Gå till innehåll

Räkna bort outs, kan man göra det?


WeeM

Recommended Posts

Jag har funderat på en sak, läste nånstans om nått proffs som alltid brukade räkna bort outs när han drog till en hand.

 

tex han har KJ flopp Q 10 4 när nå bettar ut han ska räkna på hur många outs han har brukar han alltid ta bort 1-2 två kort för att det är så stor chans att nån har foldat ett A eller 9.

 

Till en början tyckte jag detta lät rätt smart att göra så eftersom man får en lite säkrare marginal.

 

Men sen började jag fundera, kan man göra så?

 

om vi antar de är 10st vid bordet 8st har foldat och han antar att 2 outs är borta så har han bara har 6 kvar (3 ess 3 nior) då räknar han alltså 6/47 istället för 8/47.

 

Om man nu gör det antagandet att 2 outs är borta då måste man väl anta att de andra korten inte är något av ens outs, alltså:

8 fold *2=16 då borde han väl räkna 6/31 (47-16) för att det ska bli riktigt?

 

Förstör inte det här hela oddsräkning med osedda kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant så verkar det vara ett rätt korkat sätt, i så fall måste man ju göra som du säger, och 6/31 är ju ungefär detsamma som 8/47 så då är det ju helt onödigt.

 

Lika smart vore att säga "jag räknar bort de 20 understa korten i leken och räknar med att det finns (20/47)·4 ess respektive nior där. Då tappar jag 1,7·2 outs och har kvar 8-3,4 = 4,6 outs på 27 osedda kort"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, proffset är inget proffs, om han räknar så.

 

Däremot kan man gott räkna bort det out som ger en själv näst bästa handen, som exempel:

 

Du har A :heart: 8 :heart:

Floppen är K :heart: 2 :heart: 6 :spade:

Om man nu räknar att man har åtta outs för färg, i stället för nio (dvs man räknar inte med 6 :heart: som kan ge någon kåk samtidigt som man får färg) så kan det kompensera för lite för optimistiska värderingar. I Texas kanske det inte spelar någon större roll, men definitivt i Omaha!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det kan man inte göra. Gissar att det är McEvoy eller Cloutier, de grabbarna har alltid verkat haft ett lite svagt grepp om matematik. Kan ju också nämnas att det är mycket högre sannolikhet att någon foldat en tvåa en ett ess.

 

Däremot kan och ska man räkna bort outs baserat på vad motståndaren troligen sitter med. Om det är ett gäng som tagit den där floppen och potten är höjd är det ju inte direkt otroligt att åtminstone en av dem sitter på ett av dina ess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mcevoy och Cloutier kan nog stämma bra, de två har väl kokat ihop nån bok eller två också.

 

Ja alltså med ett par tre spelare till flop och vi tar just den handen jag pratade om så så är nog några av mina outs döda. Att man kan räkna så går ju. Men bra att vi redde ut detta, nu har jag det bekräftat och kan sova gott om natten :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...