Gå till innehåll

Magic och Poker


Recommended Posts

När man väl spelar är det ju ganska obvious vad man ska göra i de flesta lägen?

 

Och när man spelar poker och vet hur leken är uppbyggd så är det ju obvious vad man ska göra i de flesta lägen :roll:

 

Du är väl inte seriös med det där väl? I magic är ju leken färdig och du spelar ut korten per automatik och ser om du vinner. Du får jämföra lekbyggandet i magic med bettingen i poker. Dvs bettingen bygger upp till själva spelet (showdown). För att sedan se om du vann eller förlorade i showdown.

 

Har du nån aning om hur magic spelas? Varför skulle man spela ut kort "per automatik"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt dåligt insatt i ämnet magic.

 

Men säkerligen finns det en baksida även där med folk som lägger ut hejdlösa summor på kort.

Det finns ju inte heller någon åldergräns och som man själv minns från hockeybilder och liknande så kunde man lägga ut hela månadspengen på skiten.

 

Som i allt annat så finns det alltid folk som inte kan hantera köpberoendet och gör av med massor av pengar säkerligen mer än vad de har råd med.

 

Grejen är den att de dyra kort man kan köpa (1000 kr+) mycket sällan tappar i värde, utan hela tiden stiger eftersom det tillkommer nya spelare och de korten inte nytrycks. När jag slutade spela gjorde jag en ungefärlig vinst på 10k när jag bl a sålde mina "power 9". Visst, det kan kännas lite skumt när man ser ett kid på 12 bast spela med en full typ 1-lek som säkerligen kostat runt femton tusen men det är inte alls särskillt ovanligt på konvent. Och behöver man sälja, då finns det köpare nästan direkt.

 

Jag har lirat magic några år på medelnivå, kommit 5:a i typ 1-sm och lirat standard-sm flera år i rad utan jätteimponerande resultat.

 

Ang. Skill i spelet så finns det faktiskt med de flesta lekar en hel del val att göra varje runda, och man ser regelbundet folk göra spelfel eller misstag som kostar dem matchen. Dock finns där ett visst turmoment, precis som i poker (jag anser turmomentet vara aningen större i magic). Jag minns på rak arm flera matcher jag spelat som avgjorts på topdecking (kan jämföras att rivra som stor underdog, typ).

 

Det verkliga skillmomentet i magic ligger enligt mig i spelformen limited, där alla spelare har en begränsad kortpool och ska utifrån denna bygga en lek, och därefter spela den. Man måste finna en balans i leken, kompromissa eftersom man sällan kan spela alla fem färger, och kunna värdera vilket kort som ger mer värde till ens lek än det andra. Som sagts tycker jag att man har en del med sig från magictiden när man går över till poker.

 

Mina tankar som ett kid i magic och en fisk i poker ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplingen är tydligare än så. Det är ju en låg andel avdankade tennisspelare som blir pokerproffs t ex. Men andelen bland f d magic-"proffs" är slående hög.

 

Dock gäller kopplingen lika tydligt för alla som spelat någon form av strategi spel på internet (Warcraft, Starcraft, kanske även CS osv.)

Jag tycker det är ganska tydligt att det som krävs för att bli en vinnare på lägre nivåer är att man har insiktien att det krävs tid att lära sig spelet.

 

Jag tror det krävs en annan typ av vinnarskalle i tennis, en vinnarskalle som är väldigt lämplig för att krossa motståndare och vara hyperfokuserad men kanske inte alltid är lika bra på att hantera swings utan att bli tiltad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte någon direkt likhet mellan magic och poker faktiskt. Det känns ungefär som att jämföra warcraft med poker. Tror nog att det är mer skills i magic om man utgår från att båda spelarna har lika bra lekar men om ser det ur ett långsiktigt perspektiv kommer poker väldigt nära i skicklighetsnivå.

 

Jag ser poker mer som något som handlar om pengar och magic som något man spelar för skojs skull som inte handlar om pengar. däremot kan man ju såklart satsa pengar på det men det kan man ju i t ex counter-strike också om man vill.

 

på den tiden jag spelade magic tyckte jag att de flesta valen man gjorde var ganska uppenbara men däremot i poker tycker jag att det brukar finnas rätt många olika sätt att spela på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hahah så jävla lätt är det inte att spela det och det går inte på någon automatik, visst det finns lekar som verkligen är helt obv hur dom ska spelas men de bra spelarna väljer inte såna lekar eftersom dom villja ha en chans och outplaya sin motståndare....och en runda i magic består av så många moment och klanta man till sig i ett så kan det kosta hela matchen..man kan inte klonka in nån två outare på rivern här..

 

När man väl spelar är det ju ganska obvious vad man ska göra i de flesta lägen?

 

Och när man spelar poker och vet hur leken är uppbyggd så är det ju obvious vad man ska göra i de flesta lägen :roll:

 

Du är väl inte seriös med det där väl? I magic är ju leken färdig och du spelar ut korten per automatik och ser om du vinner. Du får jämföra lekbyggandet i magic med bettingen i poker. Dvs bettingen bygger upp till själva spelet (showdown). För att sedan se om du vann eller förlorade i showdown.

 

Ja, om du hade läst HELA tråden på 2! sidor så skulle du vetat det. Självklart finns det en del val, så är man dum i huvudet kan man klanta bort en seger men för ett proffs vs mig tror jag inte jag lyckas sabba speciellt många matcher genom felval om vi har jämnbördiga lekar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men för ett proffs vs mig tror jag inte jag lyckas sabba speciellt många matcher genom felval om vi har jämnbördiga lekar.

 

Det tror jag. Finns många små nyanser att beakta i varje spelval och proffsen hanterar alla bättre än dig. Spelar ni många gånger så skulle proffset vinna ett betydande antal fler gånger. Tror faktsikt att han skulle krossa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på den tiden jag spelade magic tyckte jag att de flesta valen man gjorde var ganska uppenbara men däremot i poker tycker jag att det brukar finnas rätt många olika sätt att spela på.

 

Isåfall var det för att du var för dålig för att se dina misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart finns det en del val, så är man dum i huvudet kan man klanta bort en seger men för ett proffs vs mig tror jag inte jag lyckas sabba speciellt många matcher genom felval om vi har jämnbördiga lekar.

 

Du har helt enkelt fel. Du underskattar grovt hur mycket skicklighet det finns i magic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om du hade läst HELA tråden på 2! sidor så skulle du vetat det. Självklart finns det en del val, så är man dum i huvudet kan man klanta bort en seger men för ett proffs vs mig tror jag inte jag lyckas sabba speciellt många matcher genom felval om vi har jämnbördiga lekar.

 

No offense, men det här är ett vanligt uttalande från folk som helt enkelt inte ser skillnaderna som olika spelval gör. Tro mig, det handlar inte bara om att "klanta bort" eller ej, utan om att göra strategiskt korrekta val.

 

Men självklart går det som du säger inte att jämföra med bettingen i poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många avdankade tennisspelare är det som gör ett seriöst försök att bli pokerproffs? Jag kan mycket väl ha fel men ditt resonemang känns ungefär som påståendet att amerikaner har mycket större potential att bli pokerproffs än svenskar som man har fått genom att titta på hur många som cashar i WSOP. Du får gärna bevisa att jag har fel genom att räkna upp ett antal avdankade tennisproffs som misslyckats.

 

Just det faktumet att få fd tennisspelare känner sig manade att prova på poker är väl ett tecken på att kopplinen däremellan är svag? Det är ju naturligt att man ger sig in på sådant man känner att man har bra potential att lyckas med. Och där ser jag att det ofta är samma personer som lyckas med Magic som poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många avdankade tennisspelare är det som gör ett seriöst försök att bli pokerproffs? Jag kan mycket väl ha fel men ditt resonemang känns ungefär som påståendet att amerikaner har mycket större potential att bli pokerproffs än svenskar som man har fått genom att titta på hur många som cashar i WSOP. Du får gärna bevisa att jag har fel genom att räkna upp ett antal avdankade tennisproffs som misslyckats.

 

Just det faktumet att få fd tennisspelare känner sig manade att prova på poker är väl ett tecken på att kopplinen däremellan är svag? Det är ju naturligt att man ger sig in på sådant man känner att man har bra potential att lyckas med. Och där ser jag att det ofta är samma personer som lyckas med Magic som poker.

 

Så du menar att om jag råkar muta alla fd tennisproffs att spela poker så blir plötsligt kopplingen stark? Tyvär men dit resonemang suger ju K*K.

 

Du tror t.ex inte att tennisproffsen hellre degar resten av livet för att de redan är ekonomiskt oberoende? Tror du inte att det är en faktor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FreeAgentFrog jag kan ge dig 3 gånger pengarna om du slår mig.

 

Jag är villig att satsa på det. Hur mycket pengar ska vi spela om?

 

Eftersom du är så bra så vill du ju minimera variansen, mitt förslag är att du väljer två uppsättningar kort sk "lekar". Vi spelar 5 partier var med varje kortuppsättning, dvs 10 totalt. För varje match jag vinner får jag 3p, för varje du vinner får du 1p. Upp till dig att avgöra vad varje poäng ska vara värd---

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att om jag råkar muta alla fd tennisproffs att spela poker så blir plötsligt kopplingen stark? Tyvär men dit resonemang suger ju K*K.

 

Skärp dig, du gör bort dig.

 

Vilken statistisk observation som helst blir naturligtvis felaktig om man går in och aktivt påverkar populationen, det borde vara rätt uppenbart.

 

Du tror t.ex inte att tennisproffsen hellre degar resten av livet för att de redan är ekonomiskt oberoende? Tror du inte att det är en faktor?

 

Så de flesta heltidstennisspelare blir ekonomiskt oberoende? Det var något väldigt nytt får jag säga.

 

För övrigt gäller det naturligtvis inte bara tennisspelare, utan vare aktivitet som har dålig koppling till poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag anser att mycket av skickligheten i båda spelen handlar om att minimera den turfaktor som finns i spelet. I både magic och poker anvnder man odds och tells för att ta beslut där man tar så lite hänsyn till tur som möjligt och ser till att man vinner så ofta som möjligt på det beslut man tar. I det avseendet tycker jag spelen är närmast identiska. Att det inte skulle finnas mängder med beslut och att de båda spelarna inte har påverkan på varandra är i magic är rätt löjligt, man gör gott om val och avläsningar på motståndaren i varje runda och det handlar helt enektl mycket om att tänka flera rundor framåt i vad det troligaste scenariot är. Man tänker inte så mycket på om jag drar X som jag har 3 av i leken så händer det utan snarare om jag drar ett kort av TYPEN Y som jag kanske har 18 av 48 och han inte drar A men får dra B under de närmaste 4 rundorna vad händer då. Det är helt enkelt enomr skillnad mellan magic på hoppynivå och seriös nivå och man ser det tydligt på hur jämna resultaten är hos toppspelare. Jag själv har inte spelat seriöst på ett par år, men när jag gjorde det kunde jag med större säkerhet slå en dålig spelare i magic varje gång än jag kan det med en dålig spelare i poker idag. Skillnaden ligger nog mycket i att det finns betydlig fler val och betydligt fler felaktiga än i poker. I poker är det lättare för en sämre selare att bara hålla koll på om han ska dynga in pengarna eller ej. Visst kommer en sån spelare alldrig vinna pengar i längden, men han kan mycket väl slå dig i en session vilket han antagligen knappt skulle kunna i magic. Med det sakt säger jag inte att det är större skicklighet i magic det tror jag inte alls, däremot är nog tröskeln något högre och därmed är det mindre varians om en dålig spelare möter en bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...