Gå till innehåll

NLT - Trn, starka spel eller "worthless fish"?

Recommended Posts

Postad

Vad tycker ni om PartyPokers Step-turneringar? I alla fall, jag spelade en turnering på 2nd Step. Här är två nyckelhänder, en där jag vinner stort, en där jag förlorar det mesta. Spelar jag starkt här, eller fullständigt galet? Vad är rätt balans mellan aggression och försiktighet?

Första nyckelgiven

Semibluff all in med nötfärgdrag, men mot parat bord och en reraise vilket kanske gör det hela lite väl dumt? Kul reaktion från motståndaren.

Level:2 Blinds (10/20)

Seat 9 is the button

Total number of players : 8

Seat 1: Fi01 ( $1120 )

Seat 3: Fi02 ( $1930 )

Seat 4: Jaqk ( $990 )

Seat 5: Fi03 ( $925 )

Seat 7: Fi04 ( $820 )

Seat 8: Fi05 ( $1180 )

Seat 9: Fi06 ( $1050 )

Seat 10: Fi07 ( $1010 )

** Dealing down cards **

Dealt to Jaqk [ 4c Kc ]

Fi02 folds.

Jaqk calls [20].

Fi03 folds.

Fi04 folds.

Fi05 raises [55].

Fi06 calls [55].

Fi07 folds.

Fi01 folds.

Jaqk calls [35].

** Dealing Flop ** [ 6c, Ah, Ac ]

Jaqk bets [100].

Fi05 raises [350].

Fi06 folds.

Jaqk goes all-In.

Fi05 calls [585].

** Dealing Turn ** [ 8c ]

** Dealing River ** [ 9s ]

Fi05 shows [ 7c, Ad ] three of a kind, aces.

Jaqk shows [ 4c, Kc ] a flush, ace high.

Jaqk wins 2065 chips from the main pot with a flush, ace high.

Fi05: wow

Fi05: are you XXXXing serious

Fi05 wow

Jaqk: whew :)

Fi05 wtf?

Fi05 why would you go all in on a XXXXing flush draw

Fi05 thats ridiculous

Fi05 XXXXing worthless fish

Fi04: not sure about worthless - he has 2045

Fi05 ya off of luck anda horrible play why are you even calling with that in the first place preflop

Fi05 k4?

Andra nyckelgiven

Jag hade sett motståndaren göra dessa stora överbet preflop, bland annat med 99. Kan man tänka sig att slänga kungarna i det läget?!

Level:4 Blinds (25/50)

Seat 9 is the button

Total number of players : 7

Seat 1: Fi01 ( $950 )

Seat 3: Fi02 ( $1520 )

Seat 4: Jaqk ( $2005 )

Seat 5: Fi03 ( $1030 )

Seat 7: Fi04 ( $920 )

Seat 9: Fi05 ( $1535 )

Seat 10: Fi06 ( $1065 )

** Dealing down cards **

Dealt to Jaqk [ Kd Ks ]

Fi02 raises [700].

Jaqk goes all-In.

Fi03 folds.

Fi04 folds.

Fi05 folds.

Fi06 folds.

Fi01 folds.

Fi02 is all-In.

** Dealing Flop ** [ Jh, 9s, Ad ]

** Dealing Turn ** [ 9d ]

** Dealing River ** [ 5c ]

Fi02 shows [ Ah, Qc ] two pairs, aces and nines.

Jaqk shows [ Kd, Ks ] two pairs, kings and nines.

* RP - QoS *

Postad

Väldigt dåligt spel i första handen. Har han ett ess kommer han syna och du vill inte ha syn när du semibluffar.

Andra inge att säga om. Bara trycka in stacken och hoppas. Gick inte den gången.

Postad
Ditt första lir är helt fel potoddsmässigt, men det du gör andra gången verkar rätt ok, sålänge du inte tror att han sitter på AA eller AKs.

Andra spelet ser jag inte det minsta fel i, en enda hand som slår hans kungar, specielt inte eftersom han har sätt fi göra samma bet med 99 tex. och varför skulle det inte vara rätt mot AKs? AKs är ju hund mot KK.

Postad

Andra spelet ser jag inte det minsta fel i, en enda han som slår han kungar, specielt inte eftersom han har sätt fi göra samma bet med 99 tex. och varför skulle det inte vara rätt mot AKs? AKs är ju hund mot KK.

Men herregud, läs mitt inlägg innan du postar, jag sa att han gjorde rätt andra handen.

Postad
Men herregud, läs mitt inlägg innan du postar, jag sa att han gjorde rätt andra handen.

Läs ditt eget inlägg...

Du sa att det var bra sålänge du inte tror att han sitter på AA eller AKs

Gyre (och jag) vill veta varför det skulle vara dåligt att möta AKs.

Postad

I första handen är inte Fi05 helt fel ut i sin analys. ;-) För för det första är det givetvis ett stort misstag att överhuvudtaget ta den handen till flop. Där tycker jag att semibluffen för 100 pellejönspengar är OK. När fi sedan höjer dig har du tre alternativ: fold, call eller raise, och väljer det absolut sämsta. Att gå all in är ingen semibluff här. Du kan vara nästan säker på att fi kommer syna och all in blir då bara ett alternativ om du har en hand som du VILL ha synad, vilket du definitivt inte har här.

Men vad vet jag om poker?

Mvh

Postad

Läs ditt eget inlägg...

Du sa att det var bra sålänge du inte tror att han sitter på AA eller AKs

Gyre (och jag) vill veta varför det skulle vara dåligt att möta AKs.

Nu ska jag förklara hur ades_va menar: :D

Om du vet att din motståndare endast kan ha AA eller AKs (men du vet inte vilken av dem han har den här gången), så ska du fold:a i det här läget. Det finns sex möjliga AA och bara två möjliga AKs kvar (eftersom du har två kungar), så dina chanser att vinna potten är bara cirka 30 %.

Postad

Nu ska jag förklara hur ades_va menar: :D

Om du vet att din motståndare endast kan ha AA eller AKs (men du vet inte vilken av dem han har den här gången), så ska du fold:a i det här läget. Det finns sex möjliga AA och bara två möjliga AKs kvar (eftersom du har två kungar), så dina chanser att vinna potten är bara cirka 30 %.

Ok, men eftersom det är omöjligt att sätta någon på specifikt AA eller AKs där, så skiter vi i det ;)

Postad
I första handen är inte Fi05 helt fel ut i sin analys. För för det första är det givetvis ett stort misstag att överhuvudtaget ta den handen till flop. Där tycker jag att semibluffen för 100 pellejönspengar är OK. När fi sedan höjer dig har du tre alternativ: fold, call eller raise, och väljer det absolut sämsta. Att gå all in är ingen semibluff här. Du kan vara nästan säker på att fi kommer syna och all in blir då bara ett alternativ om du har en hand som du VILL ha synad, vilket du definitivt inte har här.

Hur kan man vara så säker på det? Finns det inte en god möjlighet att fi skulle kunna lägga ner många händer som inte innehåller ett ess?

Postad

Andra spelet ser jag inte det minsta fel i, en enda han som slår han kungar, specielt inte eftersom han har sätt fi göra samma bet med 99 tex. och varför skulle det inte vara rätt mot AKs? AKs är ju hund mot KK.

Får inte ihop det hur mycket jag än läser det, spelar väl ingen roll hur många som är i potten och om alla (iofs bara två som kan ha det) har AKs då vår hjälte alltid är favorit mot den handen, och eftersom det är så tidigt i turneringen har jag svårt att se hur hjälten kan ha en så bra read att sätta honom på AA (eller enbart AA eller AKs), vilket är den enda han som han är dog mot.

Postad
Att gå all in är ingen semibluff här. Du kan vara nästan säker på att fi kommer syna och all in blir då bara ett alternativ om du har en hand som du VILL ha synad, vilket du definitivt inte har här.

Jag kanske tänker lite weak, men jag hade nog lagt ner låga äss (som jag iofs inte hade spelat öht) samt höga PP i det läget om jag var fi.

Postad

Kubo och dlinder>

Hade jaqks all in kommit direkt på floppen hade läget kanske varit annorlunda. Här raisar han direkt på floppen, men blir RERAISAD. Det betyder att fi:

1. Har visat styrka.

2. Har commitat halva sin stack.

3. Har 1:3 i pottodds på sin syn.

Dessutom kommer all inen från en kille som limpsynade preflop och gjorde en vek höjning på floppen. Som jag ser det har fi all anledning att tro att hans hand är bäst och ännu viktigare: jagk har all anledning att tro att han är slagen.

Och om fi synar skulle jag tro att jagk är slagen av nästan 100 % av händerna som fi gör detta spel med. Han är slagen av alla äss, han är slagen av alla sexor och han är slagen av alla pocketpar. Vad ska fi ha för hand för att ha jagk ska ligga före? Q3o?

Postad
Kubo och dlinder>

Hade jaqks all in kommit direkt på floppen hade läget kanske varit annorlunda. Här raisar han direkt på floppen, men blir RERAISAD. Det betyder att fi:

Nja? Han bettar och blir raisad. Skulle han sen själv re-raisa visar det i sig betydligt mycket mer styrka än fi hittills visat.

Och om fi synar skulle jag tro att jagk är slagen av nästan 100 % av händerna som fi gör detta spel med. Han är slagen av alla äss, han är slagen av alla sexor och han är slagen av alla pocketpar. Vad ska fi ha för hand för att ha jagk ska ligga före? Q3o?

Alltså, det är väl ganska naturligt att man är "slagen" (ligger efter är väl ett bättre ord) när man sitter med nötfärgdrag? Vilka händer ska man nånsin vara favorit mot? Frågan är ju om pengarna i potten plus chansen att fi foldar tillsammans gör bettet tillräckligt bra.

Och bara för att hjälten vet att han ligger efter behöver ju inte fi veta det. Sitter fi med ett pocket måste han inse att han inte har en chans i den absoluta majoriteten av fallen, och då hjälper inte 1:3 odds.

Postad
Alltså, det är väl ganska naturligt att man är "slagen" (ligger efter är väl ett bättre ord) när man sitter med nötfärgdrag? Vilka händer ska man nånsin vara favorit mot? Frågan är ju om pengarna i potten plus chansen att fi foldar tillsammans gör bettet tillräckligt bra.

Man är inte favorit mot någon hand, alltså lägger man sig. Punkt slut.

Spelar för övrigt gärna poker mot dig vilken dag som helst. ;-)

Mvh

Postad

Man är inte favorit mot någon hand, alltså lägger man sig. Punkt slut.

Hehe, nu skojar du väl ändå? Du foldar alltså alltid nötfärgdrag, oavsett pottstorlek, betstorlek eller nånting? Det var minst sagt orginellt...

Spelar för övrigt gärna poker mot dig vilken dag som helst. ;-)

Jag tror bestämt det är ömsesidigt :)