Gå till innehåll

Köptips för stationär dator?


Papa Kubo

Recommended Posts

jag har gjort lite småpill nu. samma url:

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=447706&su=34D7A6CE-0D46-477D-84E4-9FD97A866F9E

 

behöver väl inte så mycket prestanda så passivt grafikkort kanske är bättre?

 

 

vad ska du använda datorn till? ska du spela tunga spel? då behöver du BRA grafikkort, minne, snabb proc. Men annars räcker säkert den datorn du har plockat ihop till det du nu ska göra (spela poker etc som du skrev tidigare)

 

satsa verkligen på det där Antec chassit P180, det är mkt tyst och lätt meckat! sen e frågan hur många diskar etc du ska stoppa i dator, om du därmed behöver ett tungt (och tyvärr därmed mer höglåtande nätag.). tror antec har ett riktigt tyst och bra nätag som är helt passivt kylt om du nu ska satsa på passiv kylning i burken?

som sagt gärna lite mer info vad du ska använda datorn till och ev budget och vad du prioriterar, prestanda eller skön tystnad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 262
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Har någon några åsikter om denna dator? Är inte så high på datorer så jag vet inte om jag kan bygga ihop en själv :P

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10168

Edit: Är det bättre att köra på en intel core dup processor istället?

Edit 2 : Kanske denna istället? http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10158

 

de gånger jag ska köpa något så försöker jag utgå från vad jag behöver. ex om jag nu skulle köra 8 pers i en bil skulle jag troligen satsa på en minibuss bil och inte en liten nissan micra.

 

kort och gott så underlättar det väldigt mkt om man vet vad man ska använda den till, om ni är med på vad jag snackar om? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de gånger jag ska köpa något så försöker jag utgå från vad jag behöver. ex om jag nu skulle köra 8 pers i en bil skulle jag troligen satsa på en minibuss bil och inte en liten nissan micra.

 

kort och gott så underlättar det väldigt mkt om man vet vad man ska använda den till, om ni är med på vad jag snackar om? :roll:

 

Alright. Jag tänkte använda den till att spela spel och poker på, kör just nu på ongame där klienten är extremt snabb samt drar mkt cpu, det igång samtidigt som pokertracker gör att min data jag har nu som ändå är rätt hyfsad (p4 3,2hgz, 1 gig ram) säckar ihop totalt. Har även 2 skärmar, vet inte riktigt om det spelar någon roll?

 

I övrigt ville jag mest ha åsikter om kankse liknande alternativ som är bättre, eller om detta är ett bra köp? Tänkte sikta på den understa, http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10158.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu börjar jag bli nöjd.

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=448056&su=DE415D8F-8C13-4AAE-955A-00CB1A89AE9C

 

problemet är bara att jag inte åker hem till sverige på 3veckor :( så kommer väl nya saker. men aja, nu har jag fått lite koll på markanden....

 

angående grafikkorteten så verkar skillnaden vara rätt liten, inte så det motiverar den höjda strömförbrukningen/värmeutvecklingen/ljudnivån/prisnivån/stabiliteten etc:

http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/index.html?model1=608&model2=581&chart=231

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nytt datorköp på g så behöver lite tips på vad som behövs. Kommer att multitaska en hel del, poker + PT + PAHud + musik + msn + internet, sen kommer jag även att spela lite dataspel, typ command and qounquer 3, sen ska jag också ha 3 st skärmar, 1 st 30" och 2 st 20", vill ha datorn så snabb och smidig som möjligt. Tips tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Lirar till 80% HU på ett bord och multispelar turneringar och cashgame övriga tiden, därför är det inte livsviktigt för mej med en superskärm. Är i övrigt väldigt okunnig om datorer och varken spelar spel eller laddar hem särskillt mycket. :oops:

 

Har kommit fram till en stationär burk runt 4-7k är rimligt, samt en 1600/1200 22'-skärm. För detta får jag tex: (som det just nu lutar åt att jag köper)

 

Fujitsu Siemens SCALEO Ji 1632 - Pentium D 915 2.8 GHz

Processor 1 x Intel Pentium D 915 / 2.8 GHz ( med dubbelkärna )

Cacheminne 4 MB L2-cache

Cache/processor 4 MB ( 2 x 2 MB )

RAM 1 GB DDR II SDRAM - 533 MHz

Kontrollerkort Serial ATA ; IDE

Hårddisk 1 x 250 GB - standard

OS Microsoft Windows Vista Home Basic

 

--

 

Tankar / förslag? ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lirar till 80% HU på ett bord och multispelar turneringar och cashgame övriga tiden, därför är det inte livsviktigt för mej med en superskärm. Är i övrigt väldigt okunnig om datorer och varken spelar spel eller laddar hem särskillt mycket. :oops:

Har kommit fram till en stationär burk runt 4-7k är rimligt, samt en 1600/1200 22'-skärm. För detta får jag tex: (som det just nu lutar åt att jag köper)

Fujitsu Siemens SCALEO Ji 1632 - Pentium D 915 2.8 GHz

Processor 1 x Intel Pentium D 915 / 2.8 GHz ( med dubbelkärna )

Cacheminne 4 MB L2-cache

Cache/processor 4 MB ( 2 x 2 MB )

RAM 1 GB DDR II SDRAM - 533 MHz

Kontrollerkort Serial ATA ; IDE

Hårddisk 1 x 250 GB - standard

OS Microsoft Windows Vista Home Basic

Tankar / förslag? ;-)

 

ska du inte spela andra datorspel eller göra andra saker än det du säger så räcker typ vilken ny dator som helst! kolla med din pokersida bara att de stödjer vista, det är det jag ser som möjligen skulle kunna "krocka". annars är det bara att tuta o köra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, som mawam säger, använder man inte spel/hd material/tunga redigerings program etc. så duger vilken ny dator som helst. Är poker huvudsaken är väl just 1600x1200 på skärmen viktigast.

 

Ska du ha allt, inklusive skärm så kommer du knappast billigare undan än 7k.

Brukar själv handla delar, och kör poker på en lite liknande dator som här:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332713 lägger man till skärm så är man uppe i ca 7k.

 

har dock själv dubbla grafikkkort(stöder 4 dvi-skärmar totalt), bättre power, extra diskar osv...men ovanstånde grund duger bra till spel på en skärm

 

edit: såg nu att paketet jag länkade till ovan hade bara 512MB Ram, de får man kanske plussa på, särskilt om man ska ha Vista, alternativt välja annat paket.

tex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321530

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag ska köpa mig en ny dator. Vad tror ni om denna från datorbutiken.se?

Kommer mest att spela poker och titta film på den. Kanske spela något dataspel ibland. Jag har försökt att göra den tyst.

Är det något som borde ändras på eller så?

 

Antec Case Perfomance One P180B BLACK/SVART without PSU/utan nätagg.

Corsair HX Series Modular Power Supply 520W

Asus M2N-SLI Deluxe nForce 570 SLI MCP 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket AM2 ATX

AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ 3.0GHz 2x1MB Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2

Noctua NH-U12F 120mm Quadra-heatpipe 5000 cm2 WITH NOCTUAFAN 8 dB(A) Socket 775 / AMD-socket

OCZ High Performance 2x1024MB Kit (tot. 2GB) Gold XTC DDR2 PC2-6400 800MHz 5-5-5-12

Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2

Samsung SH-S203B Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 20X DVD+R 8X DVD+RW 20X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK bulk S-ATA

Gainward BLISS GeForce 8600GT Silent FX 256MB DDR3 TV-out HDTV HDMI DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm jaha? trodde detta var köptips för laptop... skulle vilja ha en laptop som har 1680x1050 till 1920x1200 i upplösning med matt skärm, och det ska inte vara en mac! Någon som kan tipsa om något som stämmer med de kraven?

 

Här finns tråden för laptoppar

http://pokerforum.nu/forum/off-topic/2105-koeptips-foer-laptop.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar lite om grafikkort. Säg att jag aldrig ska spela spel på den. Ska väl kanske köra dubbla 24"-or eller en 30" (troligtvis bara en 24"), spela poker, kolla lite serier osv. Vad vinner jag egentligen då på att ha ett bra/dyrt grafikkort? det här borde väl räcka, eller missar jag nåt.

 

Eller är jag bara dumsnål när jag ändå i övrigt tänker köpa nåt i stil med det här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar lite om grafikkort. Säg att jag aldrig ska spela spel på den. Ska väl kanske köra dubbla 24"-or eller en 30" (troligtvis bara en 24"), spela poker, kolla lite serier osv. Vad vinner jag egentligen då på att ha ett bra/dyrt grafikkort? det här borde väl räcka, eller missar jag nåt.

 

Eller är jag bara dumsnål när jag ändå i övrigt tänker köpa nåt i stil med det här?

 

 

ähh, ska du inte spela, video o bildhantera o sånt dyger den bra

 

jag kör dessa båda i poker datorn

Asus GeForce 7600GS 512MB DDR2 Silent, PCI-Express, Tv-Out/DVI-I/HDTV, Retail

 

Sapphire Radeon 9250, 128MB DDR, 64bit

 

som synes gamla kort, men inga prestanda problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar lite om grafikkort. Säg att jag aldrig ska spela spel på den. Ska väl kanske köra dubbla 24"-or eller en 30" (troligtvis bara en 24"), spela poker, kolla lite serier osv. Vad vinner jag egentligen då på att ha ett bra/dyrt grafikkort? det här borde väl räcka, eller missar jag nåt.

 

Eller är jag bara dumsnål när jag ändå i övrigt tänker köpa nåt i stil med det här?

 

ska du ha ett grafikkort som ska klara driva en 30 tummare med 2560x1600 i upplösning måste du ha ett grafikkort som stödjer DUAL DVI, detta är inte samma sak som dubbla DVI, mao kolla upp det innnan!

så länge man inte ska spela spel på datorn så behöver man inte dräpargrafikkort. jämför med bilar. visst finns det formel 1 som går ubersnabbt och bra men de flesta klarar sig med en standardbil...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska du ha ett grafikkort som ska klara driva en 30 tummare med 2560x1600 i upplösning måste du ha ett grafikkort som stödjer DUAL DVI, detta är inte samma sak som dubbla DVI, mao kolla upp det innnan!

 

Oj, det visste jag inte. Var nära att beställa ett paket med det kortet. Men funkar det omvänt då, att jag ha dubbla skärmar med ett med dual dvi? Jag är jäkligt kass på sånt här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det visste jag inte. Var nära att beställa ett paket med det kortet. Men funkar det omvänt då, att jag ha dubbla skärmar med ett med dual dvi? Jag är jäkligt kass på sånt här

 

http://pokerforum.nu/forum/poker-off-topic/37727-skaermupploesningar-och-olika-pokerklienter-en-guide.html

 

återkom med mer specifika frågor. dual-dvi är en port och har grafikkortet en sådan har det "säkert" någon extra port för ytterligare en skärm. bara kolla specs på resp grafikkort du funderar på. denna info bör även stå under den skärm du nu tittar på, alltså att du måste ha ett grafikkort som stödjer skärmen ifråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast den som han länkar till där "det här" stöder ju iaf 2560x1600.

Dual DVI är väl samma som DVI-I(innehåller både analog/digital signal, att jämföra med DVI-A(nalog) o DVI-D(igital))?

 

nja, DVI-I och dubbellänkad DVI är INTE samma sak. kolla in ex:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327331&view=detailed

som enl specs har:

Gränssnitt 2 x DVI-I (dubbel länk) - 29 pin kombinerad DVI

 

så enl vad jag läst så skiljer det sig en del beroende på vad man vill ha och vad man skall använda för resp skärm eller grafikkort.

kolla som sagt upp vad skärmen kräver och sen hör med ÅF om lämpligt grafikkort. de e en liten djungel detta men kollar man upp rätt väg innan bör man kunna hitta rätt :)

 

EDIT: tror tom jag lyckas blanda ihop lite saker, saxar lite från dell

The Dell™ UltraSharp™ 3007WFP-HC monitor requires a dual-link DVI-D graphic card to support the WQXGA (2560x1600) resolution and is optimized to work with select Dell™ XPS Desktops and Precision WorkStations or systems that support a WQXGA resolution.

 

tja vet inte om någon vart nå klokare....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen 30" så har aldrig studerat såna monster grejjer närmare :D...men hittade detta iaf:

 

Single-, eller Dual-link I DVI-interfacet finns två datakanaler - singel-, resp. dual-link. Varje datakanal stödjer en maximal bandbredd av 165 miljoner pixel per sekund.

beror säkert på skärmen vad den kräver isf? menar, om ett grafikkort stöder 2560x1600 så lär det ju inte finnas andra skärmar än 30" som klarar det idagens läge :D

 

där lite info om dvi...

http://www.kjell.com/kjellfakta/DVI/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen 30" så har aldrig studerat såna monster grejjer närmare :D...men hittade detta iaf:

 

beror säkert på skärmen vad den kräver isf? menar, om ett grafikkort stöder 2560x1600 så lär det ju inte finnas andra skärmar än 30" som klarar det idagens läge :D

 

där lite info om dvi...

http://www.kjell.com/kjellfakta/DVI/

 

Följer man det som står i den där länken (kjellfakta) så ska ju DVI-I med 29-pinnars kontakt alltid vara Dual Link och då borde det billigare kortet klara biffen fint. Eller? Känner mig en aning förvirrad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tänkte köpa en 30" skärm (HP LP3065) och upptäckte till min förvåning att jag inte hade PCI-E och att datorn var från 2005. Tiden går fort!

 

Krav:

Så tyst dator som möjligt.

 

Grafikkort som klarar Dual-Dvi, tittat på billigaste 8800-korten.

Kommer ej spela massa 3D-spel men multitablar 15 bord ibland med PT/Hud och kör tunga utvecklingsverktyg och virtuella servrar med vmware bla.

 

Processor: Tyst är viktigast men ska ju vara snabbare än min gamla 3000+ AMD64 1.8Ghz

 

Minne: 2Gig eller 4Gig

Hårddiskar: Har en del stora IDE som hade varit trevlgit att kunna använda men även en sata så kanske bara ska köra sata i fortsättningen.

 

Chassi: Tyst! Har ett Arctic Cooling T2 Miditower Silent men tycker inte det är supertyst och ganska osmidigt konstruerat.

 

Är vattenkylning något man vill ge sig på för att få det tyst? Finns det färdiga datorsystem.

 

Är dataingenjör så inga problem att plocka ihop grejerna men har inget emot latheten med färdiga paket. Priset är väl inte största problemet men gillar bra värde för pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...