Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag spelar NL 2,5/5 kr på SS, nio motspelare. Har upptäckt att jag kan få problem med att spela AK och AQ.

Hur ska jag spela AK i tidig position pre-flopp? Hur mycket ska jag höja med?

Om jag sitter i sen position och t.ex. 2-3 spelare före limpat med hur spelare jag AK då?

Postad

Höj standardhöjning som alltid skall vara samma oavsett vilken hand du höjer med. Generellt brukar man prata om 4xBB men är bordet oerhört löst och du sitter i tidig position kan kanske höja lite mer, 5 eller 6xBB. På låga nivåer på svenska spel kan jag tänka mig att sistnämnda är att rekommendera.

Sitter du i sen position och flera har limpat så brukar jag öka höjningen med 1xBB för varje limpare. AK eller AQ i sen position är bra händer som du inte vill låta massa spelare få se en billig flop emot.

Får du efter en sådan höjning i sen position omslag emot dig, så får du omvärdera situationen utifrån framförallt reads och här är det väl generellt en stor skillnad på AK och AQ i hur väl dom står sig mot en reraisares HD.

Får du en eller två som synar så continuebetta som regel. I övrigt får du bedöma situationen utifrån hur flopen ser ut, antal spelare, stackar, image, reads m.m.