

eller efter turnen?

Hela problemet ligger i att du spelar skräphanden K9o. Det ör mycket svårt att floppa något fint till den. Nu lyckas du hyfsat men glömmer att ta rikligt betalt.

Men det e ju bara vad jag tycker :)

Postad
okej, så du tycker inte ens det e värt och titta på en flopp med K9 off....med facit i hand så var det bra att jag gick med....

Helst inte. Det är en högst marginell hand som verkligen inte bör spelas från UTG. Enda gången jag skulle spela K9o är från sen position om jag ser ut att bli ensam mot mörkarna, eller om det blir ett "battle of the blinds". I båda fallen är en höjning närapå självklar.

Med facit i hand kan det ibland vara rätt att spela exempelvis 72o, T3s eller varför inte Q7o då UTG gått all-in och fem spelare synat. Man kan helt enkelt inte tänka så.

Postad

Nu spelar jag inte så mycket NL, men jag tycker du är lite för feg med betten när du träffat så bra. Spelet preflop är väl sådär. Det beror lite på bordet etc. OBS! Visst sitter han UTG+1 (inte UTG), men på ett 5-mannabord är det samma sak som positionen före knappen. Jag skulle faktiskt kunnat tänka mig att raisa lite preflop i hopp om att knappen foldar. Blir man reraisad så får man väl fundera på en fold.

Postad
okej, så du tycker inte ens det e värt och titta på en flopp med K9 off....med facit i hand så var det bra att jag gick med....

Helst inte. Det är en högst marginell hand som verkligen inte bör spelas från UTG. Enda gången jag skulle spela K9o är från sen position om jag ser ut att bli ensam mot mörkarna, eller om det blir ett "battle of the blinds". I båda fallen är en höjning närapå självklar.

Med facit i hand kan det ibland vara rätt att spela exempelvis 72o, T3s eller varför inte Q7o då UTG gått all-in och fem spelare synat. Man kan helt enkelt inte tänka så.

Exakt vad jag tänkte skriva. Just varför dessa händer är så svårspelade är för att du ofta är dominerad och även om du floppar tvåparet så kan du ligga långt efter. Just i detta fall skulle väl jag vara orolig för A9, den enda handen du kan tänka dig att någon har på floppen. Att någon skulle limpat med AK känns långt borta.

Och ja du borde antingen reraisat på flop eller turn för att få reda på lite mer information. På rivern skulle jag spelat mycket mer defensivt eftersom A9 inte är en så otrolig hand i detta scenario.

Postad

Blado: jag håller inte med dig. jag citerar vad doyle brunson säger:

"there is nothing magical you can do, you just gotta pay him off"

dont overthink yourself. Visst kan han sitta på A9, men ifrågasätter du varje kort som kommer så kommer du bara att spela svagt.

Postad

Är ju femmannabord, då är väl K9o spelbart, i alla fall om man höjer först in...

Beta pott på floppen (antagligen leder du och vill bygga pott så du kan vinna en storpott på en blank turn). När du blir återhöjd är det beroende på spelare, raisar han i detta läge med bara par, flushdrag, par+flushdrag, eller betyder hans min-raise set? Om inte, så re-raisa pott, finns en hel del kort du inte vill se på turnen, ska han dra till färg så får han betala. Vad som talar för att han inte har set är att det bara är höga kort på bordet - AA, KK och 99 hade väl höjt ordentligt preflop?

På turn ska du också beta mer - hade du pott-reraisat på floppen och han synat hade potten varit runt 20 euro eller så, tillräckligt för att kunna ställa in vid en blank turn. Bottentvå vid ett femmannabord spelas i mitt tycke stenhårt, då du oftast leder, men vill inte ge billiga kort till motståndarna.

Postad
Blado: jag håller inte med dig. jag citerar vad doyle brunson säger:

"there is nothing magical you can do, you just gotta pay him off"

dont overthink yourself. Visst kan han sitta på A9, men ifrågasätter du varje kort som kommer så kommer du bara att spela svagt.

Om jag inte missminner mig så pratar Doyle om lite starkare händer som triss(set)? Jag tycker det är stor skillnad mellan set och tredje högsta tvåparet. Sedan ska du väl inte prata om vekt spel när du spelar otroligt vekt själv?

Postad

Brunson använder det citatet rätt så många gånger i boken i flera olika situationer. Ska han dessutom citera just det citatet i alla olika situationer som kan uppstå i holdem så tror jag att NL kapitlet blir rätt så stort.

jag talar dock om turnen då han sitter på kåken.

på vilken fakta begrundar du ditt uttalande om att jag spelar vekt då?