bandini Postad 15 Augusti , 2006 Rapport Postad 15 Augusti , 2006 Har precis avslutat ett hyggligt första år som FL-grindare och har kommit upp på 1-2 dollar. Brukar växla med lite SNG och turrar. Nu har jag provad cash NL 0.10-0.20 en vecka och stött på vissa problem. Jag är van att reflexmässigt beta på flopp och turn med toppar+TK, men nu verkar det som att jag betar för lite. Brukar köra 3xBB pre, 3/4 pott på flopp och högst 50/50 på turn. Folk dödar mig med J7o och tvåpar på rivern. Min TAG-stil från FL med 15-20 procent sedda floppar verkar dödsdömd. Vinner små potter, förlorar stora. Plötsligt har jag ingen koll på bordet, som jag brukar ha, även på SNG (där mitt NL-spel funkar bra). Det är verkligen helt galet därute. Trots det har jag bara tiltat en hand när jag synade ner ett tvåpar med topparet efter att ha lagt mig mot en lyckad bluff på färgdragsbräda, där FI visade upp sin tomma bluff och lämnade bordet. Tacksam för alla tips från folk som har liknande erfarenheter på låga NL-nivåer. Eller bara goda råd. Typ raisa mer med 65s kanske? Beta inte toppar så hårt på turn mot flera fi? Citera
sulla Postad 15 Augusti , 2006 Rapport Postad 15 Augusti , 2006 2 val på dessa låga nivåer. 1: Betta stenhårt preflop när du sitter på bra hand, i vissa fall kan du få 5 synare på även 10BB. Men raisa så mycket som gör att du får bort folk och kan spela bekvämt utan att vara rädd för alla sanslösa drag. Som runner runner färg/stege 2: Limpa allt preflop och spela därifrån, investera inte så mycket och se sämre händer. Detta kräver ju att du är en bättre spelare, men tajtar du till vad som krävs för att betta på flopp kommer du även här kunna få in pengar. I dessa fall spelar du med fördel på drag till stege o färg, SC alltså. Citera
bandini Postad 15 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 15 Augusti , 2006 1. Låter sjukt men ska pröva ett par gånger. 2. Låter mer intressant i förhållande till min spelstil. Men det är fortfarande samma starthandskrav? Eller ska man lägga sig just under snittet och se fler floppar. men tajtar du till vad som krävs för att betta på flopp kommer du även här kunna få in pengar. Förstår inte riktigt här. Citera
autumn Postad 15 Augusti , 2006 Rapport Postad 15 Augusti , 2006 Tyvärr två rätt kassa råd. Spela seriöst istället. 4 BB+1 BB för varje limpare är den raisestandard jag kör preflop. Generellt bettar jag mer ur position än i, därför att jag hellre tar hem potten uncontested preflop ur pos Att spela TAG med 20% sedda floppar på shorthanded funkar utmärkt. Tycker dina betstorleker postflop låter okej förutom att du verkar tänka lite mekaniskt. Preflop funkar det att ha standardsummor man höjer, men postflop kan brädet se ut på så många olika sett att det knappast är optimalt att alltid betta lika. Jag brukar väldigt väldigt sällan betta under halva potten, däremot halva eller lite över på floppar där jag tror att jag kommer få ett ärligt svar även om jag bettar så lite (floppar med ess hög t ex), 2/3 eller 3/4 av potten mestadels, och överbettar ganska sällan (främst då jag träffat en backdoor på river och det ser ut som man antingen träffat eller missat och betstorleken spelar mindre roll för att få syn). Jag är egentligen en FL-spelare också, och jag har då aldrig kört så TAG där som 15-20 VP$IP. Brukar ligga ett par procentenheter över när jag kör FL jämfört med NL. PFR ungefär samma relativt sett. Citera
bandini Postad 16 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Jag glömde kanske säga att jag kör på tiomannabord. Började med tvåpar och stege i går och sedan kändes allt lättare. Höll mig till TAG och limpade små PP och SC. Att se floppen billigt och sedan ta det därifrån verkar inte så dumt ändå. Kort och oddsteorierna verkar överförbara från FL. Men som du säger autumn, det blir lite mekaniskt. I går kom jag på mig själv med att bara trycka på raiseknappen när en kille höjde på river och jag hade tvåparet. Kunde kanske fått mer betalt. Men det är FL-beteendet. Jag får lära mig tänka mer helt enkelt. sällan betta under halva potten, däremot halva eller överbettar ganska sällan (främst då jag träffat en backdoor på river och det ser ut som man antingen träffat eller missat och betstorleken spelar mindre roll för att få syn). Har för mig att jag läset Ola Brandborn som tipsade om detta, så kallad värdebluffa rivern. Citera
sulla Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Tack Autumn, som du kanske inte förstod är detta inga generella råd på NL utan på microNL, där folk spelar som tokar och vissa spelar any two. Folk går allin, flyger ut, kommer in nya och det är svårt att få en read på folk, speciellt om man multitablar (vet jag ju iofs inte om du gör). Hur som, vad jag menade med alt 2 var att minska starthandskravet rejält, se 30-35% av flopparna spela "allt" som har samma färg och passar ihop till en stege. Typ 58s, 79s osv. Vad man ska göra för att väga upp denna lösa stil är att höja upp kravet på att gå vidare på bet efter floppen. Man gör alltså valet ett steg senare. Ofta när man spelar högre upp kan man styra ut folk från att jaga drag, men här blir det svårare. I vissa lägen vill man ju faktiskt trycka till och få bort FI med en kraftig bet då brädan ser farlig ut. Ska ge ett exempel varför det ibland kan vara bra att sitta på andra sidan när folk lirar galet. Andra sidan= Jaga drag istället för starthänder att raisa. Du sitter på AA, raisar 5BB, 5 st synar, upp kommer J8Q, två spader. Du gör ett cb på 3/4 pott, 4 av de 5 synar igen. Finns då väldigt många kort som är jobbiga, alla spader,9,10,K, kanske tom A ibland. Blir svårt att fortsätta trycka på även om 3 av de 4 kvar kanske bara har skit då de synar allt. Problemet är ju hur du ska få reda på vem och vad de har när de synar allt. Därför förespråkar jag på denna nivå att man hellre jagar "nöthänder", som färg, stege osv. Då hade du enkelt själv kunnat lägga dig efter flopp utan dragträff och hade du fått dragträff hade du fått odds att syna. Där jag själv lirar är det förstås inte så, bettar jag o tydligt visar att jag har bra kan folk tom lägga TPTK efter flopp, men det finns inte på denna nivån. Citera
bandini Postad 16 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 16 Augusti , 2006 OK sulla, låter också bra. Att spela färgdrag och dyligt, och även när man träffar ger ju ofta rätt enkla beslut. Men vad gör man med AsKd 4xbb preflop-raise. Varpå följer Ks9h8h- flop + tre synare som synar ett, säg, potbet. Ska man Checka turn (5d) och se vad som händer? Citera
sulla Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 OK sulla, låter också bra.ATt spela färgdrag och dyligt, och även när man träffar ger ju ofta rätt enkla beslut. Men vad gör man med AsKd 4xbb preflop-raise. Varpå följer Ks9h8h- flop + tre synare som synar ett, säg, potbet. Ska man Checka turn 5d och se vad som händer? Jag ska ärligt säga att jag hanterar de situationerna dåligt, just därför jag försöker undvika dem. Antingen matar man ju på med 3/4-1/1 potbet eller så slowar man o hoppas inga h kommer upp. Sen får man tolka om det om man får kraftig raise och överväga fold. Men klarar man inte att förlora potten under handens gång ska man nog lira på annat sätt. Man ser ju på tok för många som sitter på AA o vägrar släppa den trots att det varit tydligt hela vägen att FI jagar färg, får han in den på river får man ju inte tiltsyna utan checka/folda om du inte tror han bluffar. Som sklansky nån gång sagt går det inte undvika att vara uppe mot bättre händer även när du har bra, det gäller bara att minimera förlusten då. Sen finns det ju situationer som är svåra att se. Som triss mot högre triss, men sitter man på TP eller triss så bör man kunna avgöra om nån jagar färg. Citera
sulla Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 OK sulla, låter också bra.ATt spela färgdrag och dyligt, och även när man träffar ger ju ofta rätt enkla beslut. Men vad gör man med AsKd 4xbb preflop-raise. Varpå följer Ks9h8h- flop + tre synare som synar ett, säg, potbet. Ska man Checka turn 5d och se vad som händer? Jag ska ärligt säga att jag hanterar de situationerna dåligt, just därför jag försöker undvika dem. Antingen matar man ju på med 3/4-1/1 potbet eller så slowar man o hoppas inga h kommer upp. Sen får man tolka om det om man får kraftig raise och överväga fold. Men klarar man inte att förlora potten under handens gång ska man nog lira på annat sätt. Man ser ju på tok för många som sitter på AA o vägrar släppa den trots att det varit tydligt hela vägen att FI jagar färg, får han in den på river får man ju inte tiltsyna utan checka/folda om du inte tror han bluffar. Som sklansky nån gång sagt går det inte undvika att vara uppe mot bättre händer även när du har bra, det gäller bara att minimera förlusten då. Sen finns det ju situationer som är svåra att se. Som triss mot högre triss, men sitter man på TP eller triss så bör man kunna avgöra om nån jagar färg. Citera
bandini Postad 16 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Man får helt enkelt lira AA och TPTK med spindelkänslan påkopplad. Citera
Laser Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Man får helt enkelt lira AA och TPTK med spindelkänslan påkopplad. Bland en av de skönaste kommentarerna jag läst, måste nog också koppla på min om jag kan hitta den. Citera
Gojko Postad 17 Augusti , 2006 Rapport Postad 17 Augusti , 2006 Det som skiljer spelare på lägre nivåer från de på de lite högre borden är helt enkelt kunskap om spelet poker, med allt vad det innebär 1. Värdebettning på rivern utan värde. 2. Syna och inte höja med nötterna på rivern. 3. Hålla fast vid sitt TPTK med actionbord ute och 4 ivrigt höjandes motsspelare mot sig. Osv.Listan kan göras lång på vad det innebär att inte behärska poker särskilt väl. Det som jag ändå uppelver som mest signifikativt för dåliga spelare ( sådana som håller till på lågaa nivåer vill säga ), är deras fullständiga omförmåga att handskas med en bad beat. De flesta blir påverkade av en riktigt utdragning men, för att knyta an till nivåerna omnämnandes i tråden, 0.10- 0-20, så vet jag av egen erfarenhet att snittspelaren där inte kan hantera en BB. Kontentan av allt detta pladdrande torde vara att du ska spela ABC poker, för det är ju just på den som du är överlägsen fiksen på 0.10-0-20! Citera
bandini Postad 17 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 17 Augusti , 2006 Kontentan av allt detta pladdrande torde vara att du ska spela ABC poker, för det är ju just på den som du är överlägsen fisken på 0.10-0-20! ABC-poker är jag bra på så det får bli utgångspunkten. Jag ville prova NL eftersom jag ville utveckla mitt turneringsspelande. Jag har nyligen börjat spela 5 dollars-MTT istället för Partypokers PP-frirullar. Det konstiga är att jag spelat bättre NL-poker där än i cashgames. Där känns det mer som att man vet vad som händer runt en. Citera
Recommended Posts