Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Den franska motståndsrörerlsen under andra världskriget annsågs också vara terrorister av Tyskarna, medan av de allierade var de frihetskämpar.

Hamas lovade att släppa vapnen om Israel lämnade västbanken. Israel lämnade västbanken, men Hamas fortsätter att döda oskyldiga kvinnor och barn.

Hisbollah lovade att släppa vapnen om Israel lämnade Gaza. Israel lämnade Gaza, men Hisbollah fortsätter att döda oskyldiga kvinnor och barn.

Likheter med WWII? Ja, det finns likheter. Svenskarna är lika rödbruna nu, som de var under WWII. Spasmerna i högerarmen sitter väl kvar.

Javisst, vad jag vill komma till att det här är krig, och inte fred. Båda sidorna för ett krig, och på båda sidor dör "oskyldiga kvinnor och barn" som retoriken säger.

Det dör dock en faktor tio fler palistinka oskyldiga kvinnor och barn än israeliska dito.

Som jag sa i början av tråden, den stora orsaken till kriget är att det är jävligt varmt i området och det finns ont om vatten.

• Svars 698
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Anledningen till min ståndpunkt i Israelfrågan är att jag tycker synd om judarna.

Ok, det skulle inte vara några personangrepp. Men det här är helt enkelt fakta: Du är dum i huvudet.

Du kan för fan inte snacka om en folkgrupp som om de vore en person. Och det är bara en av de största idiotierna du hävt ur dig, resten av grejerna orkar jag inte ens svara på för de är så inihelvete ologiska.

Jag skulle nog använt andra ord, men jag håller med Hjort om att ditt sätt att tänka på är fel från början. Man måste titta på individen och inte på gruppen.

Postad
men hur ska man kunna skydda sig mot självmordsbombare?

Hur ska man skydda sig mot flyganfall, stridsvagnar mm?

Jag var ju där i mars och det var en otroligt rigorös säkerhet........ Kan man leva normalt i ett sådant samhälle?

Kan man leva ett normalt liv i Palestina?

Anledningen till min ståndpunkt i Israelfrågan är att jag tycker synd om judarna.

Vilka i mellanöstern har lägst levnadsstandard? Vilka är mest utsatta för terrordåd? Vilka får inte någon chans att utveckla en demokrati? Vilka får sina skördar nerbrända så att man ska svälta långsamt.

De har blivit förföljda, tvingade att konvertera från sin religion, dödade, tvingade att bo i ghetton. Så jag tycker de förtjänar ett hemland där de kan känna sig trygga.

Var i världen pågår detta?

Postad

Den franska motståndsrörerlsen under andra världskriget annsågs också vara terrorister av Tyskarna, medan av de allierade var de frihetskämpar.

.

Menar du då att den franska motståndrörelsen tog sin in i Tyskland och försökte ha ihjäl så många civila som möjligt?

Jag tycker inte heller att jämförelsen mellan Tyskland och Israel är relevant. Shimor Perez eller någon av de andra ledarna går knappast att jämföra med Hitler. Det är alltid arabländerna som varit aggresatorn och vägrat erkänna Israel. Idag så har tex Egypten och Jordanien ett ganska gott samarbete med Israel så det har ju förändrats.

Sen kan man ju diskutera världsamfundets genomförande av skapandet av staten Israel.

Postad

Så har det väl alltid varit genom alla tider. Motståndarna är alltid, monster och mördare medans den egna sidan är frihetskämpar och hjältar.

Dessutom är det ju alltid den sida som vinner som sedan skriver historien.

/ Perli

Postad

Vilka i mellanöstern har lägst levnadsstandard? Vilka är mest utsatta för terrordåd? Vilka får inte någon chans att utveckla en demokrati? Vilka får sina skördar nerbrända så att man ska svälta långsamt.

Får de inte utveckla demokrati? Vill de ens ha det?

Å har de så låg levnadstandard. Vad kan det bero på? Jo de är obildade och korrumperande. De lever på oss Svenskar som ger dem mest bistånd av alla. De skyller säkert allt detta på Israel. Om inte Israel fanns skulle de säkert fortfarande resa på Kameler. Det finns bara ett muslimsk land mig veterligen som lyckats bli någorlunda framgångsrika utan olja och det är Malaysia.

Börjar känna att jag verkar proisraeliskt men debatten är så vinklad. Det verkar nästan på de flesta här att konflikten är 100 % israles fel. Jag tror det handlar om att svenskar har en tendens att heja på underdogsen. Media och sossarna är ju även propalestinsk. Det ger en mycket skev bild.

Postad
Jag finner psykologens beskrivning av araber och muslimer som gränsfall till rasism.

Jag kommer ihåg en tjej på universitetet som blev chockad över när jag sa att jag inte tycker om muslimska länder. Hon var ganska korkad som många är och till slut kom det fram att det var hon som nästan var rasistisk och väldigt fördomsfull.

Jag har trots allt varit i 8 muslimska länder så någon fördom handlar det knappast om. Min mor har även bott och arbetat i flera muslimska länder. Hon längtar inte direkt tillbaka.

Hur många muslimska länder har du varit i?

Bemöt argumenten i stället. Menar du att de är bildade och ickekorrupta eller vad? Är de framgånsrika? Bra infrastruktur? Bra jämlikhet mellan könen?

Jag har varit i flera av de fattigaste länderna på jorden och det finns platser där folk lever i någorlunda harmoni åndå trots det. De är lyckliga ändå.

Postad
Det finns bara ett muslimsk land mig veterligen som lyckats bli någorlunda framgångsrika utan olja och det är Malaysia.

Main industries

Peninsular Malaysia - rubber and palm oil processing and manufacturing, light manufacturing industry, electronics, tin mining and smelting, logging and processing timber

In the 17th century, large deposits of tin were found in several Malay states. Later, as the British started to take over as administrators of Malaya, rubber and palm oil trees were introduced for commercial purposes. Over time, Malaya became the world’s largest producer of tin, rubber, and palm oil. These three commodities along with other raw materials firmly set Malaysia’s economic tempo well into the mid-20th century.

källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Malaysia

Postad

Det är väl klart att befolkningen vill ha en demokrati. Vilka vill inte vara med och bestämma. Går du och frågar folk på gatan så tror jag nog att alla du möter vill ha demokrati.

Börjar känna att jag verkar proisraeliskt men debatten är så vinklad. Det verkar nästan på de flesta här att konflikten är 100 % israles fel.

Nej, det är inte 100% Israels fel. Dock så dödar de 1 000% fler civila än vad palestinska terrorister gör. Detta är något som inte speglas i media.

Postad
Media och sossarna är ju även propalestinsk. Det ger en mycket skev bild.

LOL, såg just på SVT24's 16-sändning. Huvudnyheten var att 8 personer dött i Haifa. Detta när Beirut blivit sönderbombat.

Edit; samma sak på SVT-text

Postad
Det verkar nästan på de flesta här att konflikten är 100 % israles fel.

På nationsnivå så är konflikten 100% Israels fel. Britterna tog kontroll över området i samband med första världskriget, sen drog de lite gränser på känn och sålde ett rejält område som inte tillhörde dem till zionisterna. Zionisterna köpte/invaderade/stal alltså landområden de inte på något sätt hade rätt att göra så med.

Det här är så klart fullständigt standard när det gäller nationsskapande, alltså att fördriva/förlava/slå ihjäl människorna som bor på ens tilltänka landområd. Grejen är bara att de flesta moderna nationer har haft den goda smaken att lägga sina folkmord långt tillbaka i historien.

Nu är ju större delen av personerna som faktiskt genomförde skapandet av Israel döda, varvid det blir knepigt att ålägga skuld. Samtidigt som större delen av de som blivit bestulna också är döda, och egendomen som stulits köpts och sålts av tredje part. Moraliskt är det minst sagt en snårig situation.

Moraliskt är det ju i vart fall självklart att palenstinierna mfl ger sig på Isreal, och distinktionen mellan civila och militär personal är aningens artificiell. Särskilt i ett land där 100% av befolkningen gör militärtjänst.

Ur israelernas perspektiv så är det också klart att de försvarar sig, större delen av dem har ju fått sitt land på samma sätt som alla oss andra. Deras förfäder sparkade skiten ur alla andra som ville ha det och fördrev dem med våld. Så det känns inte direkt som man med någon moralisk auktoritet ska kräva att de ska ge upp området.

Postad

lol

Vet inte var du vill komma? Menar du palmoljan eller?

Skit samma. Malaysia tycker jag i alla fall är ett ganska vettigt land. Visst de har ashårda straff som dödsstraff för vapeninnehav. Men de har låg brottslighet och beteer sig någorlunda civilicerat. Inte som i tex Indonesien där man kan stöta på folk som har hitlermustash och gör Sieg Heil tecken (det förekommer väl även här också i och för sig 8-) ). Eller som i Pakistan där man måste vakta sin röv.

Postad
[ Mkt text.

Det är ju lite så tyvärr. I grund och botten så tenderar människan mellan att vara en barbar och rent altruistisk beroende på situation.

Den enda som kan rädda situationen är att folk sväljer de övergrepp som skett och går vidare.

Problemet tror jag är till viss del är beroende på att både israeler och palestinier är så satans stolta. Hedersbegreppet är så djupt rotat. Det är omöjligt att nå en kompromiss under de förhållandena. Det konstiga är att båda sidor är så trötta på stridigheter men åndå så sker ingen väsentlig förändring.

Postad
Editerat lite i tråden.

Källhänvisningar som är uppenbart biased, som exempelvis Rasio Islam, går fetbort

Sorry, hittade inte bilden på något annat ställe. Bilden kom upp genom en bildsökning på google. Kollade inte vad resten av sidan handlade om.

Postad

På nationsnivå så är konflikten 100% Israels fel. Britterna tog kontroll över området i samband med första världskriget, sen drog de lite gränser på känn och sålde ett rejält område som inte tillhörde dem till zionisterna. Zionisterna köpte/invaderade/stal alltså landområden de inte på något sätt hade rätt att göra så med.

Det här är så klart fullständigt standard när det gäller nationsskapande, alltså att fördriva/förlava/slå ihjäl människorna som bor på ens tilltänka landområd. Grejen är bara att de flesta moderna nationer har haft den goda smaken att lägga sina folkmord långt tillbaka i historien.

Nu är ju större delen av personerna som faktiskt genomförde skapandet av Israel döda, varvid det blir knepigt att ålägga skuld. Samtidigt som större delen av de som blivit bestulna också är döda, och egendomen som stulits köpts och sålts av tredje part. Moraliskt är det minst sagt en snårig situation.

Bra sammanställning

Problemet tror jag är till viss del är beroende på att både israeler och palestinier är så satans stolta. Hedersbegreppet är så djupt rotat. Det är omöjligt att nå en kompromiss under de förhållandena. Det konstiga är att båda sidor är så trötta på stridigheter men åndå så sker ingen väsentlig förändring.

Jo så är det. Plus förakt av varandra.

Postad

lol

Vet inte var du vill komma? Menar du palmoljan eller?

du skrev ett påstående att malaysia inte hade olja. det som de flesta som varit i malaysia lagt på minnet brukar ju vara de 2 enorma tornen "petronas tower". petronas är ett oljebolag.

palmolja används bland annat för att skapa diesel(bränsle till fordon) ifall du inte ville klassa palmolja som "riktig olja" eller annat påhittat begrepp.

jag är ingen expert men jag tror att oljan helt klart har påverkat utvecklingen i malaysia ungefär på samma sätt som turismen påverkat utvecklingen i thailand.

Postad
Se bland annat: USA vs Talibanerna. Alla FN länder har rätt till vedergällning vill jag minnas.

Det gör det inte mer eller mindre moraliskt rätt ut min synvinkel. Som jag ser det hade USA inte rätt att gå in i Afghanistan, Israel har inte rätt att gå in i Libanon, och Hizbollah, Hamas och liknande organisationer har ingen rätt att gå in i Israel och förstöra.

Frågan bör vara vad ett land kan få göra för att skydda sig gentemot terrorism i vilket namn det än må vara.

Ja, inte fan pratar jag om jordgubbar.

Hela diskussionen går ju ut på att jag inte tycker att Israel har rätt att invadera Libanon för att det bor idioter som kidnappar israeler där. På samma sätt som att Sverige inte har rätt att skära av Oslo från omvärlden om Ole, 23-årig svenskhatare, skulle kidnappa prinsessan Madeleine eller vilken svensk som helst för den delen.

Att invadera Libanon för att skydda sig mot terrorism är dessutom garanterat ett ovanligt dåligt argument eftersom det lär föda fler terrorister i andra delar av arabvärlden.

Nu är ju Hizbollah inget land utan en terroristorganisation/ett parti.

Vilket gör det ännu värre att attackera oskyldiga libaneser.

Givetvis vill Israel få bort Hizbollah redan tidigare, men jag påstår att kidnappningen var den utlösande faktorn.

Och jag påstår att det är en politisk ursäkt för något som bara var en tidsfråga.

Palestinierna har en mycket svår situation men rättfärdigar det terrorism?

Nu läser du the book of dev som satan läser bibeln. :)

Jag har sagt att de inte har så mycket val. Tänk dig att du har följande två partier att rösta på:

1) Partiet Allan, som officiellt inte stöder terror men som är korrupt och inte inställt på fred

2) Partiet Beda, som stöder terror men som även sköter vård, utbildning och matförsörjning till behövande

I hopp om att få en bättre vardag är det inte så konstigt att man röstar på Beda då.

Självklart rättfärdigar inte det Hamas militära del, men något så absurt har jag heller aldrig påstått.

Samtidigt ska vi komma ihåg att någon nämnde tidigare i tråden det faktum att varje israelit känner någon som är soldat. Jaha, hur många palestinier känner inte någon som förlorat sin son, sitt arbete och inkomst eller till och med sin mat på grund av Israels politik? Tror fan de inte är intresserade av att Israel pissar på dem. Det är ju en grundregel i en demokrati: du röstar inte på ett parti som är direkt dåligt för dig, men har du inget val väljer du hellre det som gör minst ont. Det behöver man inte vara förtryckt för att inse.

Det skulle man nog kunna kalla det, men hur ska man kunna skydda sig mot självmordsbombare?

Troligen inte genom att skapa fler självmordsbombare iaf. Troligen inte heller genom att själva döda civila eller starta krig.

Kan man leva normalt i ett sådant samhälle? Folk klagar när det dyker upp en och annan övervakningskamera i Sverige och påperkar att det skadar den personliga integriteten och bygger upp ett storebrorssamhälle. Tänk då hur det är i Israel.

Äh, trams. Sluta titta på V for Vendetta. Våld är knappast bästa lösningen för att slippa ett storebrorssamhälle.

Det är naturligtvis jävligt synd om de människor som bor i palestina som är beroende i mångt och mycket av Israel så det går ju illa när man biter den hand som föder en.

Och här har vi också problemet. Du utgår från att alla palestinier är potentiella terrorister. Ungefär lika smart uttryckt som att säga att alla kvinnor är potentiella horor, vilket visserligen är sant men proportionerna gör ändå tankegången fullständigt absurd. Majoriteten av palestinierna vill ha fred, det är jag säker på. De som terroriserar är ju en minoritet, men det är bara dem man hör om.

Ska skriva det i caps så du inte missar det: ALLA ARABER ÄR INTE TERRORISTER.

Herregud. Skulle du skriva rakt ut vad du tycker istället för att linda in det i annat fåneri om hur synd det är om Israel som blir attackerade när de attackerar andra ("Ojdå, det räknade vi inte med") skulle du antagligen bli anmäld för hets mot folkgrupp.

Innan staten Israel fanns så levde det judar i området men inte i samma utsträckning som när staten skapades. Judar och muslimer levde i i fred med varandra och de bjöd in varandra till sina högtider. Det är verkligen synd att det inte är så nu.

Det där må vara sant i liten utsträckning fram tills 1920 ungefär, men efter det lär det knappast ha varit så med tanke på att många judar som flyttade till Palestina mellan '20 och '48 gjorde det genom att tränga undan araberna i området. Däremot har du förstås rätt i att det är förbannat synd att det inte är så nu.

Anledningen till min ståndpunkt i Israelfrågan är att jag tycker synd om judarna. De har blivit förföljda, tvingade att konvertera från sin religion, dödade, tvingade att bo i ghetton. Så jag tycker de förtjänar ett hemland där de kan känna sig trygga.

Right. Hur kommer det sig att du väljer just judarna när det finns minst ett dussin andra folkslag du hade kunnat bekymra dig om?

Jag håller helt med om att det är mycket synd om judarna genom historien. De har dödats, hånats, förslavats och allt möjligt i flera tusen år och det är en skam för världshistorien som ägnas för lite tid i skolorna. Som halvtysk, även om jag föddes flera decennier efter krigets slut, känner jag en kollektiv skuld som aldrig kan gottgöras. Men hur fan då Israel, som har jagats som djur i millenier, anser sig ha rätt att göra samma sak mot araber begriper jag inte.

Ska vi nu åberopa historia som hjälp kan ju nämnas att judarna genomgående har behandlats bättre av muslimer än av kristna genom seklerna. Och du pratar om att bita den hand som föder en.

Om de nu vill känna sig trygga borde de tvinga tillbaka sina egna ockupanter, dra ned på sin militära styrka, frigiva de politiska fångar de har (inte terroristerna, bara för att klargöra) och lägga ned många miljarder på att skapa fred. Det är ofantligt svårt men jag tror knappast att det är omöjligt. Mycket av konflikten handlar ju om prestige också, flera muslimska länder skulle antagligen bli mycket nöjda om Israel erkände att de gått för långt och trappade ned. Men det alternativet diskuteras inte än. Om Israel tänker fortsätta med sin statsterrorism som de gör i dag lär de inte vara nöjda förrän alla muslimer är döda eller lever i ghetton.

Kom just att tänka på ett Family Guy-avsnitt där man i en sekvens får se två judar som slavar i faraonernas Egypten som bör på stenar till en pyramid. Den ene säger något i stil med "We Jew's need to suffer. From here on it's just gonna be smooth way". Kan det bli mer ironiskt?

Vad är din poäng?

Likheter med WWII? Ja, det finns likheter. Svenskarna är lika rödbruna nu, som de var under WWII. Spasmerna i högerarmen sitter väl kvar.

Ja, visst. Jag är fullständigt för att vi jämnar Israel med marken. Och helst ska man sätta alla judar i koncentrationsläger igen, vi missade ju några stycken senast. (<-- sarkasm)

Alltså, allvarligt. Jag vet inte varför det är så svårt att förstå men vi som argumenterar propalestinskt försöker inte försvara Hamas eller Hizbollah, två organisationer av pantskallar för pantskallar, utan de vars sida jag står på är det palestinska folket, de som vill leva i fred och inte tvingas svälta och törsta. I dag är det inte särskilt synd om staten Israel och dess folk. De har massvis med pengar, de har tillgång till sötvatten, de har en hög utbildningsnivå och har delvis nått en mycket god civilisationsgrad. Om alla ställde sig på Israels sida skulle palestinierna snart försvinna helt från jordens yta. Majoriteten av Israels befolkning tror jag vill ha fred, de är lika trötta på våld som alla andra i området. Det applåderar jag och jag stöder varje israelit som tycker så. Men tyvärr ägnar sig ju deras regering och militär åt terrorism och krigföring, och det kan jag aldrig någonsin tänkas stödja.

Det finns egentligen fyra saker man kan ta ställning för:

1) Staten Israel

2) Israeliterna

3) Palestinierna

4) Vissa propalestinska organisationer som Hamas och Hizbollah

Jag står på 2 och 3:s sida, men 2 behöver ingen stå på i dag för de klarar sig rätt bra ändå. De som behöver ändra inställning är 1 och 4, och det kommer aldrig att ske genom att agera proisraeliskt.

Å har de så låg levnadstandard. Vad kan det bero på? Jo de är obildade och korrumperande. De lever på oss Svenskar som ger dem mest bistånd av alla. De skyller säkert allt detta på Israel. Om inte Israel fanns skulle de säkert fortfarande resa på Kameler. Det finns bara ett muslimsk land mig veterligen som lyckats bli någorlunda framgångsrika utan olja och det är Malaysia.

Ja, de vill ha demokrati.

Resten av ditt inlägg ger iaf TANDEM rätt, ska du inte heila lite också? Det där är way över gränsen för att visa att man är rasist.

Att de har låg levnadsstandard beror ju på att de inte fått bo på samma ställe i fred längre än några år på raken sedan 1890 ungefär. Vi kan bomba ditt hus en gång om året och tvinga dig att flytta runt i fattigdom så får vi se hur bildad du blir. Vi kan till och med ge dig en kamel, Israel finns ju inte i närheten.

Vad synd också att vi ger dem bistånd så att de kan överleva. Hade vi inte hjälpt till hade säkert Israel börjat med allmän utdelning av mat och vatten till alla palestinier.

Vilka skulle de skylla på utöver Israel? Det är inte som att Andorra kommit och tvingat undan dem. Inte Finland heller, senast jag kollade.

Varför antalet muslimska länder som lyckats bli rika utan olja skulle ha någon relevans begriper jag inte. Tumregel: har du naturresurser i ditt land kan du bli rik på det. Har du inte det är det förbaskat svårt. Det är inte så svårt att bevisa heller, bara att kika ned mot Afrika lite.

Börjar känna att jag verkar proisraeliskt men debatten är så vinklad. Det verkar nästan på de flesta här att konflikten är 100 % israles fel. Jag tror det handlar om att svenskar har en tendens att heja på underdogsen. Media och sossarna är ju även propalestinsk. Det ger en mycket skev bild.

Jag har flera gånger skrivit att jag inte stöder Hamas och Hizbollah. Det jag vill bekämpa är krig, terrorism och svält, och större delen av de sakerna upplever jag att staten Israel står för.

Att det är 100 % Israels fel är 100 % fel och jag har heller aldrig påstått något så korkat.

Jag skulle nog vilja hävda att den bild jag ger av Mellanösternkonflikten är mindre skev än den du, TANDEM och Albert ger, eftersom jag faktiskt tar hänsyn till båda sidor och till historien för att begripa dagens situation.

Jag kommer ihåg en tjej på universitetet som blev chockad över när jag sa att jag inte tycker om muslimska länder. Hon var ganska korkad som många är och till slut kom det fram att det var hon som nästan var rasistisk och väldigt fördomsfull.

Jag har också träffat på några sådana, men till skillnad från dig använder jag inte en person för att bygga slutsatser om alla muslimer.

Jag har trots allt varit i 8 muslimska länder så någon fördom handlar det knappast om. Min mor har även bott och arbetat i flera muslimska länder. Hon längtar inte direkt tillbaka.

Det är en fördom även om du har bott där i 14 928 347 år, av det mycket enkla skälet att det inte är sant.

Menar du att de är bildade och ickekorrupta eller vad? Är de framgånsrika? Bra infrastruktur? Bra jämlikhet mellan könen?

Jag har varit i flera av de fattigaste länderna på jorden och det finns platser där folk lever i någorlunda harmoni åndå trots det. De är lyckliga ändå.

Palestinierna skulle förmodligen vara ganska lyckliga om de inte blev förföljda och bombade. Om de skulle lyckas bygga upp en civilisation som följer mina eller dina moraliska värderingar vete katten, men ge fan i att döma ut det utan att ens låta dem försöka.

Den enda som kan rädda situationen är att folk sväljer de övergrepp som skett och går vidare.

Det där är nog det vettigaste hittills du har skrivit på forumet. Jag håller helt och hållet med, som jag skrivit ovan.