Gå till innehåll

Punkrock_kid - Vägen mot Highstakes - Back to NL300


-PK-

Recommended Posts

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Inga kommentarer Master M.

 

Förövrigt så är det inte två inköp jag har backat. Jag har i princip backat 2 inköp / 200 händerssession senaste tiden och det är ingen vidare BB/100 kan jag berätta.

 

Förstår inte riktigt hur du menar? Kanske är jag som är trög men hur mkt har du backat på senaste tiden ?

 

Anledningen till att jag undrar är för att jag själv håller på att ta mig ur den överlägset största svackan jag haft hittils. Back 24 inköp a $600 på en och en halv vecka. Vet inte om det är jättemycket men dubblade iaf min största downswing innan det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumma igenom de senaste sidorna, intressant samtalsämne. Jag tror precis som många andra att det är farligt att sätta siffror, funkar inte för mig iaf. Känns bara stressande. Jag tycker bästa sättet är att ta korta pauser typ 2-4 dar, analysera spelet, läs lite poker litteratur eller nåt sen komma igen med nya krafter och "tänka" poker lite mer aktivt. Tycker det är lätt hänt att man börjar spela på enbart rutin och kanske börjar ens spel sakta tappa i kvalitet.

 

Är inne i en downswing själv nu -9 inköp på NL400 på två veckor. Har väldigt bra rulle för nivån och det har gått bra tidigare men nu känns det sjukt tung. Haft max 3-4 inköp minus tidigare sen jag "började om" för ett år sen. Tror jag börjat "trots-syna" mer pga dåligt humör... Svårt att hitta felen ibland, men känns som man har mer otur även om det inte är hela förklaringen.

 

Spela på NL50 för 1 år sen och har en viktig efarenhet därifrån. Då loosa jag hela bankrullen jag byggt up på den nivån, 900$, blir en downswing på 18 inköp. Något jag ALDRIG hade trott kunde hända. Analyserade det i efterhand och kom fram till att jag på nåt sätt tappat respekten för de andra spelarna plus omedvetet spelat alldeles för många marginella händer.

 

Slutsatsen är att om man inte stannar upp och analyserar sitt spel kan amn loosa fler inköp en man trodde var möjligt.

 

Vet inte själv varför jag loosat 9 inköp nu men ska försöka vända det genom att tighta till något och vara bättre koncentrerad på borden. Glädjen till spelet får komma tillbaka när jag hämtat in förlusterna, ledsen men jag kan inte tänka annolunda, har svårt att vara glad när jag backar även om det skulle hjälpa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kommer inte må bra efter din första downswing tror jag. men den är nog nyttig för dig..

och.. sätt inte resultatmål.

 

gl.

Det tror inte jag heller att jag kommer göra. Det är därför jag gör allt för att undvika dem. Angående att sätta resultatmål så har det funkat bra hittils för mig så jag finner ingen anledning att sluta. Jag vet argumenten för att inte sätta sådana mål så jag behöver inte höra dem igen :)

 

Tack för lyckönskningen!

 

Förstår inte riktigt hur du menar? Kanske är jag som är trög men hur mkt har du backat på senaste tiden ?

 

Anledningen till att jag undrar är för att jag själv håller på att ta mig ur den överlägset största svackan jag haft hittils. Back 24 inköp a $600 på en och en halv vecka. Vet inte om det är jättemycket men dubblade iaf min största downswing innan det.

Det hann ju aldrig bli jättemånga inköp eftersom jag tog mitt förnuft till fånga och tog en paus istället för att bara låta de negativa resultaten fortsätta. Din senaste tid låter inte som någon höjdare och det är just sådant som jag vill undvika, att förlora inköp efter inköp när man känner att man inte spelar på topp. Hoppas verkligen det vänder och att du hittar ditt A-game igen. Lycka till!

 

:club::diamond::heart::spade:

 

Idag var det alltså dags att återuppta cashgamegrinden. Spelade en kortare session med spel på två NL500 bord och ett NL300 bord. Det började bra innan jag började tappa lite och hamnade på minus. Jag lyckades dock ta mig tillbaka på plussidan efter att ha synat ner folks bluffar i princip hela tiden :) Sessionen tror jag slutade ungefär 400$ + och kanske var det en välbehövlig paus jag tog, vem vet. Tackar för råden ni gett mig och jag ska försöka att inte vara så resultatfixerad. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Back 24 inköp a $600 på en och en halv vecka. Vet inte om det är jättemycket men dubblade iaf min största downswing innan det

 

Som sagt loosat 18 inköp, tog 3 veckor av dåligt spel. Men det är riktigt illa och beror enbart på dåligt spel. Under 10 inköp tror jag kan bero på otur kombinerat med viss tilt. Loosar man fler än 10 tror jag man får acceptera att man börjat spela sämre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet aim4vegas. Håller med dig om att några dagars paus när det går dåligt kan vara mycket nyttigt för att reflektera över vad som gått fel och täppa igen luckorna i spelet. Min situation är väldigt lik den du beskrev och förhoppningsvis har pausen jag tagit varit positiv och jag kan möjligen hitta plusset igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se upp för Thailand bara, kanske var ovan men det var där jag inledde min downswing för mkt sangsom och värme kanske... :? eller va fan är nog bara att vänja sig. Vill ner igen. :P Men har ett halvtids jobb, ska försöka komma loss i slutet på feb iaf en månad eller nåt.

 

Om du vänder trenden får du skriva någar rader om vad som funka för dig. Grattis till 400 iaf, man får finna glädja i de små sakerna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dödarn skrev så här i poker magazine en gång i tiden..

 

"Några dagar av tunga och kostsamma bad beats resulterar i att jag spelar som en kyckling. Jag mesar när jag har bra händer och bluffar för ofta, eftersom jag tenderar att känna mig bunden till potterna. Jag gör för klena satsningar och grova överbets. Detta medför att mina bra händer inte får betalt medan mina bluffar frekvent synas ner. Bad beatsen satte igång ekorrhjulet och kostade en del pengar. Men att skylla på dem vore vekt. Jag har spelat dåligt. Jag har spelat som en förutsägbar nolla. Psykologin har varit min fiende. Jag har inte tillräckligt med rutin från tunga perioder för att veta hur jag ska ta mig igenom dem. förhoppninsvis kommer det fler så jag slutligen lär mig".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra citat Fudge! Känner igen mig i det där :)

 

:club::diamond::heart::spade:

 

Importerade händerna till PT nu och fick se att jag tydligen plussade 477$ :D Då ska endå tilläggas att jag backade på NL300 spelet :) Tänkte posta en hand från NL300-bordet. Inga reads på motspelarna. Det är väl egentligen någon form av experiment då jag VÄLDIGT ofta bettar den här floppen. Valde att ta en annorlunda linje. Riverkortet är äckligt men ska jag endå syna då jag underreppat min hand?

 

$1.50/$3.00 No Limit Texas Hold'em (6 handed)

 

Seat 1: RYMDRAKET123 ($295.50) [small blind]

Seat 2: SnusKungen ($40.60) [big blind]

Seat 3: Punkrock_kid ($332.00)

Seat 4: NKUBI ($182.18)

Seat 5: Kevinfb15 ($411.27)

Seat 6: pkrluntan ($339.17) [dealer]

 

Hole cards: A :spade: K :club:

 

Pre-flop:

Punkrock_kid raises to $12.00, NKUBI folds, Kevinfb15 folds, pkrluntan calls $12.00, RYMDRAKET123 calls $12.00, SnusKungen folds

 

Flop: Q :heart: 2 :diamond: K :spade: (3 players)

RYMDRAKET123 checks, Punkrock_kid checks, pkrluntan bets $20.00, RYMDRAKET123 calls $20.00, Punkrock_kid calls $20.00

 

Turn: 7 :heart: (3 players)

RYMDRAKET123 checks, Punkrock_kid checks, pkrluntan checks

 

River: 10 :diamond: (3 players)

RYMDRAKET123 bets $73.53, Punkrock_kid calls $73.53, pkrluntan folds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Dödarn kunde vara så insiktsfull.

 

Precis så där är det. Man vågar inte värdebeta tillräckligt, bluffar för genomskinligt och synar för mycket.

 

Det gäller att ha självförtroende när man spelar poker. Går det dåligt måste man bryta mönstret. Byta site, gå ner i nivå eller nåt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lamentera sig över två förlorade inköp och samtidigt påstå att man befinner sig i en "downswing" är jävligt patetiskt och blåögt.

 

Om du hade haft någon som helst förståelse över hur enormt mycket tur du haft i din "pokerkarriär", så skulle du le tacksamt för vad du hittils åstadkommit istället för att uttrycka dig på ett sådant bissart sätt.

 

Det är få förunnat att konstant spela med riggen i ryggen. Du bör uppskatta din framgång istället för att vara girig och hänga upp dig på sådana här bagateller. Jag vill inte ens spekulera i hur du kommer reagera när du - som så många andra också påpekar - backar 15-30 inköp.

 

Upp med hakan.

 

På nåt sätt låter det som att du försöker få honom att inse att det är tur som har skjutit upp hans rulle i taket konstant. Är det inte bara att inse att han har något som dom flesta andra inte har. Han startade utan ett öre på fickan och nu 1-2 år senare ser det ganska bra ut om man säger så, utan en downswing är helt otroligt (Obs att jag inte säger att han inte kommer att få det). Vet inte vad som riktigt hur du tänker när du skriver t.ex.: "Det är få förunnat att konstant spela med riggen i ryggen." Han har enligt mig förmågan att känna när han är tiltad och klarar då att lägga av. DET är nog den stora skillnaden på honom och andra bra spelare. Tror eller rättare sagt vet att han har spelat tillräckligt många händer för att kunna säga att han har haft riggen i ryggen. :D

Jag är iaf. imponerad och hoppas att det fortsätter uppåt vilket jag är ganska säker på att det kommer göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lamentera sig över två förlorade inköp och samtidigt påstå att man befinner sig i en "downswing" är jävligt patetiskt och blåögt.

 

Om du hade haft någon som helst förståelse över hur enormt mycket tur du haft i din "pokerkarriär", så skulle du le tacksamt för vad du hittils åstadkommit istället för att uttrycka dig på ett sådant bissart sätt.

 

Det är få förunnat att konstant spela med riggen i ryggen. Du bör uppskatta din framgång istället för att vara girig och hänga upp dig på sådana här bagateller. Jag vill inte ens spekulera i hur du kommer reagera när du - som så många andra också påpekar - backar 15-30 inköp.

 

Upp med hakan.

 

På nåt sätt låter det som att du försöker få honom att inse att det är tur som har skjutit upp hans rulle i taket konstant. Är det inte bara att inse att han har något som dom flesta andra inte har. Han startade utan ett öre på fickan och nu 1-2 år senare ser det ganska bra ut om man säger så, utan en downswing är helt otroligt (Obs att jag inte säger att han inte kommer att få det). Vet inte vad som riktigt hur du tänker när du skriver t.ex.: "Det är få förunnat att konstant spela med riggen i ryggen." Han har enligt mig förmågan att känna när han är tiltad och klarar då att lägga av. DET är nog den stora skillnaden på honom och andra bra spelare. Tror eller rättare sagt vet att han har spelat tillräckligt många händer för att kunna säga att han har haft riggen i ryggen. :D

Jag är iaf. imponerad och hoppas att det fortsätter uppåt vilket jag är ganska säker på att det kommer göra.

 

Word..

 

Tror mer de e jantelagen som gör sej påmind ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man spelat över 100K händer så bör variansen ha jämnat ut sig rätt bra allafall. Inte sagt att han inte kommer få någon störra downswing än vad han haft men håller med dawwe att punk som person gör så att swingsen inte blir så stora eftersom han pausar när han lirar dåligt eller när han har oflyt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loosar man fler än 10 tror jag man får acceptera att man börjat spela sämre...

Njä, det kan du nog inte säga generellt. Nu beror dina swings en hel del på din edge (och eftersom ens edge rimligen minskar i takt med att nivån ökar innebär det att man får större swings på högre nivåer) men man kan ha en ganska stor edge, spela sitt A-game (samt inte undvika marginellt EV-positiva beslut pga varians) och ändå torska > 10 inköp tämligen ofta. Det går att köra simulationer på detta och är alltså inte särskilt svårt att visa.

 

Att man sedan spelar sämre pga att man backat några inköp är ju dock ofta sant, men jag fick en känsla av att du menade att endast "oturs"-faktorn inte kan få dig att backa > 10 inköp. Hoppas jag inte missförstod dig.

 

Lycka till nu punkrock, men brutala swings är något man får leva med på högre nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste veckorna har jag haft helt sjuka swings. Backade bla 9 inköp på 3 timmar på 5/10 en dag. :shock: 7 timmar senare var jag plus. :D På högre nivåer är det omöjligt att undkomma dippar o downswings. Nu verkar du ju ha en sådan spelstil också som medför större swings. Bara att köra på!

 

Har själv aldrig upplevt en 30 inköps downswing. Pga att jag antingen går ner i nivå eller byter spel (PLO,SNG,MTT). Att kunna lämna borden snabbt när det går dåligt är väldigt viktigt.

 

GL med liret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loosar man fler än 10 tror jag man får acceptera att man börjat spela sämre...

Njä, det kan du nog inte säga generellt. Nu beror dina swings en hel del på din edge (och eftersom ens edge rimligen minskar i takt med att nivån ökar innebär det att man får större swings på högre nivåer) men man kan ha en ganska stor edge, spela sitt A-game (samt inte undvika marginellt EV-positiva beslut pga varians) och ändå torska > 10 inköp tämligen ofta. Det går att köra simulationer på detta och är alltså inte särskilt svårt att visa.

 

Att man sedan spelar sämre pga att man backat några inköp är ju dock ofta sant, men jag fick en känsla av att du menade att endast "oturs"-faktorn inte kan få dig att backa > 10 inköp. Hoppas jag inte missförstod dig.

 

Lycka till nu punkrock, men brutala swings är något man får leva med på högre nivåer.

 

Jag tror inte man kan backa >10 inköp på ren otur om, man har rätt edge. Teoretiskt kan man så klart backa hur mycket som helst i ren otur men inte i praktiken. Du har börjat spela sämre. Vad jag tror iaf.

 

Kan hålla med om att variansen kan blir större på högre nivåer men hajar inte riktigt resonemanget kring edge. Att ha rätt edge styr du över själv, inget som säger att dne måste minska i takt med att du kliver upp i nivå. Det kräver emr av dig för varje nivå men har du rätt erfarenhet när du kliver upp i nivå skaffar du dig förhoppnignsvis rätt edge på nya nivån. Om inte kliv ner igen. Jag anser mig själv ha lika stor edge på NL400 nivån som jag hade för 4 månader sen på NL200.

 

Dödaren citat, sjukt bra :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"bad beat-period" - Jag är osäker på att det överhuvutaget finns nått om heter det.

 

Skulle det vara en period där det är omöjligt att vinna hur man än spelar?

Vad jag vet så är risken att man förlorar en pott varken större eller mindre beroende på resultatet i potten innan.

 

Självklart finns det mycket varians i poker, men att det bara skulle bero på otur att man förlorar flera veckor i rad tycker jag verkar osannolikt.

Den största orsaken till att man kan förlora flera inköp på en dag tror jag inte beror på oturen, utan tilten som kan komma efter den.

 

Punkrock_kid skriver att han tar en paus och utvärderar så fort han blir utdragen eller känner att han inte kan spela sitt A-spel.

Detta är ju ett jättebra sätt att undvika dåligt spel på, och har man diciplin till att sluta när man känner att det går dåligt så tror jag att man kan undvika dessa "bad beat-perioder".

 

Själv har jag heller aldrig haft nån sån här period, däremot så spelade jag slaskigt som fan några veckor i somras efter att ha blivigt dumpad av flickvännen. Jag vad ledsen och brydde mig inte det minsta om jag förlorade några tusen dollar. Borde självklart inte ha spelat då, men det slutade inte så illa att det blev minus i månadsresultatet, vilket jag aldrig har haft.

Men att jag förlorade berodde på dåligt spel, nått annat kan jag inte skylla på.

 

Givetvis påverkas variansen utav hur aggresivt man spelar och hur många marginella beslut man väljer att ta.

Men att man skulle ha en rigg som är med eller emot en, det tror jag inte på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loosar man fler än 10 tror jag man får acceptera att man börjat spela sämre...

Njä, det kan du nog inte säga generellt. Nu beror dina swings en hel del på din edge (och eftersom ens edge rimligen minskar i takt med att nivån ökar innebär det att man får större swings på högre nivåer) men man kan ha en ganska stor edge, spela sitt A-game (samt inte undvika marginellt EV-positiva beslut pga varians) och ändå torska > 10 inköp tämligen ofta. Det går att köra simulationer på detta och är alltså inte särskilt svårt att visa.

 

Att man sedan spelar sämre pga att man backat några inköp är ju dock ofta sant, men jag fick en känsla av att du menade att endast "oturs"-faktorn inte kan få dig att backa > 10 inköp. Hoppas jag inte missförstod dig.

 

Lycka till nu punkrock, men brutala swings är något man får leva med på högre nivåer.

 

Jag tror inte man kan backa >10 inköp på ren otur om, man har rätt edge. Teoretiskt kan man så klart backa hur mycket som helst i ren otur men inte i praktiken. Du har börjat spela sämre. Vad jag tror iaf.

 

Hur kan man spela poker på den nivån du gör och tro det du gör? Mr Enigma... Jag har torskat 10 all ins i rad på cg HU där jag varit favorit varje push och förlorat samtliga. Bör knappast vara något unikt. Och vi snackar inte coinflip favorit.

 

EDIT: iofs lämnar ju "med rätt edge" ganska mycket åt fantasin, du kanske pratar om att du har AA och har AK på A27 regnbåge bräda?

Men då fattar jag inte varför du ens postade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte man kan backa >10 inköp på ren otur om, man har rätt edge. Teoretiskt kan man så klart backa hur mycket som helst i ren otur men inte i praktiken. Du har börjat spela sämre. Vad jag tror iaf.

Finns ingen anledning att tro div saker om fakta.

 

Och vad yrar du om "rätt" edge?

 

Att ha rätt edge styr du över själv, inget som säger att dne måste minska i takt med att du kliver upp i nivå.

Än en gång. "Rätt" edge? Jag påstod dessutom inte att edgen måste minska i takt med att man kliver upp. Dock är det rimligen så, ty motståndet hårdnar ju större slantar man spelar om, i grova drag.

 

Jag anser mig själv ha lika stor edge på NL400 nivån som jag hade för 4 månader sen på NL200.

Inte omöjligt. Men tror du dig ha samma edge på NL2 som NL400? Poängen är dessutom att du vid _en given tidpunkt_ har lägre edge ju högre du spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt jag säger är att jag tror inte man backar mer än ca: 10 inköp på REN otur. Då menar jag inte 10 coinflips eller liknande, utan du går minus 10 inköp under en session för att du har outr i alla nyckel potter osv. Men visst folk vinner på lotto så kanske kan man ha samma otur "reversed". Under det år jag lirat seriöst har iaf inte jag varit i närheten av >10 back det på ren otur.

 

Listig: Du tappar i edge när du går upp i nivå men efarenheten du rimligtvis skaffar dig ger dig med tiden samma edge som du hade på den ägre nivån.

 

Stackbrat: ring game ej HU. Menar inte några speciella situationer där du har edge. Med edge menar jag att du överlag är en bättre spelar på din nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte blivit något mer cashgame under dagen, kände väl att jag ville bibehålla plusset första dagen efter uppehållet :) Kan inte riktigt hålla mig ifrån spelet så jag tänkte lira en 11$ Double Shootout till Starsmiljonen på Söndag. Har aldrig spelat en Double Shootout förut så jag får se hur det går :) Skulle hursomhelst bara kul att kvala in och spela turneringen på söndag.

 

:club::diamond::heart::spade:

 

Blev inte mycket diskussion om handen. Det var Sansrom som skrev ett par rader och jag håller faktiskt med dig. Han borde i princip aldrig betta en sämre hand på river. Jag satt och hoppades på KJ eller något. Han hade AT :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...