wolf Postad 11 Januari , 2005 Rapport Postad 11 Januari , 2005 Bakgrundsfakta: Jag är en NL-spelare i grund och botten, men ville testa FL på party (multipoker) och gick in på deras lägsta nivå, $0,5/1 FL. Har lite svårt för FL men skulle gärna förbättra mitt spel. Bordsstämning Cap preflop? Oj vilken pott, nu måste jag spela mina 72o. Skämt åsido, folk spelar väldigt löst Spelet $0.5/$1 Hold'em - Monday, January 10, 11:54:11 EDT 2005 Table Table 18311 (Real Money) Seat 7 is the button Total number of players : 7 Seat 2: PokerJunky01 ( $37.75 ) Seat 4: roninender ( $18.62 ) Seat 8: crab48 ( $18.75 ) Seat 7: jojobieb ( $18.5 ) Seat 1: camperwolf ( $24.5 ) Seat 5: louchl ( $17.5 ) Seat 9: jojorebel ( $24.5 ) Dealt to camperwolf [ K K ] <-- KK är ju helt okej OpeningBetRound crab48 posts small blind [$0.25]. camperwolf posts big blind [$0.5]. PokerJunky01 raises [$1]. roninender folds. louchl calls [$1]. jojobieb calls [$1]. crab48 folds. camperwolf raises [$1]. PokerJunky01 calls [$0.5]. louchl calls [$0.5]. jojobieb calls [$0.5]. Gillar inte riktigt antalet spelare till floppen, hade hellre sett 1-2 motståndare. Har svårt med postflop-spelet på FL om jag inte träffar hårt Flop Dealing Flop: [4 , 5 , Q ] (Pot = 6,25BB ) Inget ess iaf, men däremot både stegdrag och färgdrag. Jag börjar att prata och anser att en raise är läglig camperwolf bets [$0.5]. PokerJunky01 calls [$0.5]. louchl calls [$0.5]. jojobieb calls [$0.5]. ingen raise med ingen fold heller. Finns möjlighet att spelare drar för färg/stege och ser helst att turn-kortet inte hjälper dessa Turn Dealing Turn: [5 ] (Pot = 8,25BB ) Aj då, nu slår både 5x och färgen mig, men jag beslutar ändå att öppna för att se hur de andra står camperwolf bets [$1]. PokerJunky01 calls [$1]. louchl calls [$1]. jojobieb raises [$2]. camperwolf calls [$1]. PokerJunky01 calls [$1]. louchl calls [$1]. Jaha, där kom raisen, bestämmer mig ändå för att calla då potten börja växa sig stor, borde ju ha runt 4 outs för att vinna den här handen även mot en färg River Dealing River: [9 ] (Pot = 16,25BB) camperwolf checks. PokerJunky01 bets [$1]. louchl folds. jojobieb raises [$2]. camperwolf calls [$2]. PokerJunky01 calls [$1]. Jahapp, ingen hjälp här, checkar här för att jag känner att det annars skulle ske en reraise med tanke på all action på turn Showdown jojobieb shows [ 5h, As ] three of a kind, fives. camperwolf doesn't show [ Kc, Kd ] two pairs, kings and fives. PokerJunky01 shows [ Jc, Ac ] a flush, ace high. PokerJunky01 wins 21.25 BB from the main pot with a flush, ace high. Avslutning Såhär i efterhand så funderar jag starkt på mitt spel. Preflop borde väl inte vara någon snack om saken, bara att raisa och hoppas på att potten byggs upp. På floppen så kännjer jag att jag har den bästa handen, och raisar här. Det är däremot på turn jag är fundersam. För det första, ska jag enbart checka här för risken för triss/färg? Och om någon nu höjer, ska jag då syna? När jag nu höjde i tidig position och en person reraisar mig, ska jag lägga ner handen redan här? Rent logiskt så är färgen självklart såhär i efterhand, men jag har själv fått två syn på en all in med 789 ute när jag sitter med TJ på de lägsta NL-borden, så jag känner att en person helt klart kan höja med händer som TPTK. På rivern så får jag ingen hjälp, och väljer att checka. När nu potten är höjd, ska jag lägga ner handen? Jag kände då att potten var för stor för att släppa, men är det bara fel tankesätt, och slänger jag bara 2 BB i sjön? Har alltid svårt att lägga höga PP, och skulle behöva tips på hur dessa händer ska spelas Citera
Pokertomte Postad 11 Januari , 2005 Rapport Postad 11 Januari , 2005 Jag anser nog att du borde ha slängt handen i river. Främst för att killen framför dig slängt in en raise. Kanske redan på turn, med två callers så brukar ju minst EN av dem sitta på draw. Citera
f03mh Postad 11 Januari , 2005 Rapport Postad 11 Januari , 2005 Jag skulle antagligen ha lagt mig på turnen. Parat bord och tydligt färgläge. Visst har du outs (fler än fyra om du inte tror att någon sitter på A:club:), men i och med att alla bara har synat din bet på floppen så skulle jag starkt tippa på färgdrag. Men jag är kanske lite paranoid. Även om det spelas löst så skulle jag misstro handen. Överpar överspelas ofta. En simpel raise pre-flop ibland, ibland bara limp. En re-raise indikerar ju en stark hand (AK, högt PP), vilket kanske inte är önskvärt. Om jag inte floppar set och högre kort ligger på bordet så blir jag oftast misstänksam. I det här fallet skulle jag titta på turnen. Aj då, nu slår både 5x och färgen mig, men jag beslutar ändå att öppna för att se hur de andra står. Här blir du raisad (indikerar att de andra står bra till), men callar i alla fall? Visst det är billigt, men... Citera
wolf Postad 11 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 11 Januari , 2005 Det jag menar, vet inte alls vad jag gör efter turn.. Men som sagt, är inte så erfaren FL-spelare och dessa situationer kommer sällan med mitt NL-spel. Ska lära mig att släppa mina Kk här Citera
Pokertomte Postad 11 Januari , 2005 Rapport Postad 11 Januari , 2005 Det jag menar, vet inte alls vad jag gör efter turn.. Men som sagt, är inte så erfaren FL-spelare och dessa situationer kommer sällan med mitt NL-spel. Ska lära mig att släppa mina Kk här Mm. Åtminstone om det är mot två spelare. Citera
ades_va Postad 11 Januari , 2005 Rapport Postad 11 Januari , 2005 Jag skulle nog slängt den på re-raisen på turnen Men jag har heller inte sån jättestor vana av FL. Citera
Sigges Postad 11 Januari , 2005 Rapport Postad 11 Januari , 2005 Preflop: CALL, -Du kommer inte att bli av med någon om du höjer utom möjligtvis om inte UTG återigen höjer i sin tur, men troligen inte ens då. Det enda en höjning medför är att dem andra får bättre odds att jaga efter floppen. Tex med mellanpar(!) Floppen: Satsa på en CHECKRAISE. Förhoppningsvis(troligtvis) satsar louchl eller helst jojobieb om inte UTG redan gjort så. Med en checkraise får du troligtvis ut minst en snubbe och inte altför omöjligt alla och vinner potten där. (På floppen har du med största sannolikhet den bästa handen. UTG kan möjligtvis ha ett set damer). Det är stor chans att få ut draghänder med en checkraise. Turnen:CHECKFOLDA. Överparet är inte starkt nog att slänga bort ett öre till på mot en färg - kåk - triss - öppenstegebräda och fyra Fi's! Tänk på att betten nu är dubblade, -att lägga sig medför en LITEN förlust - spela vidare innebär en STOR förlust.(I förhållande till blindarna då) Skulle du däremot ha isolerat dig mot EN enda motståndare bör du nog göra som du gjorde och betta ut turnen, Calla ett reraise. Här har du möjlighet på kåken, K-hög färgen (som mycket väl kan hålla) Rivern:I det faktiska scenariot har du foldat(enligt mitt råd) så jag spinner vidare på HU-situationen. Det enda som du slår är AQ(KQ/QJ!) och sprucken stege. Du är troligtvis slagen så CHECK-CALL är ditt enda alternativ här. ALLTSÅ: Håll potten låg preflop annars får du ett helvete att skaka av dig motståndarna. KK är ingen stark hand mot många Fi's. I dessa passiva spel är det viktigt att hela tiden försöka skaka av motståndare snarare än att värdebetta(ok, sitter du på nätfärg odyl så försök att maxa potten, men inte annars). Försök Isolera spelet till en eller två fi. Väl uppe mot en snubbe: BETTA BETTA BETTA. Ge inget gratis Reraise och checkraise är synnerligen effektiva vapen även på denna nivå. Reraisa alltid draghänder på floppen i position för gratiskort/direkt fold. Var inte rädd att Cappa bettandet med öppen stege/fyrfärg om du håller två överkort eller ett bottenpar också. Sen bara en grej till - FL CASHGAME IS KING! Citera
wolf Postad 11 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 11 Januari , 2005 tack så mycket för alla tips sigge Citera
morberg Postad 11 Januari , 2005 Rapport Postad 11 Januari , 2005 Preflop: CALL, -Du kommer inte att bli av med någon om du höjer utom möjligtvis om inte UTG återigen höjer i sin tur, men troligen inte ens då. Det enda en höjning medför är att dem andra får bättre odds att jaga efter floppen. Tex med mellanpar(!) Va!? Det låter lite märkligt tycker jag. KK tillhör en av de bästa händerna du kan få och när ska du trycka in pengar i potten om inte när du leder? Även om ingen lägger sig genererar du mer respekt för framtida bet på flop med en pre-flop höjning. Men det viktigaste måste väl ändå vara att få in pengar i en pott du är favorit att vinna, annars är det ju bara att slänga handen och gå hem? Citera
ElNeko Postad 11 Januari , 2005 Rapport Postad 11 Januari , 2005 Tycker du spelade handen bra! Preflop: Höj, perfekt att få in så mycket som möjligt i potten när du har bästa handen. Fixed limit på ett fullt bord handlar om att dra in de där stora smaskiga 20-30 big bet potterna. Flop: Betta ut. PokerJunky höjde UTG och kan mycket väl sitta på A,Q och höja dig vilket sätter press på de övriga två. Du har en bra chans att bygga pott här. Turn: Färgen är klart oroväckande, men samtidigt har du även K så jag tycker du ska betta ut. 5:an hade jag inte oroat mig så mycket över, UTG har höjt och då är det inte så stor risk att någon sitter och synar två callt med en femma på hand. (Nu var det visserligen så den här gången, men generellt sett). När du blir höjd på the turn då anser jag att det är åtminstone en given syn. Potten är väldigt stor vid det här laget och att folda tycker jag definitivt inte att du ska göra. River: Check är helt ok, troligen har jojo träffat färgen och du vill ju inte gärna behöva betala två big bets för att se hans färg. När PokerJunky bettar in i jojo som tidigare höjt då indikerar det styrka. När jojo sen höjer tillbaka kan du nog med gott samvete folda din hand. Det finns ju risk för att det både tre- och fyrbettas. Samtidigt är ju potten väldigt stor, så jag förstår mycket väl att du synade. //Neko Citera
Fido Postad 11 Januari , 2005 Rapport Postad 11 Januari , 2005 Preflop: CALL, -Du kommer inte att bli av med någon om du höjer utom möjligtvis om inte UTG återigen höjer i sin tur, men troligen inte ens då. Det enda en höjning medför är att dem andra får bättre odds att jaga efter floppen. Tex med mellanpar(!) Obs limiten! Inte en chans att folk på denna nivå sitter och tänker på potstorlekar och potodds för draghänder! Oh nej! Sitter något med draget så drar de. Oavsett vad potten ligger på. Bättre att straffa dem när du har bra kort. Är det billigt kommer bara ett par extra gå med - 4 2 DOM VAR SUITED! - och så vidare. Citera
Hjort Postad 11 Januari , 2005 Rapport Postad 11 Januari , 2005 Min analys: PF: Sjävklart och trivialt. F: Självklart betar du ut om du inte har en väldigt exotisk spelar uppställning mot dig som gör checkraise lämpligare. T: Beta ut igen och gör det som ett valuebet, det är inte alls säkert att någon faktiskt hade färgdraget eller en femma. Möjligheten är visserligen hyffsat stor, men du behöver ju bara vinna mer än 1/antal synare för att det ska vara ett valuebet. Dessutom så kan du bara bli tvåparsutdragen av folk som drar till ess och då är klöver ess dött för dem. Ditt färgdrag har du ignorerat helt, och det är ett stort misstag eftersom det ger dig en jäkla massa utdragningsmöjlighet mot trissar och färg, det mildrar skadan de gånger du är slagen rejält. Eftersom du har tre motståndare och duktigt med utdragningsmöjligheter så kan det vara så att trebeten också är en valuebet, men jag är lite osäker på det. Mycket eftersom de två spelarna mellan dig och höjaren måste syna två bet på en gång då vilket kan leda till en fold och minskar din buffert de gånger du är slagen. Vidare så har ju de väldigt få outs om de har händer som kan tänkas lägga sig mot två bet och du vill ju nästan ha kvar dem i handen. R: Tycker att du har en syn här också, relativt ofta kommer det vara någon clown som höjer med Q9 eller AQ. Du kommer ju förstås förlora betydligt mer än hälften av tiden, men och andra sidan så behöver du ju inte vinna särskilt ofta för att det ska vara värt det. --Kommentarer på kommentarer-- Jag anser nog att du borde ha slängt handen i river. Främst för att killen framför dig slängt in en raise. Kanske redan på turn, med två callers så brukar ju minst EN av dem sitta på draw. Absolut inte en enda chans i helvetet att han ska lägga sig på turn, han har 9 outs till färg och 4 outs till kåk i en stor pott. Visserligen så får han ju reducera ned sina tretton outs en del genom hänsyn till motståndarnas händer, men en fold är extremt långt borta. Och drag i stora fixlimit potter kan i den här situationen lätt innebära AJ double suited. Tänk på de stora, stora pottoddsen som ges. Det är ett jättemisstag att dumpa för ett bet till på turn. Rivern kanske en fold kan vara aktuell på, men definitivt inte på turn. Preflop: CALL, -Du kommer inte att bli av med någon om du höjer utom möjligtvis om inte UTG återigen höjer i sin tur, men troligen inte ens då. Det enda en höjning medför är att dem andra får bättre odds att jaga efter floppen. Tex med mellanpar(!) Potten blir större preflopp, av potten som byggs preflopp kommer KK vinna en mycket stor del. Det är skitsamma vad som händer vid floppen och efter, KK kommer ändå vinna en mycket stor del och troligen tjäna ännu mer på flopp och turnbetandet till följd av den stora potten. Det är tveklöst ett extremt kostsamt misstag att inte höja KK preflopp här. Satsa på en CHECKRAISE. Förhoppningsvis(troligtvis) satsar louchl eller helst jojobieb om inte UTG redan gjort så. Med en checkraise får du troligtvis ut minst en snubbe och inte altför omöjligt alla och vinner potten där. (På floppen har du med största sannolikhet den bästa handen. UTG kan möjligtvis ha ett set damer). Händer som är värda att beta på den här floppen är också ofta värda att höja, det innebär att man ofta kan få in tre bet istället för två bet med en checkraise. Det är för att få in mer pengar i potten som man betar i stort sett. Vidare så finns det en väldigt signifikant risk för rundcheck vid låglimitbord. Det är stor chans att få ut draghänder med en checkraise. De enda händerna som du får loss genom att låta motståndarna betala två bet kallt är händerna som är så dåliga att du vill ha kvar dem. Det finns absolut noll chans att ett färgdrag lägger sig här. Turnen:CHECKFOLDA. Överparet är inte starkt nog att slänga bort ett öre till på mot en färg - kåk - triss - öppenstegebräda och fyra Fi's! Tänk på att betten nu är dubblade, -att lägga sig medför en LITEN förlust - spela vidare innebär en STOR förlust.(I förhållande till blindarna då) Jag hoppas verkligen att du tror att det här är no-limit. Självklart är det en bet-syn han har för tusan 13 (oreducerade) outs! Man behöver bara 1/pottstorlek chans att vinna och det har han lätt på den här floppen. Rivern:I det faktiska scenariot har du foldat(enligt mitt råd) så jag spinner vidare på HU-situationen. Det enda som du slår är AQ(KQ/QJ!) och sprucken stege. Du är troligtvis slagen så CHECK-CALL är ditt enda alternativ här. Om han vore HU mot en så förutsägbar spelare som du postulerar är det inte alls otroligt att bet-fold är ett överlägset alternativ. Men jag har aldrig varit HU på rivern mot en så förutsägbar spelare i en så här stor pott. ALLTSÅ: Håll potten låg preflop annars får du ett helvete att skaka av dig motståndarna. KK är ingen stark hand mot många Fi's. KK är en megasuperduperjättestark hand mot många motståndare preflopp. I dessa passiva spel är det viktigt att hela tiden försöka skaka av motståndare snarare än att värdebetta(ok, sitter du på nätfärg odyl så försök att maxa potten, men inte annars). Valuebeta är en av de tveklöst viktigaste sakerna man kan göra mot lösa, passiva motståndare. Därefter kommer jaga med korrekt odds, sist kommer att slå ut motståndare (lösa motståndare är inte så duktiga på att släppa de händerna man vill ha loss). Försök Isolera spelet till en eller två fi. Väl uppe mot en snubbe: BETTA BETTA BETTA. Jag håller med, och om du inte lyckas få en eller två motståndare: BETTA BETTA BETTA. Ge inget gratis Som att låta mörkarna se floppen gratis och de andra betala ett bet när du har KK? Det är ju sjukt mycket värde man ger bort där. Reraisa alltid draghänder på floppen i position för gratiskort/direkt fold. Vid lösa bord så är det väl oftast för värde. Var inte rädd att Cappa bettandet med öppen stege/fyrfärg om du håller två överkort eller ett bottenpar också. Man behöver inte nödvändigtvis överkort eller bottenpar för att det ska vara värt att cappa. Obs limiten! Inte en chans att folk på denna nivå sitter och tänker på potstorlekar och potodds för draghänder! Oh nej! Nu ger du dem lite väl lite cred. Jag tror mycket väl att de funderar på pottstorlek och sannolikhet för draghänder, de gör det bara väldigt dåligt. Citera
Sigges Postad 11 Januari , 2005 Rapport Postad 11 Januari , 2005 Fido: Det är inte(eller?) ett gäng apor du sitter och lirar mot. Även om det är lätt att tro så. Även om dom inte sitter och räknar potodds och impl. odds så har dom nog alltid ett hum om att dom bör lägga bottenparet efter två höjningar eller en fet checkraise(+ ev reraiseav checkraisen). SÅ VARFÖR INTE RAISA PREFLOP(morberg)??? Fi begår nämligen ett STÖRRE fel om han jagar skräp(gutshots,tvåpar,trissar runner-runners) om potten är liten vilket du konstigt nog tjänar mer på än om du höjer preflop och han därmed får bättre eller tom positiva odds för att göra så. Som vi alla inbitna NL-lirare vet så är det sällan sunt för en att ge fi korrekta odds för att syna. I FL är det dock mycket svårare att ge dom inkorrekta odds - helt enkelt därför kan det vara sunt att hålla potten nede preflop när man vet att en höjning inte leder till att några folds - Det ökar Fi's misstag när han jagar. Dessutom Sitter ju wolf-man i BB (Fråga inte varför det är dåligt - Jag vet inte - läste det någonstans bara) OBS. Ovanstående gäller naturligtvis inte om du är först in i potten - oavsett position. Då är det bara raise som gäller på denna nivå. *...Och HJORTEN: Kul att du höll med på en punkt i alla fall , såg först inte det... Citera
Scudmissile Postad 11 Januari , 2005 Rapport Postad 11 Januari , 2005 Jag spelar aldrig FL men jag hade Raisat pre-flop, flop, turn och river Å andra sidan så förlorar jag de gånger jag spelar FL Citera
Hjort Postad 11 Januari , 2005 Rapport Postad 11 Januari , 2005 Fi begår nämligen ett STÖRRE fel om han jagar skräp(gutshots,tvåpar,trissar runner-runners) om potten är liten vilket du konstigt nog tjänar mer på än om du höjer preflop och han därmed får bättre eller tom positiva odds för att göra så. Det här är helt och hållet fel. Oavsett om potten är stor eller ej kommer du tjäna lika mycket på att din motståndare försöker dra ut dig med hålstegedrag (du kommer förstås få ännu mer pengar totalt i en stor pott eftersom du också får en rejäl bit av en stor pott istället för en rejäl bit av en liten pott), den stora potten kommer dessutom uppmuntra dina motståndare att jaga ännu mer vilket gör att du tjänar mera. Motståndarna gör förstås mindre, eller inga, misstag genom att jaga postflopp, men det är för att de försöker få tillbaka pengarna de la i preflopp. Som vi alla inbitna NL-lirare vet så är det sällan sunt för en att ge fi korrekta odds för att syna. Det är jävligt mycket värre att ge motståndarna oändliga odds eller att inte plocka upp en massa tillgängligt värde där det finns. I FL är det dock mycket svårare att ge dom inkorrekta odds De hade jäkligt inkorrekta odds att lägga in två bet preflopp. För övrigt så är det ett enormt misstag att tro att man enbart tjänar pengar på situationer där motståndarna begår misstag. Ett exempel: Du lirar HU NL 0,5-1, en gamblande miljardär som tittar på tycker det är trist och slänger in en rejäl summa i potten. Nu har du AA och potten är så pass stor att din motståndare har odds på att syna vad som helst. Din motståndare spelar således helt korrekt genom att syna med vilken hand som helt. Men du tjänar förstås ändå på att han synar ditt bet. I flervägspotter är det ungefär den situationen när du sitter med en stark hand som AQ eller KK, miljardärens roll spelas av de i potten som kommer floppa helt hopplöst. helt enkelt därför kan det vara sunt att hålla potten nede preflop när man vet att en höjning inte leder till att några folds Absolut inte. Rekommenderar att du genast läser Complete Book of Hold'em eller Small Stakes Hold'em. Alternativt kan du läsa på Izmet Fekalis sida om varför det är ett dyrt misstag att inte höja ett gäng motståndare med bästa (eller näst bästa) handen preflopp. Det ökar Fi's misstag när han jagar. Dessutom Sitter ju wolf-man i BB (Fråga inte varför det är dåligt - Jag vet inte - läste det någonstans bara) KK tjänar mer från mörkarna än från UTG. Vilket är märkligt eftersom UTG är det bästa stället att isolera från preflopp och mörkarna är det absolut sämsta stället. Det beror på att man från mörkarna har lättare att få ett stort antal motståndare för två eller tre bet, vilket är betydligt lönsammare än en eller två motståndare för två eller, hemska tanke, ett bet. Att limpa in med ett stort par är ofta betydligt lönsammare än att höja in det i situationer där man kan räkna med att bli höjd så man kan återhöja så att ett så stort antal motståndare som möjligt blir tvungna att syna. Läs mer på spelstatsen från Pokerroom. Citera
Sigges Postad 11 Januari , 2005 Rapport Postad 11 Januari , 2005 Länge sen du mötte bambi hjorten?, Du verkar nämligen ha en massa energi över att lägga ner på totalt felaktiga påståenden om att allt jag skrivit är felaktigt. Och det tycker jag är fel. Men jag trodde också i min fagra ungdom att jag visste allt. Ung och naiv som jag var. Citera
Hjort Postad 11 Januari , 2005 Rapport Postad 11 Januari , 2005 Du verkar nämligen ha en massa energi över att lägga ner på totalt felaktiga påståenden om att allt jag skrivit är felaktigt. Går inte åt så mycket energi, det är nämligen en gammal missuppfattning som spridits av Mason Malmuth och som sedan lång tid tillbaka visats vara helt felaktig. Till och med 2+2-gänget själva har tagit tillbaka det sedan de publicerat Low Stakes Hold'em. Och det tycker jag är fel Tonen kanske var rå, men kritiken och mina påstående stämmer så vitt jag vet. Bemöt gärna den. Citera
Sigges Postad 12 Januari , 2005 Rapport Postad 12 Januari , 2005 Ok...Då ska jag först försöka ta reda på hur man tillverkar Sånna där vita rutor med sitat i, sedan ska jag punkt för punkt försvara mina åsikter. Detta kommer dock med min pekfingervals att dröja ett tag men hav tålamod. Citera
Hjort Postad 12 Januari , 2005 Rapport Postad 12 Januari , 2005 Ok...Då ska jag först försöka ta reda på hur man tillverkar Sånna där vita rutor med sitat i, [ quote ]text som ska citeras[ /quote ] Fast utan mellanrum i kodbitarnar. Om du vill ha med författaren skriver du: [ quote="författare" ] text som ska citeras [ /quote ] Citera
Scudmissile Postad 12 Januari , 2005 Rapport Postad 12 Januari , 2005 Pokerstove visar att KK mot 9 personer med random hand är ungefär 25-26% vinstchans. Mot 1 person visar den runt 81% vinstchans. 9ggr pengarna 25% av gångerna måste vara bättre än 1ggr pengarna 81% av gångerna? Citera
Nickefik Postad 12 Januari , 2005 Rapport Postad 12 Januari , 2005 Det du beskriver i den där potten är anledningen till att jag inte spelar FL utan enbart PL & NL. Det är skönt när man kan göra ett bet som tvingar ut de som drar, eller i alla fall gör deras drag till ett EV-. De få gånger jag kör FL blir jag tokig på att folk synar till höger och vänster, det blir ett helt annat spel än NL. Citera
fisherman666 Postad 12 Januari , 2005 Rapport Postad 12 Januari , 2005 Alla verkar vara mot Sigges här, men inte jag. Han har faktiskt inte alls fel när han säger att raise pre-flopp är fel. Det finns knappast nån chans alls att någon spelare som redan callat skulle lägga sig pga en raise i BB. Alltså leder denna raise enbart till att dubbla pottens storlek. När floppen nu kommer så krävs det mycket färre outs för motspelarna för ha rätt pottodds för att dra, ibland är tom en runner-runner korrekt om potten är tillräckligt stor. Detta faktum missgynnar händer som KK och AA som sällan klarar sig så bra mot 4-5 spelare. Man ska inte tro att en normalvinst med KK ligger på 20-30 dollar på den här nivån. Potter av den storleken vinner man med draghänder som sitter. En raise skulle varit bra från en tidig position så att många spelare efter hade varit tvungna att stoppa in 2 bets direkt. Då hade det funnits chans några spelar foldat direkt. Citera
Morbo Postad 12 Januari , 2005 Rapport Postad 12 Januari , 2005 Jamen det spelar ingen roll att de får rätt, för han missar mer pengar genom att inte göra det. Det är som att du skulle beta nästan all-in på en gutshot i NL bara för att om du får omslag har du 40x pengarna eller whatever på din hålstege, och således pot-odds. Förstår du logiken? Citera
Hjort Postad 12 Januari , 2005 Rapport Postad 12 Januari , 2005 Det finns knappast nån chans alls att någon spelare som redan callat skulle lägga sig pga en raise i BB. Om inte det sagts tidigare: Att få motståndare att lägga sig vid lösa fixlimitbord är inte en prioritet, särskilt inte med bra händer, de lägger nämligen inte de händer man vill att de ska lägga. Det handlar om valuebet, valuebet, valuebet. Det är ganska sällan som man betar enbart för att någon kommer lägga sig. Alltså leder denna raise enbart till att dubbla pottens storlek. "enbart"? Att dubbla prefloppotten dubblar i stort sett ens förväntade vinst preflopp. Det är monsterbra. När floppen nu kommer så krävs det mycket färre outs för motspelarna för ha rätt pottodds för att dra, ibland är tom en runner-runner korrekt om potten är tillräckligt stor. Men det spelar ingen som helst roll om motståndarna gör fel i resten av handen, det är 100% irrelevant. De gjorde ett jättemisstag genom att gå upp mot KK över huvud taget och de enda de gör i resten av potten är att försöka få tillbaka en bråkdel av pengarna de i snitt la i. Detta faktum missgynnar händer som KK och AA som sällan klarar sig så bra mot 4-5 spelare. Exakt hur missgynnar det AA eller KK? Att motståndarna spelar rätt eller fel i resten av handen spelar ju ingen roll, man tjänar jättemycket pengar preflopp och den förväntan kan motståndarna helt enkelt inte få tillbaka. Man ska inte tro att en normalvinst med KK ligger på 20-30 dollar på den här nivån. Iallafall inte om man sitter och fegspelar den. Potter av den storleken vinner man med draghänder som sitter. Och visar det sig: Oförbättrade AA eller KK när man skapat en jättepott preflopp. Då hade det funnits chans några spelar foldat direkt. Men det är ju förstås dåligt, undantaget kanske mörkarna. KK och AA vill ha stor multiway action. Förresten, hur förklarar du att KK tjänar mer ur mörkarna (även knappen så klart) än från UTG? Dessa positioner leder ju till jättedålig isoleringsförmåga och allra oftast till att största antal möjliga spelare lägger in största möjliga antal bet. Citera
Bjorn_ Postad 12 Januari , 2005 Rapport Postad 12 Januari , 2005 Skulle väl vilja illustrera situationen så här. Att spela AA/KK (och i mindre extrem grad andra premiumhänder) på ett kompetent bord kan liknas vid följande tärningsspel 1) slå tärningen 2) slår du 2 eller mer vinner du en dollar, på en etta förlorar du en dollar Att spela AA/KK på ett löst tomtebord kan då liknas vid följande 1) slå tärningen 2) slår du 5 eller mer vinner du tio dollar, på 1-4 förorar du två dollar Vilket av dessa två (båda +EV) spel som är bäst lämnas som övning till den givetvis intresserade läsaren. Ja vinstchansen kommer att gå ned ganska rejält av att många är med i en pott mot AA/KK speciellt om de är beredda att dra till vad som helst men det gör inget efterssom dina effektiva odds går upp mer än vad vinstchansen sjunker. Är bordet extremt löst kommer också en signifikant del av snittvinsten med höga par börja komma från de gånger man träffar ett set, även om handen givetvis ofta (kanske inte mer än 50% av gångerna, men mer än för någon annan i handen) tar hem potten oförbättrat. /Bjorn Citera
Recommended Posts