Bernt Postad 7 Augusti , 2006 Rapport Postad 7 Augusti , 2006 Har problem att spela marginella händer ur pos. Här följer en typisk hand: TheLucky1-_- posted the small blind - $0.25 JkmB posted the big blind - $0.50 ** Dealing card to JkmB: , composter folded electrologu2 called - $0.50 pekka10 called - $0.50 TheLucky1-_- folded JkmB checked ** Dealing the flop: , , JkmB bet - $1.50 Rätt att beta rakt ut? electrologu2 folded pekka10 called - $1.50 ** Dealing the turn: JkmB bet - $2.50 Betar för värde mot lös fi, bluffar tajt fi. Skulle vilka ha synpunkter på handen och hur vi spelar den mot olika typer av motståndare och varför. Hur göra vi blank turn? Hur fortsätta på river? Citera
gmblr11 Postad 7 Augusti , 2006 Rapport Postad 7 Augusti , 2006 Personligen skulle jag nog på turn slängt ut ett bet precis som du gjorde på turn, lite högre än flop-bet för att se hur han reagerar. Med tanke på att var ganska lös så skulle jag nog försökt pressa ur han så mycket pengar som möjligt varje gång du sitter på en marginell hand och han bara synar. Har han flushdraget kan du ju utnyttja det till river då lösa Fi inte brukar kunna släppa sådana (mig själv inräknad i den gruppen). Kommer han sedan med en helt omotiverad höjning (du nämnde inte om han var aggresiv eller ej?) efter river så säger min erfarenhet mig att i de flesta fall så försöker han bluffa hem potten med en misslyckad hand, typ missad flush. Citera
Bernt Postad 8 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 8 Augusti , 2006 Hur gör vi om fi är tajt!? Citera
cOP Postad 8 Augusti , 2006 Rapport Postad 8 Augusti , 2006 Standard spel. Kasta vid omslag på turn, check/syna river. Variera med att check/höja floppen. Hur gör vi om fi är tajt!? Spelar inte direkt någon roll. Har fi något bra lär han slå om senast turn. Överspela inte marginella TP om du får raise, såvida du inte VET att fi höjer med t.ex. färgdrag på flopp. Citera
AsiaCarrera Postad 8 Augusti , 2006 Rapport Postad 8 Augusti , 2006 Mot tajt fi använder jag huvudsakligen två linjer i denna situation. 1. Beta flopp och kasta mot omslag, checka turn, riverbeslut beroende på vad som hänt föregående gator. 2. Checkasyna flop, beta turn vid rundcheck om inte K,A kommer, riverbeslut beroende på föregående gator. Vad du absolut inte vill göra är att få action på gatorna. Blir denna pott stor så har du med största sannolikhet inte bästa handen. Citera
AsiaCarrera Postad 8 Augusti , 2006 Rapport Postad 8 Augusti , 2006 Standard spel. Kasta vid omslag på turn, check/syna river.Variera med att check/höja floppen. Checkraise på floppen låter utomordentligt dåligt med denna hand. Det är det absolut effektivaste sättet att göra om sin hyfsade hand till luft. Just TPNK/TPGK är bland de absolut sämsta händerna att c/r en sådan här flop med pga man ger sken av en stark hand med en halvstark hand. Citera
Bernt Postad 8 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 8 Augusti , 2006 Mot tajt fi använder jag huvudsakligen två linjer i denna situation. 1. Beta flopp och kasta mot omslag, checka turn, riverbeslut beroende på vad som hänt föregående gator. 2. Checkasyna flop, beta turn vid rundcheck om inte K,A kommer, riverbeslut beroende på föregående gator. Vad du absolut inte vill göra är att få action på gatorna. Blir denna pott stor så har du med största sannolikhet inte bästa handen. 1. Checksyna turn? Checksyna river? 2. Checksyna flopp, sen? Citera
AsiaCarrera Postad 8 Augusti , 2006 Rapport Postad 8 Augusti , 2006 Mot tajt fi använder jag huvudsakligen två linjer i denna situation. 1. Beta flopp och kasta mot omslag, checka turn, riverbeslut beroende på vad som hänt föregående gator. 2. Checkasyna flop, beta turn vid rundcheck om inte K,A kommer, riverbeslut beroende på föregående gator. Vad du absolut inte vill göra är att få action på gatorna. Blir denna pott stor så har du med största sannolikhet inte bästa handen. 1. Checksyna turn? Checksyna river? 2. Checksyna flopp, sen? 1. Checksyna turn vid bet eventuellt beroende på hur passiv/aggressiv fi är. Kasta om han är passiv dvs. River kan du ofta kasta utan att förlora pengar mot en spelare som inte är alltför aggressiv. Synar han flop, betar turn och river så är ditt TP ganska litet. 2. Checksyn eller checkfold. Du ser problemet med händer som dessa ur position. Det blir mycket check/syn eftersom vi vill hålla ner potten vilket ofta kräver reads angående fi:s aggression osv. En tajt fi har sällan en sämre dam i dessa lägen och en kompetent spelare bettar sällan turn/river i pos med en hand som du slår som inte är en ren bluff. Edit: Svårt att skriva spelmallar för hur man ska spela sådana här marginella situationer eftersom de ofta är readberoende och också ofta beror på hur ni har spelat mot varandra i tidigare potter. Detta just för att de är så marginella att det ofta krävs en del info om fi för att göra dem hyfsat lukrativa. Problemet är att det heller inte går att blixtkasta TPGK/TPNK direkt på floppen för att då kommer du kasta för många händer och bli väldigt lättexploaterad. Grundtipset är i varje fall, håll nere potten. Citera
Myssion Postad 8 Augusti , 2006 Rapport Postad 8 Augusti , 2006 Standard spel. Kasta vid omslag på turn, check/syna river.Variera med att check/höja floppen. Hur gör vi om fi är tajt!? Spelar inte direkt någon roll. Har fi något bra lär han slå om senast turn. Överspela inte marginella TP om du får raise, såvida du inte VET att fi höjer med t.ex. färgdrag på flopp. Beta inte turn mot tajt fi. Och jo, det spelar roll. Citera
AsiaCarrera Postad 8 Augusti , 2006 Rapport Postad 8 Augusti , 2006 Standard spel. Kasta vid omslag på turn, check/syna river.Variera med att check/höja floppen. Hur gör vi om fi är tajt!? Spelar inte direkt någon roll. Har fi något bra lär han slå om senast turn. Överspela inte marginella TP om du får raise, såvida du inte VET att fi höjer med t.ex. färgdrag på flopp. Beta inte turn mot tajt fi. Och jo, det spelar GIGANTISK roll. Citera
AsiaCarrera Postad 8 Augusti , 2006 Rapport Postad 8 Augusti , 2006 Lite tråkigt att det inte blev mer diskussion i denna tråden. Det var en av få händer på senare tid i handanalysdelen som var intressant, just för att det inte var en av de 100 "KK på J-högflopp blir checkraisad"-trådarna. Marginella situationer som denna dyker upp konstant och jag tror att de flesta är ganska osäkra i dessa situationer. Citera
baloobas Postad 8 Augusti , 2006 Rapport Postad 8 Augusti , 2006 Beta inte turn mot tajt fi. Och jo, det spelar GIGANTISK roll. Jag betar turn oavsett. Sen check-syn river om inte färgen kommer. Viktigaste i hela handen tycker jag. Vissa kan bara inte hållla sig ifrån att bluffa sina missade drag. Gäller att ge dom alla möjligheter till det. Citera
AsiaCarrera Postad 9 Augusti , 2006 Rapport Postad 9 Augusti , 2006 Varför betar du alltid turn oavsett och varför är du så rädd för runnerfärgen? Citera
Myssion Postad 9 Augusti , 2006 Rapport Postad 9 Augusti , 2006 Du betar alltså turn mot en fi som endast skulle syna med bättre hand? Citera
mariani Postad 9 Augusti , 2006 Rapport Postad 9 Augusti , 2006 Jag skulle check-synat turn och troligen synat en bet på river också beroende på vilket kort som kommit... Då ger du även fi läge att bluffa om han är tom. Men även din egen image vid bordet har stor betydelse. Brukar du betta turn om du bettat flop osv... men jag skulle nog oftast checkat turn där Citera
Kenny_Roger Postad 10 Augusti , 2006 Rapport Postad 10 Augusti , 2006 Jag tycker att du spelar rätt här. FI synade bara från knappen vilket borde göra din kicker hyfsat stark (KQ och AQ lär för de flesta vara given raise här). Floppen är ganska dragvänlig och passar många limp-händer vilket gör det ganska sannolikt att han har ett steg eller färgdrag, alternativt ett ok TP som du kanske slår. Intressantare är nog samma läge fast efter att man har synat en motståndares höjning. En bra FI kan i ett sådant läge styra handen i princip hur han vill och du kan inte göra så mycket åt det såvida ni båda inte är såpass vilda att du är beredd att lassa in en massa pengar på floppen med TP/ok kicker. Generellt sett är de bästa alternativen att göra som Asia Carrera sa och försöka vinna en liten/medelstor pott. Det absolut sista du ska göra är att check-raisa och bygga en stor pott ur position med en svag hand. Hur du än gör kommer du ändå få problem varför re-raise or fold är en ganska bra tumregel ur blindsen mot bra och aggressiva motståndare. Sorry om det blev lite OT men jag tycker det är ungefär samma problem fast en lite vanligare och svårare situation. Citera
baloobas Postad 10 Augusti , 2006 Rapport Postad 10 Augusti , 2006 Varför betar du alltid turn oavsett och varför är du så rädd för runnerfärgen? Betar för att jag tror att vi leder. Samt att om fi har drag så betalar han på turn med. Du betar alltså turn mot en fi som endast skulle syna med bättre hand? Så är inte fallet. Han kommer syna med färgdrag, stegdrag. och massa andra konstiga händer. Betar för värde mot lös fi, bluffar tajt fi. Detta tror jag heller inte är rätt. Du bluffar inte mot någon här. Ingen kommer slänga en bättre hand än din. Citera
Recommended Posts