Gå till innehåll

Cleburne - blivande massmördare


Cleburne

Är Cleburne forumets jobbigaste gnällspik?  

402 medlemmar har röstat

  1. 1. Är Cleburne forumets jobbigaste gnällspik?

    • Ja, dö din fan!
      131
    • Ja, men jag vet hur det känns.
      35
    • Nej, allt är ju riggat.
      79
    • Nej, finns många som är värre.
      35
    • Jag jobbar för en pokersajt och hatar alla som ifrågasätter.
      14
    • Vem bryr sig?
      108


Recommended Posts

Du borde läsa den här artikeln angående Rödeby och sedan fundera på vilket rättssystem som är sjukt...

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_752945.svd

 

"Mopedgänget ringer hem till familjen och hotar sonen till *livet. På natten dyker de upp i familjens trädgård, *utrustade med påkar eller vedträn. Gänget fortsätter upp mot huset, och skriker att sonen ska komma ut. Fadern vaknar, skrämd och förvirrad avfyrar han ett gevär, dödar en i mopedgänget och skadar en annan. Nu står han alltså åtalad för mord, och ett målsägarbiträde till den skottskadade gängmedlemmen säger i tv att det ”inte finns några förmildrande omständigheter”.

 

Inte det? Det samhälle som gör anspråk på att ha våldsmonopol har inte kunnat eller velat skydda mannen och hans familj mot ett lokalt pöbelgäng, och nu vill samma samhälle döma honom som mördare, för det våld han använt för att freda sig själv och de sina, i sitt eget hem och mot individer som i ord och handling visat sin vilja och förmåga att skada familjen.

 

Detta är kanske lag, men det är inte rättvisa. Att döma för mord i detta fall är att sända ut ett meddelande till mopedgänget och deras likar över hela landet: ”Ni ska aldrig behöva riskera att bli skadade när ni trakasserar någon, inte ens när ni angriper någon i hans eget hem.” "

 

Nu är du inne på ett ruskig viktigt ämne, Cleburne får ursäkta om jag kladdar i hans dagbok, men denna rättegång blir den viktigaste i mannaminne. Senast idag hörde jag på radion att varje år dödas 17 kvinnor i Sverige, som det ligger en hotbild mot(nära anhörig såklart), för att lösa detta problem tillsätts det en kommission, som i praktiken förmodligen är helt värdelös, dom skall analysera när brottet redan begåtts och sedan komma fram till att detta är åt helvete, istället för att göra något konkret. Leif GW Persson har sagt/skrivit mycket vettig om Svenska polismyndigheten, över 40% är pappersvändare och är således inte till nytta för någon av sina medborgare, rationalisera upp hela skiten, tillsätt grupper som enbart jobbar med dessa typer av frågor, och då tänker jag främst mot familjer människor/privatpersoner som har en hotbild mot sig, dom skall ha rätt till 24tim övervakning, och då menar jag inte någon värdelös larmdosa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Skulle rätten funnit att dom faktiskt utsatts för livsfara så skulle rätten friat enligt nödvärnsrätten. Våldstrappan anger att vid livsfara får du bruka proportionellt våld. DVS, anfaller han dig med kniv får du skjuta honom. Står han och skränar med en vedklabbe i din trädgård får du inte skjuta honom med en hagelbössa i bröstet.

 

Det var en grabb i 10års åldern som blev skjuten för att han upprepade gånger gått på sin grannes gräsmatta i USA. Är det vad vi vill sträva mot i sverige?

 

Länk där den som sköt friades. Om han inte friades är det ett ogiltigt argument.

 

Amerikanerna har ett icke-fungerande rättssystem, därav varför dom har en sån sinnesjuk % invånare som sitter i fängelse. Deras Three Strikes system t ex är ju sinnesjukt på alla nivåer.

 

Hur kan det vara sinnessjukt att återfallsförbrytare straffas hårdare? Visserligen kan det slå fel, men i Sverige kan man ju komma undan med att begå hundratals brott per år utan kännbart straff, bara man håller sig på rätt sida straffskalan. Hur rimligt är det?

 

Jag förstår inte riktigt människor som tycker att USA är en förebild när det gäller social rättvisa.

 

Det är det nog inte särsskilt många som gör heller, men så är det ingenting de prioriterar i landet. Hade en majoritet i USA velat ha det som i Sverige hade de väl röstat annorlunda? Det är trots allt en demokrati vi talar om.

 

väldigt hög fattigdom

 

Som jag sagt tidigare i tråden så värdesätter de möjligheterna att bli rik framför skydd från att bli fattig (trygghet kontra frihet). Det är deras eget val.

 

Det enda som USA egentligen har att vara stolta över är medelinkomst och personlig frihet.

 

Inte ens en lång och stolt historia har dom, klåparna.

 

Kanske inte lång, men de är förbannat mycket mer stolta över sin historia än vi Svenskar är över vår historia...

 

Nu är jag ingen större USA-fanatiker, men att bara stå att pissa på ett land som trots allt har tagit emot fler flyktingar än något annat land känns lite väl magstarkt.

 

På tal om flyktingar så tycker jag det säger ganska mycket om hur bra ett land är. Tusentals människor tar sig in i USA (legalt och illegalt) varje år. Få verkar fly från landet. Vad tycker du att det säger om det land du tycker har dåligt utbildningssystem, icke fungerande rättsstat och hög kriminalitet samt stor fattigdom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan det vara sinnessjukt att återfallsförbrytare straffas hårdare? Visserligen kan det slå fel, men i Sverige kan man ju komma undan med att begå hundratals brott per år utan kännbart straff, bara man håller sig på rätt sida straffskalan. Hur rimligt är det?

 

Håller med till viss del, men när dom begår sitt 3:e brott, tex stjäl en pizza slice på fyllan och sedan får sitta 20år, då kan man ifrågasätta rimligheten i detta, men som du säger att begå hundratalsbrott utan att något händer är inte heller att föredra. Sedan så finns det väldigt mycket att önska i deras sätt att försöka "rehabillitera" sina fångar, det har tyvärr blivit big business istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle citera, men jag suger på det, jag så jag skriver lite på frihand ist.

 

Personen som sköts friades, men det var inte poängen. Poängen var att det sker fler överdrivna våldsreaktioner i USA, än vi har mord. Du jämför amerika med sverige, men du nämner inte dom fantastiska skillnanderna i brottsstatistik. USA har mer, och grövre, brott än sverige, inom ALLA kategorier.

 

Det gäller inte att återfallsförbrytare straffas hårdare, det tycker jag dom ska. Men jag tycker att ett system som har "mandatory sentencing" som i många fall är helt oproportionella med begånget brott, som en domare inte kan undvika eftersom straffet redan är fastslaget. Om jag stjäl en bil när jag är 16, en stereo när jag är 19, och hamnar i ett barslagsmål vid 20 så kan jag bli dömd för 25års fängelse i vissa delstater, trots att brotten tillsammans kanske skulle ge 2 års fängelse, enbart pga mandatory sentencing. Samma sak med många drogbrott, i vissa delstater så får dom en schablondom som är så hög att t om domaren i sitt dombeslut ber om att straffet ska bli reducerat av Guvernören.

 

Du började diskussionen med att säga att du hoppades att usa skulle gå "tillbaka" till någon icke specifierad bättre tid. Vilken tid menar du då? Vilka ideal har dom haft och tappat?

 

Det ska visst ske en förändring i polisväsendet läste jag nånstans. Mindre skrivbordsryttare och mer gatupoliser, och effektivare administration. Tiden får väll utvisa om nått faktiskt händer eller om det kör fast sig igen.

 

USA har väll knappast gjort nått dom kan vara stolta över, undantaget möjligtvis deras stridskonst under andra världskriget. (Som dom fegt väntade med att gå in i tills dom blev intvingade). Inte för att sverige har så mycket att skryta om heller, men våran historia är iaf rik och lång ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andel som anser att polisen arbetar effektivt:

 

1. USA 89%

 

15. Sverige 61%

 

I dagarna känns det inte som att denna skillnad kommer att krympa.

 

Källa: http://www.nationmaster.com/graph/cri_bel_in_pol_eff-crime-believe-in-police-efficiency

 

Totalt meningslös jämnförelse, vi svenskar är aldrig nöjda med något. Amerikanerna tycker det de sägs åt att tycka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du började diskussionen med att säga att du hoppades att usa skulle gå "tillbaka" till någon icke specifierad bättre tid. Vilken tid menar du då? Vilka ideal har dom haft och tappat?

 

Varför ljuger du?

 

Om republikanerna hade vett att rösta fram Ron Paul så hade USA kunnat hitta tillbaka, men nu kommer de inte rösta fram honom och då återstår tyvärr bara andrahandsalternativet: rösta fram en demokrat som iaf inte planerar att sabba resten av världen.

 

Hitta tillbaka till vad?

 

Sina ursprunliga ideal.

 

Hur får du det till att gå tillbaka till någon bättre tid?

 

USA har väll knappast gjort nått dom kan vara stolta över, undantaget möjligtvis deras stridskonst under andra världskriget.

 

Nej, de har verkligen inget att vara stolta över. Bara några av världens mest framgångsrika företag, bästa och mest välrenommerade universitet, ett av de första västländerna utan av födsel priviligerade samhällsklasser,

 

(Som dom fegt väntade med att gå in i tills dom blev intvingade). Inte för att sverige har så mycket att skryta om heller, men våran historia är iaf rik och lång ;)

 

Usa höll sig medvetet sig utanför ett krig som inte berörde deras kontinent (annat än indirekt). Sverige lät tyskarna skicka alltifrån järnmalm till soldater genom landet. Trots att de ockuperade två av våra grannländer...

 

Jag är den första att kritisera USA utrikespolitik de senaste åren, men det börjar kännas passé att bara pissa på USA. Efter att ha rest runt i ett par av de andra länderna i amerika så framstår USA tillsammans med Kanada som riktiga mönsterexempel. Som jag också sa tidigare: om USA var så förbannat dåligt, varför söker sig människor från hela världen dit och inte därifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med till viss del, men när dom begår sitt 3:e brott, tex stjäl en pizza slice på fyllan och sedan får sitta 20år, då kan man ifrågasätta rimligheten i detta, men som du säger att begå hundratalsbrott utan att något händer är inte heller att föredra. Sedan så finns det väldigt mycket att önska i deras sätt att försöka "rehabillitera" sina fångar, det har tyvärr blivit big business istället.

 

Man döms inte efter Three-Strikes om man stjäl en pizza-slice.

 

Titta åtminstone upp hur lagen fungerar om du ska kritisera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du menar en annan tid när du menar andra ideal. Det är väll knappast 2004 du menar när du säger hitta tillbaka till sina ideal?

 

De har några av världens främsta universitet ja. Dom är ett land med över 300 miljoner invånare, skulle dom inte ha det så skulle det vara otroligt. Du kan inte använda ett 20tal högskolor och universitet som ett exempel på att det är något som landet borde vara stolt över. Svenskarna går inte runt och skryter om att Karolinska anses som ett av dom bästa medicinska universiteten. Dom har ett par väldigt bra skolor, och en jävla massa riktigt usla.

 

Va? Inga priviligerade klasser? Ta en titt på hur många Kennedy's som varit politiskt tillsatta, hur många rika dynastier dom har. USA har en hel del priviligerat folk, bara det att dom inte är adliga. Old money finns där, liksom överallt. Jämför t ex hur mycket pengar skolor som har mestadels svarta barn får jämfört med en likadan skola i ett vitt område.

 

Jag drog upp WW2 som nånting dom kunde vara stolta över rent resultatsmässigt, men jag anser inte att dom agerade korrekt politiskt. Ett tidigare ingrepp skulle sparat både dom, och europa, liv och pengar.

 

Överlag anser jag dock inte att USA är så mycket sämre, eller ens märkbart sämre, än resten av Europa. Men jag anser inte att dom är några förebilder, eller att dom ska ses som nån sorts rolemodel för några andra länder, undantaget möjligtvis deras högre utbildning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man döms inte efter Third strike systemet om man stjäl en pizza-slice.

 

Titta åtminstone upp hur lagen fungerar om du ska kritisera den.

 

Jag trodde att alla förstod att det var en överdrift, men du har rätt jag är helt ute och cyklar här, för det krävs fruktansvärda brott för att drabbas av "Third strike".

 

The three-strikes law has gone off course as shown by many examples. Leandro Andrade tried to steal children's videos from a Kmart. He was stopped by security the first time and arrested the second. Because of previous petty thefts, the three-strikes law gave him a sentence of fifty years to life. As Carl Cannon wrote in his article on this subject, "Andrade will languish in prison, then, serving a much longer state sentence for his nonviolent crimes than most first offenders or even second-timers convicted of sexual assault or manslaughter." Brian Smith got twenty-five years to life on his third strike, aiding two female shoplifters in stealing bed sheets from a department store. His first two strikes were for unarmed robbery and for burglarizing an unoccupied residence. Scott Benscoter got twenty-five years to life on his third strike for stealing a pair of running shoes. His first two offenses were non-violent burglaries. Gregory Taylor, a homeless man, tried to break into the kitchen of a church where he had previously been given food. He had two other decade old offenses of snatching a purse and attempted unarmed robbery. He is now in jail for twenty-five years to life.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du menar en annan tid när du menar andra ideal. Det är väll knappast 2004 du menar när du säger hitta tillbaka till sina ideal?

 

Förstår du inte skillnaden mellan att gå tillbaka till sina ursprungliga ideal och gå tillbaka till en annan tidsepok så finner jag ingen som helst mening att fortsätta den delen av diskussionen.

 

Du kan inte använda ett 20tal högskolor och universitet som ett exempel på att det är något som landet borde vara stolt över.

 

Det var det orimligaste jag hört på länge. Varför ska de inte kunna vara stolta över att ha universitet i yppersta världsklass?

 

Va? Inga priviligerade klasser? Ta en titt på hur många Kennedy's som varit politiskt tillsatta, hur många rika dynastier dom har.

 

Kennedys har ingen lagstadgad rätt att ta sig långt inom vare sig politik eller något annat område. De har därutöver inga speciella förmåner eller rättigheter som ingen annan har. Anser du att det ska vara förbjudet för en familj att ha många ekonomiskt eller politiskt framgångsrika personer?

 

 

USA har en hel del priviligerat folk, bara det att dom inte är adliga. Old money finns där, liksom överallt.

 

Japp, liksom i alla fria samhällen så kan förmögenheter ärvas. Faktum kvarstår dock: USA är ett av de länder där förutsättningarna att tjäna bra med pengar är som störst. Även utan rika föräldrar.

 

Jag drog upp WW2 som nånting dom kunde vara stolta över rent resultatsmässigt, men jag anser inte att dom agerade korrekt politiskt. Ett tidigare ingrepp skulle sparat både dom, och europa, liv och pengar.

 

Så det är deras skyldighet att ställa upp i europeiska krig? Gäller det även krig i mellanöstern och Asien?

 

Dessutom är det absurt att gnälla över att usa borde ha ingripit tidigare för att de skulle ha sparat liv. I själva verket ska man väl snarare vara tacksam över att de överhuvudtaget tog sig över hit och offrade tusentals människoliv för ett fritt europa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt sätt att dodga alla poängerna, hårklyverier är ett gammalt trick!

 

Ok, stryk tid. När du säger ursprungliga ideal antar jag att du menade idealen från en gången tid. Uppenbarligen missförstod jag, så kan du specifiera vilka ideal du menar?

 

Jag menar att för ett land med 300+ milj invånare så är att dom har ett par av världends (Ett par, inte bästa skolväsendet) en otroligt futtigt fråga, och det är ett tragiskt land som har det som huvudsakliga stolthet.

 

Nej, Kennedy's har ingen lagstadgad rätt till ett bättre liv. Dom är däremot infödda i ett rikt liv, och därav så föds dom in i en previligerad samhällsklass. USA har klasser, likadant som vi. Dom har ingen adel, men det har dom flesta västeuropeiska länder inte haft på länge heller (Iaf inte med reell makt och fördelar). Att säga att USA är bra för att dom aldrig har haft Riddarhus är smålöjligt, dom har klasser precis som alla andra länder, och deras klassproblem anses överlag som större än dom flesta länders.

 

Att USA är det bästa landet att bli snuskigt rik i har jag aldrig sagt emot, det är allmänt känt. Det har lett till att dom har massivt hög brottslighet, ett drogproblem som är större än nått annat i världen, och enorma klassskillnader som är relativt svåra att ta sig ur.

 

"överhuvud tagit sig hit och offrat"? Det var inte ett fritt val, dom blev anfallna av en allians. Japan var förbundna med Tyskland, och båda öppnade krig. Dom gick inte in i kriget förrens dom själva blev anfallna, och sen reagerade dom på det sätt som dom måste.

 

Jag kom förresten på en sak dom kan vara stola över, återuppbyggandet av Västtyskland. Antagligen den bästa återuppbyggnaden nånsin, och det utan att dom ens var skyldiga till den. Marshallplanen FTW.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow jag visste att det var illa, men inte så jävla illa. En tuff nöt att knäcka kan man säga. Kanske slutar med att jänkarna blir det mest sönderskattade landet i världen, känns inte som att det kommer att uppskattas..

 

Tyvärr är det i stort sett omöjligt att få folk att lyssna. Jag kommer ihåg hur Walker sa samma sak på "60 Minutes" för typ ett år sedan. Folk lyssnar bara på smörja som "I'll follow Al-Qaeda to the gates of hell". Att al-Qaida är mindre viktigt än ett gruskorn i Mojaveöknen går inte in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det i stort sett omöjligt att få folk att lyssna. Jag kommer ihåg hur Walker sa samma sak på "60 Minutes" för typ ett år sedan. Folk lyssnar bara på smörja som "I'll follow Al-Qaeda to the gates of hell". Att al-Qaida är mindre viktigt än ett gruskorn i Mojaveöknen går inte in.

 

Vi börjar faktiskt leva i en jävligt obehaglig tid, majoriteten av människorna orkar inte tänka på så här viktiga frågor, nästa löneförhöjning är allt som betyder någonting, vet inte om du såg "Planeten" en dokumentär på 4 delar, snackade om den på jobbet i fikarummet, ingen visste vad jag pratade om, vem orkar se det liksom, har det alltid varit så här illa ställt med folk i största allmänhet, eller är det bara en totalt jävla uppgiven generation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rent sinnesjukt egentligen att det har gått så pass långt, Norge kommer snart bli överbefolkat....sånt vi pokerspelande svenskar kan ha som plåster på såren efter några k i hålet, vi kunde ha varit jänkare som ofrivilligt fått en skuld på 30K i knät....plus att skulden stiger med en mille i minuten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Er? Vi har långtgående lån tillbaka till 50, 60 och 70talets välfärd som vi inte igentligen hade råd med. Större delen av den tiden var det sossarna som styrde ;) Poänglöst att skylla det på en politisk fraktion, det har varit praktiskt taget varje politisk makthavare före 2000talet som varit mer eller mindre skyldig.

 

Frågan jag vill ställa är: Eftersom så många länder har gigantiska skulder, vem ligger +? Är det bara finansinstitut?

 

Amerikanerna har väll den speciella situationen att deras skuld stadigt ökar, medans Sveriges minskar. Asien tjänar utav helvete på status quo, USA köper varor av Asien, och betalar med Asiatiska lån. Smått stört :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...