Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

jaha, Ja, jag kan hitta många spelvarianter på floppen, jag är mycket medveten om det. Men det var det jag skrev också - nu gjorde jag inte det, jag valde (medvetet) en annan strategi, men "misstaget" skulle ju kunnat repareras på de följande gatorna.

Som rubriken säger så är jag ganska medveten om att jag inte spelade den här handen optimalt...

Postad

Det är ju inte floppspelet som är det intressanta... givet Olas tankar kring spelet och information om handen går det att försvara. Misstagen han gör är primärt på turn och river, där han inte håller sig till sin strategi. Av det skälet är inte floppen särskilt spännande att diskutera. Visst, han kan höja mer. Men det är efter floppen som handen börjar på riktigt.

Postad

Jag tycker du maskerade din hand bra på ngt konstigt sätt. Var nästan säker på att du hade som bäst tvåpar. Tyckte det såg ut fram till rivern som att bearbeer hade AA-KK .. Riverbetten kan inte vara ngt annat än nötten, men det är väl på turn du ska lägga dig.

Jag gillar inte preflopspelet då du egentligen inte vill ta en flopp mot chip 2:an.. bättre att slå upp stort och vänta på läge att ta ut mig o den andra.

OT: För den som undrar: Ja, det är helt omöjligt att få en "walk" av Gdaily.

Postad

Låt oss säga att turn hade varit 4 :heart: istället och ola hade fått in ytterligare pengar i potten mot bearbeer. ev kanske bearbeer hade vikit mot en CR redan här. Men låt oss anta att han synar och river visar A :diamond: och ola får betalt med sitt värdebet.. summan är att ola har då ca 60-65BB medans alla fi har högst 22bb..

Skulle postflopspelet och flopspelet fortfarande varit lika dåligt?

kanske, men känns som en del bara svarar efter utgången av handen och inte efter hur Ola förmodligen tänkte. Just när det handlar om sateliter tycker jag iaf att ställa preflop med en sån stark hand är inte bra.. enda felet jag ser med handen är i så fall synen på river, att du inte följer din plan som någon sa.. synen på turn går väl diskutera men parar bordet har jag svårt att se han folda ev färg så då är nog sat. över.. eller??

Postad

Jag lägger hellre handen preflop än ställer med den, som stor och överlägsen men inte gigantisk chipleader.

Det är en sak att det i teorin är rätt för fi att vika AA/KK om han har det, men i praktiken gör han det inte.

Postad

Inget fel i att spela handen och att ta en flopp men som jag skrev tidigare så finns det ingen anledning att INTE ta hem potten där.

NeoSlayer: finns fortfarande ingen anledning att låta bearbeer få chansen att dra in en bättre hand!

Det fanns ju faktiskt ingen anledning ALLS för dig att försöka få slut på satelliten så fort som möjligt. 4 spelare kvar varav 3 stycken får exakt samma pris och du har redan en bra ledning. Du hade fått ytterliggare ca 10K av chiptvåan om du ryckt åt dig potten på floppen och sen har du all tid i världen att vänta på att någon av de övriga 3 begår ett större misstag. Det är dom som har "bråttom", inte du!

Och här spelar det ju faktist ingen roll om du vinner eller kommer trea..

Postad
Inget fel i att spela handen och att ta en flopp men som jag skrev tidigare så finns det ingen anledning att INTE ta hem potten där.

NeoSlayer: finns fortfarande ingen anledning att låta bearbeer få chansen att dra in en bättre hand!

Klart att de flesta tar hem potten tidigt.. jag tycker bara att handen tappar i värde om du dödar potten. jag förstår resonemanget men om du bara ser handen och inte resultatet.. hur många gånger vinner du en showdown med QQ vs random höjning från knappen med 4st kvar i en turnering? spelar du handen och inte blir utdragen så har du i princip säkrat din plats.. jag kanske uttrycker mig luddigt, menar givetvis inte att man ska check-syna hela vägen utan SPELA handen så som Gdaily gjorde.. givetvis måste man vara beredd att kunna vika vid farlig bräda, jag tyckte bara resonemanget var intressant.. orkar inte utveckla mer men jag tror hoppas du förstår vad jag menar?

Postad

Grejen här är ju att chipsen är så oerhört olika mycket värda här pga den platta prisstrukturen. Detta (och position) blir ju mycket, mycket viktigare än vilken hand vi har.

Jag kan ärligt talat inte komma på något sätt vi skulle kunna spela QQ out-of-position här utan att antingen ta risken att losa motsvarande hela tvåans stack eller spela med en tokvek och lättdominerad strategi.

Handen är ju rätt mycket sådan att vi ofta bör vinna en liten till medelstor pott men ibland förlora en stor. Räknat i chip-EV är det säkert ändå ett bra läge men grejen är ju att de ca 5-6 000 chips som när actionen kommer till dig inte är värda en tiondel av de potentiellt 50000+ du kan torska utan snarare en hundradel.

Tror hur kontraintuitivt det en kan verka att preflop är alternativen fold, all-in, syn, raise mindre än all-in i den ordningen.

/Bjorn

Postad

Håller med om att all-in är bättre än syn eller mindre höjning, och jag kan tänka mig att fold också är bättre än syn eller mindre höjning. Men jag har lite svårt att se att man ska låta tvåan komma undan med att höja så många händer som han kan göra om vi viker så stor del av vår HD (hela i princip ju).

Iofs kanske det ska vara så att de två storstackarna turas om att hamra småstackarna och helt enkelt spelar ganska nära 0 händer mot varandra. Det är ju trots allt deras marker som är mest värda att ta.

Det som irriterar mig lite med den strategin är bara att man inte utnyttjar att tvåan borde kissa på sig av rädsla för att spela en hand mot ettan. Men det kanske helt enkelt är så att markerna man kan vinna av tvåan är rätt värdelösa.

Anyway, i så fall borde tvåans öppningsHD bero mer på risken att råka raisa bort en bättre hand från ettan än att råka springa in i en bättre. En intressant effekt då är att en för vid HD hos tvåan skadar både ettan och tvåan men hjälper shortstacken.

Postad

JAG HATAR INTERNET!

Hade skrivit ett jättelångt och hypergenomtänkt inlägg som svar till Hjorts inlägg men efterssom jag blev utloggad får ni nöja er med slutklämmen.

Jag är rätt så övertygad givet stackstorlekar och bordsposition att ideal strategi för ettan och tvåan i detta läge ligger väldigt nära ren colusion.

/Bjorn

Postad

Lol. Snubben med A5an är min polare o jag satt faktiskt bredvid honom o såg den där handen. Du spelade bra i övrigt o hade en jävla otur. Men det kommer fler chanser. Bara o kämpa vidare.

Postad

Tja. Jag var den som satt med A5s i denna hand och tycker inte att du direkt gjort nåt jättedåligt spel men jag tänkte dela med mig mina tankar i handen.

Preflop:

Tänkte bara steala för jag visste att den enda som egentligen vill försvara sig är big blind, om du på lilla hade plockat upp typ AQ AJ 88 99 osv, så hade du nog lagt dig, ingen anledning att bli inblandad ur position liksom.

Flop:

Jag var väldigt nära på att checka, jag ville trots allt inte bygga upp en stor pot med bara ett drag, för att sen kanske comitta sig med det osv, men bettade ändå till slut, sannolikheten hade du hade nåt bra var ändå rätt liten ansåg jag. synen, sen odiskuterbar.

Turn: även om jag turnade typ nöten så funderade jag på att gå all in(det var ju liksom inte cash game), jag misstänkte ju set/2par på dig. Nu var det ju lite ombytta roller, jag var säker på att jag hade bäst men kunde i sin tur bli utdragen. Om jag hade fått potten så hade jag ju kunnat grindat mig till plats liksom, men så satt joocs och grabbarna bakom och sa att jag bara skulle bettat.

Riv:

klassiskt mjölkbet, rätt ointressant.

Slutsats:

Om spadern inte kommit på turn eller om bordet paras på riv så hade denna diskussion aldrig kommit upp. Jag tycker dock tock att du kunde reraisat preflop genom att trippla mitt raise, om jag då hade gått all in kunde du antagit AA/KK och då lagt dig utan att va comitted, men å andra sidan hade jag foldat en mängd händer. En annan sida att se på det: När du bara synar preflop, vad gör du om floppen är typ 7 8 9 och du checkar och jag bettar pot, ska du då ställa med QQ eller?, det kan komma så många svåra situationer och krångliga floppar i ett sånt här läge med så platt pris-struktur.

Å andra sidan har jag gjort ett liknande spel som du i en live-satellit till nordic masters (inte att blanda ihop med scandinavian masters), när jag hade stor stack och en annan med stor stack höjde och jag bara synade med KK för att med min nuvarande stack kunde jag foldat mig till plats, som tur var den gången så blev det inga större bets post-flop men nu så tänkte jag att jag skulle nog ha reraisat då för att undvika att hamna i situationer som denna.

Postad

Den här är man väll inte direkt stolt över..

***** Hand History for Game 4767670981 *****

$400 NL Texas Holdem - Thursday, July 20, 08:48:14 ET 2006

Table Roll Bucks (Real Money)

Seat 6 is the button

Total number of players : 5

Seat 4: saephacc ( $924.81 )

Seat 5: WatHaddu ( $388 )

Seat 1: Hero ( $661 )

Seat 6: folded_AA ( $402.70 )

Seat 2: Wyern1 ( $396 )

Hero posts small blind [$2].

Wyern1 posts big blind [$4].

** Dealing down cards **

Dealt to noll8 [ 9d 8c ]

>You have options at Table 110014 (No DP) Table!.

saephacc calls [$4].

folded_AA calls [$4].

Hero raises [$18].

Wyern1 folds.

>You have options at Table 110014 (No DP) Table!.

saephacc calls [$16].

folded_AA folds.

** Dealing Flop ** [ 4d, 3c, 4s ]

Hero bets [$44].

saephacc calls [$44].

** Dealing Turn ** [ 6s ]

Hero bets [$114].

saephacc raises [$298.31].

Hero calls [$184.31].

** Dealing River ** [ 7s ]

Hero checks.

saephacc bets [$163.57].

Hero calls [$163.57].

saephacc shows [ 5s, 2s ] a flush, seven high.

Hero doesnt show [ 9d, 8c ] a pair of fours.

saephacc wins $1057.76 from the main pot with a flush, seven high.

ja, jag såg fel..