Gå till innehåll

Gud vad mitt jobb är tråkigt.


BnasFlames

Recommended Posts

2. Det handlar om marginaler också. Tjänar du 100K en snittmånad så är det inte så illa om du bara plussar 20K en månad. Jämför det med att snitta 20K och plussa 4K en månad. Om du dessutom måste ta ta ut 100% av vinsten varje månad så kommer det bli rättså jobbigt att bygga rulle. För du/ni planerar väl inte att harva in

Jo, visserligen, men så länge man har ett sparat kapital för månader som går dåligt etc så ska man klara detta. Snittet är ju trots allt ett snitt, och klarar man hålla ett snitt som ger en själv en bra livsstandard så ska det inte vara några problem.

 

3. Betald semester, pension, försäkring etc etc måste du kompensera för själv.

Definitivt, finns givetvis många fördelar med att ett jobb.

 

Om jag spelar Poker heltid så har jag andra faktorer att se till såsom att öka rullen, spara undan pengar till en Bad Streak, ta ut pengar och lägg på en Pensionsfond etc.

 

Om jag går till jobbet och drar in 25k före skatt så kommer jag alltid (om jag inte är helt lat av mig eller företaget går i konkurs) få de pengarna varje månad in på mitt konto.

 

Jo, det gäller ju givetvis att ta eget ansvar för sådana saker om man tänkt livnära sig på pokern. Man kan inte vara en mindless drone som varje månad inkasserar sin lön och litar på att farbror sam tar hand om en.

 

Sedan kan det ju vara kul att träffa lite folk under dagarna också, men det är en annan fråga.

 

Det ena behöver inte utesluta det andra. Finns väl ingen som bestämt att pokerspelare inte får träffa folk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 158
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kanske en dum fråga men: hur många proffs är det som fortfarande är proffs efter det att de har skaffat familj, köpt hus etc. Alla som har barn vet att det kan gå ganska långa perioder då man inte är i den bästa pokerformen pga vaknätter, magsjuka etc. Nu kanske inte ett proffs lånar till ett hus eller en bil utan tar det direkt från rullen eller liknande. Så de fasta utgifterna kanske de inte har.

Jag såg på tv inför förra wsop om en duktig spelare som nyligen hade blivit pappa men som tappat sitt tidigare spel helt.

 

Skulle va jävligt intressant att höra av några som lever på poker och har småbarn, speciellt om de levde på pokern innan de blev föräldrar, hur de lägger upp sin tid/sina nya liv för spelet.

 

Ursäkta om det kanske är lite OT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte en chans att genomsnittslönen är 25 tsek/månad i Sverige. Skulle gissa att den ligger på 17-18 tsek/månad.

 

Du talar om siffror efter skatt? 17-18k före skatt låter väldigt orimligt. Jag fick mina siffror från denna länk:

 

http://www.scb.se/templates/pressinfo____156360.asp

 

Ingen aning huruvida pålitlig denna källa är i detta fall, men min siffra, 25k sek, var enbart ett antagande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arbete har en väldigt bra fördel jömfört med poker: Man vet att man varje månad får sin lön och kan planera därefter.

 

Arbete har också en annan fin fördel jämfört med poker: Det är ju tex pensionsgrundande och dessutom så är man berättigad att få sjuklön ifall man skulle bli sjuk.

 

Så att man vill dra in bra mycket mer än vad man gör när man jobbar bör ju vara en självklarhet. Man måste ju kompensera för den trygghet som ett arbete ger. Man måste kunna vara hemma och sjuk en längre tid utan att drabbas. Man måste dessutom ha råd att råka hamna i en down swing när man väl börjar spela efter sin sjukdom. Man måste ha råd att ta ett break för att livet kanske blev jobbigt tvärt, av att ens tjej dumpat en eller vad som helst.

 

Sagt om poker: It´s a hard way to make an easy living.

 

Mitt tips till den som är arbetstrött: Fortsätt spela, fortsätt jobba. Går spelandet bra kan man alltid jobba lite mindre eller byta till ett annat lugnare jobb även om det råkar betala mindre.

 

Sen.... hur många av våra svenska proffs lägger ens undan något av det dom drar in? Hur många är det som verkligen har det som yrke, som försörjning av familj?

Jag fattar inte att de inte stoppar undan massa pengar medan de har dem. Hur kul är det om fem år att veta att man haft X antal miljoner som man tillslut torskat och sen får knega på som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen.... hur många av våra svenska proffs lägger ens undan något av det dom drar in? Hur många är det som verkligen har det som yrke, som försörjning av familj?

Jag fattar inte att de inte stoppar undan massa pengar medan de har dem. Hur kul är det om fem år att veta att man haft X antal miljoner som man tillslut torskat och sen får knega på som vanligt.

 

Huh? Tror du seriöst att alla pokerproffs bränner 100% av sina inkomster varje månad och ej sparar undan pengar? Du kanske utgår från egna erfarenheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen.... hur många av våra svenska proffs lägger ens undan något av det dom drar in? Hur många är det som verkligen har det som yrke, som försörjning av familj?

Jag fattar inte att de inte stoppar undan massa pengar medan de har dem. Hur kul är det om fem år att veta att man haft X antal miljoner som man tillslut torskat och sen får knega på som vanligt.

 

Huh? Tror du seriöst att alla pokerproffs bränner 100% av sina inkomster varje månad och ej sparar undan pengar? Du kanske utgår från egna erfarenheter?

'

 

Jag tror att det ligger lite sanning i det han säger. Tror att en hel del proffs har problem med money management. Men detta är ju bara en gissning grundat på saker man läst och hört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huh? Tror du seriöst att alla pokerproffs bränner 100% av sina inkomster varje månad och ej sparar undan pengar? Du kanske utgår från egna erfarenheter?

 

Nej det tror jag inte. Men jag tror många blir helt blind för vilka summor pengar det är, och inte sköter det hela som ett yrke.

 

Hur många "proffs" tror du tänker på det som ett arbete ger i form av trygghet och försöker kompensera för det? Hur många tror du pensionssparar tex?

 

Så klart det finns spelare som klarar av att sköta sitt money management på ett fördömligt sätt. Men för varje som klarar av det så finns det säkert en hel drös som inte gör det.

 

Jag säger inte att det inte går att försörja sig som pokerspelare. Det gör det ju helt klart. Vad jag säger är just att det kan vara ett svårt sätt att försörja sig på. Att det inte alltid är en dans på rosor. För vore det så enkelt, varför är inte vi alla pokerproffs?

 

Tänk er pressen att försörja en familj med sin inkomst från poker. Du har bilar att betala, den nya soffan ni tog ett räntefritt lån på. Huset och sommarstugan som frugan ville ha. Allt det här ska du betala med ditt pokerspel. Varje månad ska allt det betalas. Oavsett om du varit sjuk, på tilt eller vad som helst.

 

Tror ni på allvar att det bara är att bestämma sig för att leva det här livet? Jag tror som sagt att det krävs en viss typ av människa för att klara av det livet. Jag skulle nog inte klara av det psykiskt. Jag vill gärna ha den trygghet som ett arbete ger. Sen så får pokerpengarna bli en extra krydda i livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det tror jag inte. Men jag tror många blir helt blind för vilka summor pengar det är, och inte sköter det hela som ett yrke.

 

Självklart, frågan är om de då kan kallas proffs om de inte klarar att spela disciplinerat? Tveksamt.

 

Hur många "proffs" tror du tänker på det som ett arbete ger i form av trygghet och försöker kompensera för det? Hur många tror du pensionssparar tex?

 

Beror väl på hur du definierar ett proffs. Ett proffs i mitt tycke är en spelare som tänker på detta och ser till att lägga undan pengar då och då. Ett proffs, enligt mig, har inte alla sina pengar i pokerrullen.

 

Jag säger inte att det inte går att försörja sig som pokerspelare. Det gör det ju helt klart. Vad jag säger är just att det kan vara ett svårt sätt att försörja sig på. Att det inte alltid är en dans på rosor. För vore det så enkelt, varför är inte vi alla pokerproffs?

 

Vi får väl förutsätta att folk som väljer att bli pokerproffs "vet" att de är vinnande spelare och kan hantera de negativa effekter på sina liv som pokerspelandet innebär. Jag tror inte att en förlorande spelare plötsligt vaknar upp en dag och skriker "HEUREKA, jag ska bli pokerproffs!".

 

Tänk er pressen att försörja en familj med sin inkomst från poker. Du har bilar att betala, den nya soffan ni tog ett räntefritt lån på. Huset och sommarstugan som frugan ville ha. Allt det här ska du betala med ditt pokerspel. Varje månad ska allt det betalas. Oavsett om du varit sjuk, på tilt eller vad som helst.

 

Det gäller väl, som i alla andra situationer i livet, att inte leva över sina tillgångar. Har du inte pengar eller stabil inkomst, så ge fan i att belåna dig.

 

Tycker att dina exempel är bra, om än dock hyfsat överdrivna, och definitivt någonting man bör tänka på innan man bestämmer sig för att skaffa poker som enda inkomstkälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är få jobb som man mår så dåligt av som pokerproffs, tro mig. Humörsvängningarna har nog skalat av 20 år från mitt liv...

 

 

 

Jag tror dig, vet hur det är.

 

Men jag pendlar nästan 3 timmar om dagen. Hemma vid 18:30 varje dag, trängs med folk i t-banan. Jobbigt!

 

Det är värre.

 

Du kan ju alltid lira poker på bussen ;) Köp dig en laptop (om du nu inte har en) Och sedan internet med trådlöst internet kort som du stoppar in i dator, sedan betalar du en månads avgift på 199kr VIlket är grymt värt. Du kan alltså lira poker och surfa vars du vill

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är få jobb som man mår så dåligt av som pokerproffs, tro mig. Humörsvängningarna har nog skalat av 20 år från mitt liv...

 

 

 

Jag tror dig, vet hur det är.

 

Men jag pendlar nästan 3 timmar om dagen. Hemma vid 18:30 varje dag, trängs med folk i t-banan. Jobbigt!

 

Det är värre.

 

Du kan ju alltid lira poker på bussen ;) Köp dig en laptop (om du nu inte har en) Och sedan internet med trådlöst internet kort som du stoppar in i dator, sedan betalar du en månads avgift på 199kr VIlket är grymt värt. Du kan alltså lira poker och surfa vars du vill

 

Personligen tycker jag den här idén är crap ass.

Jag skulle inte ha orken att spela bra på tunnelbanan. Jag skulle inte vilja att tant Berta satt bredvid och såg när jag torskade en pott på 2000kr. Jag skulle inte vilja känna stressen av att jag måste bli klar med den här handen innan tåget stannade vid Skanstull. Jag skulle ha jäkligt svårt att koncentrera mig när den snygga blonda bruden mittemot undrade vad fan jag höll på med.

 

Kort sagt.

Bad idea.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tänk er pressen att försörja en familj med sin inkomst från poker. Du har bilar att betala, den nya soffan ni tog ett räntefritt lån på. Huset och sommarstugan som frugan ville ha. Allt det här ska du betala med ditt pokerspel. Varje månad ska allt det betalas. Oavsett om du varit sjuk, på tilt eller vad som helst.

 

1. Se till att ha en pengabuffert utöver rullen som gör att du klarar dig en längre tid utan inkomst.

 

2. Försöka köpa prylar kontant i större utsträckning. Om du vill ha en ny soffa/laptop/etc bör du rimligtvis ha råd att lägga ut de pengarna direkt, annars är det ingen bra idé att köpa det.

 

Annars har du såklart rätt i att "proffslivet" inte alltid är någon dans på rosor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen.... hur många av våra svenska proffs lägger ens undan något av det dom drar in? Hur många är det som verkligen har det som yrke, som försörjning av familj?

Jag fattar inte att de inte stoppar undan massa pengar medan de har dem. Hur kul är det om fem år att veta att man haft X antal miljoner som man tillslut torskat och sen får knega på som vanligt.

 

Huh? Tror du seriöst att alla pokerproffs bränner 100% av sina inkomster varje månad och ej sparar undan pengar? Du kanske utgår från egna erfarenheter?

'

 

Jag tror att det ligger lite sanning i det han säger. Tror att en hel del proffs har problem med money management. Men detta är ju bara en gissning grundat på saker man läst och hört.

 

Jodå, det framgick inte minst av filmen "poker bustouts"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte en chans att genomsnittslönen är 25 tsek/månad i Sverige. Skulle gissa att den ligger på 17-18 tsek/månad.

 

Du talar om siffror efter skatt? 17-18k före skatt låter väldigt orimligt. Jag fick mina siffror från denna länk:

 

http://www.scb.se/templates/pressinfo____156360.asp

 

Ingen aning huruvida pålitlig denna källa är i detta fall, men min siffra, 25k sek, var enbart ett antagande.

 

Det känns spontant som väldigt höga snittlöner men medianlönen är nog ett bättre mått som sagt. En arbetarlön var 122 kr/timme vilket ger 20 984 kr/mån. Sedan ska man ju tänka på att det är c:a 1 miljon som inte jobbar och de drar nog ned snittet till under 20 tkr/månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är få jobb som man mår så dåligt av som pokerproffs, tro mig. Humörsvängningarna har nog skalat av 20 år från mitt liv...

 

 

 

Jag tror dig, vet hur det är.

 

Men jag pendlar nästan 3 timmar om dagen. Hemma vid 18:30 varje dag, trängs med folk i t-banan. Jobbigt!

 

Det är värre.

 

Du kan ju alltid lira poker på bussen ;) Köp dig en laptop (om du nu inte har en) Och sedan internet med trådlöst internet kort som du stoppar in i dator, sedan betalar du en månads avgift på 199kr VIlket är grymt värt. Du kan alltså lira poker och surfa vars du vill

 

Personligen tycker jag den här idén är crap ass.

Jag skulle inte ha orken att spela bra på tunnelbanan. Jag skulle inte vilja att tant Berta satt bredvid och såg när jag torskade en pott på 2000kr. Jag skulle inte vilja känna stressen av att jag måste bli klar med den här handen innan tåget stannade vid Skanstull. Jag skulle ha jäkligt svårt att koncentrera mig när den snygga blonda bruden mittemot undrade vad fan jag höll på med.

 

Kort sagt.

Bad idea.

 

Smaken som baken. Men vill du helldr då lira när du kommer hem? Istället för att lira när du liks inte kan göra något annat. Mindre av fritiden som går åt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är få jobb som man mår så dåligt av som pokerproffs, tro mig. Humörsvängningarna har nog skalat av 20 år från mitt liv...

 

 

 

Jag tror dig, vet hur det är.

 

Men jag pendlar nästan 3 timmar om dagen. Hemma vid 18:30 varje dag, trängs med folk i t-banan. Jobbigt!

 

Det är värre.

 

Du kan ju alltid lira poker på bussen ;) Köp dig en laptop (om du nu inte har en) Och sedan internet med trådlöst internet kort som du stoppar in i dator, sedan betalar du en månads avgift på 199kr VIlket är grymt värt. Du kan alltså lira poker och surfa vars du vill

 

Personligen tycker jag den här idén är crap ass.

Jag skulle inte ha orken att spela bra på tunnelbanan. Jag skulle inte vilja att tant Berta satt bredvid och såg när jag torskade en pott på 2000kr. Jag skulle inte vilja känna stressen av att jag måste bli klar med den här handen innan tåget stannade vid Skanstull. Jag skulle ha jäkligt svårt att koncentrera mig när den snygga blonda bruden mittemot undrade vad fan jag höll på med.

 

Kort sagt.

Bad idea.

 

Smaken som baken. Men vill du helldr då lira när du kommer hem? Istället för att lira när du liks inte kan göra något annat. Mindre av fritiden som går åt

 

Jag vill lira när jag känner mig bekväm och därmed gör mindre misstag som kostar pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbat på kanske världens tråkigaste jobb nu i snart 8 månader och jag tar gärna vilken downswing som helst i pokern kontra den enorma depression jag får av att sitta och "grinda" på jobbet med sjukt kass timlön.

 

Men nu på torsdag blir i alla fall min sista arbetsdag, då jag kommit in på en utbildning som startar i slutet av augusti. Detta känns för mig sjukt kul, då jag hoppas att jag ska klara mig på studiebidrag + pokerspel. Om jag är dum eller inte som säger upp mig från ett jobb får andra bedöma, men jag klarar inte av att sitta och vantrivas och förfalla som människa 40 timmar i veckan.

 

Jag kommer att snåla rätt bra och endast göra små uttag från rullen varje månad. Om detta går åt skogen och jag gular så må det vara hänt. Tack vare pokern får jag i alla fall chansen att utbilda mig och utvecklas till något bättre än en kontorsråtta med enorm depression 40 timmar i veckan.

 

Vet inte varför jag skrev detta inlägg faktiskt, men jag tycker alla har rätt att i alla fall prova på sina drömmar, så länge man har något att falla tillbaka på efteråt.

 

Ja man kan må dåligt av att jobba på ett vanligt kasst jobb, men tro mig, att komma in i perioder där man inte förstår hur man ska kunna vinna i pokern det är mycket jobbigt, hela ens psyke blir knäppt.

 

Den risken tar jag gärna. Just nu känns det bara bra att jag äntligen gör någon vettigt med mitt liv, dvs plugga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu ska jag skriva ett meningslösa inlägg om hur det är för mig.. (jag spelar NL400)

 

 

jag har tappat uppfattning om pengar pga. pokern. vet inte om det är bra eller dåligt... 30,40,50,60 000kr är inte längre "mkt" pengar när man vinner.. men när man förlorar är det sjukt stora summor

 

som nu i augsti är jag +66 000kr.. visst det borde man va nöjd o glad över.. men allt man kan tänka på är hur man ska ta igen dom där 15 inköpen man förlorat senaste 3 dagarna.. man maler konstant utdragningarna och oflytet i huvudet ( brukar kunna släppa det efter några dagar)

 

 

i övrigt tänker jag väldigt mycket på skola,plugg,jobb,utbildning,meningen med livet

 

jag är verkligen helt lost.. har ingen aning om vad jag ska göra med mitt liv.. vad meningen med just mitt liv är.. eller om det finns nån mening över huvud taget

 

flesta människor slipper tänker på dessa saker, de har redan en färdig mall de håller sig innanför för att "klara sig" dvs.. skola-utbildning-jobb

 

de är så upptagna me detta jagande och kämpande dag in och dag ut att de inte längre "tänker", de gör allt de förväntas göra och lever sina liv som alla andra så samhället går runt.. minsta pengar eller ledig tid över ger extrem lycka

 

ibland kan man va väldigt sugen på att skaffa sig ett sånt liv..slippa tänka så mycket..men de tankarna försvinner ganska snabbt, räcker med att ställa klockan på 08.00 för att inse hur skönt man har det :)

 

 

problemet som pokerspelare är inte hur man ska lyckas vinna pengar till hyran och mat..detta kan alla göra om de verkligen går in för det några månader (om man nu inte är helt ny)

 

problmet är vad man ska göra på dagarna, orka grinda dag ut och dag in..syselsätta sig på egen hand, bestämma över sitt liv och trivas med sig själv..

 

flesta människor klarar inte detta.. de klarar inte ens va själva en hel dag utan att krypa på väggarna och må dåligt, det är väldigt "fel" och sitta själv och pokra.. i detta land måste man va social även fast alla är så blyga :)

 

 

jag själv ångrar mig inte en sekund att jag för 2 år sen slutade plugga för att försörja mig på poker, klarar man av friheten är det sjukt underbart...

 

 

vad som händer i framtiden vet jag inte, har väldigt svårt att se mig själv på ett 7-16 jobb för 20000kr i månaden, om jag tog ett sånt jobb skulle det troligen resultera i ett skapade av en sån här tråd med rubriken "gud vad mitt jobb suger" :)

 

/zyr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är verkligen helt lost.. har ingen aning om vad jag ska göra med mitt liv.. vad meningen med just mitt liv är.. eller om det finns nån mening över huvud taget

 

Väldigt intressant inlägg.

 

För din egen skull tycker jag (om du har råd) att du ska sluta spela poker ett tag och umgås med vänner, och framför allt flickvänner/pojkvänner.

 

Njut av eventuella pengar du har över och inse att poker är ett jobb för dig, och inte ditt liv.

 

Det verkar som om många pokerspelare fastnar i något slags beroende och aldrig tar en välförtjänt semester.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är verkligen helt lost.. har ingen aning om vad jag ska göra med mitt liv.. vad meningen med just mitt liv är.. eller om det finns nån mening över huvud taget

 

flesta människor slipper tänker på dessa saker, de har redan en färdig mall de håller sig innanför för att "klara sig" dvs.. skola-utbildning-jobb

 

de är så upptagna me detta jagande och kämpande dag in och dag ut att de inte längre "tänker", de gör allt de förväntas göra och lever sina liv som alla andra så samhället går runt.. minsta pengar eller ledig tid över ger extrem lycka

 

ibland kan man va väldigt sugen på att skaffa sig ett sånt liv..slippa tänka så mycket..men de tankarna försvinner ganska snabbt, räcker med att ställa klockan på 08.00 för att inse hur skönt man har det :)

Känner verkligen igen dessa tankar. Ena dagen kan jag längta efter ett 9-5 jobb, men nästa dag inser man hur folk springer livet ur sig i ekorrhjulet. Till vems lycka?

 

Nej använd all tid du får över tack vare pokern till att förverkliga någon dröm du haft i livet. Själv tänker jag faktiskt förverkliga min dröm nu i höst. Ska bli jäkligt spännande! Det ger en mening med livet som man inte får av ett ointressant/stressigt jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är verkligen helt lost.. har ingen aning om vad jag ska göra med mitt liv.. vad meningen med just mitt liv är.. eller om det finns nån mening över huvud taget

 

Väldigt intressant inlägg.

 

För din egen skull tycker jag (om du har råd) att du ska sluta spela poker ett tag och umgås med vänner, och framför allt flickvänner/pojkvänner.

 

Njut av eventuella pengar du har över och inse att poker är ett jobb för dig, och inte ditt liv.

 

Det verkar som om många pokerspelare fastnar i något slags beroende och aldrig tar en välförtjänt semester.

 

 

träffar redan flickvännen så ofta jag kan, blir mest på helgen eftersom hon bor några mil bort och pluggar..brukar bli att man träffar kompisar/familj/tjejen på helgen sen grindar man mån-tors.. tycker det är helt okey..undra hur det skulle funka om man var sambos?

 

 

mitt inlägg kanske lät aningen deppigt.. grejen är att jag har typ allt jag vill ha..kan leva mitt liv hur jag vill och är ihop med världens underbaraste tjej..

 

 

har iofs inte så mkt pengar som många "proffs" har.. men har ett par hundratusen över så jag skulle utan problem kunna ta en lååååååååång semester. Men det gör man inte, man sitter här och grindar :P

 

vet faktiskt inte om man är beroende, men sjukt svårt att inte spela när man vet hur mkt man tjänar i timmen..

 

brukar t.ex aldrig se på tv förutom när jag äter eller kollar på film..många som jobbar sitter ju hela dagar efter jobbet och glor på meningslösa program som fördummar dom..då grinder jag hellre

 

kanske bara kommer va så här lätt att vinna på poker 2006/2007... sen kanske det inte går.. vem vet :P

 

 

poker är långt ifrån mitt liv även fast jag spelar 3-6h per dag..

 

 

har varit sjuk hela denna veckan.. när jag frisknar till ska jag börja träna.. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...