Gå till innehåll

Arrangera live-turnering, vad säger lagen?


Frippe

Recommended Posts

Som jag har förstått det är det förmodligen inte lagligt att arrangera en turnering i Sverige. Vad jag funderar på är dock om det är lagligt att arrangera en turnering för ett slutet sällskap?

 

I så fall är följdfrågan,om någon vet, kan en studentkår eller studentförening ses som ett slutet sällskap?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall är följdfrågan,om någon vet, kan en studentkår eller studentförening ses som ett slutet sällskap?

 

Gdaily, är du verkligen säker på att en studentkår inte skulle kunna ses som ett slutet sällskap.

 

Personligen skulle jag hävda en en studentkår "har en påvisbar gemenskap som inte har med pokerspelandet att göra" och att kåren därmed, utifrån Lotteriinspektionens synsätt, är att klassas som ett slutet sällskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha samma sysselsättning kan väl knappast ses som påvisbar gemenskap? Finns sannolikt ganska många i kåren som inte träffar varandra alls förutom just när de spelar poker.

 

 

 

Så om jag följer med en i min klass för att spela poker med några av hans kompisar som jag aldrig har träffat tidigare är det inte ett slutet sällskap då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha samma sysselsättning kan väl knappast ses som påvisbar gemenskap? Finns sannolikt ganska många i kåren som inte träffar varandra alls förutom just när de spelar poker.

 

 

 

Så om jag följer med en i min klass för att spela poker med några av hans kompisar som jag aldrig har träffat tidigare är det inte ett slutet sällskap då?

 

Nej, det är det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha samma sysselsättning kan väl knappast ses som påvisbar gemenskap? Finns sannolikt ganska många i kåren som inte träffar varandra alls förutom just när de spelar poker.

 

 

 

Så om jag följer med en i min klass för att spela poker med några av hans kompisar som jag aldrig har träffat tidigare är det inte ett slutet sällskap då?

 

Nej, det är det inte.

 

Leif, vad gör dig så säker på det? Tycker detta är en mycket intressant fråga så det hade varit roligt om du kunde utveckla resonemanget.

 

Exempelvis får arrangörerna vid ett bröllop sälja alkohol till självkostnad utan tillstånd då sällskapet anses vara slutet, och självklart är det så att alla gäster vid ett större bröllop inte känner varandra eller ens träffats tidigare.

 

Motsvarande resonemang anser jag man kunna applicera på en studentkår som vill arrangera en pokerkväll. Problemet med en renodlad pokerförening är att den påvisbara gemenskapen för dess medlemmar är just pokerspel!

 

Frågan är då om man kan bredda pokerföreningens syfte och verksamhet för att på så sätt påvisa en gemenskap som inte endast kretar kring pokerspel om och med pengar?

 

Detta är bara funderingar från mitt håll då jag tycker det är en intressant frågeställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha samma sysselsättning kan väl knappast ses som påvisbar gemenskap? Finns sannolikt ganska många i kåren som inte träffar varandra alls förutom just när de spelar poker.

 

 

 

Så om jag följer med en i min klass för att spela poker med några av hans kompisar som jag aldrig har träffat tidigare är det inte ett slutet sällskap då?

 

Nej, det är det inte.

 

Leif, vad gör dig så säker på det? Tycker detta är en mycket intressant fråga så det hade varit roligt om du kunde utveckla resonemanget.

 

Exempelvis får arrangörerna vid ett bröllop sälja alkohol till självkostnad utan tillstånd då sällskapet anses vara slutet, och självklart är det så att alla gäster vid ett större bröllop inte känner varandra eller ens träffats tidigare.

 

Motsvarande resonemang anser jag man kunna applicera på en studentkår som vill arrangera en pokerkväll. Problemet med en renodlad pokerförening är att den påvisbara gemenskapen för dess medlemmar är just pokerspel!

 

Frågan är då om man kan bredda pokerföreningens syfte och verksamhet för att på så sätt påvisa en gemenskap som inte endast kretar kring pokerspel om och med pengar?

 

Detta är bara funderingar från mitt håll då jag tycker det är en intressant frågeställning.

 

Nu är jag ingen expert på alkoholfrågor, jag bara konsumerar dessa ljuvliga varor ibland 8-) Ett bröllop eller en 50-årsskiva i privat regi vid enstaka tillfällen brukar inte innebära några problem med myndigheterna. (m.a.o. gift dig inte för ofta :) )

 

 

Det går inte att jämföra med att spela poker med okända och kalla det slutet sällskap som din fråga gällde från början. I slutna sällskap ska alla känna varandra, finnas i ett gemensamt register och dessutom bedriva annan verksamhet tillsammans förutom att sitta ner och spela poker ibland. Att som du beskrev det att följa med en kompis till för dig okända personer gör det till ett "icke slutet sällskap". Därför svarade jag nej på din fråga.

 

För din fråga gällande studentkårer så ber jag dig söka upp dom och få ett konkret svar, jag kan inte deras regelsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, slutet sällskap är det samma sak som vårat handbolls lag t ex? för vi gör ju mer grejor tillsammans än att spela poker...

 

Det skulle väl kunna fungera förutsatt att ni uppfyller alla krav son gäller för slutet sällskap, en del har jag nämnt ovan.

 

Be din ordförande i klubben att titta på saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu är jag ingen expert på alkoholfrågor, jag bara konsumerar dessa ljuvliga varor ibland 8-) Ett bröllop eller en 50-årsskiva i privat regi vid enstaka tillfällen brukar inte innebära några problem med myndigheterna. (m.a.o. gift dig inte för ofta :) )

 

 

Det går inte att jämföra med att spela poker med okända och kalla det slutet sällskap som din fråga gällde från början. I slutna sällskap ska alla känna varandra, finnas i ett gemensamt register och dessutom bedriva annan verksamhet tillsammans förutom att sitta ner och spela poker ibland. Att som du beskrev det att följa med en kompis till för dig okända personer gör det till ett "icke slutet sällskap". Därför svarade jag nej på din fråga.

 

För din fråga gällande studentkårer så ber jag dig söka upp dom och få ett konkret svar, jag kan inte deras regelsystem.

 

Anledningen till att jag tog alkoholförsäljning till självkostnad vid exempelvis bröllop eller 50-årskalas som exempel var för att visa vad lagstiftaren anser vara ett slutet sällskap. Självklart är det så att inte alla känner varandra eller kanske ens träffats tidigare vid ett 50-årskalas, men likväl är det att klassas som ett slutet sällskap.

 

På samma sätt får självklart killarna i ett handbollslag träffas efter en match för att lira lite poker för pengar, och jag tror inte det inte skulle vara något problem för en studentkår att anordna en turnering – alla måste helt enkelt inte känna varandra helt och hållet.

 

Problemet med en pokerförening är i grunden inte huruvida den kan ses som ett slutet sällskap eller inte – det är den enligt mig – utan lotterilagen anger klart och tydligt att ett lotteri anses anordnat för allmänheten även när det som villkor för deltagande krävs medlemskap i en viss sammanslutning, om denna väsentligen har till uppgift att anordna lotterier, dvs. poker.

 

Det är därför, vilket jag tidigare påpekat, som det är intressant att fundera kring upplägget av själva pokerföreningen. Så länge den har som ”väsentlig uppgift att anordna” poker kommer den aldrig vara laglig, men kan man bredda klubbens syfte och verksamhet kanske man skulle kunna komma undan denna problematik.

 

Av denna anledning kommer det bli mycket intressant att se vad Svenska pokerförbundet har kommit fram till gällande stadgar och regler för pokerföreningar, som väl skall kunna laddas ner nu efter sommaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Anledningen till att jag tog alkoholförsäljning till självkostnad vid exempelvis bröllop eller 50-årskalas som exempel var för att visa vad lagstiftaren anser vara ett slutet sällskap. Självklart är det så att inte alla känner varandra eller kanske ens träffats tidigare vid ett 50-årskalas, men likväl är det att klassas som ett slutet sällskap. "

 

Som sagt, inte mitt bord. Möjligt det likställs med ett slutet sällskap, men det är inte ett slutet sällskap.

 

"På samma sätt får självklart killarna i ett handbollslag träffas efter en match för att lira lite poker för pengar, och jag tror inte det inte skulle vara något problem för en studentkår att anordna en turnering – alla måste ihelt enkelt nte känna varandra helt och hållet.

 

Din tolkning, jag tror inte på det.

 

"Av denna anledning kommer det bli mycket intressant att se vad Svenska pokerförbundet har kommit fram till gällande stadgar och regler för pokerföreningar, som väl skall kunna laddas ner nu efter sommaren."

 

Ja, vi jobbar på att ta fram stadgar och regler för klubbar som vi hoppas vara klara med om någon månad. Detta är inte ett likhetstecken med att det då är legalt att bedriva en pokerklubb utan ett intrument för föreningar att använda tillsammans med egna regler, stadgar och annan verksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Utdrag ur alkohollagen:

 

6 kap. Servering

 

1 § Servering av spritdrycker, vin och starköl får ske endast

om tillstånd har meddelats (serveringstillstånd).

 

Serveringstillstånd krävs dock inte för servering som ordnas

 

1. utan vinstintresse,

 

2. i andra lokaler än där det bedrivs yrkesmässig försäljning

av alkoholdrycker eller lättdrycker,

 

3. vid ett enstaka tillfälle för vissa i förväg bestämda

personer, och

 

4. utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av

dryckerna. Lag (2001:414).

 

Källa: länk till riksdagen.se

 

Detta är tillståndsmyndighetens i Göteborg kortfattade definition av ett slutet sällskap

 

Vad är ett slutet sällskap ?

 

För att det skall kunna vara fråga om ett slutet sällskap krävs bl.a. att medlemskretsen är av begränsad omfattning och är känd före den aktuella festen. Det är alltså inte fråga om ett slutet sällskap om t.ex. medlemskap kan lösas i entrén till den aktuella tillställningen. Det krävs att medlemmarna har ett gemensamt intresse, att föreningen har antagit stadgar, har ett tillfredsställande organisation d.v.s. namn, organisationsnummer och styrelse samt bedriver ideell eller annan verksamhet.

 

Källa: länk till goteborg.se

 

 

Dock är det så med juridik att ett ord eller begrepp kan ha olika innebörd i olika lagar. På definitionen ovan låter det ju som om en pokerklubb som registerar förenining skulle kunna vara ett slutet sällskap. Men så behöver alltså INTE vara fallet. Ett slutet sällskap kan definieras helt annorlunda i lotterilagen. Frågan är för övrigt under utredning av förbundet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...