Gå till innehåll

Bra ställe att hitta odds?


KalleAnka

Recommended Posts

Tjenare allla....

 

Som en del i mitt pokerstuderande har jag själv gjort ett excelprogram som hela tiden utvecklas till mer och mer avancerade beräkningar...

 

Men vad det gäller oddsen för starthänder har jag hittat en massa "fel" på vanligt förekommande odds..

 

tex:

 

Pocket aces 220/1 ska vara 221/1

Any pocket pair 16/1 ska vara 17/1

AK suited 331/1 ska vara 332/1

AK offsuit 110/1 ska vara 111/1

 

Detta kan ju tyckas vara mindre avvikelser, och utan betydelse, vilket jag håller med om. Men rätt ska vara rätt.

Men den största avvikelsen som jag får fram är ändå följande

 

Any two suited cards 3.3/1 vilket jag får till 4,3/1

Jag har sett diverse odds på detta på nätet. Allt från 3,2 till 3,45. Men hur jag än röknar får jag det alltid till 4,3/1. Gör jag fel, eller är detta ett fel som bara har kopierats och sedan följt med på nästa sida osv?

 

Som jag räknar finns det 2652 olika starthänder med 52 kort. Av dessa så blir 624 stycken suited. Alltså 4,3/1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller suited borde man väl kunna räkna såhär:

 

Oavsett vilket första kort du får, kommer det att finnas 12 kvar i samma färg, av totalt 51 kort. Så.... 12/51 = 23,5294%

 

1/4,3 = 23,5581

 

Så lite skillnad verkar det vara...

 

Men det är inte poängen, skillnaden är att du räknar chans medan de räknar odds. Alltså, du räknar "en chans på fyra", de räknar "en chans att få, tre chanser att inte få". Oddsen är 3,3 mot 1, medan chansen är 1 på 4,3.

 

Det samma gäller för alla dina beräkningar. Pocket aces, antingen 220 mot 1 att du får, eller en chans på 221.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den största avvikelsen som jag får fram är ändå följande

 

Any two suited cards 3.3/1 vilket jag får till 4,3/1

 

Jag tror att du kan hitta ännu större "avvikelser". Här är två exempel:

 

:spade: Om du har AKs och motståndaren har 22, så är oddset 1/1 att du ska vinna.

 

:spade: Om du har AA och motståndaren 72o, då är oddset för att du ska vinna 1/8.

 

Förklaringen till dessa mysterier är amerikaners och britters sätt att redovisa odds. Du får lägga till 1 för att få "svenska decimalodds".

 

Gå in på Ladbrokes sportsajt och växla mellan view odds as decimals och view odds as fractions, så blir skillnaden tydlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare allla....

 

Som en del i mitt pokerstuderande har jag själv gjort ett excelprogram som hela tiden utvecklas till mer och mer avancerade beräkningar...

 

Men vad det gäller oddsen för starthänder har jag hittat en massa "fel" på vanligt förekommande odds..

 

tex:

 

Pocket aces 220/1 ska vara 221/1

Any pocket pair 16/1 ska vara 17/1

AK suited 331/1 ska vara 332/1

AK offsuit 110/1 ska vara 111/1

 

Detta kan ju tyckas vara mindre avvikelser, och utan betydelse, vilket jag håller med om. Men rätt ska vara rätt.

Men den största avvikelsen som jag får fram är ändå följande

 

Any two suited cards 3.3/1 vilket jag får till 4,3/1

Jag har sett diverse odds på detta på nätet. Allt från 3,2 till 3,45. Men hur jag än röknar får jag det alltid till 4,3/1. Gör jag fel, eller är detta ett fel som bara har kopierats och sedan följt med på nästa sida osv?

 

Som jag räknar finns det 2652 olika starthänder med 52 kort. Av dessa så blir 624 stycken suited. Alltså 4,3/1.

 

De flesta sidor anger sannolikheten på att tex. få ess som 220:1 vilket betyder 220ggr får man det inte och en gång får man det, dvs en gång på 221

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...