Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag spelar 0.25/0.50 på Primanätverket och spelet är (för nivån) relativt tajt, typ 40-50% tittar på floppen. Det är ett fullt 10-mannabord och jag sitter på knappen.

Jag fick Internet Texas Hold'em i julklapp och provar Hilgers starttabell.

Hero is dealt J :club: K :spade:

Pre-flop

SB posts, BB posts, UTG folds, UTG+1 folds, UTG+2 calls, MP1 folds, MP2 calls, MP3 folds, CO folds, Hero calls, SB folds, BB checks.

Med två limpare framför synar jag på knappen, helt enligt tabellen som rekommenderar en höjning om man är först in och syn om minst en spelare synat innan.

Flop: 6 :diamond: J :diamond: 7 :club: (Pot = 4 SB)

BB checks, UTG+2 checks, MP2 checks, Hero bets, BB calls, UTG+2 calls, MP2 raises, Hero raises, BB calls, UTG+2 calls, MP2 calls.

Alla checkar fram till mig så jag bettar ut på högsta paret. Brädan är lite otrevlig med både färg- och stegdrag ute. När MP2 check-raisar väljer jag att trycka tillbaks för att testa honom och ge draghänderna sämre odds. Om jag hade fått ut BB och UTG+2 hade det varit kanon, men nu följer de ändå med.

Turn: 6 :diamond: J :diamond: 7 :club: 8 :spade: (Pott = 8 BB)

BB bets, UTG+2 calls, MP2 calls, Hero folds.

Åttan känns ruskig och med T9 på hand hos fi sitter nu en eventuell stege på plats. BB som fick spela gratis kan ha i princip vilken hand som helts, varför inte 54. Att han nu väljer att betta ut känns inte alls bra - särskilt eftersom han bör ha lagt märke till min bet/re-raise på floppen - och jag kan inte se att jag har några outs att räkna med. J och K ger ju bara triss eller tvåpar och det känns inte som om det räcker med all fart som var på floppen.

River: 6 :diamond: J :diamond: 7 :club: 8 :spade: K :club: (Pott = 11 BB)

BB bets, UTG+2 folds, MP2 calls.

Jag hade fått in tvåparet, men har det någon betydelse?

Jag skulle gärna vilja ha lite kommentarer på handen, särskilt om det är korrekt att lägga ner när jag gör och om re-raisen på flop är riktig.

Jag väntar med resultat på handen eftersom det inte är intressant för analysen av handen. PM:a mig om ett dygn om jag har glömt att komplettera inlägget med hur det gick.

Postad

Är du nöjd med den? Är det något man borde ha i sitt referensbiliotek?

Flop: 6 :diamond: J :diamond: 7 :club: (Pot = 4 SB)

BB checks, UTG+2 checks, MP2 checks, Hero bets, BB calls, UTG+2 calls, MP2 raises, Hero raises, BB calls, UTG+2 calls, MP2 calls.

Alla checkar fram till mig så jag bettar ut på högsta paret. Brädan är lite otrevlig med både färg- och stegdrag ute. När MP2 check-raisar väljer jag att trycka tillbaks för att testa honom och ge draghänderna sämre odds. Om jag hade fått ut BB och UTG+2 hade det varit kanon, men nu följer de ändå med.

Att både BB och UTG+2 cold callar 2 bets med en potetiell höjare bakom tyder ju på rätt mycket styrka. Att minst en av dom sitter på ett slöspelat set känns ganska troligt. Andra troliga händer är ju ett floppat tvåpar samt färgdrag och stegdrag även om man nog borde folda ett stegdrag här.

Turn: 6 :diamond: J :diamond: 7 :club: 8 :spade: (Pott = 8 BB)

BB bets, UTG+2 calls, MP2 calls, Hero folds.

Åttan känns ruskig och med T9 på hand hos fi sitter nu en eventuell stege på plats. BB som fick spela gratis kan ha i princip vilken hand som helts, varför inte 54. Att han nu väljer att betta ut känns inte alls bra - särskilt eftersom han bör ha lagt märke till min bet/re-raise på floppen - och jag kan inte se att jag har några outs att räkna med. J och K ger ju bara triss eller tvåpar och det känns inte som om det räcker med all fart som var på floppen.

Du är med största sannolikhet uppe mot tvåpar, set eller stege här. Eller annorlunda uttryckt du har mellan 0 och 5 outs, även bästafallet ger dig bara 11-1 potodds mot 8-1 vinstodds och med tanke på att det är bästafallet så känns en fold ganska given.

River: 6 :diamond: J :diamond: 7 :club: 8 :spade: K :club: (Pott = 11 BB)

BB bets, UTG+2 folds, MP2 calls.

Jag hade fått in tvåparet, men har det någon betydelse?

Rent principiellt nej. Vad som händer efter en korrekt fold bör man försöka ignorera. Eller ja vill du förstärka dina tendenser till bra spel kan du ju ge dig själv en klapp på axeln de gånger du (korrekt) foldat på turn, hade träffat tvåparet på river och fi visar upp set eller bättre...

/Bjorn

Postad

Är du nöjd med den? Är det något man borde ha i sitt referensbiliotek?

Jag är ju fortfarande ganska grön, men tycker att det är en utmärkt bok som är mycket praktiskt inriktad. Jag har läst igenom ToP och HPfAP, men tycker nog att ITH ger mer kött på benen (för en nybörjare), ffa tack vare de många handexemplen som ges i slutet av varje kapitel.

ITH går igenom floppspelet i bättre detalj än vad HPfAP gjorde.

Boken är f.ö. kompletterad med ett internetforum där Hilger verkar vara hyfsat aktiv själv.

Postad
Given fold där du la dig! Jag hade kanske inte re-raisat på floppen, men det beror på readen man har på motspelarna. Du hade ju faktiskt bara top-pair utan ens top-kicker.

Jag tänkte att min position direkt efter höjaren skulle kunna hjälpa till att få ut folk, men det smög sig. Hade du synat eller lagt dig efter MP2s höjning? Utgå från att jag inte har någon read på fi.

Postad
Jag tänkte att min position direkt efter höjaren skulle kunna hjälpa till att få ut folk, men det smög sig. Hade du synat eller lagt dig efter MP2s höjning? Utgå från att jag inte har någon read på fi.

Jag hade nog ofta trebetat för att få information, gratiskort, få loss limparna, och kanske någon gång ibland value om raisaren är på färgdrag. Jag är inte så orolig för kickerproblem här eftersom AJ ofta höjer preflopp, men visst är det en reell risk.

Jag ser inte så stark anledning att vara rädd för set eller stege, dels eftersom seten är rätt ovanliga och stegdraget som gick in förutsätter antingen hålstegedrag på floppen eller 54. Däremot så ser jag tvåpar som väldigt troligt med alla connectade kort, och antagligen bör där också oftast finnas ett färgdrag. Så med fyra outs och kanske vinst genom att sexan parar så ser väl ditt läge inte så kul ut, men med 11:1 och möjlighet att stänga betandet vete fan om du inte ska fingra på ett kort till ändå.

Postad
Så med fyra outs

Här menar du två knektar och två av kungarna (inte ruter), eller?

och kanske vinst genom att sexan parar...

Den hänger jag inte med på. Menar du att jag ev. får in det högsta tvåparet med en sexa till på brädan, samtidigt som risken för att vara uppe mot kåk blir påtaglig? Varför i så fall inte ta hänsyn till sjuan också?

Tack till alla kommentarer från dig och andra, som alltid mycket upplysande.

Postad
Så med fyra outs

Här menar du två knektar och två av kungarna (inte ruter), eller?

Japp.

Den hänger jag inte med på. Menar du att jag ev. får in det högsta tvåparet med en sexa till på brädan, samtidigt som risken för att vara uppe mot kåk blir påtaglig? Varför i så fall inte ta hänsyn till sjuan också?

Om checkraisen på floppen utgjordes av tvåpar så är det ju så klart troligast att det utgjordes av 76. Så kanske det är parad 8 som man ska hoppas på. Men om inte motståndarna parat in hela brädan, vilket är en möjlighet så har man ju möjlighet att dra ut lägre tvåpar genom att brädan parar sig. Kan dock vara en viss svårighet i att veta vilket par som är rent, dock är det ju sannolikare att motståndarna inte hade ett kort av rangen som brädan parar sig på när den väl parar sig.

Postad

Om checkraisen på floppen utgjordes av tvåpar så är det ju så klart troligast att det utgjordes av 76.

Ok, nu hänger jag med.

Bara för att förtydliga: det som gjorde att jag lade ner handen var att bet på turn kom från en av de som såg ut som draghänder, dvs inte från fi som check-raisade floppen, men det såg du säkert.