Gå till innehåll

FL - SH, höga mittenpar ur position Post-Flop?

Recommended Posts

Postad

Hur spelar ni höga mittenpar ur position. Tex. AJ jag reser preflop och får syn av 2 spelare, jag är UTG och är först att agera flop kommer Q J 5, checkraise flop, får syn av en. Vid ev. reriase lägger jag på flop? Vid syn betar jag ut turn HU? Hur spelar jag turn mot flera motståndare?

Postad

Du verkar vilja ha någon slags kokbok i hur man spelar olika händer i olika postitioner. Tyvärr finns det ingen sådan. Vill du ha ett vettigt svar måste du inkludera uppgifter om dina motståndare (stats ex) och bordstämning.

Det går tyvärr inte att ge några meningsfulla generella svar på din fråga.

Postad
Du verkar vilja ha någon slags kokbok i hur man spelar olika händer i olika postitioner. Tyvärr finns det ingen sådan. Vill du ha ett vettigt svar måste du inkludera uppgifter om dina motståndare (stats ex) och bordstämning.

Antar att du har rätt. Anledningen till att jag ens ställer frågan är att jag på 2+2 läste om någons "standardspel" med AJo på missad flop. Detta menade spelaren på var att beta ut turn förutsatt att du höjde preflop och sedan ev. beta ut turn om du var HU. Anatar att detta får gälla mot veka spelare.

Postad

Antar att du har rätt. Anledningen till att jag ens ställer frågan är att jag på 2+2 läste om någons "standardspel" med AJo på missad flop. Detta menade spelaren på var att beta ut turn förutsatt att du höjde preflop och sedan ev. beta ut turn om du var HU. Anatar att detta får gälla mot veka spelare.

Spyse har slängt upp sin starthandstabell här på forumet vet ej om du har sett den men det kan vara värt att ta en titt på den? Han spelar som sagt NL50 SH.

http://www.pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=21359

Postad

Spyse har slängt upp sin starthandstabell här på forumet vet ej om du har sett den men det kan vara värt att ta en titt på den? Han spelar som sagt NL50 SH.

Jaha, och vad har det att göra med hur man spelar AJo efter floppen i FL? Är det något jag missuppfattat? :?

Postad

Jaha, och vad har det att göra med hur man spelar AJo efter floppen i FL? Är det något jag missuppfattat? :?

ops tittade lite för snabbt :oops:

men här är i alla fall en sida som också finns med i spyse inlägg som behandlar både fl och nl.

http://www.toptexasholdem.com/

hoppas att detta blir rätt i alla fall :?

Postad

Du har inte missat floppen.

Har du höjt preflop är det sällan en dålig ide att automatbetta i stort sett alla floppar om du är HU.

Att automatbetta turn när du är tom bara för att du är HU gör bara åsnor.

Postad

Nej, nej och åter nej. Naturligtvis så kan man inte beta turn tom HU alltid. Men mot en vek spelare som kan tänkas syna för en bet på flop med nästan vad som helst så tycker jag att en bet på rätt turn kan vara berättigad då den kan vinna dig potten omedelbart, samt att du faktiskt kan ha bästa handen.

Postad

Det här lät väldigt dumt. Tänkte du ens när du skrev det? I princip alla fiskar/spelare på FL synar flop även om de inte har träffat ett skit, hittar de inget de gillar på turn så släpper dom oftast. Vet man att Fi har, låt säga 40% i Fold to turn bet, nog fan betar man ut turn, hur jävla tom man än är. Ok kanske inte alltid, men jävligt ofta.

Postad
Hur spelar ni höga mittenpar ur position. Tex. AJ jag reser preflop och får syn av 2 spelare, jag är UTG och är först att agera flop kommer Q J 5, checkraise flop, får syn av en. Vid ev. reriase lägger jag på flop? Vid syn betar jag ut turn HU? Hur spelar jag turn mot flera motståndare?

får du odds att dra på floppen så gör det vid rr. det får man väldigt ofta.

turn är ofta valet mellan att beta turn checka river alternativt checka turn calla river.

är det en aggro motståndare talar det för att checka. är det en weak motståndare talar det för att beta.

sedan finns det 14st andra faktorer jag kommer på som spelar in också som är rätt komplexa. jag började arbeta ut ett system för att beta/checka turn, men är långt ifrån klar med min analys. vet inte ens om jag kommer bli det, är rätt lurigt att komma på hur man ska gå vidare när man har skrivet ner allt man vet. =)

Postad

Det här lät väldigt dumt. Tänkte du ens när du skrev det?

Ett tips i all välmening: lyssna noga när Vinden pratar om FL.

Postad

Vet man att Fi har, låt säga 40% i Fold to turn bet, nog fan betar man ut turn, hur jävla tom man än är.

hoppas pokersidorna tar sitt förnuft till fånga och förbjuder program som berättar sånt snart. liksom vad ska spelet gå ut på?

Postad

Det här lät väldigt dumt. Tänkte du ens när du skrev det? I princip alla fiskar/spelare på FL synar flop även om de inte har träffat ett skit, hittar de inget de gillar på turn så släpper dom oftast. Vet man att Fi har, låt säga 40% i Fold to turn bet, nog fan betar man ut turn, hur jävla tom man än är. Ok kanske inte alltid, men jävligt ofta.

Läs om vad jag skrivit. Att automatbetta turn är fel, att spela överaggressivt postflop är ett vanligt lättexploaterbart misstag HU. Däremot är det naturligtvis inte alltid fel att betta turn tom.

De "40% fold to turn bet" du hypotetiskt talar om är till stor del händer du slår, de som synar eller höjer är händer du ligger under mot, det som känns som en bluff HU är alltsomftast en värdebet.

Sen är jag ju mer benägen att betta ut med en hand som är extremt svag på turn och som går att lägga mot en höjning, än händer som har showdownvärde som ex ess-högt eller bottenparet.

Postad

Ok, tolka det du skrev lite galet, nu när jag läste om. Ledsen om jag använde svordommar :)

Anyway,

Sen är jag ju mer benägen att betta ut med en hand som är extremt svag på turn och som går att lägga mot en höjning, än händer som har showdownvärde som ex ess-högt eller bottenparet.
lät rätt intressant. Säg att du snor blinds med typ K7s och prickar 7an som bottenpar, betar ut flop, får syn. Checkar du turn ofta för att sen syna ner river istället för att beta turn? Och säg att du istället INTE hade träffat, betar du då oftare ut turn än ovanstånde?

Lite lurigt frågat kanske, hoppas du fattar :)

Postad
Ok, tolka det du skrev lite galet, nu när jag läste om. Ledsen om jag använde svordommar :)

Anyway,

lät rätt intressant. Säg att du snor blinds med typ K7s och prickar 7an som bottenpar, betar ut flop, får syn. Checkar du turn ofta för att sen syna ner river istället för att beta turn? Och säg att du istället INTE hade träffat, betar du då oftare ut turn än ovanstånde?

Lite lurigt frågat kanske, hoppas du fattar :)

Det förutsätter en bräda utan några troliga drag. Problemet med att betta ut med bottenparet är vi nästan bara får syn av de händer vi ligger under mot, dessutom är det en katastrof om fi höjer och vi får lägga eller betala två extra bets för att se en showdown.

Är dessutom fi benägen att bluffa får han möjligheten att göra det med en hand som han annars slängt.