Gå till innehåll

Hur spelar folk i dyra turneringar i Sverige?


Elvis

Recommended Posts

Hej!

Jag är lite nyfiken på hur deltagare i dyra liveturneringar i Sverige spelar. Med dyra turneringar menar jag SM på Klubben, Scandinavian Open på Cosmopol, osv.

 

I de (billigare) turneringar jag spelar, både live och online, finns det alltid en icke föraktlig andel "tomtar". Såna som...

 

:spade: tycker att A4s är ett bra hand att syna höjningar med pre-flop.

:spade: tycker att A7s är en kanonhand om floppen kommer 762 rainbow.

:spade: tycker att AT är en kanonhand om floppen kommer A62

:spade: tycker att KQo är en hand att syna hela vägen med om floppen kommer Kxx

:spade: tycker att AK är lika bra som AA, oavsett vad som kom på floppen

 

Ja, ni vet. :)

 

De som hostar upp 10.000 kr i startavgift i en turnering "borde" ligga en nivå högre. Min fråga till er som vet: gör de det?

 

Och om inte, hur är en typisk "dålig" spelare på den nivån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla som någon gång varit med i en större livetävling, eller för den delen sett TV-program från större turneringar vet ju att du inte vinner genom att vänta på AA. A7 med floppen 762 rainbow skulle nog många uppfatta som en alldeles utmärkt hand. Det är väl att reducera pokern i sig om det bara handlade om att spela AA i sen position....

Speciellt live så kommer det ju in fler variabler.

Förresten är jag lite trött på fisk- och tomtesnacket. Jag brukar spel S'N'G på Ladbrokes. Ärligt talat ser jag ingen gigantisk skillnad på hur folk spelar på $10 jämfört med $50 eller till och med $100

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mot att spela mot bra motstånd och lite sämre i turneringar tycker jag brukar vara hur bland annat just de händer du nämnde hanteras postflop.

 

Ofta brukar jobbiga spelare vara lite halvslemmiga preflop men spelar dugliga händer väldigt bra postflop.

 

Jag har varken spelat SM på Klubben eller Scandinavian Open på Cosmopol så jag kan inte svara på hur spelarna är där men jag antar att det finns en hel del dåliga spelare i storturneringar precis som det finns en hel del dåliga spelare i höga cashgames.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag väl erkänna att jag inte har väldigt mycket erfarenhet av att spela med bättre spelare, men sen tror jag många överdriver tomtefaktorn på lägre nivåer, för att de torskat själva. Fast man kan inte slinka under stol med att spelare på lägre nivåer (självklart inkluderat mig själv, även om jag inte e totalt grön) har svårt att släppa sina 88-AA och sina AK osv.

 

Och om inte, hur är en typisk "dålig" spelare på den nivån?

 

Den stora skillnaden tycker jag är att du kan inte få en dålig spelare att lägga en hand, låt oss säg att du sitter på AK och han gillar att syna med Ax, då har ju stor fördel när du väl träffar ässet. Dock blir det jobbigt när de träffar tvåparet på rivern ;) Det händer, men det är inte mycket att göra.

 

Det du kan göra är väl generellt att leta efter folk som synar mycket preflop och som du märker ofta går till showdown utan att ha den bästa handen, och mot dem lirar du Enkel poker, inga avancerade moves. Outplay the guy som Brunson säger ;)

 

Jag är som sagt ingen duktig spelare, men har lirat mot spelare som är bättre än mig själv, och jag kan säga att om du inte är rädd men inte heller utger dig för att vara toppspelare så kommer de vara rädda för dig. De vill ju inte förlora mot en spelare som lirar sin första turnering ;) Om du synar ett preflop-bet mot en spelare och han lägger ett medelstort bet på flop, testa att raisa med hans dubbla bet. Du får självklart se till situation, men detta kan få honom att lägga. Sen gäller det också att utföra det utan att skaka och på ett bra sätt.

 

Ta nu inte detta som att du alltid ska överbetta killen, det handlar mycket om lägen. Men om du lyckas få honom att folda har du ett stort psykologisk övertag. Hoppas jag inte babblat på för mycket utan att du kan ta lite hjälp av det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat ser jag ingen gigantisk skillnad på hur folk spelar på $10 jämfört med $50 eller till och med $100

 

Visst. Jag har spelat $5 SNG på Pokerstars som varit tuffare än $100 SNG på andra ställen. Däremot tycker jag att spelet blir annorlunda när man spelar lite dyrare MTT ($200 i inköp och uppåt), jämfört med billiga MTT. Men det var inte det min fråga gällde.

 

Jag har spelat en del liveturneringar i Sverige (på Cosmopol och på olika klubbar), dock aldrig med inköp på mer än 1000 kr. Vad jag är nyfiken på är hur spelet är i riktigt dyra liveturneringar i Sverige. Det kanske inte är någon skillnad alls mot "vanliga" turneringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har inte heller jättemycket erfarenhet av stora livetuneringar, men har fått uppfattningen att det är ändå ganska mycket högre % av spelarna i tex swedish open gentemot en vanlig "måndagstunering" som kan lira. I de billigare tuneringarna finns det relativt många "calling stations" alltså loose/passive spelstil, det är finns ju givetvis i alla tuneringar men du kommer nog inte se alls lika många i de större tuneringarna, där är fisken istället ofta mycket mera aggis håller på att bluffa all-in o jobba sig för att dom sett de på tv lr nåt... detta är ju bra i cashgame och fortfarande givetvis bättre än folk som spelar bra, men ändå ganska farligt i en tunering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som hostar upp 10.000 kr i startavgift i en turnering "borde" ligga en nivå högre. Min fråga till er som vet: gör de det?

 

Och om inte, hur är en typisk "dålig" spelare på den nivån?

Faktum är att det inte är någon större skillnad mellan en 1000kr och en 10000kr-turnering.

 

Det man märker är följande:

 

- det är ett par bra spelare som inte spelar småturneringar, dvs motståndet blir lite tuffare (men inte mycket tuffare).

 

- den längre periodlängden gör att man kan vara lite mer selektiv med starthänderna, dvs mörkarna äter inte upp en lika fort som i småturneringar.

 

- det brukar vara fler deltagare i större turneringar. Om man är van vid små 20-mannaturneringar så känns det konstigt att inte hamna vid finalbordet vid första bordsammanslagningen.

 

Mao: brukar man vinna 1000kr-turneringar så är det bara att spela sitt vanliga spel så har man stor chans att hamna in the money i de större turneringarna.

 

Det finns betydligt flera tomtar än ni tror i de större turneringarna.

Den största skillnaden är nog att de brukar åka ut lite snabbare i större turneringar än i de mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...