Gå till innehåll

NLT - Felspelad AA med lite tur, valuebet på rivern?

Recommended Posts

Postad

Bakgrundsfakta:

Spelar vanligtvis 4 st 0.5/1 10manna NL, men det var dåligt med bord så jag prövade min lycka påett 6manna 1/2 NL istället.

Bordsstämning

Skapligt aggressivt. En del höjningar preflop som mestadels görs av mig och fi. Han har höjt ofta från knappen men har inte sett någon hand så han kanske har haft något varje gång. Jag har köpt en del potter från knappen utan motstånd så det är inte alltför aggressivt heller. Angående stackdjupen så är det jag och fi som har mest vid bordet, se nedan.

Spelet

Normal Table No Limit 2.00/4.00

Rake: 2.00

Seat: 1 ATheman

Seat: 2 Swedestar ~$450

Seat: 3 Achilleus (Dealer)

Seat: 4 jackbalsam ~$250

Seat: 5 skummtomte

Får för tredje gången på ungefär en timme AA på handen. Nu A :diamond: A :heart:

OpeningBetRound

jackbalsam : Posts small blind 1.00

skummtomte : Posts big blind 2.00

ATheman : Calls for 2.00

Swedestar : Calls for 2.00

Achilleus : Folds

jackbalsam : Raises for 7.00

skummtomte : Folds

ATheman : Folds

Swedestar : Raises for 12.00

jackbalsam : Calls for 6.00

Brukar alltid höja och re-höja osv med AA men har märkt att det kan vara för uppenbart vad man har då. Om man däremot bara callar kan man ofta trappa JJ-KK om man bara callar floppen kommer bara rags.

Flop

J :heart: K :diamond: 10 :heart:

Pott = $32.00

Nästan en mardrömsflopp. I princip alla händer man kan tänka sig att han re-höjer mig med har mig slagna. Kan väl tänka sig att han har AA-TT

och AK-AQ som tänkbara händer. Har i det här läget bara AK och QQ slagna.

jackbalsam : Checks

Swedestar : Bets 14.00

jackbalsam : Raises for 40.00

Swedestar : Calls for 26.00

Checkar först och när han bettar bestämmer jag mig för att höja för att kolla var jag står/sätta lite press på honom. Floppen kan ju nämligen se farlig ut för honom också även om han har mig slagen.

Turn

J :heart: K :diamond: 10 :heart: K :heart:

Pott= $112

Detta kort är väl inte så jättekul att se, även om det ger mig drag till nötfärgen. Finns stor chans att fi har spikat kåken nu. Om min höjning på floppen var dålig är det jag gör nu katastrofalt. Det är ett problem jag har att jag tror att om jag checkar ur tidig position så kommer fi att köpa potten. I det här läget borde jag nästan ge upp potten, istället bettar jag igen.

jackbalsam : Bets 75.00

Swedestar : Calls for 75.00

Jag bettar och fi blixtcallar. Tänker att nu har han en riktigt bra hand. Möjligen JJ och han sätter mig på AK. KJ känn inte så trolig men finns folk som re-höjer preflop med den också. Med AQ borde han inte vara lika säker eftersom han borde frukta att jag kan ha kåken.

River

J :heart: K :diamond: 10 :heart: K :heart: 2 :heart:

Pott= $262

Där kom en av mina halvouts, när jag spikade färgen. Det är det här beslutet jag undrar mest över hur jag borde gjort. Att betta här gör man väl för att antingen få syn av sämre händer eller att få bättre händer att lägga sig. Det känns inte som ett bet skulle åstakomma någondera.

jackbalsam : Checks

Swedestar : Checks

jackbalsam : Shows cards

Swedestar : Mucks cards

Innan showdown kändes det inte som ett valuebet skulle vara rätt men när jag ser att jag vinner blir jag lite osäker. Han kanske skulle ha callat med den han han nu hade. AQ?

Showdown

Swedestar [ KH, JH, 10H, 9H, 2H - Flush ]

jackbalsam [ AH, KH, JH, 10H, 2H - Flush ]

Jag kollade hans hand först när jag skriver det här för att det inte skulle påverka det jag skrev att jag tänkte på varje gata. Blev mäkta förvånad när jag såg K :spade: 9 :heart: .

Result

jackbalsam Showed Cards (Winning) 260.00

Avslutning

Visade sig att jag var ute och cyklade med min read på honom hela tiden. Kan ha något att göra med att jag oftast spelar 10manna och där betyder en reraise väldigt ofta KK-AA (har jag fått erfara när jag inte kunnat släppa QQ preflop). Visade sig att han tyckte K9o var värd en höjning.

Betyder det här att han spelade ut mig? Jag tror mer att han inte ens reflekterade över vad jag hade för kort. Jag menar K9o är väl inte en så stark hand som han verkade tycka på ett sånt bord mot en motståndare som visar sån styrka?

Hur som helst så verkade det som ett valuebet hade varit på sin plats för han hade säkert callat om han gillade sitt toppar så mycket på floppen.

Hur hade ni resonerat (framförallt på rivern) om ni bortser från att ni nu vet att han hade K9o på handen?

Postad
Där kom en av mina halvouts, när jag spikade färgen.

Halvout? Den enda hand som slår dig i detta läge är Qh9h för färgstegen, och det är en mikroskopisk chans att han har just denna hand.

Du måste valuebeta här i alla lägen tycker jag - du har nötfärgen med Ah, och chansen att han har dig slagen är minimal.

Om han nu har Qh kommer han antagligen syna ett halvt pottbet om han hängt på såhär långt. Hade han t.ex. redan färgen på turn så kommer han väl betala av. Även om han inte betalar av så slipper du visa din hand och han kommer inte få någon information om din hand, nu fick han ju info på hur du spelade AA i detta läge.

Jag tycker att du helt enkelt måste beta på denna river, hur mycket är upp till dig och beror på hur mycket du tror att han synar på rivern. Däremot så kommer han antagligen checka bakom med en mängd händer som du slår, just på grund av att fjärde hjärtret är ett sånt scarecard och att du mycket väl kan ha Ah.

Postad
Där kom en av mina halvouts, när jag spikade färgen.

Halvout? Den enda hand som slår dig i detta läge är Qh9h för färgstegen, och det är en mikroskopisk chans att han har just denna hand.

Missat att kungarna parat på bordet?

//Hickmott

Postad

Jag skulle ha re-raisat preflopp eftersom en limit limp-reraise ofta betyder högt par och att du kan gå all-in på turn utan att överbetta. Du får dessutom jävligt svåra beslut när du fått in så lite pengar preflop och det kommer en sån där mardrömsflopp.

Hur mycker pengar starta du och Swedestar handen med? På river så skulle jag nog ha slängt in dom sista slantarna om jag bara hade haft en maxinköp vid bordet. Då har du ju bara $70 kvar i en pott på $260. Han blir ju i princip tvungen att syna med en hjärter och kanske så får du väl syn av trissarna också. Och ifall du checkar och han sätter dig all-in så är du ju ändå pot-commited, då tycker jag det är bättre att trycka själv istället för att checka och sen se han checka ut den med t ex Q :heart: på handen.

Hade ni haft ett pottbet kvar var så hade jag check/synat eller check/foldat beroende på storleken på bettet och vad jag har för read på killen. Ifall du går all-in med ett pottbet så har jag svårt att se att du kan få syn av en sämre hand om han inte är tomte, calling station eller tror att du bluffar.

//Beerick

Postad

Sitta med AA och slöspela den ur position tycker jag inte är direkt att föredra. Nu blir du tvungen här och sätta in mycket pengar när du mycket väl vara i stort sett slagen. Jag hade höjt lite mer än de 7 du höjer och sedan slagit in 30-40 till när han slår om. På så vis kan man bli utdragen och trösta sig med att man i alla fall hade oddsen i förhållande till stacksize pre flop.

Hur som helst, till post flop spelet. Mardrömsflop var ordet. Vet inte riktigt vad jag hade hoppats på förutom att sätta en dam för stege. Samtidigt är det alltid svårt och slänga essen och på 6 pers bord är de ju ännu mer värda. Jag hade troligtvis synat ner handen.

Som det hela utvecklar sig hade jag nog tryckt in ett bet på rivern också om du nu hittade bet knappen på turn. Hans instacall på turn tyder på drag. Hade han suttit med kåk här borde han rimligen ha reraisat dig eller åtminstone funderat på vad han skulle göra. Det gäller ju i och för sig för triss också som han nu visade sig ha. Men så hade jag tänkt.

Postad

Angående preflopspelet; jag har precis läst Championship Tournament Holdem (eller vad den heter) av TJ Cloutier och där har han massa exempel på hur man ska spela AA. Han tycker man ska maskera handen mer så jag tänkte testa det. Det som är viktigt när man spelar så är att man ska kunna lägga handen om man är slagen, vilket jag definitivt inte klarade.

Glömde också skriva stackstorlekar vilket såklart är viktigt. Hur avgör stackstorlekarna om man ska slöspela essen eller inte?

Dessutom så har jag skrivit att fi hade K :heart: 9 :club: , vilket inte kan stämma då K :heart: ligger på bordet :oops: (att ingen har påpekat det ;)).

Editerar det i min första post.

Postad

Angående riverspelet då. Jag glömde påpeka att jag hade synat honom vad han än bettet på rivern. Då tycker många kanske att man enligt Brunson filosofin "lika gärna betta om man ändå tänker calla". Jag trodde dock att jag var slagen och hoppades att han skulle fega ur och checka på rivern om han hade mig slagen.

Å andra sidan så verkar det ganska osannolikt att han skulle checka en kåk på rivern. Däremot skulle han nog calla med en sämre hand om jag gått all in med ett bett på 1/2 pott. Lätt att vara klok i efterhand. ;)

Problemet var nog att jag satte honom för en för bra handdistibution, där jag var slagen av dom flesta händerna.

Postad

Glömde också skriva stackstorlekar vilket såklart är viktigt.

Hur mycket hade du kvar att betta?

Hur avgör stackstorlekarna om man ska slöspela essen eller inte?

Om jag kommer ihåg rätt så snackar Bob Ciaffone om det i Pot-Limit& No-Limit Poker. Han tyckte att det ibland kunde vara okej att slöspela AA eller KK mot en raise/re-raise preflop ifall det var heads up, man har position och att man hade cirka 2-4 gånger potten i stacken post-flop. Det du då vill är att han bettar ut och du kan raisa all-in utan att överbetta potten så mycket, och att han måste syna ifall han har överpar eller top-pair (eller bättre). Det ska också vara mot en någorlunda aggresiv spelare som bettar ut även ifall han missar floppen annars är det inte så stor mening med att göra det.

//Beerick

Postad
Angående riverspelet då. Jag glömde påpeka att jag hade synat honom vad han än bettet på rivern.

Synat vad han än bettat filosofin kan du ju använda för att du har så grund stack. Men om även du hade haft 450$ vid starten hade du då synat en all in från hans sida på rivern? Med KJ/KT i hans läge hade jag troligen kört in stacken och hoppats på en syn från någon som sitter med hjärter ess.