Myssion Postad 29 Juni , 2006 Rapport Postad 29 Juni , 2006 Bordet är relativt tajt och passivt, men lillstacken verkar vara vettig nog att ställa med en väldigt vid HD. Level VIII (200/400) Seat 1: Myssion (2175 in chips) Seat 3: quaid745 (3341 in chips) Seat 7: vectile (6004 in chips) Seat 9: carloe (1980 in chips) Myssion: posts the ante 25 quaid745: posts the ante 25 vectile: posts the ante 25 carloe: posts the ante 25 quaid745: posts small blind 200 vectile: posts big blind 400 *** HOLE CARDS *** Dealt to Myssion [ :Xy:] carloe: raises 1555 to 1955 and is all-in Myssion: ? Vilken HD ställer ni med här i min sits, efter att lillen har stoppat in sina marker i mitten? Citera
ampixo Postad 29 Juni , 2006 Rapport Postad 29 Juni , 2006 A8+, 66+ och möjligen KQ/KJ beroende på fi. Läget börjar ju bli lite smått desperat för er båda och hans ställ-HD bör vara bra mycket bredare än den jag presenterar här uppe. Citera
fredyr Postad 29 Juni , 2006 Rapport Postad 29 Juni , 2006 Jag ställer med topp 30-40% här eftersom man är UTG. På knappen m typ 60% och i SB nästan 100%. Citera
Myssion Postad 29 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 29 Juni , 2006 Jag ställer med topp 30-40% här eftersom man är UTG. På knappen m typ 60% och i SB nästan 100%. Vi är på knappen och UTG har ställt. Citera
fredyr Postad 29 Juni , 2006 Rapport Postad 29 Juni , 2006 Vi är på knappen och UTG har ställt. Sorry, jag missuppfattade frågan. Jag tolkade din fråga som "Om ni är carloe, vilken HD ställer ni med här?", alltså typ vilken HD är vi uppe mot. Jag håller med ampixo tror jag då. Citera
Myssion Postad 29 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 29 Juni , 2006 Sorry, jag missuppfattade frågan. Jag tolkade din fråga som "Om ni är carloe, vilken HD ställer ni med här?", alltså typ vilken HD är vi uppe mot. Ok, var kanske lite luddig. Jag pillade lite så att det blir tydligare. Citera
vetgirig Postad 29 Juni , 2006 Rapport Postad 29 Juni , 2006 Man kan endast syna med riktiga premiumhänder för att: - Även om UTG är lös så sitter det många efter som kan ha bättre händer än UTG och synar. - Man riskerar i praktiken hela sin stack. Det krävs då händer som AA, KK, QQ, AK, JJ för att syna i detta läget. Citera
fredyr Postad 29 Juni , 2006 Rapport Postad 29 Juni , 2006 Man kan endast syna med riktiga premiumhänder för att: - Även om UTG är lös så sitter det många efter som kan ha bättre händer än UTG och synar. - Man riskerar i praktiken hela sin stack. Det krävs då händer som AA, KK, QQ, AK, JJ för att syna i detta läget. Det beror ju förstås på hur passivt storstackarna spelat innan - det borde man ju ha en rätt bra uppfattning om (blindsen är ju så höga att detta inte borde vara första pushen). Men även om man tar hänsyn till det så tror jag din HD är alldeles för smal. Citera
bossbaver Postad 29 Juni , 2006 Rapport Postad 29 Juni , 2006 Man kan endast syna med riktiga premiumhänder för att: - Även om UTG är lös så sitter det många efter som kan ha bättre händer än UTG och synar. - Man riskerar i praktiken hela sin stack. Det krävs då händer som AA, KK, QQ, AK, JJ för att syna i detta läget. håller med Citera
elvis77 Postad 29 Juni , 2006 Rapport Postad 29 Juni , 2006 Man kan endast syna med riktiga premiumhänder för att: - Även om UTG är lös så sitter det många efter som kan ha bättre händer än UTG och synar. - Man riskerar i praktiken hela sin stack. Det krävs då händer som AA, KK, QQ, AK, JJ för att syna i detta läget. Så du menar att AQ, AJ,AT,TT tex är fold i detta läget ?? då kan jag bara säga att du har fel. Citera
Myssion Postad 29 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 29 Juni , 2006 Så du menar att AQ, AJ,AT,TT tex är fold i detta läget ?? då kan jag bara säga att du har fel. Då kan jag bara säga att det helt och hållet beror på ställarens HD. I den här situationen håller jag helt klart med om att det vore alldeles för tajt att slänga de händerna*. Fi är duktig och aggro och kan som sagt säkerligen ställa med en vid HD här. Även om vi sorterar bort det ultimata skräpet och sätter honom på 65% så är det syn med 55+,A7o+,A3s+,KTo+,K9s+,QJs (d.v.s. 18%). Tightare än så bör man nog inte vara här heller, även om man bedömer att man skulle ha bättre edge senare. Om fi vinner blindsen (vilket är troligt, eftersom de andra två är veka och passiva) så sitter vi som kortstack med 5xbb i stacken. För att vi ska vika AQ här så ska ställarens HD vara något i stil med 66+,ATs+,AJo+, vilket är ärketajt så här på bubblan från en kortstack. TT är instasyn även mot en så tajt ställ-HD. Att spelarna bakom ska hitta något spelbart efter två ställ (visserligen från korstackar) är negligerbart. SNGPT tar inte hänsyn till det, då eastbay har räknat ut att det spelar så liten skillnad ändå. *Det är iofs ofta mer korrekt att vara för tajt än att vara för lös när det gäller att syna (i princip) all-in på bubblan. En felaktig syn med t.ex. AT mot en ställ-HD på 66+,ATs+,AJo+ (inte för att den är så rimlig i just detta fallet, men som exempel, Helge) är värd -6.5% eller -$14.73, vilket är jäkligt mycket. En korrekt syn däremot, med AT, mot en ställ-HD på 22+,A2s+,A3o+,KTs+,KJo+,QJs är bara värd +1.0%, eller +$2.23. Så om man tvivlar på om ställaren har koll och kan ställa med en väldigt vid HD, eller om han är en typisk tajtröv som väntar på bra händer, så gör man oftast bäst i att fålda till och med händer som vid första anblicken ser rätt starka ut. I det här fallet är det dock inget tvivel om att fi är kapabel att ställa med en väldigt vid HD: Citera
fredyr Postad 29 Juni , 2006 Rapport Postad 29 Juni , 2006 Även om vi sorterar bort det ultimata skräpet och sätter honom på 65% så är det syn med 55+,A7o+,A3s+,KTo+,K9s+,QJs (d.v.s. 18%). Vad säger SnGPT att UTG ska ställa med givet att alla motståndarna synar med 18%? Är det runt 65%? Citera
elvis77 Postad 29 Juni , 2006 Rapport Postad 29 Juni , 2006 Bordet är relativt tajt och passivt, men lillstacken verkar vara vettig nog att ställa med en väldigt vid HD. Så du menar att AQ, AJ,AT,TT tex är fold i detta läget ?? då kan jag bara säga att du har fel. Då kan jag bara säga att det helt och hållet beror på ställarens HD. Är det rundgång här eller Citera
Myssion Postad 29 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 29 Juni , 2006 Är det rundgång här eller Sorry. Tyckte bara att ditt uttryck var så coolt, så jag ville rippa det och använda det själv. Citera
emilio_15 Postad 29 Juni , 2006 Rapport Postad 29 Juni , 2006 Hmm... typ: A7+ 66+ A2s+ K10s+ KJ+ QJs Citera
chlu Postad 29 Juni , 2006 Rapport Postad 29 Juni , 2006 Är det självklart att det är så illa om en av blindsen synar din all-in? Chansen att du hamnar ITM måste ju öka signifikant. Om det är tillräckligt mycket för att motverka den minskade chansen för bättre placering? Eller tänker jag fel? Alla verkar köpa blinds-synar-is-bad-for-you utan vidare kommentar och för mig är det inte alls uppenbart. Vad har jag missat? Citera
vetgirig Postad 29 Juni , 2006 Rapport Postad 29 Juni , 2006 Är det självklart att det är så illa om en av blindsen synar din all-in? Chansen att du hamnar ITM måste ju öka signifikant. Om det är tillräckligt mycket för att motverka den minskade chansen för bättre placering? Eller tänker jag fel? Alla verkar köpa blinds-synar-is-bad-for-you utan vidare kommentar och för mig är det inte alls uppenbart. Vad har jag missat? Ju fler som synar desto större är chansen att man åker ut och därför INTE kommer ITM. Det är på bubblan just nu och man vill inte åka först för då får man inget. Citera
chlu Postad 29 Juni , 2006 Rapport Postad 29 Juni , 2006 Är det självklart att det är så illa om en av blindsen synar din all-in? Chansen att du hamnar ITM måste ju öka signifikant. Om det är tillräckligt mycket för att motverka den minskade chansen för bättre placering? Eller tänker jag fel? Alla verkar köpa blinds-synar-is-bad-for-you utan vidare kommentar och för mig är det inte alls uppenbart. Vad har jag missat? Ju fler som synar desto större är chansen att man åker ut och därför INTE kommer ITM. Det är på bubblan just nu och man vill inte åka först för då får man inget. Jag trodde att man slog den som hade mindre marker när handen startar om båda ryker. Om det vore som jag trodde hade man alltså haft 2 av 3 chanser att hamna ITM: Storstack vinner och Hero vinner mot lillstack vinner. Hur är det då när två ryker samtidigt på bubblan? delar de på tredjepriset eller går de till de två återstående? Citera
Myssion Postad 29 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 29 Juni , 2006 Jag trodde att man slog den som hade mindre marker när handen startar om båda ryker. Om det vore som jag trodde hade man alltså haft 2 av 3 chanser att hamna ITM: Storstack vinner och Hero vinner mot lillstack vinner. Jo, det stämmer det du säger. Utan att räkna på det i denna handen så tror jag dock att dina chanser försämras ändå. Du har nämligen bara 33% chans att vinna och få lite marker att spela med för första-/andraplatsen, mot 33% chans att garanterat åka ut på tredjeplats, mot 33% chans att åka på fjärde. I praktiken innbär dessutom ett overcall att du nästan garanterat har en hel del mindre vinst-equity i den potten än 33%, vilket är baserat på random-händer. Här är förresten en post om just det där fenomenet från 2+2. Om BB viker i nuvarande hand så leder det till att man är all-in tillsammans med ministacken nästa hand och alltså har 67% chans att säkra ITM (här är man auto-allin, så då blir det faktiskt random-händer). Som du ser så är det ingen hög equity, räknat i $EV, på det alternativet. Lite annat typ av scenario iofs, men jag tror inte att det här något höjdaralternativ här heller. Citera
chlu Postad 29 Juni , 2006 Rapport Postad 29 Juni , 2006 Jag tittade igenom 2+2 tråden. Typ läst men ej förstått. Jag behöver kolla igenom igen när jag är mindre trött och har mer tid. Under tiden får du gärna formulera om nedanstående citat. Jag antar att det innehåller för diskussionen värdefull information, men jag förstår inte. I praktiken innbär dessutom ett overcall att du nästan garanterat har en hel del mindre vinst-equity i den potten än 33%, vilket är baserat på random-händer. Citera
Myssion Postad 30 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 30 Juni , 2006 Det betyder att om någon pushar bakom dig i den här handen, så har du troligen långt mindre än 33% chans att vinna, eftersom hans push betyder en stark hand. Även om chanserna att storstacken vinner handen då ökar (och lillstackens chanser minskar) så tror jag inte att det är en bra deal. Ska dock räkna lite på det och återkomma. Citera
Myssion Postad 30 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 30 Juni , 2006 Ska dock räkna lite på det och återkomma. Exempel: UTG-spelaren har en hand som är mer eller mindre random, troligen en gnutta bättre, säg 65% av alla händer. Jag hade A9s i den aktuella handen ($EV om vi viker från början är 20% med våra 2150 kvarvarande marker). Säg att quaid745 ställer/synar bakom, med TT+, AQ+. Isåfall har vi 25% equity i handen: Hand 1: 22.8903 % 22.20% 00.69% { 65% } Hand 2: 24.5833 % 23.40% 01.18% { A9s } Hand 3: 52.5264 % 51.44% 01.09% { TT+, AQs+, AQo+ } Det innebär: - 25% chans att vi tripplar upp samtidigt som vi säkrar tredjeplatsen. $EV = 39% med 6755 marker (vi tripplar alltså inte vårt $EV fastän vi mer än tripplar våra marker). - 23% chans att lillstacken vinner. I 68% av de fallen kommer vi att flyga på fjärde plats eftersom storstacken tar våra resterande marker, och i 32% av fallen tar vi sidopotten som innehåller 195 marker (woohoo ). Så det är 16% chans att vi flyger och vårt $EV blir 0%, och 7 % chans att vi ligger kvar på fjärdeplats med ett $EV på 3.5% (troligen en hel del mindre än så eftersom vi är forced all-in om två händer). 52% chans att storstacken tar hem huvudpotten och vi flyger ut på en tredjeplats $EV = 20%. Sammantaget ger de olika utfallen ett $EV på 20%. Jämfört med 22% om vi är ensamma i potten mot lillstacken. 2%-enheters skillnad kan låta lite, men är faktiskt ett signifikant värde. Detta är bara ett isolerat exempel, men jag vågar säga att det oftast inte är gynnsamt att få in ytterligare en spelare i handen, såvida man inte har en jättestark hand. Citera
chlu Postad 30 Juni , 2006 Rapport Postad 30 Juni , 2006 Sammantaget ger de olika utfallen ett $EV på 20%. Jämfört med 22% om vi är ensamma i potten mot lillstacken. 2%-enheters skillnad kan låta lite, men är faktiskt ett signifikant värde. Detta är bara ett isolerat exempel, men jag vågar säga att det oftast inte är gynnsamt att få in ytterligare en spelare i handen, såvida man inte har en jättestark hand. Jo. Ska kontrollräkna själv vid tillfälle, vill öva lite på ICM. Synd att det är så sjysst väder. Resultatet måste också ses mot bakrund av orsaken till diskussionens uppkomst- att inte pusha pga risken att någon av mörkarna synar. Man förlorar (i det här fallet 2%-enheter av prispotten om en blindare synar. Så detta måste multipliceras med sannolikheten för att detta ska ske och sen jämföra den $EVen med resultatet om man foldar. Jag erkänner dock att min hypotes gällde att det var $EV+ att en av blindarna synar. Citera
Nocturnal5 Postad 30 Juni , 2006 Rapport Postad 30 Juni , 2006 Syn med KT och QJ finns ju inte... Push på buttion alla dagar i veckan - fold mot raise alla dagar i veckan. Hur är det ställt med bubbelspelet egentligen? Citera
Myssion Postad 30 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 30 Juni , 2006 Syn med KT och QJ finns ju inte... Push på buttion alla dagar i veckan - fold mot raise alla dagar i veckan. Hur är det ställt med bubbelspelet egentligen? Vem/vad svarar du nu på? Citera
Recommended Posts