Gå till innehåll

NL - När ska man byta bord?


Lilly77

Recommended Posts

Jag skulle gärna få lite feedback på när jag ska byta bord. Hittills har följande fungerat rätt bra på nivå 0,1/0,2 euro.

 

Jag sätter in ca 4 euro. Min spelstil är ganska tajt. Oftast går jag ner lite på grund av blindsen och för att jag inte träffar något bra på floppen men sedan brukar jag dra in ca 3-4 euro. Efter det så brukar jag byta bord. Anledningen för att jag gör det är för att minska chansen att förlora allt jag vunnit. För får man en bra träff senare och man möter en väldigt aggressiv spelare som kör en all-in då är det lockande att syna när det ligger mycket pengar i potten men då är risken att man förlorar allt man byggt upp. Vilket har hänt några gånger. Därför har jag valt att byta bord när jag ungefär dubblerat det jag satt in. Hur ser ni på det? Bra, dåligt?

 

Jag har även följt en väns spelande på nivåerna 0,5/1 och oftast tycker jag det har sett ut så här för honom. Han sätter in 25 euro. Vinner mycket och går upp till cirka 80-120. Han fortsätter att spela och sjunker ner sedan till 25-50. Jag förstår inte riktigt varför man fortsätter att spela om man kommit upp till tex 120. Varför inte byta bord? Eller bör man byta bord? Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

-> Verdi

Det glömde jag säga också. Går det dåligt så brukar jag byta bord. Skulle jag tex förlora det jag satt in så byter jag bord eller om jag känner att spelet inte känns riktigt rätt.

 

Du skriver att du stannar kvar så länge du vinner men varför inte ta en paus i typ någon minut och sedan gå tillbaks till bordet med en ny insättning? På så sätt har du säkrat det du vunnit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hatar när spelare går söder med pengarna. Som tur är måste man på de flesta siter vara borta minst 1h från bordet om man inte vill sätta in så mkt som man lämnade med.

Det värsta som finns är de som köper in för minimum, lär er spela poker istället. Blir så jävla trött på alla hit ´n runs som tror de kan spela bara för att de kan gå All in pre me höga pp och AK. Tomtar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni skriver att ni stannar kvar så länge ni vinner. Men han jag nämnde som kom upp till ca 120 euro han förlorade väldigt mycket på en giv när han satt på en bra hand och en person höjde kraftigt. Så det gäller väl att ha en liten känsla för när man ska sluta och fortsätta. För det kan ju vända ganska snabbt.

 

När jag läst lite artiklar här på forumet och andra ställen så handlar väl mycket om att få så bra avkastning på sitt kapital som möjligt. Har man mer än dubblerat sin stack då bör man väl byta bord för att säkra sin avkastning? Detta kanske är helt fel men vidareutveckla lite hur ni tänker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni skriver att ni stannar kvar så länge ni vinner. Men han jag nämnde som kom upp till ca 120 euro han förlorade väldigt mycket på en giv när han satt på en bra hand och en person höjde kraftigt. Så det gäller väl att ha en liten känsla för när man ska sluta och fortsätta. För det kan ju vända ganska snabbt.

 

När jag läst lite artiklar här på forumet och andra ställen så handlar väl mycket om att få så bra avkastning på sitt kapital som möjligt. Har man mer än dubblerat sin stack då bör man väl byta bord för att säkra sin avkastning? Detta kanske är helt fel men vidareutveckla lite hur ni tänker...

 

Ja kan man inte spela poker är det väl bäst att byta bord då och "säkra" sina pengar. Men skickligare spelare som vill maximera sin vinst vill sitta med så mycket i stacken som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> scouserandy

Jag kör ofta inte all-in preflopp om inte någon höjer kraftigt och jag sitter på AA eller KK. I sådana situationer kan jag tänka mig sätta press på den andre spelaren.

 

Men om dessa spelare har hittat ett framgångsrikt koncept som gör att du åker dit på det gång på gång då är det väl dåligt spel av dig och inte av de. Så vem är det som är tomte här? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

--> Sommar

Det jag vill är att försöka hitta ett framgångsrikt sätt att få min bankrulle att växa samtidigt som jag försöker förbättra mitt spelande. Jag är inte ett proffs (som ni alla säkert märkt) men genom att spela på detta sätt så har jag råd att göra missar, lära mig och få pengarna att växa rätt okej.

 

Tror du det skulle gå bättre för mig om jag spelade på lägre nivåer?

 

Det skulle vara intressant att tex jämföra vinstprocent i olika spelstilar och bord. Jag har inte gjort någon sådan uträkning men det vore intressant. Men i det hela har jag gått ungefär 500 plus vilket är rätt okej tycker jag. Det blir ju inte så mycket pengar på de låga nivåerna men mitt mål är att bygga upp min bankrulle lite till och sedan gå upp en nivå till för att se hur min spelstil fungerar där.

 

Aristoteles sa förresten en bra sak. Han pratade om den gyllene medelvägen. Han menade att varken överdrifter eller underdrifter är en framgångsrik väg i längden. Framgången finns mellan dessa två. Mod är tex medelvägen mellan feghet och våghalsighet. Troligtvis är det så att jag är lite för feg i mitt spelande och att jag behöver utveckla mitt mod men det kommer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hatar när spelare går söder med pengarna. Som tur är måste man på de flesta siter vara borta minst 1h från bordet om man inte vill sätta in så mkt som man lämnade med.

Det värsta som finns är de som köper in för minimum, lär er spela poker istället. Blir så jävla trött på alla hit ´n runs som tror de kan spela bara för att de kan gå All in pre me höga pp och AK. Tomtar!

 

Hit and runs ar naturligtvis inte snyggt men helt enligt reglerna. Att gnalla om det ar som att gnalla om att idioter synar raise preflop med 7-2.

 

Jag har sjalv gjort hit and runs live nar jag vet att jag varit uppe mot battre spelare. Finns ingen som helst anledning for mig att stanna kvar vid bordet med -EV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hit and runs ar naturligtvis inte snyggt men helt enligt reglerna. Att gnalla om det ar som att gnalla om att idioter synar raise preflop med 7-2.

 

Absolut inte.

 

Jag hatar när spelare går söder med pengarna. Som tur är måste man på de flesta siter vara borta minst 1h från bordet om man inte vill sätta in så mkt som man lämnade med.

Det värsta som finns är de som köper in för minimum, lär er spela poker istället. Blir så jävla trött på alla hit ´n runs som tror de kan spela bara för att de kan gå All in pre me höga pp och AK. Tomtar!

 

Håller med dig helt och fullt. Ett vidrigt och irriterande beteende. Live får ju dessa hit n runners stå ut med övriga spelares synliga förakt men online slipper ju mongoloidsen detta.

 

Högre minimum buy-in borde införas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du bör gå ner i nivå och våga spela med fullt inköp. Det verkar helt enkelt vara så att du inte är tillräckligt skicklig postflop, dock så tycker jag inte du behöver skippa det fullständigt, Du skrev trots allt att du ville utvecklas. Så om du går ner och spelar ett tag på de lägsta nivåerna på B2B, 0.02/0.04 så kommer ju de 4€ du går in med på NL20 borden nu vara ett maxinköp och då kommer du förmodligen med tiden få mer känsla för postflopspelet. Detta leder självklart till att du kommer klättra i nivåer och våga gå in med fullt inköp istället. GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om dessa spelare har hittat ett framgångsrikt koncept som gör att du åker dit på det gång på gång då är det väl dåligt spel av dig och inte av de. Så vem är det som är tomte här? ;)

Va? Nu sa jag inte att jag åker dit på det gång på gång. Däremot när man dubblat upp dem och de sitter kvar, slutar det väldigt ofta att de förlorar alla sina pengar eftersom de inte kan spela med mer chips än minibuyin.

 

Hit and runs ar naturligtvis inte snyggt men helt enligt reglerna. Att gnalla om det ar som att gnalla om att idioter synar raise preflop med 7-2.

Ja det är väl klart det är enligt reglerna, det var inte det jag pratade om. Det är inte roligt att sitta vid ett bord där hälften sitter med 20-30bb. Sen skulle jag aldrig gnälla på en som synar med 72o pre heller. Istället berömmer jag och uppmuntrar till den bra synen.

 

 

När en tomte med 20bb i stacken ställer tar jag ofta syn med många mellanhänder. Antingen gular jag honom och han drar eller så dubblar jag honom och han drar - a win win situation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag visste inte att det fanns ett begrepp för spelare som byter bord när de vunnit en större pott. Jag visste inte heller att det fanns ett sådant förakt mot sådana spelare. Vad beror detta förakt på? Är det för att det oftast är en fungerande spelstil?

 

Själv blir jag riktigt irriterad på spelare som superbluffar med 7-2 eller med några andra konstiga kort :) Men jag föraktar ändå inte dessa spelare. De spelar på sitt sätt och jag mitt.

 

I alla fall, scouserandy du verkar vara en kunnig spelare. Skulle jag kunna titta lite när du spelar en dag för att se hur spelar. Jag är väldigt nyfiken och vill gärna lära mig mer. Du kan skicka mig ett PM om tid, plats och vad du har för spelarnamn så lovar jag att komma. Även andra bra spelare får gärna höra av sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

--> Sommar

 

Tror du det skulle gå bättre för mig om jag spelade på lägre nivåer?

 

Jag tror att det inte är bra att vara orolig att förlora sina pengar. Dom summorna du talar om är 40-50 kronor.

 

Är du orolig för att förlora dom så borde du gå ner i nivå och spela på lägre nivåer.

 

Om du endast går in med 15-16BB så kommer det inte utveckla ditt spel nämnvärt. Det blir mindre pokerspel och mer all-in/fold poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Sommar

Jag är inte orolig att förlora 4 euro. När jag går in med 4 euro så utgår jag bara från att det är det jag max kommer att förlora vid ett specifikt bord. Men skulle jag sätta in 8 euro då skulle det kännas lite. Jag har testat att spela på 0,25/0,5 bord och där var det lite läskigt men det gick ändå väldigt bra speciellt en gång. Då drog jag hem en pott på 70 euro. En sådan pott skulle jag dock aldrig dragit in om jag bytt bord när jag bara dubblerat. För jag började med 10, gick upp till 25 och sedan 35 och därefter 70, efter det valde jag att sluta :)

 

Om vi går tillbaks till detta med 4 euro så känns det inte mycket att förlora det. Visst det är tråkigt men skulle jag förlora så har jag ändå en bankrulle som klarar av det utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna få lite feedback på när jag ska byta bord. Hittills har följande fungerat rätt bra på nivå 0,1/0,2 euro.

 

Jag sätter in ca 4 euro. Min spelstil är ganska tajt. Oftast går jag ner lite på grund av blindsen och för att jag inte träffar något bra på floppen men sedan brukar jag dra in ca 3-4 euro. Efter det så brukar jag byta bord. Anledningen för att jag gör det är för att minska chansen att förlora allt jag vunnit. För får man en bra träff senare och man möter en väldigt aggressiv spelare som kör en all-in då är det lockande att syna när det ligger mycket pengar i potten men då är risken att man förlorar allt man byggt upp. Vilket har hänt några gånger. Därför har jag valt att byta bord när jag ungefär dubblerat det jag satt in. Hur ser ni på det? Bra, dåligt?

 

Jag har även följt en väns spelande på nivåerna 0,5/1 och oftast tycker jag det har sett ut så här för honom. Han sätter in 25 euro. Vinner mycket och går upp till cirka 80-120. Han fortsätter att spela och sjunker ner sedan till 25-50. Jag förstår inte riktigt varför man fortsätter att spela om man kommit upp till tex 120. Varför inte byta bord? Eller bör man byta bord? Vad tycker ni?

 

 

Jag resonerar tvärt om. Jag vill va stackleader vid bordet vilket ger fördelar, jag byter enbart bord om det är för tajt / inte får ngn hand en längre tid eller att jag helt enkelt känner mej underlägsen mot andra spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> SWEadden123

Har man vunnit en del på ett bordet så ger det vissa fördelar det håller jag med om. Jag har märkt att det blir lite annan stämning på bordet om man vunnit en del. Vissa spelare har en tendens att bli tajtare vilket man kan utnyttja med lite bluffar här och där.

 

Men rent generellt gillar jag nog spela lite oerfaren, vara lite i skymundan och hugga till när någon spelare känner att denne kommer att vinna :)

 

En annan fördel med att byta bord ofta är att minska risken att förlora mot folk som försöker fuska. Hur utbrett fusk är vet jag inte men att det förekommer är väl ett faktum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Verdi

Det glömde jag säga också. Går det dåligt så brukar jag byta bord. Skulle jag tex förlora det jag satt in så byter jag bord eller om jag känner att spelet inte känns riktigt rätt.

 

Du skriver att du stannar kvar så länge du vinner men varför inte ta en paus i typ någon minut och sedan gå tillbaks till bordet med en ny insättning? På så sätt har du säkrat det du vunnit.

 

Jag spelar mer än gärna med en stor stack eftersom jag i regel anser mig vara bättre än de andra vid bordet. Skulle jag "säkra" vinsten skulle ju min potentiella framtida vinst minskas och dessutom kan man inte tänka så. Man måste ju vara bekväm med att spela för fulla inköp, och dessutom göra det med självförtroende och inte vara rädd för att förlora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Verdi

Jag förstår och jag antar att din spelstil generar bra avkastning till dig. Men de du spelar mot varför förlorar de? Vad är det som gör att de är sämre än du?

 

Svårt att svara på. Jag vet väl inte ens om jag är bättre. Det bara känns så. :)

 

Även på NL200 är det ganska många som har svårt att värdera starthänder, position och värdet av aggression postflop. Alltför många mesbettar sina starka händer och blir utdragna/får för dåligt betalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...