Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjo

Satt och lirade livepoker iförrgår med 6st polare.. Vi lirar relativt ofta så vi vet varandras spelstilar, vilka som är aggro/tight/loose.

Vi spelar 1-2 DC med stackdjup på corka 200-300BB.

I en pott där vi spelar Kentucky.. Kentucky är i princip som knektöppning med tillägget att efter att någon öppnat och de spelar som vill vara med synat så kommer det upp 1 kort på brädan som alla får ta hjälp av.. Sedan är det byte och och man ska bygga bästa 5-kortshanden av 6 kort.. Dcok 1 synligt, kom ihåg det! Vi spelar med 2 i ante.

Iallafall så får jag 4449J , en relativt bra hand. UTG startar med att potta till 14, UTG+1 synar, fold fram till mig som sitter cut off jag synar också.. knappen pottar då om, kommer ej ihåg hur mkt de blev men en rejäl raise att syna med våra stackar. Typ 1/3... Jag vet att knappen är tight/aggro.. brukar alltid ha bäst kort vid en showdown..

UTG släpper, liksom UTG +1, det är då min tur.. vad ska jag göra här? det kostar ungefär 60-70 att syna men saken är den att jag vet att jag ligger under. Är det då +EV att syna då? bara för att dra till kåk eller fyrtal? Sätter jag den tillräckligt ofra för att det ska vara lönsamt?

Jag är själv väldigt dålig på att räkna sånt där, därför vänder jag mig till er! :shock:

Postad

Chansen att du får kåk eller fytal borde bli typ så här.

Kåk/fyrtal på comunity kortet: 7/47 = 15%

Givet att du inte får det har du byter två följande chans att få kåk eller fyrtal

4/46 + 42/46 * 7/45 = 23%

Dvs totalt borde det bli 15% + 0.85 * 23% dvs ca 34% chans att få kåk eller bättre om jag inte tänkt helt galet.

Sedan hurivida du har odds att dra till detta beror ju på vad som finns i potten, hur villig du tror fi är att betala av och hur säker du är på att kåken står. Fi kan ju mycket väl ha eller i varje fall dra till en högre kåk.

/Bjorn