Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Kvällskvist på Svenska Spel, 20 kr i inköp. Jag låg ungefär på 10:e plats i chips med 18 spelare kvar. Har spelat tight, stulit några blindar men inte försvarat min egen in absurdum. Siktar på att komma top 5 så har spelat lite aggresivare på slutet för att komma till finalbordet med mycket chips för att ha råd att spela fortsatt tight. Plats 10 tror jag betalade 40 kr mer än jag redan hade vunnit, därför var målet top 5.

Ni får ursäkta SS handhistorik, den är inte kul att läsa.

Papper75 sitter på plats 1 med 32724.00

Cujo 1 sitter på plats 2 med 23140.00

Stiffe68 sitter på plats 3 med 19690.00

raekmacka sitter på plats 4 med 15660.00

Forjak sitter på plats 7 med 20020.00

frasse23 sitter på plats 8 med 3332.00

soda76 sitter på plats 10 med 17082.00

frasse23 satsar s mörken 3000.00

Forjak satsar l mörken 1500.00

Forjak: Ac, Kh

frasse23: --, --

soda76: --, --

Papper75: --, --

Cujo 1: --, --

Stiffe68: --, --

raekmacka: --, --

Pre-flop:

soda76: Lägger mig

Papper75: Lägger mig

Cujo 1: Höj 6000.00

Cujo 1 har ganska nyligen förlorat en gigantisk pott men lyckades dubbla upp i något som jag uppfattade som tilt och sen stjäla ett par blinds. Antar att han försöker stjäla med Ax, Kx, kanske sämre.

Stiffe68: Lägger mig

raekmacka: Lägger mig

Forjak: Höj 12000.00

Tycker att det är på sin plats att försvara sin mörk med AK, visserligen är jag medveten om att BB kommer slänga in sina sista sekiner, dock kommer det mesta av min reraise hamna i sidenpotten mot Cujo 1.

frasse23: All in

Väntat.

Cujo 1: All in

Forjak: ??

Postad

Läs Harriongton on Holdem bok 2 och lär dig kortstackspel. Skall du lyckas i SnG så måste du lära dig kortstackspel.

Kortstackspel - när man som du har ca 7.5BB innbär att man har 2 alternativ när det är ens egens tur.

- FOLD

- ALL-IN

Höja och syna är aldrig aktuellt i kortstackspel - man är alltid pottcommitted så fort man spelar en hand.

Att betta på något annat sätt är helt fel när man är kortstackade som du är. I det läget som du är i så är det en så trivial syn att det är löjligt - en fold finna bara inte i denna världen.

Postad

Jag håller med de andra, ställ in preflop! Eftersom du VET att du kommer få syn så blir det ett jobbigt läge om du missar floppen då du inte har mycket kvar i stacken. Bättre att ställa pre och ta blindsen eller en ev. coinflip.

Postad

Jag säger det en gång till eftersom repetition är kunskapens moder:

Med det här förhållandet mellan blindarna och din stack får du bara inte stoppa in annat än hela stacken - speciellt inte med en reraise; det är ju extra svårt att stjäla när någon redan har visat att han vill spela potten. Din minireraise har nära nog noll procents fold equity här.

Dessutom sitter du i lilla blinden vilket ytterligare är en anledning att gå all-in p g a din positionsnackdel efter floppen. Du missar ofta floppen med big slick och att tala först i det läget är ganska svårt.

Relaterat: just big slick är den hand som man allra helst vill vara all-in med eftersom det är en draghand, men en draghand som har stor chans att vinna om du får se alla kort. Ace on the river, du vet.

Möjligen att du kan göra det här spelet om du sitter med raketerna och vill få med dig någon. Men med big slick är spelet bara überfiskigt.

Postad
Läs Harriongton on Holdem bok 2 och lär dig kortstackspel. Skall du lyckas i SnG så måste du lära dig kortstackspel.

Kortstackspel - när man som du har ca 7.5BB innbär att man har 2 alternativ när det är ens egens tur.

- FOLD

- ALL-IN

Höja och syna är aldrig aktuellt i kortstackspel - man är alltid pottcommitted så fort man spelar en hand.

Att betta på något annat sätt är helt fel när man är kortstackade som du är. I det läget som du är i så är det en så trivial syn att det är löjligt - en fold finna bara inte i denna världen.

En parentes kanske, men ändock...

Fattar inte motståndaren vad "potcommitted" betyder kan man ju slowspela händer som AA och KK etc, speciellt på de här nivåerna mot dåligt motstånd. Harringtons resonemang om att det bara är fold eller all-in som gäller förutsätter ju att motståndarna är kompetenta och inser att du är potcommittad om du "bara" synar eller meshöjer...