PokerRäven Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 Har under en "längre tid" observerat en highstake-spelar som tycks fullständigt krossa sina motståndare i FL. Spelar ingen roll om han sitter HU eller med 5 motspelare......han tycks inte kunna förlora. Väldigt förenklat kan man då säga att: Tillskillnad från NL så känns FL väldigt "basic" eftersom bluff momentet tappar avsevärt i styrka. M.a.o blir det ju mer till att räkna kort och potods, samt spela hårt vid träff och "jaga" klonk med bra draghänder om odsen säger det. Så vad är egentligen hemligheten? Hur kan en spelare bara håva in stålet, till synes hur lätt som helst? Är hemligheten att han NOGA väljer RÄTT motståndare? Att han är skicklig på att anpassa sitt spel efter hur motståndaren spelar? Att han väljer bord med stor omsorg? Att han aldrig aldrig tiltar? Citera
Gäst Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 I highstakes FL försvinner bluffmomentet definitivt inte. Att variera betmönster och kunna läsa andras bör ju vara en viktig faktor för att bli framgångsrik. Men vad vet jag. Citera
PokerRäven Postad 5 September , 2006 Författare Rapport Postad 5 September , 2006 I highstakes FL försvinner bluffmomentet definitivt inte. Att variera betmönster och kunna läsa andras bör ju vara en viktig faktor för att bli framgångsrik. Men vad vet jag. Njae, försvinner gör det såklart inte, men jag skrev att det är en avsevärd skillnad mot NL. Jag menar, om det redan ligger 10 000 i poten och det kostar dig - låt oss säga - 1000 resp 2000 för att få se hela gatan är det en avsevärd skillnad än om någon går all in med tex 10 000 eller mer postflop. Därför ser man också väldigt ofta någon som försvarat sin BB mot en höjning och sen träffar ett lågt par (med lankor på bordet) syna ner (eller rent av höja) hela vägen och inte sällan vinna då FI kanske höjde med AK eller dylikt. Och det spelet känns ju inte speciellt avancerat. Citera
bossbaver Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 jag vet att mitt problem med FL är att jag blir för synbenägen "eftersom det kostar så lite" att se nästa kort.. men å andra sidan har jag mest problem med FI som spelar precis likadant... och som såklart alltid lyckas träffa lite allt möjligt... alltjämt... hittar ingen lämplig strategi att spela, och hittar inte mina favoritmotståndare heller.. kan bero på extremt långt badbeat, med klonkande FI:s oxå? hmm. ska dock följa tråden för tips... Citera
heltok Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 Har under en "längre tid" observerat en highstake-spelar som tycks fullständigt krossa sina motståndare i FL.Spelar ingen roll om han sitter HU eller med 5 motspelare......han tycks inte kunna förlora. Så vad är egentligen hemligheten? varians Citera
PokerRäven Postad 5 September , 2006 Författare Rapport Postad 5 September , 2006 jag vet att mitt problem med FL är att jag blir för synbenägen "eftersom det kostar så lite" att se nästa kort.. men å andra sidan har jag mest problem med FI som spelar precis likadant... och som såklart alltid lyckas träffa lite allt möjligt... alltjämt... hittar ingen lämplig strategi att spela, och hittar inte mina favoritmotståndare heller.. kan bero på extremt långt badbeat, med klonkande FI:s oxå? hmm. ska dock följa tråden för tips... Jo det där känner man ju igen titt som tätt. Men det är väl där kort/pot ods kommer in? En "ofarlig" flop där du har 2 överkort och misstänker att FI flopat ett par ger säkert ods för att syna inför turn och rivern (eller föralldel höja för att kanske få ett gratiskort) Likaså om du misstänker att han kanske betar med färgdrag kan ju ett A högt motivera en syn. Men att syna för att hoppas att klonka en 8:a eller 9:a (du sitter med tex 89) med 1-2 överkort på brädan är ju direkt bortkastat(?). Citera
Bjorn_ Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 Därför ser man också väldigt ofta någon som försvarat sin BB mot en höjning och sen träffar ett lågt par (med lankor på bordet) syna ner (eller rent av höja) hela vägen och inte sällan vinna då FI kanske höjde med AK eller dylikt. Och det spelet känns ju inte speciellt avancerat. Jo, att kunna extrahera ett extra stort bet värde med BPNK mot AK hög ur position är ett extremt avancerat spel. Rent allmänt blir händer med en ensam höjare synad av BB mycket komplicerade i FLT. Ofta måste man tänka i många nivåer av optimala bluffrekvenser, vilken handdistribution fi har, vilken distribution du har och vad du vill representera etc. Lägg därtill att du ofta måste tänka många handlingar bort och i olika alternativa beslutsträd så blir det väldigt många saker att ta hänsyn till. /Bjorn Citera
Jessica Postad 5 September , 2006 Rapport Postad 5 September , 2006 Kom på att jag har visst ansvar du när jag blev sån där avancerad skrivare. Att veta eller iaf ha en bra uppfattning om vad moståndaren har för hand. Jag brukar för mig själv sätta honom på en exakt hand och sen jämföra vid sd om jag har rätt. Jag har faktiskt rätt fler gånger än vad man kan tro. De gånger Jessica sitter med mig när jag lirar blir hon nästan rädd ibland Detta är därför jag lirar 1-3 bord´, jag är ingen grinder på massvis av bord utan jag anpassar mig efter motståndet och spelar mycket på reads och känsla. Ibland får man folda mellan par och ibland värde betta AQ hög.. sånt känner man oftast på sig Efter masssssssssor av år och händer. Citera
Recommended Posts