Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena.. Ny på forumet, verkar vara ett vettigt sådant

Har läst in mig på odds som tusan men har ändå några frågetecken.

1. När man räknar ut pottoddset, ska man då räkna med dom synar man gör innan floppen? Alltså: Jag synar på 1 för att se floppen, floppen ser bra ut å ja har en 9 outare som den också kostar en att syna. (Alla tio personer är med för enkelhetens skull) Då har jag allt som allt lagt 2 för en total pott på 20. Är mina potodds 20:2 då (10:1)?

2. Sen en till grej, räknar man aldrig oddsen före floppen? Eftersom det bara finns tabeller för turn och river på texasholdem.se? (Förövrigt pedagogisk och bra sida)

3. Sen det sista Vi leker med tanken att potoddset är 15:2 och mina odds på korten är 4,22. Är det då någon skillnad på att ta 2*4,22 =8,xx för då ser jag ju att det är värt att syna. Men då till poängen, räknar jag om 15:2 till 7,5:1, behöver jag då göra något med 4,22? För 7,5 är ju som bekant högre än 4,22?

Har även läst igenom en hel del litteratur som rekommenderats här på sidan och jag har insett att de gett mig massvis! Men eftersom att jag mest hobbylirar så e det ekonomiskt hållbart att lira FL. Hoppas någon kan ta sig tid och försöka förklara, för detta var de ända som inte gick hela vägen fram på guiderna på texasholdem.se

Väl mött!

//Barbalander

Postad
Tjena.. Ny på forumet, verkar vara ett vettigt sådant

Har läst in mig på odds som tusan men har ändå några frågetecken.

1. När man räknar ut pottoddset, ska man då räkna med dom synar man gör innan floppen? Alltså: Jag synar på 1 för att se floppen, floppen ser bra ut å ja har en 9 outare som den också kostar en att syna. (Alla tio personer är med för enkelhetens skull) Då har jag allt som allt lagt 2 för en total pott på 20. Är mina potodds 20:2 då (10:1)?

Pengarna du lagt in sen innan får du inte tillbaka ju, utan det tillhör ju vinnaren av potten nu, så det bör vara 20:1 i det fallet.

2. Sen en till grej, räknar man aldrig oddsen före floppen? Eftersom det bara finns tabeller för turn och river på texasholdem.se? (Förövrigt pedagogisk och bra sida)

Självklart så räknar man oddsen preflop också om du t.ex. satsar 10 på en bluff, och någon shortstacked går all in med 15 och alla andra folder så har du ju pottodds att syna med vad som helst.

Postad

3. Sen det sista Vi leker med tanken att potoddset är 15:2 och mina odds på korten är 4,22. Är det då någon skillnad på att ta 2*4,22 =8,xx för då ser jag ju att det är värt att syna. Men då till poängen, räknar jag om 15:2 till 7,5:1, behöver jag då göra något med 4,22? För 7,5 är ju som bekant högre än 4,22?

Du kan inte ta 2*4,22 eftersom sålänge det inte är all in så kan det även komma en ny satsning, så du kan inte räkna chansen att du sätter dina drag på båda korten medan du bara räkna på första satsningen, blir fel då ju. :)

Postad

Du kan inte ta 2*4,22 eftersom sålänge det inte är all in så kan det även komma en ny satsning, så du kan inte räkna chansen att du sätter dina drag på båda korten medan du bara räkna på första satsningen, blir fel då ju. :)

Är det ett jag eller ett nej? :lol:

Postad

Du kan räkna om både till 4.22x2 eller till 15:2 = 7.5, blir samma.

Det ovanstående skribent menar är att det är skillnad på oddsen för att träffa nästa kort, och oddsen för att träffa något på de två följande korten. Så länge man inte är all-in så ska man räkna oddsen på att träffa nästa kort, och inte båda.

Postad
Du kan räkna om både till 4.22x2 eller till 15:2 = 7.5, blir samma.

Det ovanstående skribent menar är att det är skillnad på oddsen för att träffa nästa kort, och oddsen för att träffa något på de två följande korten. Så länge man inte är all-in så ska man räkna oddsen på att träffa nästa kort, och inte båda.

Fint myssion. De va de ja ville höra... Om de inte är för mycke besvär å PM:a mig ang. mina 2 andra frågor. Du verkar pedagogisk och vid ;)