Mockasin Postad 13 Januari , 2005 Rapport Postad 13 Januari , 2005 Bakgrundsfakta: $10+1 Rebuyturnering på Stars. Vi har spelat i nästan fyra timmar och från 593 spelare är vi nu nere i 56 stycken. 54 lyckliga får pengar. Två till måste åka ut. 1st $5400 37th-54th $75 Bordsstämning Seat 1: halnic7 (45886 in chips) Seat 3: SweetNSasy (68794 in chips) Seat 4: TacoLou (64311 in chips) Seat 5: Riverloser (47202 in chips) Seat 6: EddieJ76 (87630 in chips) Seat 7: 7Wonders (105180 in chips) Seat 8: Andy134 (22980 in chips) Seat 9: Mockasin (58854 in chips) Jag har drygt en average stack med mina 58854 chips. Ante på 200 och blinds på 2000/4000. Spelet är ganska aggressivt trots att vi närmar oss pengarna. Andy som är lillstacken verkar ha knäppt till ordentligt dock. OpeningBetRound SweetNSasy: posts small blind 2000 TacoLou: posts big blind 4000 Dealt to Mockasin [Q:club: Q:diamond: ] Bra kort... precis sånna man INTE vill ha när man egentligen helst vill folda, folda och folda. Tänker dock INTE nöja mig med att folda till småslantar. Riverloser: raises 4000 to 8000 En miniraise som inte betyder så mycket. Har sett honom raisa mycket mer. Sätter honom på Ax, hög kung eller ett mellanpar. EddieJ76: folds 7Wonders: folds Andy134: folds Mockasin: calls 8000 Vet inte varför jag inte reraisar här för att se var jag står. Jag är lite (mycket) försiktig och vill se tre kort innan jag bestämmer hur jag ska göra. halnic7: calls 8000 Syna en raise... litet par? Stort par? Bra ess? Halnic7 har inte direkt imponerat med lysande spel, men något annat än en helt ok hand kan han inte ha. SweetNSasy: folds TacoLou: raises 4000 to 12000 Detta är inte bra. TacoLou har spelat bra och stabilt den tiden han suttit vid bordet. Något annat än AA, KK, QQ, JJ eller AK har jag svårt att se att han sitter på. Men bara en miniraise förvånar. Med AA borde han väl höjt mycket mer? Riverloser: calls 4000 Han synar... Inte AA då... Förmodligen inte KK heller. Mockasin: calls 4000 Borde nog ha släppt redan här. 4000 till för en flop känns inte så fasligt dyrt dock. halnic7: calls 4000 Bara syn. Puh. En ganska billig flop då i en fin familjepott. *** FLOP *** [5:club: 6:heart: 4:diamond:] Pot=51600 (om jag räknat rätt) Låg flop. Perfekt. Att någon floppat stegen är högst osannolikt. Set känns inte så rimligt heller. AA eller KK som känns farligast... TacoLou: checks Riverloser: checks Mockasin: bets 20000 Två checkar till mig. Slowspelat eller bara inte några bra händer? Ska jag bara checka här? Eller ställa in allt på en gång? Tycker att det är troligast att jag har bäst hand här. Denna pott skulle jag gärna bara ta ner utan att få en syn. Försöker med 20000. Det är mer än att någon skulle vilja dra mot något, men kanske lite för mycket? Bara en kille kvar som inte har talat ännu. halnic7: raises 13686 to 33686 and is all-in TacoLou: folds Riverloser: folds Jaha... TacoLou tänker länge innan han foldar. Vad kan halnic7 ha? Med största sannolikhet ett stort par. Skulle han kunnat spela JJ, TT eller 99 på samma sätt? Kanske. Jag måste syna 13686 till i en pott på 105286. 7,7 / 1 i odds får jag... ca 8% chans mot AA eller KK. Det omvända mot JJ, TT och 99. Hittar uppgivet synen. Mockasin: calls 13686 Resultatet? Det förstår ni nog redan. Han visar upp KK och jag har drygt 20000 snöpliga chips kvar. För den som undrar fick jag två händer efter detta själv KK. Ställer då in från tidig position och får syn av BB med AQ. Att ett ess föll på turn behöver jag väl inte berätta. Mockasin slutade därmed på 56:e plats och missade pengarna med 2 platser. Snöpligt. halnic7 collected 118972 from pot TacoLou berättar att han hade JJ. Min fråga är då om jag ska chansa med mina QQ och KK för att försöka bygga en väldigt fin stack (hade jag vunnit båda hade jag varit, om inte chipleader, så väldigt nära densamma) eller om jag ska fega mig in i pengarna, collecta mina $75 och sen försöka hitta något läge att bygga stack? Nu känns det jävligt bittert.. framförallt min QQ känns som en tvivelaktig hand som jag spelade alldeles för fegt, samtidigt som jag kanske borde släppt den på en gång. Citera
Gyre Postad 13 Januari , 2005 Rapport Postad 13 Januari , 2005 Om du ska släppa den eller inte tycker jag hänger på vad du har för mål. Spelar du för att vinna, eller iaf hamna långt upp bland pengarna så ser jag inget stort fel i att spela den. Dock utspelar sig denna handen på bubblan, och då känner inte det flesta för att gambla och bör då ha bra händer. Och mot så pass många motståndare i en höjd, och återhöjd pott, har jag svårt att se att inte händer med ess och kungar är ute, och chansen för AA/KK känns också ganska stor. Väldigt farligt att sitta med QQ då du måste ducka för ess och kungar på floppen och händå inte behöver ha bäst hand om floppen kommer rags som i detta fallet. Eftersom du har en relativt stor stack så är det nog inte helt fel att lägga ner handen pre-flop. Eftersom du fortfarande har en bra stack kvar och säkert får fler möjligheter att bygga vidare senare under turneringen. Blir du där emot nöjd med att komma bland pengarna och besviken om du missar dom precis på gränsen så hade iaf jag funderat på att lägga ner handen pre-flop, eller iaf tagit det lungt på floppen så som handen utspelade sig pre-flop nu. Citera
raol Postad 13 Januari , 2005 Rapport Postad 13 Januari , 2005 Svårspelad hand.. Men nåt som du definitivt gjorde fel var att betta ut 20000 på floppen, med bara 13686 kvar och avsikt att syna en höjning all-in. Du ger motståndaren valet att spela för antingen 20000 eller alla dina chips. Det valet ska du inte ge honom, du skulle tryckt in allt direkt istället. Citera
Gyre Postad 13 Januari , 2005 Rapport Postad 13 Januari , 2005 Svårspelad hand.. Men nåt som du definitivt gjorde fel var att betta ut 20000 på floppen, med bara 13686 kvar och avsikt att syna en höjning all-in. Du ger motståndaren valet att spela för antingen 20000 eller alla dina chips. Det valet ska du inte ge honom, du skulle tryckt in allt direkt istället. Det var inte HERO som hade 13xxx kvar utan Fi. Håller dock med om att det är allt eller inget som gäller där. Citera
Hjort Postad 13 Januari , 2005 Rapport Postad 13 Januari , 2005 Sluta fundera så mycket över bubblan här, så betydelsefull är den knappast. Den riktiga bubblan ligger ju på finalbordet, inte strax innan pengarna. Preflopp: Att låte riverloser se en flopp för 2bb när han troligen har en skithand är inte bra. Men om du försöker trappa honom kanske det är ok om han är rejält aggro och överspelar lätta floppträffar. Men jag tycker du ska försaka ta de 14k som ligger i potten på studs. För övrigt så kan jag se ganska exakt 0 sätt som du kan folda på om du höjer och blir återhöjd. Men när potten blir återhöjd av TacoLou ligger det 42k i potten! Hur sjutton kan du låta 3 motståndare få se en flopp billigt då? Megatryck där. Bara syn. Puh. En ganska billig flop då i en fin familjepott. Du låter tre motståndare ta gratisskott på inte bara din pott utan också hela resten av din stack. Det är inte i närheten av billigt för dig i längden utan en riktigt, riktigt dyr affär. Floppen: Tryck all-in. Det går inte att göra något annat med den pottstorleken och din kvarvarande lilla stack. Min fråga är då om jag ska chansa med mina QQ och KK för att försöka bygga en väldigt fin stack Ja. jag ska fega mig in i pengarna, collecta mina $75 och sen försöka hitta något läge att bygga stack? Nej. Du har ett läge att bygga stack nu när folk sitter och funderar på att folda QQ för att de ska förlora småsummor (i sammhanget) som $75. Citera
Mockasin Postad 13 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 13 Januari , 2005 Tack för svaren. Vet att jag spelade alldeles för försiktigt... Får skylla på att flickvännen satt breved å sa precis innan "Stackars den som åker ut som sista" varpå jag svarade "Får jag bra kort måste jag också chansa" och hon kollade konstigt på mig. Citera
Hjort Postad 13 Januari , 2005 Rapport Postad 13 Januari , 2005 Spelar du för att vinna, eller iaf hamna långt upp bland pengarna så ser jag inget stort fel i att spela den. Att spela så är en förutsättning för att vara mer än en mikroskopisk gnutta +EV i en turnering. Om man inte är villig att spela för att placera i toppen, där nästan all deg ligger, så ska man ur ett finansiellt perspektiv inte alls spela turneringar. Det är ju inte säkert att man ska göra det ändå, men spelare som vill folda sig in i pengarna är stora donatorer i turneringspoker. Dock utspelar sig denna handen på bubblan, och då känner inte det flesta för att gambla och bör då ha bra händer. Och andra sidan så är ju duktiga, och andra, spelare notoriskt aggressiva vid bubblan för att utnyttja motståndarnas vekhet. Bubblan är lite som julrean för en lösaggrospelare, går att köpa många fina potter billigt. Eftersom du har en relativt stor stack så är det nog inte helt fel att lägga ner handen pre-flop. 15bb är väl ok, men knappast på att folda QQ-nivå. Dessutom så har han ju en aktiv spelare som minihöjer UTG, där måste han ju höja tillbaka för att inte ge en billig flopp och undvika en familjepott. Efter att själv ha höjt en gång kan jag inte se hur han blir av med QQ. Citera
Recommended Posts