Gå till innehåll

Problemet Zlatan


Swalling

Recommended Posts

Trofan man ska hacka på Zlatan, han är fotbollsproffs, han har inte leverat i skit på hur länge som helst. Bättre att ha Allbäck på plan som skapar chanser än att ha Zlatan som nästan inte gör något vettigt. I varje landskamp före detta VM när Allbäck kommit in så har han gjort mål. Jag tror han har det bästa målsnittet per match, om inte Henke har bättre. + att i den här tråden diskuterar vi Zlatan, inte Henke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 137
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Trofan man ska hacka på Zlatan, han är fotbollsproffs, han har inte leverat i skit på hur länge som helst. Bättre att ha Allbäck på plan som skapar chanser än att ha Zlatan som nästan inte gör något vettigt. I varje landskamp före detta VM när Allbäck kommit in så har han gjort mål. Jag tror han har det bästa målsnittet per match, om inte Henke har bättre. + att i den här tråden diskuterar vi Zlatan, inte Henke.
Det skulle uppskattas ifall man kunde hålla sig till fakta:

 

Zlatan - 40 matcher, 18 mål - 0,45 mål per match

Allbäck - 58 matcher, 23 mål - 0,40 mål per match

Henke - 91 matcher, 35 mål - 0,38 mål per match

 

Att Zlatan dessutom har gjort mål i 4 av de senaste 6 tävlingsmatcherna för Sverige väger säkert lätt mot en spelare ifrån danska ligan. :roll:

 

EDIT: kan ju tillägga att Allbäck inte gjort mål på sina 6 senaste landskamper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska imponerande av mej ändå, bara att jag förväxlade Henke med Zlatan :D men jaroiten, vi snackar dagsform, inte tidigare meriter.
Ursäkta men vad var det som var imponerande? Du sa att Allbäck hade bäst målsnitt, det hade han inte. Du sa att Henke hade nästbäst målsnitt, det hade han inte. Zlatan har bäst målsnitt!

 

Att ni (alla Zlatan hatare) orkar börja tjafsa så fort Zlatan inte är superhet förstår jag inte. Ni verkar inte fatta hur irrationell och oförutsägbar Zlatan är. Det är en anfallare som behövs ifall Sverige någon gång ska kunna vinna en stor titel. Allbäck är en goalgetter mot sunklag, som just nu missar chans på chans. Varför vill ni att han ska spela? Hans kvalite är att avsluta, något som han verkligen inte har lyckats med hittils.. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla.. Det var ett skämt, jag var ju helt fel ute, men detta verkar vara så mycker prestige för dej vem som har bäst koll på faktan så.. När Zlatan började tappa tänkte jag som du sa, han är oförutsägbar, han gör säkert en gubbe närsomhelst. Jag tänkte det mot T&T med, men det händer inget, han är inte ens oförutsägbar längre, man blir trött och irriterad på att tänka på det nu. Och därför vill man peta honom för att han är så förutsägbar, man vet att han kommer vara medelmåttig. Han kommer (säkert) inte hitta formen i detta VM.,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla.. Det var ett skämt, jag var ju helt fel ute, men detta verkar vara så mycker prestige för dej vem som har bäst koll på faktan så.. När Zlatan började tappa tänkte jag som du sa, han är oförutsägbar, han gör säkert en gubbe närsomhelst. Jag tänkte det mot T&T med, men det händer inget, han är inte ens oförutsägbar längre, man blir trött och irriterad på att tänka på det nu. Och därför vill man peta honom för att han är så förutsägbar, man vet att han kommer vara medelmåttig. Han kommer (säkert) inte hitta formen i detta VM.,
Visst ifall vi skulle ha en till anfallare av klass skulle man möjligen kunna använda Zlatan som avbytare. Men som sagt, Allbäck är inget vettigt alternativ annat som back-up. Grabben har aldrig lyckats mot kvalificerade försvarare. Det är kanske därför han knappt gjorde ett mål i Premier League eller är mållös efter 6 VM matcher.

 

Som sagt lägg ner detta oändliga hackande på Zlatan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 landskamper menar du.. Asså, den största anledningen till att jag vill peta Zlatan är för att han måste känna att han MÅSTE prestera, den pressen tror jag kan sporra honom till att bli en av värdens bästa anfallare igen. Det är nästan som Ronaldo, väldigt likt. Ronaldo är mätt, han vet att han inte behöver prestera, han får förtroende ändå. Och du kan inte säga till oss att sluta hacka på Zlatan, då får du låsa tråden isåfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså, den största anledningen till att jag vill peta Zlatan är för att han måste känna att han MÅSTE prestera, den pressen tror jag kan sporra honom till att bli en av värdens bästa anfallare igen.
Varför vill du inte peta Henke då?

 

Jag undrar varför Henrik Larsson har blivit helig i Sverige. Oavsett vad han presterat tolkas det alltid positivt och jag tror helt seriöst att jag aldrig läst riktig kritik mot Henrik Larsson. Allt är positivt.

 

Om man jämför med de andra i superswedes trion Ljungberg och Zlatan har dessa länge och ofta kritiserats mycket hårt. Men med Larsson är det något som är annorlunda. När Larsson säger nej till landslaget i över ett år är kritiken helt tyst men när han sedan kommer tillbaka hyllas han som hjälte. Samtidigt har Ljungberg fått sanslös kritik då han tackat nej till enskilda träningsmatcher eller tom landslagsträningar.

 

Att Larsson alltid spelat i en dålig liga har alltid nonchalerats. När han sedan kommer till Barcelona och inte platsar skylls det på skador.

 

Samma mentalitet har fortsatt i årets VM. Både Zlatan och Ljungberg gjorde bra insatser i matchen mot TT men trots detta kritiserades Zlatan hårt för att han inte fick bollen i mål. Att han var den svensk som skapade mest chanser var ointressant. När sedan Allbäck kommer in hyllas han för att han är farlig och på rätt ställe trots att han missar. Henrik Larsson har knappt varit inblandad i en målchans på två matcher nu men har inte kritiserats alls.

 

Jag tycker också att Henrik Larsson är en mycket bra spelare men jag kan inte förstå varför Zlatan och Lungberg ofta får hård kritik samtidigt som alltid Larsson klarar sig ifrån den.

 

Beror det på hans 'helylle' mentalitet eller något annat personligt. Kan det verkligen vara så att han är så bra att det aldrig finns orsak att kritisera honom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zlatan har varit ur form hur länge som helst, Henke i de 2 senaste matcherna. Detsutom gjorde Henke mål igår, och det tror jag höjer hans självförtroende. Sverige är pågång nu, de behöver inte nonchalanta Zlatan som aldrig presterar utan lever på gamla meriter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zlatan har varit ur form hur länge som helst, Henke i de 2 senaste matcherna. Detsutom gjorde Henke mål igår, och det tror jag höjer hans självförtroende. Sverige är pågång nu, de behöver inte nonchalanta Zlatan som aldrig presterar utan lever på gamla meriter.

 

Jag tycker du har fel där...

Zlatan vet att han behöver prestera och kommer med vasinnigt stor sannolikhet inte att noncha sig genom matchen mot Tyskland (om han nu är spelklar då).

Lagerbäck har två alternativ:

1. Spela Allbäck, som enligt egen utsago ligger ganska nära sin högstanivå, men trots det bara levererat på ett svagt godkänt sätt (har bommat en hel del). Jobbade däremot riktigt hårt mot England.

2. Spela Zlatan, som är i riktigt dålig form och underpresterar en hel del, men har en astronomiskt högstanivå och kan blixtra till när det som bäst behövs. Han känner pressen och vet att Allbäck slitit häcken av sig mot England.

 

Mot Tyskland är det chansning som gäller, Sverige har allt att vinna mot ett extremt favorittippat lag. Att ha Allbäck på planen när man kan chansa på en revanschsugen Zlatan eliminerar allt vad logik heter.

Sverige duger i normala fall inte till att vinna mot Tyskland, så varför spara på krutet? förhoppningsvis är det torrt till på lördag.

 

Starta med Zlatan och funkar det inte är ju Allbäck ett kanonalternativ om han får 45 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zlatan har haft pressen på sig att lyckas i Sveriges tidigare matcher samt Juventus säsongsavslutning (CL och ligamatcherna var riktigt viktiga sådana i slutet), trots den pressen så har han floppat totalt.

Varför skulle pressen från Tysklandsmatchen vara annorlunda?

 

Alla verkar kunna Tyskland nu, innan VM så sa alla att tyskarna har inget i VM att hämta, ungt lag, för offensiva, nykomponerat lag etc etc. Men nu i VM har Tyskland lirat 3 matcher mot uselt motstånd, och dom har inte varit bra heller, men Sverige har inte en chans säger många.

Varför inte?

 

Har ni sett försvarsspelet hos Tysklands motståndare när Tyskland gjort mål? Hade dom lagen som mött Tyskland haft en eller två bra mittbackar så hade inte Tyskland gjort mer än 1-2 mål detta VM.

 

Jag tycker vi startar med Allbäck och ser hur det går, Zlatan kan gott sitta på bänken i en halvlek (minst) och tänka på att han inte kan leka sig igenom livet/fotbollsmatcher, sen om poletten trillar ner och om det behövs så kan han komma in. Förhoppningsvis kan han komma tillbaka i form då han är viktig för oss, när han är i form. Han har en ruskigt låg lägstanivå den killen, tyvärr.

 

Iaf, hoppas vi kan göra en bra match på Lördag och att Mellberg och Lucic står upp bra, då tror (hoppas) jag det kan gå vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Sverige ska gå riktigt långt i detta VM, så behöver vi en Zlatan i form. Han kommer inte i form genom att sitta på bänken, är Zlatan frisk så ska han starta, händer det inget innan paus ska han bytas ut..

 

Personligen tycker jag inte zlatan har varit så kass. han har bara inte gjort mål och för dom så inte kan något om fotboll är det de ända som räknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Sverige ska gå riktigt långt i detta VM, så behöver vi en Zlatan i form. Han kommer inte i form genom att sitta på bänken, är Zlatan frisk så ska han starta, händer det inget innan paus ska han bytas ut..

 

Personligen tycker jag inte zlatan har varit så kass. han har bara inte gjort mål och för dom så inte kan något om fotboll är det de ända som räknas.

 

Jag ser på mer saker än mål, när han tex aldrig gjorde mål i Juve fast hade massor av assists så tyckte jag han spelade bra. Han spelade ganska enkelt och passade då han skulle, nu för tiden har han knappt en passning rätt. Han kan knappt ta imot bollarna längre, förut satt bollen som gjuten vid hans fötter, nu är han ovän med bollen 99 gånger av 100.

 

Sen ang om Zlatan ska spela oavsett form.

Sa det förut och säger det igen, hans högstanivå är sjukt hög, världsklass. Tyvärr så är också hans lägstanivå riktigt låg och vi har inte tid att spela med endast 10 man, då är det bättre att lira med Allbäck som oftast ger 110%.

Skulle det inte funka för Allbäck, han kämpar alltid men ibland är inte det allt, så är det bara slänga in Zlatan direkt i andra halvlek och hoppas på det bästa.

Sen tycker jag Zlatan ska få nöta bänk en halvlek så att han vet att han inte är given, det kan få honom att höjja sig lite.

 

 

Sen finns det ju dom som det inte går att diskutera med, sånna som ringer in och röstar Zlatan till matchens lirare fast han inte fått hoppa in ännu, som det var i en match tidigare för något år sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak ska man ha klart för sig: Zlatan drar på sig mycket mer markering än vad Allbäck gör och detta gör att övriga spelare i Sverige får mycket mer fria ytor att utnyttja när Zlatan är inne. Därför måste man kräva att Allbäck prestera mer spelmässigt än Zlatan i en given match för att det ska vara korrekt att välja honom från start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, vad tycker ni om vår älskling mot Tyskland då?
Bättre än både Henke och Allbäck i alla fall.

Och vad menas med det? Något annat än att han var kass och värdelös?

 

Zlatan var kass och vardelos precis som resten av det svenska landslaget. Froken Ljungberg kan ju aldrig sta pa benen... En storre samling medelmattor eller samre far man ju leta efter.

 

Allt detta ar val i sin ordning da Sverige aldrig i realiteten varit en stor fotbollsnation. Det jag stor mig pa ar att folk vagrar att inse detta och faktiskt blir forvanade nar Fritz kor over oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...