Gå till innehåll

Besök av Securitas


MalinSwe

Recommended Posts

Jag råkade en gång av misstag se till av min grannes telefon blev avstängd. Jag gick ner med en flaska vin och bad om ursäkt och allt redde ut sig. Ibland fungerar det rätt bra att typ träffas och snacka om saken...

 

Jaja, så hon råkade av misstag slå Securitas nummer, ge dem mitt dörrnummer och sedan när de kom så hindrade hon dem inte?!

Njaa, det funkar inte riktigt... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 75
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jaja, så hon råkade av misstag slå Securitas nummer, ge dem mitt dörrnummer och sedan när de kom så hindrade hon dem inte?!

Njaa, det funkar inte riktigt... :lol:

 

Ha ha, nej inte så. Fast det hade i och för sig varit ett ganska intressant och dyrt missförstånd. Jag menade mer att du kanske ska skippa gräsmätning o dyl om du ändå ska flytta. Så antingen ringer du på hos grannen eller så skiter du i det hela och firar att du förhoppningsvis flyttar till ett område med snälla förlåtande grannar :lol:

Fan, ibland är det inte så dumt att bo granne med 20 000 onyktra studenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade mer att du kanske ska skippa gräsmätning o dyl om du ändå ska flytta. Så antingen ringer du på hos grannen eller så skiter du i det hela och firar att du förhoppningsvis flyttar till ett område med snälla förlåtande grannar :lol:

Fan, ibland är det inte så dumt att bo granne med 20 000 onyktra studenter.

 

Pratade med grannen som de också klagat på, och han har redan sagt till om gräsmattan. Så jag slapp! Men jag vill bara understryka att jag inte hade fest . Så det har inte med förlåtande att göra, utan snarare förståelse att man på sommardagar sitter på sin baksida och samtalar med varann. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, vad du bör göra i förhållande till grannen beror ju rätt mycket på om du vill optimera "ha-ha, jag har ligger före hämndmässigt"-poäng eller uppnå en stabil samvaro. De målen tenderar att gå tvärs emot varandra, och antagligen var det ju tänkande av den första typen som ledde till Securitas till att börja med.

 

Kan inte säga att jag tycker att det är särskilt mycket mer rakryggat att ge igen genom diverse småaktigheter istället för att prata direkt med grannen än det var för grannen att ringa Securitas istället för att prata med dig till att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...]Så det har inte med förlåtande att göra, utan snarare förståelse att man på sommardagar sitter på sin baksida och samtalar med varann. ;)

 

Mjo, men förståelse och hänsyn bör ju visas åt båda håll. Jag gissar att det trots allt är lite besvär att ringa Securitas mitt i natten. Hade din granne inte blivit störd av musiken och rösterna så hade hon sannolikt inte bemödat sig att ringa. Därför kan vi sluta oss till att du faktiskt störde din granne mitt i natten.

 

Jag tror inte att det spelar henne någon roll om det är sommar, vinter, höst eller vår. Ett rimligt antagande är att hon inte heller tänker acceptera att ligga sömnlös på grund av att du fick alla rätt på din hemtenta, att din syrra tappat sin första tand eller att kungen fyller år.

 

Nyckelordet stavas H-Ä-N-S-Y-N (HÄNSYN).

 

Ps. Hämnd för vaddå? Det känns som om ni är kvitt redan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, men förståelse och hänsyn bör ju visas åt båda håll. Jag gissar att det trots allt är lite besvär att ringa Securitas mitt i natten. Hade din granne inte blivit störd av musiken och rösterna så hade hon sannolikt inte bemödat sig att ringa. Därför kan vi sluta oss till att du faktiskt störde din granne mitt i natten.

Det är lördag, klockan är 01 och det är inte besvärligt att ringa Securitas. De har ju störningsjour som bara sitter och väntar på att åka ut. I detta fall känns det oerhört överdrivet att ringa Securitas.

 

Kan ju bara säga hur jag personligen reagerar. Om en granne kommer och knackar på och ber snällt om att jag ska sänka musiken kommer jag att respektera det till 100% och möjligtvis stänga av musiken om det är så. Hade Securitas knackat på hade jag sänkt och sen höjt när de åkt.

 

Rent ut sagt fegt och dåligt av grannen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyckelordet stavas H-Ä-N-S-Y-N (HÄNSYN).

 

Visst ska man ta hänsyn, jag störde henne självklart inte med mening. Hade jag vetat det så hade jag utan tvekan gått in och låst om mig. Men eftersom jag inte på nåt sätt hade fest, vi var tre personer som pratade, så kanske man inte känner att det är så stor risk att man stör. Och jag vet att man inte ska ta saker för givet, men hade någon stört mig så hade iaf JAG bara bett dem dämpa sig.

Jag upptäckte sedan att hon hade sin dörr öppen, och om hon nu väljer att ha den öppen så får hon räkna med att det inte alltid är knäpptyst.

Jag anser att jag har rätt att sitta på min egna uteplats och prata. Sen så var det inte så hemskt sent på natten. 0.30 på en lördag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyckelordet stavas H-Ä-N-S-Y-N (HÄNSYN).

Poängen är ju att det är jäkligt hänsynslöst att fixa en räkning på 800 spänn till grannen eftersom man inte vågar sticka nosen utanför dörren själv. Särskilt om man är nyinflytad och inte vet vad som gällt tidigare vid de här husen. Så vitt de vet så kan det ju finnas en flerårig tradition av att sitta och snacka på uteplatsen lördagkvällar och då är det rätt orimligt att sätta Securitas på folk när de helt enkelt fortsätter som vanligt utan att ha fått veta att det inte skulle vara ok.

 

Grannen tycker ju naturligtvis att det var hänsynslöst att sitta ute och snacka på uteplatsen till att börja med. Vilket visar på problemet med att inte kommunicera. Båda parter tycker olika saker om konflikten och inför sanktioner mot regelbrott som motparten inte förstår att de gjort vilket medför att sanktionerna uppfattas som ytterligare regelbrott vilket medför ytterligare sanktioner, osv. Ond cirkel alltså.

 

Fast om man ändå ska flytta så kan man ju lika gärna spika upp deras hund på dörren och sätta eld på bilen. Bara för att markera ordentligt alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu behöver det ju faktiskt inte vara en hemsk och utstuderad diabolisk plan som grannen satte i verket. Det skulle ju faktiskt kunna vara så att grannen inte visste att det kostade 800 kr.

 

Jag tycker iochförsig precis som ni att grannen brassade på alldeles för mycket. Givetvis bör man försöka lösa problemet utan att koppla in Securitas.

 

Emellertid så vet jag av egen erfarenhet att folk många gånger inte alls är så snälla och medgörliga som alla på PF uppenbarligen verkar vara. Istället för att ursäkta sig och sluta föra oväsen finns det många människor som tycker att dom ska få göra vad dom vill (läs fortsätta spela musik, prata etc). Detta fenomen förekommer märkligt nog oftare i samband med alkoholförtäring och/eller när folk har en chans att spela coola inför polare etc.

 

Beträffande vad man får resp. inte får göra så brukar det framgå om man läser bostadsrätts-/hyresrättsföriningens stadgar. Det brukar stå nåt i stil med "festa gärna men stör inga grannar mellan 23-08" eller nåt sånt. Inte alltför komplicerat kan man tycka. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har fått besök av dom 5 gånger, 2 gånger har jag fått skriftlig varning av hyresvärden helt i onödan. INGEN av mina grannar har kommit och knackat på och bett oss dämpa oss utan ringer Securitas direkt.

 

Jag hatar sånt, inskränkta jävlar som inte vill nåt annat än att sabba. Men natten till julafton (02.30) kom gubbfan ner och undrade om vi reparerade med slagborr (hahaha, sinnessjukt).

 

Jag har även kollat med hyresvärden om det syns när jag vill ha ny bostad eller byta men svaret var: "det är absolut inte på den nivån att det syns".

 

he he, ganska bra. 2 skriftliga varningar och 5 securitasbesök och det är inga problem. Bara att tacka o ta emot men dom kanske vill bli av med mig. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har fått besök av dom 5 gånger, 2 gånger har jag fått skriftlig varning av hyresvärden helt i onödan. INGEN av mina grannar har kommit och knackat på och bett oss dämpa oss utan ringer Securitas direkt.

 

Jag hatar sånt, inskränkta jävlar som inte vill nåt annat än att sabba. Men natten till julafton (02.30) kom gubbfan ner och undrade om vi reparerade med slagborr (hahaha, sinnessjukt).

 

Jag har även kollat med hyresvärden om det syns när jag vill ha ny bostad eller byta men svaret var: "det är absolut inte på den nivån att det syns".

 

he he, ganska bra. 2 skriftliga varningar och 5 securitasbesök och det är inga problem. Bara att tacka o ta emot men dom kanske vill bli av med mig. :D

 

I rest my case...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emellertid så vet jag av egen erfarenhet att folk många gånger inte alls är så snälla och medgörliga som alla på PF uppenbarligen verkar vara.

 

Skäller du eller säger du till på ett trevligt sätt? Det kan ju få lite olika konsekvenser. Sen... brukar grannar skälla så himla mycket på varandra egentligen?

 

En teori skulle ju kunna vara att grannen flyttade ifrån sitt förra bostadsområde för att han/hon blev terroriserad av snorfulla grannar som skriker sig igenom sommarnätterna och nu tycker att det är värt att ringa Securitas direkt för att sätta ner foten från början. Lite edgy sådär. Eller så har grannen bara valt ett lite udda sätt att säga hej och presentera sig för sina grannar. Nästa steg är förmodligen att börja lägga lappar i tvättstugan och arga notes i trapphuset. Eller så är det en extremt ljudkänslig granne som egentligen skulle må bäst i ett hus på landet.

 

Äsch fan, skit i grannen MalinSwe. Du flyttar ju!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skäller du eller säger du till på ett trevligt sätt? Det kan ju få lite olika konsekvenser.

 

Jag är alltid grymt mån om att vara lugn och saklig.

 

Eller så är det en extremt ljudkänslig granne som egentligen skulle må bäst i ett hus på landet.

 

Och nej, alla som är "känsliga" förtjänar inte att dö eller ska inte behöva bo i en liten stuga i ödemarken.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har din egna frihet. Du betalar antagligen för att vistas i den lägenheten så jag tycker inte du ska ta skit från dina grannar. An eye for an eye...

 

Vem ska inte ta skit från vem?

 

Finns ju en omvänt fenomen, visst skall man visa hänsyn till dem som vill ta det lite lugnare, MEN sedan finns det dem som inte gör annat än sitter i sin lägenhet och lyssnar på varenda jävla knappnål som faller och gnäller över alla "normala" ljud och kommer och gnäller, sätter upp lappar och ringer securitas. Detta är ju ett stort omvänt problem, därför jagbetalar hyra för att just LEVA i lägenheten. Det var inte en likkista jag köpte eller hur?? man måste ju få socialicera sig och leva någorlunda normalt.

 

De som inte kan ha H-Ä-N-S-Y-N till det, då får faktiskt de anpassa sig o skaffa öronproppar, flytta till landet eller nån annan smart lösning som inte involverar mig.

 

p.s Bor själv i en lägenhet där en ensamstående man har en hund, och han är halvalkis och är ute och super 2-3 dagar i veckan, då hunden blir ensam så skäller och ylar den mellan 18:00 - 04:00....detta pågår varje vecka och han har fått flera varningar utan resultat, så vad göra då??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker iochförsig precis som ni att grannen brassade på alldeles för mycket. Givetvis bör man försöka lösa problemet utan att koppla in Securitas.
Ditt förslag låter som det mest logiska, så tycker jag med. Men, en gång då vi hade mega-fest i studentkorridoren i Solna kom Securitas på besök. Vi frågade då Securitas varför inte grannen själv kunde komma och säga till. Varför ringa Securitas lixom. Klart vi kunde sänka volymen. Väktaren förklarade då att man har rätt att ringa väktare/polis utan att först prata själv. Orsaken är att man ska kunna vara annonym och oftast är det stökiga/fulla människor som man har att göra med. Ska då gamla Agda 86 år säga till Nisse 20 år och hans kompisar?

 

Saken är den att bestrider man räkningen så blir det automatiskt ett fall för kronofogden att reda ut och det är inte troligt att du i slutänden skulle tvingas att betala. Och hur som helst så är det en mycket lång process.
Öööh, nä! Knappast att det är Kronkalles sak att reda ut. Nu gissar du bara. Kronkalle driver in skulder som är ostridiga, här skall våran Hero bestrida betalningsansvar. Om så sker meddelar Kronkalle Securitas/Värden (eller vem det nu kan vara) att Hero bestrider betalningsansvar. Case closed för Kronkalle. Nu är det upp till Securitas/Värden att stämma Hero i domstol. 800kr... ingen stämmer någon i domstol för 800kr, av flera orsaker.

1. Ansökningsavgiften är ungefär samma summa. (någon som vet om det är 800, 1000 eller 1200 kr nu?)

2. Eftersom beloppet man strider om är under ett halvt basbelopp blir det ett s.k. förenklat tvistemål. Det betyder att vardera part står för sina processkostnader. En advokat skulle inte ens snyta sig i näven för 800kr.

 

Det är alltså ekonomiskt oförsvarbart att processa om 800kr egentligen. Ibland händer det dock att man processar om mindre summor. Då beror det på att den juridiska stötestenen kan/har vissa drag av ett möjligt prejudikat. Man kan faktiskt ansöka om att få målet direkt i HD då. Om det finns sånna fall vet jag inte, men möjligt är det.

Jag har sjalv jobbat pa inkassobyra sa jag vet hur det ar nar folk bestrider fakturor.
Jättebra post! Well done!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju en omvänt fenomen, visst skall man visa hänsyn till dem som vill ta det lite lugnare, MEN sedan finns det dem som inte gör annat än sitter i sin lägenhet och lyssnar på varenda jävla knappnål som faller och gnäller över alla "normala" ljud och kommer och gnäller, sätter upp lappar och ringer securitas. Detta är ju ett stort omvänt problem, därför jagbetalar hyra för att just LEVA i lägenheten. Det var inte en likkista jag köpte eller hur?? man måste ju få socialicera sig och leva någorlunda normalt.

 

De som inte kan ha H-Ä-N-S-Y-N till det, då får faktiskt de anpassa sig o skaffa öronproppar, flytta till landet eller nån annan smart lösning som inte involverar mig.

 

p.s Bor själv i en lägenhet där en ensamstående man har en hund, och han är halvalkis och är ute och super 2-3 dagar i veckan, då hunden skäller och ylar mellan 18:00 - 04:00....detta pågår varje vecka och han har fått flera varningar utan resultat, så vad göra då??

 

Som jag nämnde tidigare brukar det inte vara så svårt att lista ut vad man får göra och när man får göra det. De allra flesta tror jag inser detta (dock inte alla, se exempelvis Pistol Pete ovan). Vägledning brukar annars gå att finna i föreningens stadgar. Givetvis måste folk kunna nyttja bostaden på ett normalt sätt. H-Ä-N-S-Y-N ska enligt min mening emellertid inte ges till personer som för oväsen efter den tid när det enligt stadgarna ska vara tyst. Oavsett om personen tappar knappnålar i golvet eller vad han/hon nu gör.

 

Beträffande ditt hundproblem; under förutsättning att det hade pågått tillräckligt lång tid skulle jag tveklöst offra hunden (läs råttgift och Snickers). Detta är inget som jag härmed uppmanar dig att göra dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beträffande ditt hundproblem; under förutsättning att det hade pågått tillräckligt lång tid skulle jag tveklöst offra hunden (läs råttgift och Snickers). Detta är inget som jag härmed uppmanar dig att göra dock.

 

:D jo funderat i de banorna, får se vad som händer, hyresvärden verkar inte bry sig iallafall! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det upp till Securitas/Värden att stämma Hero i domstol. 800kr... ingen stämmer någon i domstol för 800kr, av flera orsaker.

 

Ojojoj vad fel du har.

Du menar att ingen stämmer någon för 800kr? Det var ganska mycket ironi... lägg till till "normal". Alltså ingen normal människa stämmer någon för 800kr. Men det finns som sagt nötter lite över allt. Dock tror jag inte Securitas stämmer någon på 800kr iaf.
Utveckla din meningslosa post, tack.
För min del behövs det inte. Han kan spara 1-2 minuter av sitt liv på något annat meningslöst.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det upp till Securitas/Värden att stämma Hero i domstol. 800kr... ingen stämmer någon i domstol för 800kr, av flera orsaker.

 

Ojojoj vad fel du har.

 

Utveckla din meningslosa post, tack.

 

Vad behöver utvecklas? Det är fel, helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det upp till Securitas/Värden att stämma Hero i domstol. 800kr... ingen stämmer någon i domstol för 800kr, av flera orsaker.

 

Ojojoj vad fel du har.

 

Utveckla din meningslosa post, tack.

 

Vad behöver utvecklas? Det är fel, helt enkelt.

 

Det finns tva pastaenden i citatet du bemoter; Ar det inte upp till Securitas/varden att stamma "Hero" i domstol eller stammer det inte att folk inte stammer varandra i domstol for 800 kr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det upp till Securitas/Värden att stämma Hero i domstol. 800kr... ingen stämmer någon i domstol för 800kr, av flera orsaker.

 

Ojojoj vad fel du har.

 

Utveckla din meningslosa post, tack.

 

Vad behöver utvecklas? Det är fel, helt enkelt.

 

Det finns tva pastaenden i citatet du bemoter; Ar det inte upp till Securitas/varden att stamma "Hero" i domstol eller stammer det inte att folk inte stammer varandra i domstol for 800 kr?

 

Aha. Trodde du ville att jag skulle förklara varför 1+1 inte är 3, vilket jag anser vara fel utan att jag ska behöva redogöra varför. ;)

Det senare är svaret. Jag vet av egen erfarenhet att folk stäms över struntsummor. Åkte på 800kr för en dykföreteelse häromsistens. Finns att läsa på detta forum om du har lust.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...