Gå till innehåll

Shorthanded Cashgame Teori


riosatiy

Recommended Posts

En jobbarkompis började spela poker för ett ganska litet tag sen och är hungrig på att lära sig så han lånade några böcker..

 

Ett tag senare påpekade han för mig att 99% av allt där riktar sig till turneringar. och av det som inte gör det så är nästan allt riktat till full ring.

 

Och jag måste hålla med honom.. jag har haft väldigt bra att hitta böcker/artiklar/filmer som är inriktade på Shorthanded cashgame och jag undrar därför om någon här har något att rekommendera.

 

Det enda jag hittat är några få artiklar på cardplayer samt Green Plastics CardRunners filmer.

 

Det jag söker är liknande , bara lite mer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Introduktionsteoriböcker är nog relevanta för samtliga pokerformer. Rekommenderar starkt Sklanskys Theory of poker (sv.tit. 'Pokerteori'), som jag anser just är en introduktionsbok. Har inte läst såpass mycket pokerlitteratur (omkring 400 s.) så jag kan inte lägga alltför mycket vikt bakom orden dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om det handlade om NL eller FL men förutom Theory of Poker som redan tagits upp kan jag rekommendera Phil Gordon's Little Green Book som tar upp NL Hold'em, både generell teori och ett kapitel specifikt om turneringar (som man kan hoppa över ;p ).

 

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=1416903674&s=1

Spelar själv 6-man NL cashgame och tycker den är klart läsvärd, bläddrar igenom den för andra gången nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok.

 

Hur viktigt ser du på positionsspel på 6 SH gentemot FH. ?

 

position är alltid viktigt. jag tycker position är viktigare i SH på grund av att man spelar fler marginella händer och spelar spelaren ännu mer än i FH. Däremot så är ju position preflop viktiga i FH då det inte ens finns någon tidig position i SH.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Don't limp first in

 

 

När man börjar klättra i nivåer och fler och fler av motståndarna börjar hålla koll på en så kan man kanske göra det nån gång om dagen för att röra om lite i grytan. På låga nivåer finns det nog ingen anledning. Jag är dock blott en lekman som spelar på låga nivåer och tenderar till att spela alldeles för trixigt, när ska jag lära mig spela straightforward? suck..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Don't limp first in

 

 

När man börjar klättra i nivåer och fler och fler av motståndarna börjar hålla koll på en så kan man kanske göra det nån gång om dagen för att röra om lite i grytan. På låga nivåer finns det nog ingen anledning. Jag är dock blott en lekman som spelar på låga nivåer och tenderar till att spela alldeles för trixigt, när ska jag lära mig spela straightforward? suck..

vad är låga nivåër för dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En jobbarkompis började spela poker för ett ganska litet tag sen och är hungrig på att lära sig så han lånade några böcker..

 

Ett tag senare påpekade han för mig att 99% av allt där riktar sig till turneringar. och av det som inte gör det så är nästan allt riktat till full ring.

 

Och jag måste hålla med honom.. jag har haft väldigt bra att hitta böcker/artiklar/filmer som är inriktade på Shorthanded cashgame och jag undrar därför om någon här har något att rekommendera.

 

Det enda jag hittat är några få artiklar på cardplayer samt Green Plastics CardRunners filmer.

 

Det jag söker är liknande , bara lite mer

 

 

Har letat efter liknande material som du utan större framgång. Är det någon som har någon bok, internetsida, artikel eller liknande att rekomendera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom böcker jag själv har erfarenhet av är ju Harrington on holdem. Båda böckerna har jag haft användning av för mitt cashgame. Han får en att tänka rätt, både vad det gäller matematik och motståndare.

 

Sedan så vill jag rekommendera "No limit holdem - Theory and practice" av David Sklansky. Har inte läst hela ännu, halva ungefär, men jag tycker den är riktigt bra. Inte riktad till nybörjaren men mer praktiska exempel än i hans tidigare bok Theory of poker och sen är den ju bara inriktad mot holdem också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant i och för sig. Handdiskussioner är guld värda. Men många teoretiska fundamentala bitar kan vara svåra att luska ut på egen hand eller genom exempel. Såsom genomgång av pottodds och olika typer av bluffar och exempel på hur proffs tänker.

 

Självklart tar ju handhistorier på 2+2 upp mycket sånt också men tror det är bra att läsa böckerna först så man får det strukturerat och samlat och att man därefter tar forumen så att man förstår allt man läser.

Men helt klart är handanalyser klart underskattade som läromedel och fler borde studera dom. (eller kanske inte ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...