Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

läs på http://www.partypoker.com/news/events/steps-challenge-04.html

är det värt? tänkte fråga er rutinerade om detta inte är en typ av "shoot out" turnering där de lyckas ta rake 5ggr under turneringen bara.

steg 1) 4800 spelare (4/20 går vidare)

steg 2) 1200 spelare (4/20 går vidare)

steg 3) 300 spelare (6/20 går vidare)

steg 4) 50spelare (8/20 går vidare)

steg 5) 20spelare

prispool 14400 spelare x 12d = 172 800d dvs 57 600d per trappa

utbetalning (räknar frirulle till samma och nedre trappsteg som cash)

steg 5) 20 000d i cashpris

steg 4) 3625 (2.5 st sng med frirullar nedåt)

steg 3) 11850 (20st sng osv

steg 2) 8400

steg 1) 0

totalt 43875 per trappa

rake per trappa blir alltså 13 725 dollars.

och jag tror den blir ännu högre iom att det blir rake på frirullarna till samma o lägre steps. orkar ngn räkna ut exakt vad den skatten på skatten är?

jämför det med en turnering med 4800 spelare som alla lägger 11+1 o raken blir 13725 istället för 4800.

alltid sagt att partypoker är överlägset smartast (inte bäst) på och tjäna pengar. enda felet att folk kan köpa in sig direkt i dem högsta, de skulle tjäna mer om folk var tvugna att gå hela trappan.

//rosen

ps. har ändrat ca 5ggr, men nu ska fan skiten stämma

skiten stämmer inte riktigt, se facit längre ner. jag skäms inte för jag droppa ur skolan

* RP, Lite mustigare - QoS *

Postad

Du betalar ju såklart bara rake för det steg du köper in dig på. Om du sen går vidare därifrån så behöver du ju inte betala igen. Om du går hela vägen från steg ett har du bara betalat en ynka dollar i rake.

Postad
Du betalar ju såklart bara rake för det steg du köper in dig på. Om du sen går vidare därifrån så behöver du ju inte betala igen. Om du går hela vägen från steg ett har du bara betalat en ynka dollar i rake.

Raken ingår i vinsten från förra steget.

T.ex steg 1: 20*$11 = $220 i potten. 4 vinnare får ett säte i steg 2 värt $50 + $5.

Så jag tycker att man kan säga att rake betalas för varje steg.

Postad

klart den betalas för varje steg, sen om du inte vinner utan hamnar så du får en till chans betalar du igen, teoretiskt skulle du kunna pröjsa mer än 9k i rake om du spelar steg 4 och kommer 9a tillräckligt många ggr.

de e inte dumma på party

Postad
Raken ingår i vinsten från förra steget.

Så är det ju. Då har jag plötsligt inga invändningar längre.

Ska man tjäna pengar på det är det alltså bara att köpa in sig i sista steget som gäller. Fast det ser inte så lysande ut heller efter en snabb titt.

Postad
klart den betalas för varje steg, sen om du inte vinner utan hamnar så du får en till chans betalar du igen

Hur menar du nu? Jag fattar det som att du får spela steg fyra igen helt gratis, alltså utan att trycka in en kopek till, om du kommer nia i steg fyra.

Vad är det annars för skillnad på att få en ny chans och att vara tvungen att köpa in sig igen?

Postad

steg 1) 4800 spelare (4/20 går vidare)

steg 2) 1200 spelare (4/20 går vidare)

steg 3) 300 spelare (6/20 går vidare)

steg 4) 50spelare (8/20 går vidare)

steg 5) 20spelare

rake per trappa blir alltså 35 220 dollars!?!?!?!

stämmer detta? diff på 25810 dollars? var har jag räknat fel?.

Jo, du har räknat lite fel men resultatet blir å andra sidan nästan detsamma. :D

steg 1) 4167spelare (1 av 5 går vidare)

steg 2) 833 spelare (1 av 5 går vidare)

steg 3) 167 spelare (1 av 3,33 går vidare)

steg 4) 50spelare (1 av 2,5 går vidare)

steg 5) 20spelare

4167 * $12 = $50000

Sen tillkommer loopback och retry men det orkar jag inte räkna på.

alltid sagt att partypoker är överlägset smartast (inte bäst) på och tjäna pengar. enda felet att folk kan köpa in sig direkt i dem högsta, de skulle tjäna mer om folk var tvugna att gå hela trappan.

Detta är väl iofs samma sak som händer i vanliga cashgames. Pengarna vandrar uppåt i systemet och degen delas mellan storhajarna och sajten.

Postad

du betalar genom att du vinner 500+35 som några andra tidigare satsat och förlorat. hade det varit ett cash pris hade du fått 535, nu fick du 500 (som går till prispoolen) vilka du spelar för o hoppas få vinna 1000 för (plats i steg5

Postad

stämmer, hade räknat så från början men sen börja förenklingarna/försvåringarna, suttit lite för länge o lirat samtidigt som man ska hålla huvudet kallt, tur man inte behöver räkna i verkliga livet...

sen att jag inte har några pengar även fast man vinner hur mkt som helst e en annan fråga.

kan ngn räkna om raken? glöm inte att det spelas flera steg4 och steg3 osv så det blir fler priser där

nu ska jag sova

Postad

Lite förenklat kan man räkna med 8% rake per steg. (Är lite mer på 1,2 men lite mindre på högre nivåer). I så fall blir raken 1-0,92^5 = 34% om man går raka vägen. Om man håller på och loopar en massa sår blir raken högre.

Det klart sjukaste med upplägget är nivå 4:

20 spelare

1-8: till steg 5 ($1065)

9-10: till steg 4 ($535)

11: till steg 3 ($215)

12-14: till steg 2 ($55)

15: $30

Jag menar vad är korrekt strategi med sådan utbetalningsstruktur?

TIGHT TIGHT TIGHT TIGHT TIGHT TIGHT TIGHT TIGHT TIGHT TIGHT

eller hur?

Postad

Som tur har någon redan räknat ut det här. Från Jim Gearys blogg:

tourney cost equity $juice %juice tjfattdtiesatl*

------- ---- ------ -------- ------ --------------

STEP V 1065 1000.00 65.00 6.5% $1300.00

STEP IV 535 462.11 72.89 15.8% $3154.66

STEP III 215 169.79 45.21 26.6% $5325.40

STEP II 55 39.40 15.60 39.6% $7918.78

STEP I 12 7.88 4.12 52.3% $10456.85

*tjfattdtiesatl = total juice for a twenty thousand dollar tourney if everyone started at this level.

--------------

Alltså, raken är orimligt hög redan på $535-stadiet, men är helt ok på $1065-stadiet. Överlag så är turneringarna mestadels en rakemaskin som bara går att få extremt marginellt lönsam om man börjar på lägre än step IV (och dessutom tar det alldeles för lång tid). Strictly for suckers att köpa in på "billigare" nivå alltså. Ungefär lika bra investering att köpa trisslotter för pengarna som att börja på lägsta steget, och då är ju timlönen mycket bättre med trisslotterna.