Gå till innehåll

Razz och handranking?


MacDaddy

Recommended Posts

Vänd på kortordningen, så ser du det lättare

 

JT32A är ett högre "tal" än 6542A. Lägst tal vinner

 

(6542A är för övrigt en riktig kanonhand, motsvarande en låg kåk eller hög färg ungefär i "vanlig poker").

 

För det första vill jag bara klargöra att det var en lite sketen 3$ sng som stars börjat med så va lite sugen på o testa.

 

Jag har oxå spelat lite omaha hi/low men där är ju

A2367 bättre än

A2456

Men i razz räknas alltså det 5e lägsta kortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänd på kortordningen, så ser du det lättare

 

JT32A är ett högre "tal" än 6542A. Lägst tal vinner

 

(6542A är för övrigt en riktig kanonhand, motsvarande en låg kåk eller hög färg ungefär i "vanlig poker").

 

För det första vill jag bara klargöra att det var en lite sketen 3$ sng som stars börjat med så va lite sugen på o testa.

 

Jag har oxå spelat lite omaha hi/low men där är ju

A2367 bättre än

A2456

Men i razz räknas alltså det 5e lägsta kortet?

 

Razz är som holdém fast tvärtom, det gäller att ha så dålig hand som möjligt, inga par, inga trissar inga höga kort. Stege och färg är bort-tagna, det behöver du inte oroa dig för.

 

Sämsta handen du kan få är fyrtal (går väl iofs inte att få men ändå), näst sämsta är kåk osv, bäst hand är A2345 då A räknas som ett och stege inte finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas lanseringen av de nya spelen på Stars (främst HORSE) går bra. Spelade HORSE igår och det var som att återuppleva klassiska homegames från förr när man bytte spel flera gånger under kvällen. Mycket roligare än Dealer's choice där Omaha alltid brukar dominera stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt sagt är den sämsta pockethanden du kan ha KK, måste bli rätt va...?

Du börjar handen med två mörka kort och ett öppet, som sjukortsstöt.

 

Was? Kan jag ha så fel? Nära på hundra att jag sett ett gammalt wsop event där man hade pockets, jaja, du har säkert rätt. Mesta jag kommer ihåg av programmet är att kommentatorn bara pratade om hur psykiskt nedbrytande det var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå spelat lite omaha hi/low men där är ju

A2367 bättre än

A2456

 

Eh... nej?

 

alltså kan ngn reglerna för razz :D

Ingen har iaf svarat på den frågan.

Alla vet att par osv ä skit, det visste jag innan jag ens starta tråden så varför ens skriva det igen o igen.

 

Btw, spela en HORSE precis o kom 2a :D

Blev rivrad i en pott där 90% av alal chips va inne i potten annars hade jag vunnit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå spelat lite omaha hi/low men där är ju

A2367 bättre än

A2456

 

Eh... nej?

 

alltså kan ngn reglerna för razz :D

Ingen har iaf svarat på den frågan.

Alla vet att par osv ä skit, det visste jag innan jag ens starta tråden så varför ens skriva det igen o igen.

 

Btw, spela en HORSE precis o kom 2a :D

Blev rivrad i en pott där 90% av alal chips va inne i potten annars hade jag vunnit.

 

Reglerna är precis som för låg i Omaha Hi/Lo med undantaget att det inte finns något krav på 8 hög för att vinna potten. A2456 är alltså den bättre handen av de två i Razz, precis som för lågen i Omaha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag tidigare inte tänkt på (eftersom det så sällan går till showdown och jag inte spelat så mycket Razz) är att AAxyz är en bättre låghand än KKxyz.

 

EDIT: Logiskt, eftersom A räknas som lägsta kort, men kändes ändå fel på något sätt :? .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänd på kortordningen, så ser du det lättare

 

JT32A är ett högre "tal" än 6542A. Lägst tal vinner

 

(6542A är för övrigt en riktig kanonhand, motsvarande en låg kåk eller hög färg ungefär i "vanlig poker").

 

För det första vill jag bara klargöra att det var en lite sketen 3$ sng som stars börjat med så va lite sugen på o testa.

 

Jag har oxå spelat lite omaha hi/low men där är ju

A2367 bättre än

A2456

Men i razz räknas alltså det 5e lägsta kortet?

 

MacDaddy, jag hoppas att du inte spelar så mycket, för du har tvärfel.

 

I omaha Hi/lo är 6542A bättre låghand än 7632A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt sagt är den sämsta pockethanden du kan ha KK, måste bli rätt va...?

Du börjar handen med två mörka kort och ett öppet, som sjukortsstöt.

 

Was? Kan jag ha så fel? Nära på hundra att jag sett ett gammalt wsop event där man hade pockets, jaja, du har säkert rätt. Mesta jag kommer ihåg av programmet är att kommentatorn bara pratade om hur psykiskt nedbrytande det var.

 

Det är från -04 med TJ, John Juanda, Howard Lederer och Dutch Boyd bl.a. När man ser Razz eller 7cs med Pocket-cams så är det nästan som Hold 'em då spelarna kollar sina två mörka kort precis som dom kollar i just Hold 'em..

 

Och minns jag rätt så var det enda dom pratade om (nästan åtminstone..) hur psykiskt nedbrytande det var/är.

After playing Razz for an whole day you just wanna go beat someone up
Sometimes when you're playing Razz it feels like if the dealer is kicking you in the balls
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe vunnit en omaha hi low sng utan o veta alla regler :D

nåja ogillar hi low, det ä för pussys. går inte vinna en pott o går heller inte loosa den. Jag får dela potten med mina 24578 med en med royalflush.

 

Nej, det går inte i Omaha hi/lo... Han måste använda två kort från sin hand och tre kort från bordet, och det måste du ocks för den låga delen.

 

 

Med andra ord så ligger det tre kort under åtta på bordet, och då kan han ine ha en Royal. Om inte esset ligger på bordet, men då är inte din läghand 87542...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe vunnit en omaha hi low sng utan o veta alla regler :D

nåja ogillar hi low, det ä för pussys. går inte vinna en pott o går heller inte loosa den. Jag får dela potten med mina 24578 med en med royalflush.

 

Det är nog lika bra för du verkar inte förstå spelet ändå. ;)

 

Jag har oxå spelat lite omaha hi/low men där är ju

A2367 bättre än

A2456

 

Eh... nej?

Jo.

 

A2346 är väl bästa handen?

 

Det är det han menar efter som han svarar "Nej" på att "A2367 bättre än

A2456". :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...