Gå till innehåll

Besök av Securitas


MalinSwe

Recommended Posts

Aha. Trodde du ville att jag skulle förklara varför 1+1 inte är 3, vilket jag anser vara fel utan att jag ska behöva redogöra varför. ;)

Det senare är svaret. Jag vet av egen erfarenhet att folk stäms över struntsummor. Åkte på 800kr för en dykföreteelse häromsistens. Finns att läsa på detta forum om du har lust.

 

Joda, jag laste det dar (javligt sjuk historia f.o), men det gallde ett brottmal. Om nagon stammer nagon for en san har grej sa antar jag att det ar ett civilrattsligt mal och en helt annan femma vad galler det ekonomiska ansvaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 75
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jo det är sant, och stämmer det blir det nog med största sannorlikhet ingen rättegång. Men är du säker på att det blir kärringen mot hero? Är det Securitas mot hero ligger han nog pyrt till. Han slipper visserligen betala rättegångskostnader om han torskar, men fallet tas säkert upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det upp till Securitas/Värden att stämma Hero i domstol. 800kr... ingen stämmer någon i domstol för 800kr, av flera orsaker.

 

Ojojoj vad fel du har.

 

Utveckla din meningslosa post, tack.

 

Vad behöver utvecklas? Det är fel, helt enkelt.

 

Det finns tva pastaenden i citatet du bemoter; Ar det inte upp till Securitas/varden att stamma "Hero" i domstol eller stammer det inte att folk inte stammer varandra i domstol for 800 kr?

 

Aha. Trodde du ville att jag skulle förklara varför 1+1 inte är 3, vilket jag anser vara fel utan att jag ska behöva redogöra varför. ;)

Det senare är svaret. Jag vet av egen erfarenhet att folk stäms över struntsummor. Åkte på 800kr för en dykföreteelse häromsistens. Finns att läsa på detta forum om du har lust.

Meh! LOLLA mig då! Du kan ju inte anklaga mig för att ha fel om vi inte snackar om samma saker. Du kan ju inte jämföra en civilrättslig stämning med ett allmänt åtal. Som att jämföra poker med plockepinn! Nu får du allt be om ursäkt och ställa dig i skamvrån ;)

(Jag är inte advokat, men iaf. jurist. Lite koll har jag ändå.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är sant, och stämmer det blir det nog med största sannorlikhet ingen rättegång. Men är du säker på att det blir kärringen mot hero? Är det Securitas mot hero ligger han nog pyrt till. Han slipper visserligen betala rättegångskostnader om han torskar, men fallet tas säkert upp.

 

Vad galler bestridandet av fakturan sa ar det Malin mot Securitas - det ar ju de som kraver henne pa pengar. Jag ar inte helt saker pa att hon ligger pyrt till mot Securitas eftersom det ar valdigt stranga regler vad galler egentligt betalningsansvar. En domstol kan dock komma fram till att det ar grannen som har betalningsansvar eftersom denne bestallt "tjansten" fran Securitas. Du far ju inte betala brandkarens utryckning hem till dig vid falsklarm om nagon annan ringt, eller hur? Hade nu Malin verkligen gjort sig skyldig till att ha fort en massa ovasen sa ar det en annan sak da Securitas med storsta sannolikhet har ratt att krava henne pa pengarna.

 

Vad galler rattegangskostnader sa behover man inte betala det vid ett brottmal men just vid ett civilrattsligt mal (lite beroende pa vad det galler sa klart). Sa jo, skulle hon mot all formodan torska sa blir det dyrt.

 

Det ar ganska enkelt egentligen. Kolla vad hyreskontraktet sager, har man genom att skriva pa det indirekt slutit avtal med Securitas och darigenom accepterat villkoren sa ar det kort. Har hyresvarden pa eget bevag anlitat Securitas for dylika arenden sa har man nog ganska bra chanser att komma undan. Ar det daremot en BRF sa kan det vara sa att ett avtal mellan foreningens styrelse och Securitas galler alla medlemmar.

 

Nagon jurist far garna ratta mig om jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meh! LOLLA mig då! Du kan ju inte anklaga mig för att ha fel om vi inte snackar om samma saker. Du kan ju inte jämföra en civilrättslig stämning med ett allmänt åtal. Som att jämföra poker med plockepinn! Nu får du allt be om ursäkt och ställa dig i skamvrån ;)

(Jag är inte advokat, men iaf. jurist. Lite koll har jag ändå.)

Nu är det upp till Securitas/Värden att stämma Hero i domstol. 800kr... ingen stämmer någon i domstol för 800kr, av flera orsaker.

 

Förstår inte var du vill komma. Först säger du att det är upp till antingen värden eller Securitas att stämma hero i domstol. Sen säger du att ingen skulle göra så. Tydligen menar du ingen civil, men tanke på vad du senare skrivit. Men Securitas är inte särskilt civilt. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han menar att man måste vara dum i huvudet för att stämma någon när vinsten är mindre än avgiften för stämningsansökan. Lägg där till att man också riskerar att få betala motpartens advokatkostnader och själv bär bevisbördan så blir det klart -EV att stämma för en så liten summa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han menar att man måste vara dum i huvudet för att stämma någon när vinsten är mindre än avgiften för stämningsansökan. Lägg där till att man också riskerar att få betala motpartens advokatkostnader och själv bär bevisbördan så blir det klart -EV att stämma för en så liten summa.

 

Det förstår jag också. Men jag trodde inte Securtas var särskilt civilt, som jag tidigare nämnt, och då faller det argumentet. Men det är mycket möjligt att jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förstår jag också. Men jag trodde inte Securtas var särskilt civilt, som jag tidigare nämnt, och då faller det argumentet. Men det är mycket möjligt att jag har fel.

Ok, trodde du Securitas var en myndighet?

 

Kan rekommendera att du tar och läser någon av introbökerna till jurkandprogrammet för att få lite bättre grepp på sånt här, risken är att du har en hel del andra rätt aviga idéer också om det var din uppfattning om Securitas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara förtydliga för att undvika ytterligare misstolkningar här.

 

Vid brottmål har ett brott begåtts, dvs någon har brutit mot lagen och ställs inför rätta pga detta.

 

Vid civilrättsliga mål går en domstol in och dömer i olika tvistemål. Detta kan vara skilsmässor, ekonomiska skuldfrågor etc. Om ett brott har begåtts i samband med det civilrättsliga ärendet så måste en separat brottmålsrättegång hållas och brottet måste polisanmälas innan detta.

 

Civilarättsliga mål har alltså ingenting med att de inblandade eventuellt är civilister att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska förtydliga någonting så gör det rätt.

 

Om ett brott har begåtts i samband med det civilrättsliga ärendet så måste en separat brottmålsrättegång hållas

 

Nix, målen kan och kommer sannolikt att kumleras.

 

och brottet måste polisanmälas innan detta.

 

Inte om det faller inom allmänt åtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska förtydliga någonting så gör det rätt.

 

Om ett brott har begåtts i samband med det civilrättsliga ärendet så måste en separat brottmålsrättegång hållas

 

Nix, målen kan och kommer sannolikt att kumleras.

 

Ok, ok, var lite snabb i vandningarna dar. Men brottmalet behandlas for sig (aven om det rakar vara vid samma tillfalle), right?

 

 

och brottet måste polisanmälas innan detta.

 

Inte om det faller inom allmänt åtal.

 

Vilket ju i praktiken innebar att det maste utredas innan det gar till rattegang vilket tekniskt sett inte behover vara en polisanmalan men forfarandet blir detsamma (rent utredningstekniskt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Saken är den att bestrider man räkningen så blir det automatiskt ett fall för kronofogden att reda ut och det är inte troligt att du i slutänden skulle tvingas att betala. Och hur som helst så är det en mycket lång process.
Öööh, nä! Knappast att det är Kronkalles sak att reda ut. Nu gissar du bara. Kronkalle driver in skulder som är ostridiga, här skall våran Hero bestrida betalningsansvar. Om så sker meddelar Kronkalle Securitas/Värden (eller vem det nu kan vara) att Hero bestrider betalningsansvar. Case closed för Kronkalle. Nu är det upp till Securitas/Värden att stämma Hero i domstol. 800kr... ingen stämmer någon i domstol för 800kr, av flera orsaker.

1. Ansökningsavgiften är ungefär samma summa. (någon som vet om det är 800, 1000 eller 1200 kr nu?)

 

De aldra flesta svenskar tror att det är dyrt att stämma någon inför domstol men det är inte speciellt dyrt. Är man sin egen advokat - vilket man har rätt till - så kostar det bara avgiften till domstolen på 350 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Saken är den att bestrider man räkningen så blir det automatiskt ett fall för kronofogden att reda ut och det är inte troligt att du i slutänden skulle tvingas att betala. Och hur som helst så är det en mycket lång process.
Öööh, nä! Knappast att det är Kronkalles sak att reda ut. Nu gissar du bara. Kronkalle driver in skulder som är ostridiga, här skall våran Hero bestrida betalningsansvar. Om så sker meddelar Kronkalle Securitas/Värden (eller vem det nu kan vara) att Hero bestrider betalningsansvar. Case closed för Kronkalle. Nu är det upp till Securitas/Värden att stämma Hero i domstol. 800kr... ingen stämmer någon i domstol för 800kr, av flera orsaker.

1. Ansökningsavgiften är ungefär samma summa. (någon som vet om det är 800, 1000 eller 1200 kr nu?)

 

De aldra flesta svenskar tror att det är dyrt att stämma någon inför domstol men det är inte speciellt dyrt. Är man sin egen advokat - vilket man har rätt till - så kostar det bara avgiften till domstolen på 350 kr.

Är det så lite?

Betala in ansökningsavgiften på 450 kronor till tingsrättens PlusGirokonto. Du hittar kontonumret via "Sök domstol". Ange parternas namn och personnummer eller organisationsnummer på talongen.

Vi hade båda fel. Men oj va' lite. Mycket mindre än jag trodde.

För övrigt tycker jag att diskussionen har spårat ur. Saint's lilla miss där han blandar ihop brottmål/tvistemål/cilvilrätt/straffrätt hade nog även jag gjort för några år sedan.

Ska vi gå tillbaka till topic då?

 

Hur går det med Securitas? Vad händer? Snackat med dom om saken? Vad säger bostadsbolaget? Vad säger grannarna nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det med Securitas? Vad händer? Snackat med dom om saken? Vad säger bostadsbolaget? Vad säger grannarna nu?

 

Jag har pratat med grannen, som då också fick besök av dem och han har inte fått nån räkning. Han verkar inte tro att det kommer någon heller.

Han sa att det är hyresvärden som hyrt in Securitas som sitt vaktbolag, och att det då blir mellan mig och min hyresvärd att komma överens.

Jag är som sagt adresserad på annan adress, så jag har inte kunnat se än om det kommit nån räkning.

 

Jag har inte heller pratat med mina grannar, vet inte om det gör någon nytta. Men om jag i framtiden ska ha någon fest eller så, så ska jag lägga lapp i allas brevlådor och ber dem komma till mig om det skulle störa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför du skulle vara bunden av ett avtal mellan din hyresvärd och Securitas. Enda möjligheten är isf. om det står i ditt hyresavtal att om du väsnas, någon ringer Securitas, så får du betala.

Låt mig gissa: det står inget om något sånt åtagande i ditt hyresavtal?

Bestrid om det kommer något. Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såna småmål brukar man inte gå till tingsrätten utan först gå till kronofogden och köra ärende om betalningsföreläggande. Där är ansökningsavgiften 300 kr.

 

BF är ett helt tandlöst "rättsinstitut", allt man behöver göra som BF-objekt är att bestrida. Då finns det en tvistig fordran och krävande part tvinga stämma iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringa in securitas så fort grannen sätter på radion?

 

Jag har aldrig hört ett pip ifrån grannen och det är skygga människor som aldrig visar sig ute...

Sen tror jag det är ganska lätt för Securitas att räkna ut vad jag är ute efter :twisted:

 

Men, jag är skriven på annan adress, så jag vet inte än om jag får nån räkning. Men en kompis fick besök av dem o det kostade dem 800 kr.

 

Du är för mån om din image och tolkar in för mycket av motståndarna. 8-) Hade jag varit du hade jag tagit diskussionen direkt med securitas.

 

Rent rättsligt så är det där med störande väldigt flytande. Jag hade sagt till dem att då får vi mötas i rätten. Stämmer det som du säger så vinner de aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger bara en sak!

Jag hade aldrig betalat för något jag inte hade beställt! Grannen som ringer ett privatföretag för att gå deras ärende borde hosta upp 800kr!

 

Bara och tack för upplysningen om att ni varit lite högljuda och säga att ni ska tänka på det i framtiden. Tror securitas att de kan agera myndighet och bötfälla folk...

 

Haaaaaaaaaaaare gudddddddddd skandal! Gå till en kvällsstidning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara och tack för upplysningen om att ni varit lite högljuda och säga att ni ska tänka på det i framtiden. Tror securitas att de kan agera myndighet och bötfälla folk...

 

Du betalar för att vaktbolaget kommer ut till dig pga. ditt uppförande. Inget annat.

 

Läs igenom kontraktet du skrev på när du hyrde lägenheten. Där står en massa nyttig information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

p.s Bor själv i en lägenhet där en ensamstående man har en hund, och han är halvalkis och är ute och super 2-3 dagar i veckan, då hunden blir ensam så skäller och ylar den mellan 18:00 - 04:00....detta pågår varje vecka och han har fått flera varningar utan resultat, så vad göra då??

 

Om hunden är halvalkis och är ute och super 2-3 dagar i veckan, tro faan att han skäller och ylar fram till 04.. :lol::lol: förlåt men kunde inte hålla mig.. ;)

 

Allvarligt talat så ring djurens vänner om det finns där du bor, alt. pm:a mig med adressen så ska jag se till att idioten blir av med hunden.. hatar djurplågare.. :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...