Gå till innehåll

Uppsatstävling för juridikstuderande


Recommended Posts

Svenska Pokerförbundet delar ut stipendier på totalt 35 000 kr till de bästa uppsatserna som behandlar juridiska frågor gällande poker!

 

Ett stipendium om 20 000 kr delas ut till den bästa uppsatsen. Till näst bästa uppsats delas 10 000 kr ut och till tredje bästa uppsats 5 000 kr. Den bästa uppsatsen kommer dessutom att publiceras på vår hemsida. Vi kan också, i mån av möjlighet, vara behjälpliga med ytterligare publicering.

 

Uppsatsen kan förslagsvis utreda livespel - var gränsen för ett slutet sällskap går och hur en lagförändring där pokerklubbar är helt lagliga skulle kunna se ut. En annan för oss intressant fråga är vilka juridiska konsekvenser som skulle uppstå om poker klassades som ett skicklighetsspel istället för ett turspel. Olika skatterättsliga utredningar och jämförelser mellan olika länders lagstiftning som reglerar pokerspel är också intressant. Detta är dock bara förslag, ämnesvalet är helt fritt så länge det har någon anknytning till poker. Juryn kommer att bestå av Svenska Pokerförbundets styrelse samt en jurist. Endast godkända uppsatser kan delta och juryns beslut kan ej överklagas.

 

Du anmäler intresse genom att maila till anders.persson@svenskapokerforbundet.se så får du mer information om hur tävlingen går till. Ange vad du tänkt skriva om, dina kontaktuppgifter och vilket universitet eller högskola du studerar vid. Är ni flera skribenter räcker det med kontaktuppgifter till en av er. Det går att anmäla intresse under hela HT-06, men senast den 31 januari 2007 vill vi ha din slutversion. Både uppsatser om 10 och 20 poäng deltar på lika villkor.

 

 

För mer information om Svenska Pokerförbundet se vår hemsida http://www.svenskapokerforbundet.se

 

 

Har du några frågor om uppsatstävlingen går det bra att kontakta Anders Persson på mail anders.persson@svenskapokerforbundet.se eller telefon 0707-145 450

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan för oss intressant fråga är vilka juridiska konsekvenser som skulle uppstå om poker klassades som ett skicklighetsspel istället för ett turspel.
Utredes inte det delvis i den här uppsatsen? Mitt minne kan svika mig iofs

 

Tack för tipset! Har faktiskt missat den tråden, jag ska definitivt läsa uppsatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att anmäla intresse under hela HT-06, men senast den 31 januari 2007 vill vi ha din slutversion. Både uppsatser om 10 och 20 poäng deltar på lika villkor.
Ska man skriva en 20-taggare blir det knepigt med den tidsramen. Du ska i princip ha allt färdigt redan nu för att sätta igång och vara klar till ca 15'e januari då. Sen tar det några dagar att rätta/bedömma uppsatsen för handledare. Tajt alltså.

 

Personligen tänkte jag börja med min uppsats i nov/dec. Ämne är redan bestämt (poker med twist mot internationell skatterätt).

 

Till er andra som tänker delta säger jag: -Lycka till då! (på pokerspråk: *klonk*)

 

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Vi har fått hjälp av Stockholms, Uppsalas, Umeås, Örebros och Lunds universitet att anslå vår annons om uppsatstävling. Av någon anledning (vi fick inget bra svar när vi frågade) vill dock Göteborgs universitet inte hjälpa oss med det. :(

 

Finns det någon här på forumet som kan ha vägarna förbi Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och kan hjälpa oss att anslå annonsen på anslagstavlor där?

 

Pm:a, maila eller ring mig (kontaktuppgifter i annonsen ovan) om du kan hjälpa till så mailar jag över annonsen som ett worddokument.

 

Tack på förhand! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Affischer eller info om er pokertävlig kanske också bör sättas upp vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping, där finns en hel drös med jurister som inriktar sig mot skatterätt. Vad jag vet så har också Jan Francke (regeringens tidigare utredare av Lotterilagen) varit knuten till juristklasserna där, och är det kanske fortfarande. Jag tror/hoppas att det är någon student där nere som känner sig manad att gräva sig ner i ämnet poker.......

 

Det finns väl också en juristutbildning vid Linköpings universitet!?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl också en juristutbildning vid Linköpings universitet!?!

 

Nej. det finns i Lund, Göteborg, stockholm, Uppsala och Umeå plus en nyöppnad i Örebro, men de har bara varit igång i något år.

Njae, är det inte så att det finns juristutbildning på flera håll, men det är bara ett fåtal som ger en Jur.kandexamen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt att de i Linköping och Jönköping inte är Jur.kand utbildningar men likväl är de juristutbildningar med juristexamen (om jag nu inte är helt felinformerad) och eftersom de i alla fall i Jönköping finns en särskild inriktning mot skatterätten så borde ju en del av dessa studenter vara goda kandidater i uppsatstävlingen. Vill man ifrågasätta deras kompetens så är det ju bara att ringa upp någon av de större multinationella revisionsbyråerna i Sverige (KPMG, E&Y, Deloitte etc) och höra om de är missnöjda med alla de skattejurister de rekryterar från juristutbildningen i Jönköping.......

 

Jag vill inte ge mig in i en hetsk diskussion om var "de bästa" studenterna finns utan det enda mitt inägg i denna tråd syftade till var att även marknadsföra uppsatstävlingen i Jönköping och Linköping........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen om fler ställen att informera om uppsatstävlingen.
Alla universitet/högskolor där man läser Ekonomlinjen borde isf. vara bra ställen för anslagen? Man kan skriva sin examen i ekonomi om skatterätt också?

Förresten, juriststudenter i Finland, Norge och Danmark också?

Nu har du att göra Anders ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla är välkomna att delta i uppsatstävlingen oavsett var man studerar.

 

Då vi inte har tid eller möjlighet att sätta upp annonser i alla högskolor och universitet över hela Sverige valde vi att fokusera på de sex lärosäten där vi fann att man kunde ta en jur kand. Studenter på andra lärosäten är som sagt också välkomna och delta och det kanske kan vara en bra idé att annonsera även i Linköping och Jönköping. Som Torgny skrev - tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Som tidigare jur stud och pokerintresserad sen många år har jag till vänner o.d. utrett gränserna för slutet sällskap då de velat starta pokerklubbar på diverse håll. Utan att jag på något sätt gått på djupet i frågan (läs: lagt ned 20 veckors heltidsstudier i frågan), tror jag att gränserna för slutet sällskap är tämligen väldefinierade.

 

Jag ser det som desto mer intressant med uppsatser med ett framtidsperspektiv. En uppsats med sikte mot ändringar av lagen för att göra pokerspel lovligt i Sverige vore säkert uppskattat av många. Uppsatsskrivare har här många olika aspekter att ta hänsyn till, vilket alltid är bra vid en uppsats - i vart fall inledningsvis (ryms inte alltid inom en uppsats ram). Exempelvis kan en omdefinition av poker från slumpspel till skicklighetsspel få skattekonsekvenser - möjligen blir pokervinster då skattepliktiga och kostnader för ex. turneringsinköp avdragsgilla kostnader. Är detta en gynnsam effekt eller bör det undvikas? Hur går man då tillväga? Bör endast vissa inköp vara avdragsgilla - i så fall varför och vilka? (Om alla avdragsgilla blir det tämligen svårredovisat). Det finns mycket för en uppsatsskrivare att spinna vidare på och med tanke på att så många pokerspelare också är jur stud kan en uppsats inom detta ämne ge många ideer till andra att spinna vidare på. En uppsats torde även ge uppmärksamhet i media (hur många uppsatser får det?). Så ta chansen - kanske kan t.om. din uppsats inspirera alliansregeringen mot en lagändring.

 

Kort sagt - en uppsats inom detta område verkar vara en jättemöjlighet för en student med intresse mot skatterätt. Ett lovvärt initiativ av pokerförbundet som skall ha all cred!

 

/åklagaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tyvärr ser det ut som vi måste lägga ner tävlingen pga bristande intresse :( Självklart kommer vi att avvakta tills anmälningstiden gått ut, men vi uppmanar alla som håller på med en "pokeruppsats" att anmäla sig så snart som möjligt så vi vet hur många som kommer delta.

 

Håller du på med en uppsats men inte anmält dig ännu, gör det snarast!

 

Finns det intresse att köra en ny uppsatstävling under 2007? Hör av dig till mig om du är intresserad: anders.persson@svenskapokerforbundet.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ser det ut som vi måste lägga ner tävlingen pga bristande intresse :( Självklart kommer vi att avvakta tills anmälningstiden gått ut, men vi uppmanar alla som håller på med en "pokeruppsats" att anmäla sig så snart som möjligt så vi vet hur många som kommer delta.

 

Håller du på med en uppsats men inte anmält dig ännu, gör det snarast!

 

Finns det intresse att köra en ny uppsatstävling under 2007? Hör av dig till mig om du är intresserad: anders.persson@svenskapokerforbundet.se

TILT! Så sent som igår hade vi inskrivning på en specialkurs i skatterätt. Tro det eller ej, men det snackades om uppsatstävlingen på kick-offen! Istället för att lägga ner idén rekommenderar jag att man förlänger tävlingen. Förläng tiden och ge oss en sportslig chans iaf. Uppsatsämne bestämmer man inte just före man ska börja skriva, därför räcker inte ca 22 veckor, man behöver mycket mera!

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För de som inte orkar vänta på att få läsa någons uppsats i ämnet ville jag bara informera att det finns en välskriven och informerande artikel i ämnet som publicerats i SvJT av T. Ingvarsson (tror jag han heter) vid Uppsala Univ.

 

Är ngn intresserad av att läsa artikeln kan jag nog ta fram den här i mina högar av studiemtrl.

 

/Jurren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För de som inte orkar vänta på att få läsa någons uppsats i ämnet ville jag bara informera att det finns en välskriven och informerande artikel i ämnet som publicerats i SvJT av T. Ingvarsson (tror jag han heter) vid Uppsala Univ.

 

Är ngn intresserad av att läsa artikeln kan jag nog ta fram den här i mina högar av studiemtrl.

 

/Jurren

Jag är intresserad. Sök! :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...