Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Höjer med mycket fler händer. Allt från 77 och uppåt. Finns ingen anledning att låta en massa limpare se floppen billigt när jag antagligen har bästa handen.

Låga PP höjer jag med ibland beroende på motstånd. Däremot är jag mindre aggressiv med AK,AQ, KQ etc. eftersom de oftast är bra multiway.

Postad
Låga PP höjer jag med ibland beroende på motstånd. Däremot är jag mindre aggressiv med AK,AQ, KQ etc. eftersom de oftast är bra multiway.

Låga och mellanhöga PP är utmärkta i multiwaypått, höga oparade händer är bättre HU.

Trollpost?

Postad

Låga och mellhöga PP är utmärkta i multiwaypått, höga oparade händer är bättre HU.

Trollpost?

Du kan säkert det här bättre än mig Myssion, men min känsla är att i en ohöjd pott med fler limpare vill jag höja även med mellanhöga PP när det är shorthanded (fullring är en annan femma). Ser det som en value-bet preflop eftersom jag antagligen har bäst hand (Nån annan borde ju höjt om de haft en bättre hand).

Vad är din definition på multiwaypott? Är det att ha fler med sig på floppen eller räcker det med att fler har limpat preflopp (och sedan lägger sig för en höjning).

Varför är höga oparade händer bättre HU? Jag trodde att dessa draghänder var bra multiway!

Postad
min känsla är att i en ohöjd pott med fler limpare vill jag höja även med mellanhöga PP när det är shorthanded (fullring är en annan femma). Ser det som en value-bet preflop eftersom jag antagligen har bäst hand (Nån annan borde ju höjt om de haft en bättre hand).

Visst kan man höja med mellanhöga PP, beror på hur många limpare det är och hur de spelar. Får man mer än en syn så blir det ofta svårspelat eftersom det ofta kommer överkort och man sitter ur position, i synnerhet om fi är synglada påstflåpp. Men om man bedömer att man kan skära ner på motståndet till en spelare, inte riskerar en reräjs från en limpare, samt vet var man har fi påstflåpp så är det ingen dum idé alls.

Visst ska man straffa limpare, men oftast är det bättre att göra i position, mot en limpare, och med andra kort än låga PP.

räcker det med att fler har limpat preflopp (och sedan lägger sig för en höjning).

Oftast när man säger multiway så menar man påstflåpp.

Varför är höga oparade händer bättre HU? Jag trodde att dessa draghänder var bra multiway!

HU så är ofta träff med ett högt kort tillräckligt för att vinna påtten. I en flervägspått så räcker inte det (genomsnittliga vinsthanden är tvåpar har jag för mig någon har räknat ut), vilket innebär att höga oparade kort blir en draghand i flervägspått, men det betyder inte att de gör sig bäst så. AKs är en jättebra draghand mot flera motståndare, men ännu bättre HU. Jag menar inte att man ska höja mot limpare så fort man har höga kort, men det blir fel att säga att de händerna är bättre multiway än HU.

Postad

Jag håller med Müciån om att de höga oparade är starkare mot en motståndare. Där vinner de ju ganska ofta utan träff. Å andra sidan kan ju SB och BB vara utmärkta tillfällen för att maskera en stark hand och ur påsition ser jag gärna flåppen innan jag kör hårt (kanske dumfegt?). Det där med att AKs är en stark draghand beror ju väldigt mycket på motståndarnas spelstil. Om de är passiva och dåliga, kanske betar som om det vore FL, är det förstås sant men mot vettigt motstånd är det ju bara att slänga dem om man inte träffar floppen i en höjd multiway ur påsition.

Det heter foppåll.