Max Cady Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 SnG 8-manna $5.5 på Ladbrokes. Liksom en tidigare tråd jag startade gäller situationen om huruvida det är rätt att syna en all in eller folda. Har inga reads på FI mer än att han är lösare än mig. FI ställer preflop med 17*BB i sin stack och vi är fortfarande på en ganska låg level. - demure sitting in seat 1 with $3300.00 [Dealer] - JuliaE sitting in seat 2 with $1630.00 - mr_kawasaki sitting in seat 4 with $850.00 - myggen2 sitting in seat 5 with $585.00 - dolly_parton sitting in seat 6 with $1690.00 - Doctor_G sitting in seat 7 with $2830.00 - GWAcrew sitting in seat 8 with $1040.00 JuliaE posted the small blind - $25.00 mr_kawasaki posted the big blind - $50.00 ** Dealing card to JuliaE: , myggen2 folded dolly_parton folded Doctor_G folded GWAcrew folded demure called - $50.00 JuliaE raised - $175.00 mr_kawasaki went all-in - $850.00 demure folded JuliaE ? Jag har 175 i potten och när FI ställer hamnar potten på 1075. Det kostar mig 675 att syna. Förlorar jag sitter jag med näst minst stack och är väl inte direkt shortstacked men det är snart dags för nästa level. Så vad gör jag i denna situation? Citera
petla Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 Jag skulle skyffla in degen, man måste dra in chips nångång och allin mot en desperat lillstack känns inte fel. Citera
Macallan Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 1. Höj mer till att börja med - framför allt med tanke på att du sitter i SB. 2. Jättelätt syn. Citera
Max Cady Postad 5 September , 2006 Författare Rapport Postad 5 September , 2006 Om ni ursäktar, inte så jätte konstruktiva kommentarer faktiskt. För att kommentera petla så är det kanske lite mer än att bara "skyffla in degen"! Vad händer om jag förlorar handen och nästa level med blinds på 50/100 börjar? Då har jag helt plötsligt inte så stor stack längre. Och, vad haänder om nån EFTER mig synar FI's all in? Och till sist, hur stor chans har jag att vinna handen? Vill jag verkligen ta en coinflip i det här läget? Macallan: jag gör min standardhöjning på 3*BB. Hur stor skulle höjningen varit tycker du? VARFÖR är synen jättelätt? Vad grundar du det på? Hur går dina tankar? Varför är det rätt att riskera mer än halva sin stack på en eventuell coinflip? Nä, jag vill nog ha liiite mer konstruktiva svar om jag ska kunna lära mig något av denna situation! Citera
PaleRider Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 Har du någon aning om hur kawasaki tappade marker ner till 850? Har det skett i småsteg eller i en hand? Det är lite intressant att veta och kan ge ledtrådar till fortsatt spel. Citera
jna Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 Synen är lätt p g a två orsaker: 1. Pottodds. Du har i de allra flesta fall som sämst en slantsingling. Eftersom det redan ligger en del i potten har du odds att syna. 2. Du har helt OK med marker även om du torskar. Citera
larsdissler Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 vad haänder om nån EFTER mig synar FI's all in? Vem skulle det vara? Jag tycker nog att det är rätt att ta en syn här, dels för att om du vinner så ligger du bra till och om du skulle torska så är du ändå inte extremt short. Men nu är jag ingen SNG-Expert så ... Citera
Myssion Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 Och, vad händer om nån EFTER mig synar FI's all in? Läser jag HH:n fel nu? Limparen har foldat och du är sist att agera. hur stor chans har jag att vinna handen? Jag hade synat. AA/KK tenderar de flesta spelare att höja mindre med eller slowspela helt och även med dem inkluderade i fi's HD så är det troligen $EV+ mot de flesta fi som inte är übertajta. AQ börjar dock bli på gränsen IMO. Men mecka lite i PokerStove så ser du hur din hand står sig mot olika HD's. Mecka även med ICM. Vill jag verkligen ta en coinflip i det här läget? Om du vet att det är en coinflip så instasynar du, med tanke på pottoddsen (här är det tillräckligt tidigt för att kunna tänka i cEV och ändå ha någorlunda rätt). Men det vet vi inte. Ett tips är att inte tänka i termer av "ta en coinflip" eller "inte ta en coinflip", fi har en handdistribution där fler händer ingår än 22-QQ och alla händerna däri måste man ta med i beräkningen. T.ex. finns en del Ax där x<K med i den HD'n. Återigen: PokerStove. Varför är det rätt att riskera mer än halva sin stack på en eventuell coinflip? Se ovan. jag gör min standardhöjning på 3*BB. Hur stor skulle höjningen varit tycker du? Lägg till 1xbb för limparen och 1xbb för att du sitter ur position, justera därefter ytterligare uppåt eller nedåt beroende på hur synbenägna fi är (du vill ha action mot en fi, inte fler, och att ta potten direkt är inte katastrofalt heller, så sikta nästan hellre på 0 än på 2 fi till floppen). Vad händer om jag förlorar handen och nästa level med blinds på 50/100 börjar? Här har du en jätteviktig poäng. Man kan inte bara se handen helt isolerat, utan måste sätta in det i ett större sammanhang. Med en kort stack i förhållande till blindsen övervärderar ICM din stack, vilket gör att du ska tendera att vara konservativ när du gör beräkningarna, dvs luta åt att folda om det är ett close call Sedan finns det ju en massa andra faktorer som påverkar huruvida ditt $EV vid fold, syn och vinst samt syn och förlust är under- eller övervärderat och ICM, fast det känns som att det är lite överkurs, och dessutom jäääääkligt svårt att uppskatta, särskilt in the heat of the battle. Citera
Max Cady Postad 5 September , 2006 Författare Rapport Postad 5 September , 2006 Bra inlägg som alltid Myssion! Jag foldade pga av att jag inte ville vara shortstack när nästa level snart skulle börja ? att jag inte tyckte det var panik att slå ut FI och själv riskera halva min stack. Citera
Macallan Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 För det första så kan ingen annan syna i det här läget - alla har foldat. Höjningen är för liten av flera anledningar. Dels har vi sämsta möjliga position och dels är det CL som har limpat på knappen - vi kan inte ge CL en enkel syn. Jag hade nog dragit upp det till 250, kanske 300 (4xBB är bättre som standard så här tidigt (vi får i stort sett syn lika ofta men höjer vi till 4x har Fi sämre odds och får därför chansen att göra större misstag) och sedan kompenserar vi för limparen och vår dåliga position). Nåväl, du höjer och lillen ställer, CL foldar - du får jätteodds för vad som garanterat är bättre än en coinflip (snabbtitt i Pokerstove ger dig 60-65% att vinna, lite beroende på Fis HD). Att folda här är ett jättemisstag. Först med AT och en ganska tight Fi börjar det bli tveksamt - glöm inte alla döda pengar som redan ligger i potten. Mer intressant är vad vi gör om CL ställer efter lillens push men inte ens då tror jag att fold är rätt. Citera
Macallan Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 AQ börjar dock bli på gränsen IMO. Men mecka lite i PokerStove så ser du hur din hand står sig mot olika HD's. Mecka även med ICM. Äh, kom igen nu. Om Fi ställer med 10%* har du 51,5% med AQ. Fortfarande en jättelätt syn. *Och så tight kan vi inte gärna tro att Fi ska vara. Någonstans 15%-20% skulle jag gissa på. Citera
Max Cady Postad 5 September , 2006 Författare Rapport Postad 5 September , 2006 Bra kommentar Macallan! Du har rätt i att ingen kan syna, fel av mig! I det här läget satt jag FI på QQ+ vilket ger honom ca 54% chans att slå mig. Ville inte ta denna risk även om jag DÅ inte visste att det var just 54% vid QQ+. Bra påtalande om att mi prefop raise är för liten nu när du ger mig väldigt bra argument! Vill påtala, som jag gjort i andra trådar, att jag tar det väääldigt lugnt med att syna all in's då detta är (har varit) en superläcka i mitt spel! Vill gärna sitta på AA-KK eller möjligen QQ för att syna en all in om det inte är tok-uppenbart att FI är desperat (som jag INTE bedömmer honom vara i denna situation!) Citera
PaleRider Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 Det här ett sånt läge där synen hyfsat uppenbar pga potoddsen i sig, men som man som konservativ spelare inte vill göra ändå (men man vet att man måste). Som sagt förlorar vi handen är det ingen kris - det räcker med en dubblering för att vara i form igen. Citera
Myssion Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 AQ börjar dock bli på gränsen IMO. Men mecka lite i PokerStove så ser du hur din hand står sig mot olika HD's. Mecka även med ICM. Äh, kom igen nu. Om Fi ställer med 10%* har du 51,5% med AQ. Fortfarande en jättelätt syn. *Och så tight kan vi inte gärna tro att Fi ska vara. Någonstans 15%-20% skulle jag gissa på. Jag är väl färgad av de tajtpassiva fiskarna på Stars (där 10% skulle vara i lösaste laget*), men i en sådan här situation tycker jag det finns flera anledningar att vara konservativ med en hand som AQ: - En fi har limpat före oss, vilket dels ökar styrkan på vår räjs i sig, och dels ökar sannolikheten för syn - Vi sitter i SB, vilket också ökar styrkan på vår räjs. - Fi har 17xbb i stacken och är inte i behov av att resteala här - ICM övervärderar vår stack vid syn+förlust - ICM-kurvan här är inte 45-gradig, utan brantare; Med andra ord är det mer kostsamt att gissa t.ex. 3 %-enheter för löst på fi's ställ-HD än att gissa lika mycket för tajt. Men självklart, om man bedömer att fi är tillräckligt lös så ska man ta synen. (*10% är i lösaste laget även för en kompetent fi, QTs, A9s etc är inte stabila händer att pusha med här efter den här betsekvensen.) Citera
Myssion Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 I det här läget satt jag FI på QQ+ Nu förespråkade jag visserligen att vara konservativ, men inte såå konservativ... vilket ger honom ca 54% chans att slå mig. 54%? Du är 23-77 mot QQ+. Vill gärna sitta på AA-KK eller möjligen QQ för att syna en all in om det inte är tok-uppenbart att FI är desperat Återigen så förespråkade jag visserligen att man bör vara konservativ i liknande lägen, men du måste definitivt bli bättre på att våga ta fler marginella syner. Citera
eurythmech Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 10% låter jätte-jättelöst. Citera
Max Cady Postad 5 September , 2006 Författare Rapport Postad 5 September , 2006 I det här läget satt jag FI på QQ+ Nu förespråkade jag visserligen att vara konservativ, men inte såå konservativ... vilket ger honom ca 54% chans att slå mig. 54%? Du är 23-77 mot QQ+. Vill gärna sitta på AA-KK eller möjligen QQ för att syna en all in om det inte är tok-uppenbart att FI är desperat Återigen så förespråkade jag visserligen att man bör vara konservativ i liknande lägen, men du måste definitivt bli bättre på att våga ta fler marginella syner. Ehh? Jag körde AKs vs QQ i Pokerstove och fick fram att QQ ligger på 54%? Hur fick du fram 23-77? Och ja, jag måste nog ta fler syner. Har åkt ut så in i helvete mycket när jag synat all in's så jag är lite lätt nojjig. Antar att du har SNGPT i tankarna? Tänker ofta på det där att man behöver en bättre hand för att syna en all in än att ställa in själv. Vad anser du om det? Var tror du FI's callingrange ligger på på min nivå ligger? 15-20%? Citera
Max Cady Postad 5 September , 2006 Författare Rapport Postad 5 September , 2006 Tack eurythmech! Nu är jag med i matchen. Var får man fram den siffran Myssion skrev? Vad tror du om FI's CR på $5'ars nivån? Såg att du skrev att du tyckte att 10% var jättelöst men jag har blivit synat av både det ena och det andra ett flertal gånger, folk är helt sanslösa! Hur hade du g´jort i den aktuella handen? Du är ju en av de som har koll på SnG's så det vore bra att höra vad du tycker. Citera
Myssion Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 Klicka på "Player X" och sedan "Preflop" så kan du plocka ihop en HD precis hur du vill, antingen genom att välja ut händer eller använda %-slajdern där nere. Citera
Max Cady Postad 5 September , 2006 Författare Rapport Postad 5 September , 2006 Tack Myssion! Behöver nog "leka " lite med Pokerstove tror jag. Spontant så känns det som att man (läs jag) ofta blir synad när man ställer av 88+,ATs+,KJs+,AQo+på min nivå, vilket är toklöst! Det är ju ca 7%! Citera
hang_10 Postad 8 September , 2006 Rapport Postad 8 September , 2006 Jag hade nog synat, han är shortstack och behhöver dubbla så han ställer nog med lite sämre kort nu också. Ställt in å hoppas på att han sitter med AQ, AJ eller nåt sånt skulel jag gjort. Bara å hoppas på att han inte har nåt par, för då blir de lite jobbigt å ha syynat en coinflip Citera
Recommended Posts