Gå till innehåll

Vad betyder ROI?


tommie88

Recommended Posts

  • 1 month later...
Return on investment

 

vinst delat på insats gånger 100= ROI i %

 

0% ROI betyder att man gått plus minus noll.

 

100% betyder att man gått plus lika mycket som man satsat

 

Borde inte ett ROI på 0% betyda att man inte fått tillbaka nånting på sin investering, dvs gulat?

 

"Vinsten" i formeln borde väl vara hela intäkten och inte intäkt-förlust?

 

Ett exempel:

Du spelar en $11 Sit&Go och vinner den ($50). ROI borde då bli 50/11=455%.

 

Det vedertagna här på forumet verkar vara att det skulle bli 39/11=355%.

 

Men om man har ett ROI på 100% borde man ju ha fått tillbaka lika mycket man investerat, dvs gått +-0.

 

Hänger ni med? Är jag ute och cyklar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyckelordet är "return".

 

Return, få tillbaka. Man vill ju gärna få tillbaka det man investerat. Minst.

 

Oj...nyckelorden kanske till och med är "return on".

 

Men om man får tillbaka 100% sin investering får man väl tillbaka sin investering, inte dubbelt så mycket?

 

Jag kan som sagt vara ute och cykla här, men jag har sett det här användandet på sportbettingsidor också, så helt tokigt kan det inte vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är bekvämt är ju att ha en definition som ger negativ ROI då man förlorar pengar. Därför räknar man på detta sätt.

 

(Har för mig att det var någon som hävdade att man i ekonomi i något sammanhang räknade som KungXerxes föreslår, dvs att ROI ALLTID är positivt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är bekvämt är ju att ha en definition som ger negativ ROI då man förlorar pengar. Därför räknar man på detta sätt.

 

(Har för mig att det var någon som hävdade att man i ekonomi i något sammanhang räknade som KungXerxes föreslår, dvs att ROI ALLTID är positivt)

 

Knappast!

Termen kommer från ekonomin och vi ekonomer tackar eurythmech för att han försöker lära massorna. Däremot är det i ekonomsika beräkningar vanligt att man räknar på positivt ROI (de flesta som gör en investering vill ha VINST)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

ROI är ungefär samma sak som "avkastning på kapital" eller räntabilitet och andra fina ord man får lära sig om man läser ekonomi... :P

 

det är helt klart VINST/INVESTERING som gäller...mao kan man ha negativ ROI...

 

finns säkert ett tvåsiffrigt antal trådar om det här, och det blir samma diskussion i allihop :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...