Gå till innehåll

Recommended Posts

• Svars 148
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Nä, det finns folk som kommer och säger att de som grindat 2-3 år på Primas högre stakes skulle slå världens bästa pokerspelare

Doyle Brunson plussade väl knappt 2005 enligt egen utsago och är väl knappast längre lika bra som han en gång var, vilket flera high stakesspelare påpekat.

Jo, men du får ju betänka att t.ex. Lodden har spelat lika mycket NL Hold Em under de senaste 2-3 åren som Doyle Brunson gjort de senaste 10-15 åren kanske... Brunson spelar väl främst mixed games, spelet går långsammare eftersom det är live och han spelar inte lika många sessioner som Lodden.

Det är möjligt att Brunson har en edge, men den lär väl i sådana fall vara tämligen marginell.

Postad

Ta t.ex Lodden eller Sonnert HU NL Hold Em... jag har svårt att se hur D Brunson ska kunna matcha dem. Vad talar för att han skulle det?

vart står det online?

Underförstått om du läser tidigare inlägg...

"Nej, men jämför med de som spelar 25-50 och uppåt på t.ex. Prima så tror jag att de flesta där slår Doyle om vi snackar online NL Hold Em.

Grindarna där har ju spelat så sjukt mycket mer NL Hold Em än Doyle de sista åren och dessutom är Doyle 74 år gammal...

NL Hold Em live däremot med djupa stackar så är det mycket möjligt att Doyle har ett visst övertag.. men det är ju rätt svårt att sia om."

Postad

Dessutom säger väl Daniel Negreanu i sin blogg att han tror att Sagström hade haft större chans än t.ex. Greenstein, Lederer, T Brunson m.fl. HU FL mot Andy Beal just tack vare att han har mycket mer (färsk) erfarenhet på området.

Postad

tror ni doyle skulle säga nej till utmaningen?

5-1000$ hu NLT med 200K buy-in typ?

sagström ska väl slå sig in på 2-4K-borden på bellagio läste jag first poker.

är han vass på annat än limit holdem?

Postad

Ta t.ex Lodden eller Sonnert HU NL Hold Em... jag har svårt att se hur D Brunson ska kunna matcha dem. Vad talar för att han skulle det?

vart står det online?

Underförstått om du läser tidigare inlägg.

Eftersom du hävdar att tävlingspoker inte är riktig poker (jag kan förvisso hålla med dig om att det kan vara sant, men det är en annan diskussion) så kan man på samma sätt hävda att onlinepoker inte är riktig poker.

Exempelvis är 100xbb-upptagspraxisen online en mycket hämmande faktor. Den andra är avsaknaden av fysiska tells.

Så varför skulle vi sätta Doyle och möta spelare som inte spelar "riktig poker", men Lodden/Sonnert får möta Doyle live i stället

(Mina pengar är då på Doyle mot Lodden alla dagar i veckan, medan jag tror det är mycket jämt mellan Doyle och Sonnert).

Postad

vart står det online?

Underförstått om du läser tidigare inlägg.

Eftersom du hävdar att tävlingspoker inte är riktig poker (jag kan förvisso hålla med dig om att det kan vara sant, men det är en annan diskussion) så kan man på samma sätt hävda att onlinepoker inte är riktig poker.

Exempelvis är 100xbb-upptagspraxisen online en mycket hämmande faktor. Den andra är avsaknaden av fysiska tells.

Så varför skulle vi sätta Doyle och möta spelare som inte spelar "riktig poker", men Lodden/Sonnert får möta Doyle live i stället

(Mina pengar är då på Doyle mot Lodden alla dagar i veckan, medan jag tror det är mycket jämt mellan Doyle och Sonnert).

varför på sonnert? lodden har väl iofs sagt att han är bättre online än live.

håller med dig btw.

skulle vara intressant med ett live-möte med 3-400bb.

Postad

Den här typen av inlägg är ju högst beklagliga. Någon som inte besitter en hög auktoritet får inte uttrycka sig, utan den rätten är bara förbehållen en mycket liten skara.

Och av samma anledning ska inte Ulf Lundell få skriva böcker... för de är ju så mycket sämre än Marcel Prousts.

Du svamlar ohyggliga mängder smörja - och det vore högst olyckligt ifall någon fick för sig att sätta tilltro till dina ogrundade påståenden. Det är allt.

Postad
Den här typen av inlägg är ju högst beklagliga. Någon som inte besitter en hög auktoritet får inte uttrycka sig, utan den rätten är bara förbehållen en mycket liten skara.

Tror inte det är din auktoritet utan dina kunskaper han attackerar. Viss skillnad...

Postad

Tror inte det är din auktoritet utan dina kunskaper han attackerar. Viss skillnad...

Det har jag inga som helst problem med... det är ju trots allt det som skapar en konstruktiv debatt.

Att folk dissikerar den andres argument, pekar på orimligheter, felaktigheter och så vidare... men "eurythmech" skriver ju i princip bara att andra som hyser större auktoritet har skrivit på området, samt att jag är en trolltomte. Det är ju helt meningslöst.

Postad

Och av samma anledning ska inte Ulf Lundell få skriva böcker... för de är ju så mycket sämre än Marcel Prousts.

Du svamlar ohyggliga mängder smörja - och det vore högst olyckligt ifall någon fick för sig att sätta tilltro till dina ogrundade påståenden. Det är allt.

Så länge du inte bemöter "smörjan" med egna argument är ju din närvaro i tråden tämligen umbärlig.

Postad

Förklara vilket av nedanstående påsteånden som känns ologiskt:

1) Folk som spelar NLT på hög nivå, och med god tillförlitlighet kan räknas bland de bästa NLT-hjärnorna i världen, bör vara bland de mest lämpade att uttala sig i ämnet.

2) Om det tänker som en tomte och låter som en tomte - så är det en tomte.

Postad
Förklara vilket av nedanstående påsteånden som känns ologiskt:

1) Folk som spelar NLT på hög nivå' date=' och med god tillförlitlighet kan räknas bland de bästa NLT-hjärnorna i världen, bör vara bland de mest lämpade att uttala sig i ämnet.

2) Om det tänker som en tomte och låter som en tomte - så är det en tomte.[/quote']

I en tidigare tråd Matusows finansiella ställning diskuterades bl.a. det här med auktoritetsdyrkan och allas vår vän och kamrat Doktor Hjort skrev följande vilket jag tyckte var bra.

Jo, det ar klart du har ratt i det dar med auktoritetsdyrkan, klart det inte ar bra. Har funderat lite pa hur det vore med en forumdel dar man strippar anvandarID sa att det bara blir synligt for moderatorerna. Pa det sattet sa tappar man storre delen av rena auktoritetsargument.

Världen är ju trots allt inte platt bara för att "nebbis" säger det.

Postad

Eftersom varken du eller jag har någon som helst aning om vem här i världen som är bäst på NLT, eller ens har någon som helst uppfattning hur vi skulle tänkas kunna rangordna olika spelare inbördes, och avgöra hur stor den enes edge skulle vara mot den andre, så kan vi inte göra annat än att förlita sig på någon som kan tänkas ha ett hum om vad den talar om...

Postad
Eftersom varken du eller jag har någon som helst aning om vem här i världen som är bäst på NLT, eller ens har någon som helst uppfattning hur vi skulle tänkas kunna rangordna olika spelare inbördes, och avgöra hur stor den enes edge skulle vara mot den andre, så kan vi inte göra annat än att förlita sig på någon som kan tänkas ha ett hum om vad den talar om...

Om man ska följa ditt råd är det inte mycket här i världen man är berättigad till att han en åsikt om för inom varje enskilt område finns det ju alltid ett flertal som besitter djupare kunskaper och skarpare hjärnor.

Ingen mer diskussion kring politik, kring lagar, kring rovdjursjakt, kring litteratur, kring miljön och sist men inte minst poker... för gud förbjude, man skulle ju kunna ha fel och då dör man.

Postad

Om man ska följa ditt råd är det inte mycket här i världen man är berättigad till att han en åsikt om för inom varje enskilt område finns det ju alltid ett flertal som besitter djupare kunskaper och skarpare hjärnor.

Ingen mer diskussion kring politik, kring lagar, kring rovdjursjakt, kring litteratur, kring miljön och sist men inte minst poker... för gud förbjude, man skulle ju kunna ha fel och då dör man.

Du blandar ihop begreppen "djupare kunskap" med "någon som helst kunskap".

Det finns få saker så många människor överskattar sin egen förmåga att bedöma så mycket som i fallet med diverse pokerspelare man aldrig spelat mots kunskap.

Postad

Variance_Beta: Du skriver att det inte borde spela roll vem du är... Det gör det. Jag står för precis allt jag skriver här. Du skriver anonymt och kan skriva precis vilken smörja du vill utan att någonsin behöva stå till svars för det. När du skrivit tillräckligt mycket är det bara att skaffa ett nytt användarnamn... Jag tar som sagt gärna diskussionen live. Du kan ju kontakta mig framöver då du cruisar runt och vinner rätt ut i WSOP och WPTer och WPT-finalen eftersom det är så löjligt bra value att till och med genomsnitts low limit grindern här på PF har plus EV enligt dig... Alternativt kan du berätta vem du är här, och vilka meriter du har inom detta spel du har en så klar omfattning om...

En kort kommentar dock... Du hävdar att turneringsklonkar kan vara tur. Du har helt rätt. Några turneringsresultat kan man definitvt ha på tur (kanske var KLs ENDA turneringsresultat tur?). Jag har spelat ca 20.000 turneringar, varav ca 1.000 MTTs. Om du har några som helst matematiska insikter så inser du att det blir ganska svårt att vinna på tur under ett sådant spann av turneringar.

Slutligen anser jag det är en helt felaktig bild som många svenskar tycks ha att det är lättare att bemästra turneringspoker än cashgame... Ingetdera är svårt att bli BRA på, men att nå världsklass som exempelvis Phil Hellmuth eller Michael Mizrachi i turneringar, alternativt Phil Ivey eller Patrik Antonius i cashgame är ofantligt svårt båda delar. Det är egentligen en klassisk nationalekonomisk situation. OM det hade varit lätt att bli en mästare på turneringar så hade det funnits 1000-tals spelare med ungefär samma meriter. Så är det inte, utan det går ganska enkelt att kategorisera upp ex. Topp 10 resp Topp 100 i världen med en relativt hög precision. Det är två helt olika spel, och det krävs helt olika "tänkande", men inget är lättare än det andra...

Postad
Variance_Beta: Jag står för precis allt jag skriver här. .

Därmed blir detta mitt enda svar i denna tråd...

Kunde inte låta bli :twisted: