Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Som alla andra har sagt, folda preflop här ALLTID. Vågar påstå att allt annat är ett fiskspel även om jag gillar en push preflop bättre än en limp. Skulle jag nu blivit temporärt lobotomerad och hamnat på floppen så pushar jag 100,1% av gångerna. Du har ju inte ens ett pottbet i stacken och kommer få syn av skräp jätteofta?

Postad
På floppen re-raisar jag ganska ordentligt och på turn ställer jag!

För det första RAISAR du, INTE RE-raisar. För att kunna RE-raisa måste ha RAISAT och det har ingen gjort här. En skitsak, men jag kan inte begripa varför det ska vara så svårt att få detta rätt.

Men detta är ju KNAPPAST en ordentlig raise. Du höjer mindre än 1/3 pott. Du har inte ens kvar till en pottraise på floppen, så in med degen. Svårare än så är det inte.

Postad

Tycker det är rätt att limpa in, du har 3 fi inkl blindarna bakom dig. Inte speciellt ofta potten blir höjd vid de tillfällena.

Varför tycker Ni andra att det är ett dåligt beslut?

Max har över 11-12 bb kvar i stacken efter limpen. Ingen panik precis!

På floppen ska du såklart ställa in.

Postad
Risken är överhängande att du får en höjning mot dig och då har du alltså gett bort 8-10% av dina marker på en syn som såg bra ut i ett första anseende. Det var ju trots allt massor av killar som satt bakom.

Knappen, sb och bb.. inte massor med killar precis.

Postad

Verkar vara blandade åsikter om huruvida det var rätt att limpa in i potten med 65s eller ej. Som någonskrev så "överanalyserar" jag handen. Det är fullt medvetet då jag försöker lära mig hur det rätta tänket ska gå ju! Det vore bra om nån kunde kommentera min tankegångar oxå. Kanskeär helt ute och cyklar med mitt tänk! :lol:

Postad

Jag spelar nästan aldrig SC i en SNG. Om jag gör det så är det på senare levels och då för att stjäla.

På 25/50 finns det ingen som helst anledning att spela en massa draghänder, med undantag för låga PP. Med SC floppar du sällan en färdig hand och ska du gå med efter floppen så spelar du ofta för hela stacken. Med låga PP träffar du stål, eller så foldar du. As simple as that.

På högre levels kanske det kan vara lite finlir att spela SC under tidigare levels, men det kan jag inte svara på eftersom jag spelar $24 :)

Postad

Visst kan jag göra ett försök med att kommentera dina tankegångar.

Julia E: 5h, 6h Ingen kanonhand direkt…

Helt korrekt. Klicka i fold-rutan direkt så är alla funderingar denna hand över.

Julia E: Syna 50.00 Hmmm…225 i potten och 50 för att syna? Bra odds, limpar…

Nej nej! Visserligen är oddsen fina, men eftersom din stack är så pass liten som den är har du inte implicita odds för att kika på floppar med spekulativa händer. Push/fold-stadiet närmar sig med stormsteg och här ska vi slåss med näbbar och klor för att bevara folding equity.

Det andra problemet är givetvis det som hände, höjer någon efter dig är det en katastrof. Vid en fånig minhöjning måste du investera ÄNNU mer av din stack med denna skithand och kommer det en riktig höjning har du just slängt bort delar av din sinande stack helt i onödan.

Julia E: Syna 100.00 Nu är potten uppe i 650 och det kostar 50 att syna? Solklar syn med tanke på pottodds och position!!

När du väl har limpat måste du givetvis syna en sådan här liten höjning, ja. Blunda och be en bön om att ingen mupp får för sig att göra en limp-reraise.

Flop (Board: 2d, 6c, 5s): Inte dum flop… :D 61514; Har vääldigt svårt att tro att någon träffat mer än mig här, skulle vara en triss i så fall.

Du har bästa handen i princip jämt. Dags att plocka marker.

Julia E: Höj 300.00 Måste dunka på här för att få bort nåt lågt par som riskerar att bli triss eller ett högre tvåpar samt för att se vart jag står.

Detta tänk är också galet. Din stack är nu 650 marker och potten innehåller nu över 900. Det finns alltså inget utrymme för att "se vart du står" eller annat. Att du måste dunka på här är helt korrekt, men den enda höjningen som är acceptabel är givetvis en push då du måste slänga in resten av stacken senare oavsett vad som händer ändå.

Förhoppningsvis lite mer utförlig och mindre otrevlig förklaring.

Postad

Bra skriver Jackrabbit Slim.

Detta tänk är också galet. Din stack är nu 650 marker och potten innehåller nu över 900. Det finns alltså inget utrymme för att "se vart du står" eller annat. Att du måste dunka på här är helt korrekt, men den enda höjningen som är acceptabel är givetvis en push då du måste slänga in resten av stacken senare oavsett vad som händer ändå.

Kan även tillägga att beta för att se "var man står" sällan är rätt med tanke på de grunda stackarna i SNG. Den som är bäst på shortstackpoker är den som vinner mest i SNG.

Postad
Jag spelar nästan aldrig SC i en SNG. Om jag gör det så är det på senare levels och då för att stjäla.

Om ditt syfte är att själa så kvittar det om du har SC eller 72 os.

Nej, det kvittar absolut inte. Med "stjäla" menar jag även push-händer och får jag då en syn så har jag hellre 98s än 72o.

Ett annat exempel är Level 3 på Party (50/100). Mot en random Fi stjäl jag ABSOLUT INTE med any two först in från knappen/CO. Däremot om jag sitter på 98s stjäl jag mer än gärna.

Postad

Nej, det kvittar absolut inte. Med "stjäla" menar jag även push-händer och får jag då en syn så har jag hellre 98s än 72o.

Ett annat exempel är Level 3 på Party (50/100). Mot en random Fi stjäl jag ABSOLUT INTE med any two först in från knappen/CO. Däremot om jag sitter på 98s stjäl jag mer än gärna.

Om du ska pusha all in så är det en annan sak.

Det jag menade var att om du höjer t ex 3 bb med det enda syftet att stjäla så struntar det vilken hand du har.

Postad

eh?

Betyder stjäla automatiskt all in?

Postad

Det jag menade var att om du höjer t ex 3 bb med det enda syftet att stjäla så struntar det vilken hand du har.

Jag vet inte hur det är när du spelar, men när jag spelar så synar blindsen ibland när jag försöker stjäla. Om fallet inte är så för dig så kan jag bara gratulera!

Och när blindsen synar höjningen så har jag som sagt heller 98s än 72o, när jag träffar så träffar jag bättre helt enkelt.

Postad

eh?

Betyder stjäla automatiskt all in?

I senare levels av en SnG - ja nästan alltid.

Sen fattar jag inte heller varför du hellre skulle ha en skithand än en okej hand de gånger du får spela en flop...

Postad

Jag vet inte hur det är när du spelar, men när jag spelar så synar blindsen ibland när jag försöker stjäla. Om fallet inte är så för dig så kan jag bara gratulera!

Och när blindsen synar höjningen så har jag som sagt heller 98s än 72o, när jag träffar så träffar jag bättre helt enkelt.

Sant.. var lite insnöad i mitt tänk.