Gå till innehåll

När gäller en höjning?


NoPair

Recommended Posts

En fråga som ofta uppstår i Live poker (omöjligt på nätet) är om en satsning gäller som höjning eller syn.

Efter de regler jag har spelet med gäller följande(jag har simulerat ett case där spelet är No Limit och blindarna är 500-1000)

Reglerna som citeras är enligt Tournament Directors Association, se länk: http://www.pokerpages.com/pokerinfo/tda/

 

1)

En spelare under the gun (UTG) vill höja och slänger in en 5000 marker utan att säga något innan. Detta är en SYN. Spelaren måste tydligt annonsera sina intentioner. Det hade varit skillnad om spelaren lagt in 5 st 1000 marker då det då tydligt framgår vad spelaren vill åstadkomma.

 

Se regel 11

 

 

 

2)

Vår hjälte sitter på knappen och ska agera. Innan har spelaren UTG på ett korrekt vis höjt till 3ggr höga blinden (3000) Totalt ligger det alltså 4500 i potten. Vår hjälte säger "Raise", "Jag höjer", "Pluss" eller liknande för att visa sin intention. Därefter placerar han/hon 3500 i potten. Är detta en höjning eller? Förutsatt att spelaren inte är all-in så detta också en SYN då vår hjälte hade varit tvungen att satsa minst 50% mer (eller hela stacken) än tidigare höjning. Kan spelaren korrigera sitt beslut? Här har jag stött på lite olika regler men generellt brukar det vara en SYN.

 

Se regel 10

 

Kommentar från Ola: Om spelaren inte tydligt talat om sin avsikt så hade det varit SYN. Nu har dock spelaren visat sin intension med att säga "raise", och därmed måste man ta i beaktande även lag 37. Oskyldiga skall ju inte drabbas av något fel, och här riskerar det att bli så, varför jag troligtvis skulle döma SYN, men andra omständigheter kan peka på annat - alternativdomslutet skulle vara att döma att spelaren SKALL göra ett miniraise.

 

 

 

3)

En spelare vill göra ett "baby raise" UTG (otäcka saker i turneringar) och sätter in 1450. Detta är en SYN då höjningen måste vara minst mer än 50% av tidigare bet (i det här fallet stora blinden).

 

Se regel 10

 

4)

Spelare 1 betar 1000, spelare 2 synar spelare 3 går all-in på 1200. Får spelare 1 eller spelare 2 höja igen? Nej! Får spelare 4 höja. Ja! I no-limit (och pot-limit, även om reglerna glömt den formen) så återöppnar inte en höjning som är lägre än en fullbet satsningen för en spelre som redan agerat. Här gör vissa Internetsiter fel.

 

Se regel 39.

 

5)

Spelare 1 satsar 1000. Spelare 2 säger "jag höjer" eller liknande, lägger in 1000 och går sedan tillbaks till stacken för att hämta mer chips. Är det ett string-bet? Nej det är inte stringbet så länge som höjningen är i en rörelse - dvs du kan inte gå tillbaks till stacken flera gånger.

 

Se regel 37.

 

Tvetydigheter

Hur behandlar man tvetydheten pga mistag vid ett live-bord?

 

Ett exempel:

Spelare A säger "Bet" och lägger därefter in lilla bet som är på 100kr.

1. Spelare B säger också "Bet" och lägger därefter in 100kr.

alternativt:

2. Spelare B säger också "Bet" och lägger därefter in 200kr.

Vad gäller i dessa situationer?

"Bet" skall tolkas som satsa, och då är det pengarna i potten som gäller. Inget har sagts om "raise" eller "call".

 

Två 100kr chips i potten i fallet måste uppfattas som en höjning. Intressantare är om det blir ett 1000kr chips när någon säger bet. Man har ju ingen aning om vad han menat. Jag hade dömt det som syn.

 

På Cosmopol så har dom en linje på bordet. Stoppar du in två hndra över linjen, med avsikten att bara syna hundringen, så får du inte ta tillbaks pengarna, även om du agerar utom tur. En av få saker jag tycker Cosmopol gör bra.

 

Om spelare A säger raise och så säger spelare B lite för sig själv en upprepning (alltså raise), nästan lite frågande medans den tänker. måste B då raisa om person A är en elak jävel som säger att han måste det?

 

I Europa är verbala handlingar är normalt sett bindande, så ja. Tänk på att fuskmöjligheterna är rätt stora om man tillåter folk att komma undan med att handla innan sin tur. Säg att någon ska höja och spelaren efter snabbt säger "raise", tror du verkligen att den förste spelaren vågar beta en medioker hand särskilt hårt? Om handlingen då inte är bindande så kan ju spelare två glatt syna istället för att höja, eller ännu värre spelare ett kanske "tillåts" att inte beta varvid spelare två checkar efteråt.

 

I USA är verbala handligar UTOM tur normalt sett inte bindade, i tur bindande.

 

Så, säg inte olika handlingar om du inte menar det. Om något är oklart så säger du istället "Höjde du?", eller "var det där ens syn eller höjning?" osv.

---

 

Kommentera gärna, så vi kan fylla på med fler exempel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...